"uterine inertia" hedder muligvis "inertia uteri" (inaktiv livmoder)

Vi har oplevet denne tilstand hos en førstegangsfødende hunkat - hun fik kejsersnit og blev steriliseret i samme moment, da opererende dyrlæge mente, det var arveligt og ville gentage sig i efterfølgende drægtigheder.

Nu har jeg netop lært, at denne tilstand kan forefindes hos en erfaren hunkat - dette er hendes 3. kuld. De to første kuld har der ikke været problemer med at føde.

Jeg er en smule forvirret:confused: - er der andre, der har erfaring med tilstanden:? Hvorfor opstår den:? Er det arveligt:? Kejsersnit er den eneste udvej, når livmoderen er inaktiv - men er neutralisation nødvendig:? og mange andre spørgsmål…

Google er din ven - fandt dette link, som vist besvarer de fleste af dine spørgsmål: International Cat Care | For the love of cats

Tak, Camilla - jeg kunne faktisk ikke finde noget brugbart selv… Det besvarer en del spm, men ikke alle. Skrev Susan Little ikke også noget om det en gang:? Jeg kan ikke finde det:argh:

Jeg vidste jeg havde noget liggende, når jeg kan finde egne noter, så har jeg som regel et link til det også, og med lidt oprydning og søgen så lykkedes det :slight_smile:

Susan Little´s artikel

Takker :slight_smile:

Ikke at jeg skal gøre mig klogere end de artikler der refereres til. Men en dyrlæge fortalte mig engang at manglende vier kan skyldes p.piller. I.e. p.piller forhindrer jo det hormon der skal
nedbryde “det gule legeme” i at virke og nedbrydningen af dette “gule legeme” er hvad der bla sætte fødslen igang. Teorien går ud på, at kroppen faktisk kan “huske” p.pillerne - og det KAN betyde at der er hunkatte der - når de bliver drægtige og det hormon der skal forhindre nedbrydningen af “det gule legeme” så går igang - så husker kroppen dette hormon alt for godt
og derfor nedbrydes “det gule legeme” ikke. Konsekvensen er at fødslen ikke går igang. Om det også kaldes “inaktiv livmoder” ved jeg ikke - men man kan jo sige, at resultatet er det samme.
HVIS det er tilfældet betyder det altså ikke være noget arveligt men kan skyldes p.piller. ( Man kan så diskutere om der kan ligge en arvelig tendens og det er årsagen til at nogen udvikler dette poblem i forbindelse med p.piller behandling og andre ikke gør det :gruble:)

Omtalte hunkatte har ikke fået p-piller :slight_smile: