Uvelkommen gæst

æv!

Jeg er lige kommet hjem fra liverollespil i hvalsø idag. så er jeg så på wc for at gøre mit aftentoilette før jeg går til ro, og så får jeg da lige en ubehagelig overraskelse :uha:

jeg er for første gang i nærheden af et spejl og til min gru opdager jeg en kæmpe flåt i lysken. ADR! :S

Så jeg har lige stået og smurt min krop ind i smør. føj. og da møgdyret så gav slip, endte den livet i kummen! så kan den sgu lære det!

adr-bvadr!

jeg har ingen anelse om hvor længe den har siddet der, men jeg er totalt “idr” over at have fået uvelkomne gæster med hjem. fy-for-py-for!

Du skal ikke bruge smør- det kan få dem til, at kaste op og derved øge risikoen for smitte med Borelia.
Vores datter fik en for et par år siden i nakken- vi kunne ikke lige få hovedet på bæstet med ud, så var lige omkring lægen, men vi skulle bare holde øje med det.

De bæster giver virkelig også mig myrekryb- jeg opdagede en udtørret en i min navle engang. -what

De der små flåt-fjerne tingester der ligner et koben i mini-mini format er rigtig gode til at få det hele med, er min erfaring fra kattene… Har ikke lige selv haft nogen flåter siddende siden jeg fik mig sådan en dims.

Jeg havde ikke andet end smør, og det virkede. den gav slip. det er faktisk på opfordring fra en læge vi havde med ude til rollespil jeg gjorde det. jeg har siddet og smør-nulret en fyrs knæhaser idag fordi han havde en siddende der.

Den læge kan da ikke have været særlig opdateret på flåtområdet??

Sakset fra skovflaat.dk:
Helt generelt bør gamle husgeråd og skrøner undgås. Typisk hører man at man bør brænde skovflåter, nulre dem med margerine, kvæle dem i hospitalssprit eller fjerne dem med neglene. Disse metoder er på ingen måde anderkendte, og man vil i reglen forværre skovflåtbiddet og ofte øge risikoen for Borrelia-smitte.
Grunden til at risikoen for overførsel af Borrelia stiger, er, at man nemt kan komme til at klemme blod og kropsvæsker fra skovflåten ned i bidesåret. Derved stiger risikoen for smitte såfremt den pågældende skovflåt er inficeret af Borrelia.

Hun er ikke færdiguddannet endnu. Det kan være det er derfor.

Jeg dør sgu nok ikke af det. Nu skal jeg bare lige holde lidt øje med det.

[quote=Gry Gressbakken;414666]
Jeg dør sgu nok ikke af det. Nu skal jeg bare lige holde lidt øje med det.[/quote]

Når flåten allerede var stor, så har den siddet så længe, at du er blevet smittet såfremt dyret var et af dem der var inficeret med borrelia.

Du skal holde øje med bidstedet i et stykke tid.

På mindste anledning hvis huden omkring ændrer sig, begynder at blive mørkerød i en ring omkring stedet, så er det afsted til lægen.

Og ligeledes hvis du får influenzalignende symptomer, altså lidt feber, ømme muskler, hovedpine o.s.v…
For der er nemlig kommet en ny sygdom som spredes af flåter, den hedder Ehrlichia eller (TBE = tick borne encephalitis), og starter på den måde, men kan udvikle sig til hjernebetændelse.
Og den smittes man med med det samme flåten bider

og det er korrekt, at man ikke må smøre noget på flåter i håb om at få dem til at slippe sit tag.

http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=844/sprog=1/grp=3/menu=1/
Jeg synes det er god info, de har liggende der.

[quote=Felis;414670]Når flåten allerede var stor, så har den siddet så længe, at du er blevet smittet såfremt dyret var et af dem der var inficeret med borrelia.

Du skal holde øje med bidstedet i et stykke tid.

På mindste anledning hvis huden omkring ændrer sig, begynder at blive mørkerød i en ring omkring stedet, så er det afsted til lægen.

