Vaccination Og leukæmi

Hej alle sammen!

Nu opretter jeg en ny tråd, efter at min anden omkring en kat med blinkhindefremfald er kørt lidt væk fra selve emnet :tihi:

Mine to katte skal vaccineres. De skal have det hele, og jeg skal til dyrlægen med dem imorgen.

Dene ene, en norsk skovkat, ca. 6år købte vi gennem den blå avis for ca. 3 år siden. Vi stoler ikke meget på dem vi købte den af. hun var så fyldt med orm, at vi kunne trække dem ud af hendes pels, og de var i hendes opkast.

Jeg må desværre indrømme, at hun ikke er blevet vaccineret efter vi fik hende :dokdok:

Det er først gået op for mig nu, hvor den anden kat blev små-sløj, og jeg sidder og googler sygdomme, hvor vigtigt det er at få gjort :frowning:

-Hvordan foregår den der leukæmi-vaccine.
De skal vel helst begge testes inden?? -Og hvor dyr er den??
Kan dylægen mon evt. føst give dem sprøjter, og derefter tage prøver??
(Det hele skal gå op i en højere endhed, når man er afhængig af falck)

Og er der andre gode råd??
Hvad plejer i at give for to katte??

Og de sygdomme som de vaccineres mod, er der nogle tegn til dem??
Kan man se noget hvis det er??

Begge mine blev testet inden de fik leukæmi-vaccinen, jeg bad opdrætterne få testen foretaget (på min regning forståes) og havde det som forbehold, var den (eller andet) positiv, betalte jeg stadig testen, men købte ikke katten.

Det er selvfølgelig bdeest med test først, men hvis testen tages samme dag, som du vaccinerer ændrer det jo ikke rigtig noget, hvis den mod al forventning er positiv, men du har ‘smidt pengene ud’ til en unødvendig vaccine. Sådan tror jeg, at jeg ville tænke på det.

Jeg kan ikke huske hvad jeg gav sidst, men kan sikkert finde det i aften.
:slight_smile:

Vi har fået foretaget en FIV/FeLV snap test af en tilløber inden den fik nyt hjem. Det foregik ved at en blodprøve dryppes på test dippedutten og så er der svar efter 10 minutter. Jeg mener at vi gav omkring 4-500 kr. for det inkl. blodprøveudtagningen.
Hvis du er i tvivl om de er smittet ville jeg vælge at få taget testen før der vaccineres - ved ikke om den måske kan give forkert resultat hvis den tages efter, men Falck kan vel vente de 10 minutter og i mellemtiden kan dyrlægen jo så give dine katte et alment sundhedstjek. Du skriver at en af dem er sløje? Så ville jeg nok vente med at vaccinere til at den er på toppen igen.

Leukæmi vaccine bør man kun give til udekatte i risikoområde - katten bør testes negativ først

Elisa testen tager ca. 10 minutter - den giver så ikke et 100% sikker billede - er virus gået i knoglemarven findes den kun med PCR test som udføres af laboratorie

http://www.idexx.com/view/xhtml/en_us/smallanimal/inhouse/snap/feline-combo.jsf?SSOTOKEN=0

Den ene kat var små sløj. Men hun er frisk igen! Nu er det kun os andre der ingen søvn får :wink:
der er en del udekatte hvor vi bor. så slagsmål se vi desværre!
Så vi er vel i det man kalder risiko-gruppen. Som jeg forstår vaccinerne, hjælper de også til, at de “små lidelser” ikke bliver så “store problemer”. -altså at en betændelse fx er værre hos en kat uden vaccine??

Sidst ventede falck manden ikke. han kørte 30km tilbage til stationen, hvoefter han fik min opkald og kunne få lov at køre tilbage igen for at køre mig de 4-6km det drejer sig om…
Det er jo bare synd for ham :slight_smile: til 240kr om året, kan min tålmodighed ikke sættes på den store prøve!

Når i siger at det ville være mange penge at ligge for en vaccine HVIS de skulle blive testet positivt (Vi krydser fingre imorgen, ikk???) så tænker jeg samtidig, at skulle jeg vente flere dage på et svar, så ville jeg skulle afsted igen. Og uanset hvad så ville jeg sidste ende skulle betale 340kr for en konsultation igen…
Men øhhhhh… Hvad giver man sådan ca for vaccinerne??? ved godt det svinger meget… men i får det til at lyde som jeg skulle have forhørt mig inden :S

-Men tror nu jeg vil høre ham om han har sådan en ti minutters test, men han er nu meget god til at fortælle.

Har i erfaring med neutralisering??
Jeg ser lige at lille epo kun fik fjernet æggestokke??

Godt hun er frisk igen :slight_smile:

Hvis jeg havde udekatte i et område med mange andre katte ville jeg også vælge at vaccinere mod leukæmi og alt andet. Man skal passe på at man ikke overvaccinerer så når du har fået overstået den første vaccine her (spørg dyrlægen om de skal have igen om 4 uger - det skal de muligvis hvis de aldrig er blevet vaccineret før?) så prøv at læs lidt op på de forskellige vacciner og deres holdbarhed. Vaccinen mod kattesyge dækker f.eks. i 7 år så den er ikke nødvendig at få den gentaget hvert år.

