Vaccination af 7års indekat

Hej alle i kattegale…

Margrethe, min steriliserede EXO på snart 7år, overvejer jeg kraftigt om jeg skal vaccinere næste gang(sommer 2012)…

De sidste 3 gange hun er blevet vaccineret er hun blevet syg efterfølgende - enten med dårlig mave/opkast, øjenbetændelse og herpes symptomer.
Hun er indekat og kommer ikke i pension mv.

Min plan er forsat at tage hende til sundhedseftersyn årligt (når Ruth vaccineres)…

Men altså - er det forsvarligt at hun ikke vaccineres??

Hilsen Vivi

Check lige hvad hun senest er vaccineret med?
Og ja, det er sandsynligvis forsvarligt IKKE at vaccinere hende. Kattesygedelen dækker hende sandsynligvis på livstid allerede med de vaccinationer hun har, og som forkælet indendørsprinsesse er der kun ret ringe risiko for at hun smittes med herpes eller calici.
VH
Susanne

i 2009 blev hun vaccineret med FEL-O-AX IV og revaccineret med samme.

i 2010 og i år blev hun vaccineret med PUREVAX RCPCH

Fel-O-Vax kan godt give symptomer udi “jeg har influenza og er meget dårlig”. Hvis du gerne vil vaccinere hende igen, så spørg dyrlægen, om ikke han kan skaffe Felocell. Så skulle I gerne være ude ovre vaccinereaktioner.
VH
Susanne

Helt enig med Susanne.

Hvis I kan finde en løsning så hun ikke bliver syg er det klart at foretrække, men ellers synes jeg sagtens hun kan gå uden vaccinen.

Vaccinetyper og intervaller

http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;704111]Vaccinetyper og intervaller

http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml[/QUOTE]

Tak for linket - men jeg forstår desværre ikke en “hujende-hat-fis” :slight_smile:

Purevax RCPCh skal du i hvert fald frabede dig - Chlamydia-delen giver ingen mening for din kat.
RCP er nok heller ikke nødvendigt - der er jo flittigt vaccineret for kattesyge, og som Susanne nævner, skulle den holde i flere år.
Så hvis du gerne vil vaccinere for det aller mest basale, så kan du gå helt ned på RC, der kun er for de to katte-influenzatyper. Det kunne også være, at hun bedre tålte det. Større vaccine-pakker giver typisk flere problemer. Alternativt Felocell hvis du har den mulighed, men det er ikke sikkert (den svarer jo så til RCP, men er levende svækket hele vejen igennem).
Men du kan såmænd sagtens hoppe over i år og nøjes med sundhedstjek (god ide!), og så måske næste år eller næste år igen overveje, om du vil prøve Purevax RC eller Felocell.

Tak for forklaringen! Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har sat min ind i vaccinationer - tænkte jo at dyrlægen havde styr på det…

Og det er først i år jeg har kunne se en sammenhæng imellem sygdom og vaccination… det første år flyttede hun jo hjem til mig i dagene efter vaccinationen så der kunne utilpasheden/symptomerne skyldes flytning! At hun blev syg sidste år kunne være et tilfælde - hvor imod der jo i år pludselig viser sig et mønster… Jeg vil bestemt tale med min dyrlæge om mulighederne for en vaccine med Felocell eller Purevax RC næste år! Tak

Jeg synes ikke du behøver at fortsætte at vaccinere din kat sålænge hun bor i en lejlighed og du ikke skal have hende i kattepension eller på udstilling.
Jeg vaccinerer heller ikke mine ældre katte - mener ikke de har behov for det. Alle vacciner - uanset type - er immunedæmpende i en periode og
det synes jeg ikke der er nogen grund til at udsætte ældre katte for.

Enig… Vaccinen for kattesyge er hård for nyrene, og som Susanne W siger, så er hun formodentligt dækket ind livsvarigt nu her, med de vacciner hun har fået :slight_smile:
Så årligt sundhedstjek evt. kombineret med en vaccine kun for katteinfluenza