Vaccination af mislinger

Hvornår vaccinerer I jeres små bettepus?

Med hvilken vaccine?

Og hvor mange gange før de flytter?

Hvorfor har I valgt den model?

Jeg synes det er en jungle med de vacciner og vil rigtig gerne læse hvad andre gør

Jeg følger også lige med her som killingekøber :wink:

Da jeg ved at jeg har en Herpes bærer i hjemmet, prøver jeg at sikre mig med med 3 vacciner inden fraflytning:

8, 12 og 16 uger.

Så ingen mislinger flytter hjemmefra før de er 17 uger.

Det kan være jeg med tiden ændre det til 2 gange vaccine ved 10 og 14 uger, men lige i øjeblikket vil jeg ikke tage chancer.

Jeg har calici i huset, så mine killinger vaccineres 8-12-16uger. Helst vælger jeg dræbt vaccine, da jeg har gode erfaringer med den gennem årene.

Den sidste vaccine skal lægges omkring 16 uger - der ved man antistofferne (som blokkerer for vaccinen) fra moderen er væk og killingen er igang med at danne eget immunforsvar og så har vaccine effekt.

Læs her:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf
Siden artiklen blev skrevet er Felocell udgået af det danske marked - desværre …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613416]Den sidste vaccine skal lægges omkring 16 uger - der ved man antistofferne fra moderen er væk og killingen er igang med at danne eget immunforsvar.

Læs her:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf
Siden artiklen blev skrevet er Felocell udgået af det danske marked - desværre …[/QUOTE]

Vil det sige at man kan nøjes med 2 vacciner, bare man sørger for at den sidste ligger ved 16 ugers alderen???
Må der kun gå 4 uger imellem hver vaccine???

[QUOTE=•~ Rikke ~•;613419]Vil det sige at man kan nøjes med 2 vacciner, bare man sørger for at den sidste ligger ved 16 ugers alderen???
Må der kun gå 4 uger imellem hver vaccine???[/QUOTE]

To vacciner givet ved 12 og 16 uger er fint har man et katteri uden øvre luftvejsinfektioner - har man problemer kan man vaccinere 8, 12 og 16 uger.

Der må ikke gå mere end 4 uger mellem basisvaccinerne - og mindst 2 uger …

Jeg vaccinerer som regel 10 og 14 uger. Og har aldrig haft killinger, der er blevet syge efterfølgende.
De syge killinger jeg har haft, har været i 8-12 ugers alderen.
En overgang vaccinerede jeg derfor allerede i 8 ugers alderen, men det er jeg gået væk fra igen, da det er flere kuld siden jeg har haft problemer.

Men generelt vurderer jeg hvert enkelt killing/kuld, hvor de skal hen og hvor stort et smittepres de skal udsættes for.

Jeg bruger RCP FeLV og vaccinerer killingerne når de er hhv. 9 og 12 uger.
Samtidig med sidste vaccine kastreres og chippes killingerne.
Killingerne forlader tidligst vores opdræt når de er 13 uger, idet jeg ønsker at have killingerne her i huset, mens de heler op efter kastrationen
(især hunkattene)

Og så tror du, at det bliver mindre jungleagtigt? :høhø: :tihi:

(Nå, 11-12 og 15-16 uger her. Dræbt vaccine.)

Mine blev vaccineret ved 9 og 13 uger med Purevax RCP, da Felocell var udgået. Jeg har ikke vaccineret yderligere og har ikke hverken set eller hørt om nogen efterfølgende problemer, så det er den protokol, jeg forventer at fortsætte med :slight_smile:

Jeg benytter i øvrigt levende vaccine.
Brugte før Felocell, men den er jo udgået - har ikke så stor erfaring med den nye.

Tag en tur her: hvordan, hvorfor og hvornår - gammel, men der forventes snarlig opdatering

http://www.catvets.com/uploads/PDF/2006_Vaccination_Guidelines_JAVMA_Plus.pdf

“it is prudent to ensure that the final vaccine in the initial series be given to kittens no sooner than 16 weeks of age. In most situations, revaccinating every 3 to 4 weeks until
kittens attain that age is sufficient.”

Præcis på samme måde gør og tænker jeg :slight_smile:

Problemet ved at lave om på de anbefalede tider, dvs 16 uger ved sidste basisvaccination, kan være, at flere og flere katte ikke er ordentligt beskyttet og at der derfor pludselig kommer en ‘epidemi’.