Og ligeledes hvis du får influenzalignende symptomer, altså lidt feber, ømme muskler, hovedpine o.s.v…
For der er nemlig kommet en ny sygdom som spredes af flåter, den hedder Ehrlichia og starter på den måde.

og det er korrekt, at man ikke må smøre noget på flåter i håb om at få dem til at slippe sit tag.[/quote]

hm…

den kan jeg til gengæld ikke lide den der kommentar. Jeg har haft småfeber og svimmelhed og kvalme og sporadisk diare de sidste 2-3 dage, og lægevagten sagd at med den størrelse jeg beskrev havde den været der i 2 døgn i hvert fald. æv!

Nå…jeg må vel hellere bare være ekstra opmærksom…

[quote=Gry Gressbakken;414673]hm…

den kan jeg til gengæld ikke lide den der kommentar. Jeg har haft småfeber og svimmelhed og kvalme og sporadisk diare de sidste 2-3 dage, og lægevagten sagd at med den størrelse jeg beskrev havde den været der i 2 døgn i hvert fald. æv!

Nå…jeg må vel hellere bare være ekstra opmærksom…[/quote]

Hov, jeg har lige tilføjet mere:

den hedder Ehrlichia eller (TBE = tick borne encephalitis), og starter på den måde, men kan udvikle sig til hjernebetændelse.
Og den smittes man med med det samme flåten bider
*

[quote=Tea;414672]http://www.laegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=844/sprog=1/grp=3/menu=1/
Jeg synes det er god info, de har liggende der.[/quote]

Det er bare ikke opdateret med de nye virusser i flåterneog følgerne af dem såfremt man smittes

Sandt. Men jeg synes nu stadig den lægger op til, at man kontakter læge hvis man får symptomer udover rødme ved bidstedet.

Området omkring bidstedet må ikke være større end en 5`er eller hævet og alt det Felis skriver- det var det lægen sagde vi skulle holde øje med på Blanca…

Nå…

Min læge siger at jeg skal holde øje med bidstedet i 3 måneder.

Derudover så er der intet at gøre hvis flåten havde den virus der giver hjernehindebetændelse. Det kan ikke behandles, kun vaccineres imod, og det er jo for sent hvis man allerede har fået det.

Alså Gry, med den overskrift var du lige ved at skræmme livet af mig :blegne:

Var jo lige ved at tro du havde haft indbrud.
Jeg så det hele for mig, du var gået ud på WC og pludselig ser du i spejlet -what…en flåt

Du kunne faktisk blive en god krimiforfatter :ok:

[quote=Ulla;414868]Alså Gry, med den overskrift var du lige ved at skræmme livet af mig :blegne:

Var jo lige ved at tro du havde haft indbrud.
Jeg så det hele for mig, du var gået ud på WC og pludselig ser du i spejlet -what…en flåt

Du kunne faktisk blive en god krimiforfatter :ok:[/quote]

LOL!

for det ikke skal være løgn går jeg og leger med tanken om at blive hobby-forfatter. nu må tiden vise hvad der sker :slight_smile:

-surrender unskyld helt uden for dit emne eller næsten

:uha:hvordan kan du tage til Hvalsø uden at lade mig vide det, din bisse-bandit :brist:

:tihi: øv osse… jeg havde da taget et lille smut ned i byen, hvis jeg havde vist det :venter:

[quote=Hanne P;414876]-surrender unskyld helt uden for dit emne eller næsten

:uha:hvordan kan du tage til Hvalsø uden at lade mig vide det, din bisse-bandit :brist:

:tihi: øv osse… jeg havde da taget et lille smut ned i byen, hvis jeg havde vist det :venter:[/quote]

Bor du lige i nærheden?

Jeg har været ude på et spejdercenter i en hel uge i hvalsø :slight_smile:

Avnstrup
Særløse overdrev
tjørnehusvej 8
4330 hvalsø

ja… ca 4 km fra Hvalsø mod Merløse