Jeg har aldrig hørt om at en vaccine skulle hjælpe på små lidelser. Den hjælper på de ting der bliver vaccineret imod og det varierer fra vaccine til vaccine. Hvis der går betændelse i et sår fra et bid vil vaccinen ikke kunne forhindre det, men den kan til gengæld forhindre at din kat i samme ombæring bliver smittet med f.eks. FIV og FeLV.

En vaccine er ikke specielt dyr (50-150 kr). Det der koster er konsultationsgebyret, men der sparer du måske lidt ved at have begge med samtidig.

Mht. neutralisation så gør dyrlæger forskellige ting. Det ene er ikke mere korrekt end det andet. Min personlig præference er at få fjernet det hele i første omgang da der så aldrig kan opstå noget “derinde”. Jeg kender desværre en hunkat som havde én løbetid inden neutraliseringen og som efterfølgende fik livmoderbetændelse og måtte hasteindlægges - hun kom sig dog fint.

Den ene blev vaccineret føste gang for lidt over et år siden, i samme ombæring, som hun blev neutraliseret.
Siden har vi desværre ikke holdt det ved lige.

Pus mis (Den anden) købte vi gennem dba for ca. 3 år siden. idag er hun 6-7år.
Hun var vaccineret nogenlunde ifølge hendes sundhedsog, men vi har endnu engang ikke fået gjort noget.

Jeg vil simpelthen ikke kunne tilgive mig selv, hvis de skulle have rede sig en af disse sygdomme, fordi at jeg simpelthen har være uvidende omkring vigtigheden.
-Men som sagt, jeg har ikke vidst så meget, og jeg bae krydse godt og grundigt fingre!!

Jeg vil forsøge at have dem begge med samtidig… Meeen… det er ikke helt let. Pus mis har stadig ikke accepteret den lille nye, så selv om de er i hver deres bur, så kan 4 km blive en meget lang tur.
Samtidig plejer den lille at rive dyrlægen til blods… så det er bare en spændende dag jeg går i møde :wink:

Vacciner virker kun mod det specifikke de er vaccinerede for. Det Vaccinerne gør er at de skaber nogle “hukommelses-celler” således kroppen næste gang den møder sygdommen, har beredskabet klar. Dermed undgår man den start-periode immunforsvaret normalt har ved et angreb.
Derfor virker den ikke ved andre former for infektioner, da kroppen her først skal identificere fjenden inden den kan bekæmpes

Og i fht neutralisering er det lige som Maja R siger, at det er meget forskelligt. Nogle dyrlæger fjerner kun det hele hvis katten er blevet drægtig.

Mht leukæmi vaccinen, så spørg din dyrlæge om du bor i et risiko område… (eller evt. den dyrlæge der er tilknyttet det nærmeste internat). Det er ikke uden risiko at vaccinere for leukæmi…

Din pige på 6-7 år, der ikke er blevet vaccineret de sidste tre år. Jamen det er min pige på 6 år heller ikke, og det er meget bevidst. Hun bliver vaccineret hver 3. år ca. (og skal have en senere på året). Men kattesyge delen, som efter min mening er den vigtigste, dækker i en 7-8 år i hvert fald, og det er heller ikke risiko frit at overvaccinere. Kattesyge-delen er hård for nyrene. MEN hun er tilgengæld til sundhedstjek hos dyrlægen hvert eneste år, for det er bare så vigtigt! Katte er enormt gode til at skjule noget, og det årlige besøg kan afklare et begyndende problem, inden det bliver til et stort problem :slight_smile:

Besøget gik heldgvis helt fint! Han gav dem begge vacciner, som så skal “holdes ved lige” årligt. De fik samtidig sundhedstjek, og dyrlægen var overrasket over at høre, at mine neutraliserede katte havde fri adgang til foder.
(De var med andre ord helt perfekte, og på ingen måde overvægige).

Dyrlægen gjorde mig obs på, at jeg ikke skulle blive bange, hvis de sov meget mere end normalt de næste par dage. Og de har sovet som sten siden de kom hjem!!

-Meeen… øv… pus-mis har fået lavet noget ved den ene forpote :frowning: Jeg tror vaccinen har sløvet hende, sådan at hun har fået vredet på den ene pote.
Tror dog lige jeg ser det an et par dage. Hun har før haltet en smule på en af poterne, men dagen efter var der ikke noget.

Har i også oplevet sådan “bivirkninger” ved vaccinen??

Begge hvad for vacciner? Korrekt Leukæmi holder kun en år - Clamydia kun et hvat, og helt ude i hampen at give.

Dræbt vaccine giver de bivirkninger du beskriver.

Jeg har aldrig bivirkninger - bruger altid levende svækket vaccine

her er god artikel om vacciner:

http://www.felisdanica.dk/upl/files/3/313.pdf

FeLV vaccine yder ikke 100% beskyttelse - de artikler jeg læste om det for et par år siden nævnte vist omkring 60% beskyttelse…

før man vaccinere med FeLV bør man teste via PCR (koster ca. 500 kr) - den hurtige test som bruges hos dyrlægen giver kun positiv hvis katten aktivt udskiller virus…katten kan godt være smittet uden at udskille virus. PCR finder virus DNA og er den mest sikre test man kan bruge

jeg har heller aldrig haft nogle bivirkninger flere dage efter - nogen gange har jeg katte der har sovet lidt mere i døgnet efter - men tror at det ligeså godt kunne have med turen til dyrlægen at gøre