Det er før set med hunde og parvo-virus.

Jer der giver sidste ved 13 ugers alderen, vaccinerer jeres killingekøbere selv efterfølgende?
I så fald synes jeg det er helt fint, ellers ville jeg være ‘betænkelig’
:slight_smile:

[QUOTE=danpia;613464]Problemet ved at lave om på de anbefalede tider, dvs 16 uger ved sidste basisvaccination, kan være, at flere og flere katte ikke er ordentligt beskyttet og at der derfor pludselig kommer en ‘epidemi’.

Det er før set med hunde og parvo-virus.

Jer der giver sidste ved 13 ugers alderen, vaccinerer jeres killingekøbere selv efterfølgende?
I så fald synes jeg det er helt fint, ellers ville jeg være ‘betænkelig’
:)[/QUOTE]

Jeg har rådet mine killingekøbere til at kontakte deres dyrlæger med henblik på en evt. 3. vaccination …Jeg solgte to killinger fra samme kuld, og de kontaktede deres dyrlæge som jeg anbefalede, og denne dyrlæge ville ikke / mente ikke det var nødvendig med yderligere vaccination end de to de havde fået hos mig, og kom med en lang og belærende foredrag med risici ved over-vaccinering, så de fravalgte det. Jeg beholdte selv to killinger fra kuldet, og jeg har osse valgt KUN at vaccinere dem ved 9 og 13 uger. Det er hvad mine dyrlæger anbefaler, og det vælger jeg at følge …Jeg har iøvrigt altid vaccineret sådan, og det har ikke givet mig negative oplevelser af nogen art, så helt skidt kan det vel ikke være ? :slight_smile:

Måske ikke - der kan være mange årsager til det enten går godt eller skidt. Og at det er gået godt x antal gange er ikke det samme som det vil det gøre i al evighed …

Jeg vil anfale dig at læse den link jeg smed - baseret på forskning.

[QUOTE=danpia;613464]Problemet ved at lave om på de anbefalede tider, dvs 16 uger ved sidste basisvaccination, kan være, at flere og flere katte ikke er ordentligt beskyttet og at der derfor pludselig kommer en ‘epidemi’.

Jer der giver sidste ved 13 ugers alderen, vaccinerer jeres killingekøbere selv efterfølgende?
I så fald synes jeg det er helt fint, ellers ville jeg være ‘betænkelig’
:)[/QUOTE]

Jeg vaccinerer sidst i 14 ugers alderen - men det kan sagtens svinge et par uger. Er det fx en killing, der skal du til en opdrætter, ville jeg forlange en vaccination ekstra. Men skal den gå som kælekat hos fru Jensen på 2. sal, mener jeg det er helt overflødigt.

Min dyrlæge har i øvrigt aldrig nævnt, at han finder fremgangsmåden forkert. Da jeg talte med ham om det, sagde han, at det er korrekt at nogle katte ikke er dækket - men en hel del af dem er jo fuldt dækket. Problemet er naturligvis, at vi ikke kan se, hvilke katte der har antistoffer og hvilke der ikke har.

Præcis - og det er flere end man tror:

Et studie i USA har vist at 33 % af de testede killinger ikke var optimalt dækket ved 2 til 3 vacciner givet før 12. uge på grund af maternelle antistoffer.

Et andet studie i USA har vist at 25 % vaccineret ved 8, 11 og 14 uger ikke var optimalt dækket ved den 17. uge.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;613479]Måske ikke - der kan være mange årsager til det enten går godt eller skidt. Og at det er gået godt x antal gange er ikke det samme som det vil det gøre i al evighed …

Jeg vil anbefale dig at læse den link jeg smed - baseret på forskning.[/QUOTE]

Jeg har læst det Lis ( og tak fordi du deler :slight_smile: ). Og jeg giver dig ret, fordi det er gået godt x-antal gange, giver det ingen garanti …Men nu bygger jeg mine erfaringer på rigtig rigtig mange års kotume. Jeg lider nu ikke spor af autoritetestro, men vælger alligevel at lytte til mine dyrlæger som siger at de to vacciner jeg giver er nok - Har iøvrigt spurgt andre dyrlæger som siger det samme.