Vaccine og kastration samtidig - godt?

Hej

Vores lille Maine coon bliver snart 16 uger og skal have sin nummer 2 vaccine og vi tænkte på at han ligeså godt kan blive kastreret samtidig. Er det godt eller for hårdt for sådan en lille? Er det hårdt for immunsystemet?
Hvor lang tid tager sådan en kastration? Kan man aflevere sin løve om morgenen hos dyrlægen og hente den efter nogle timer?

HEj Apollo

jeg har aldrig turde give 2. vaccine i forbindelse med kasteration pga jeg har haft en kat med vaccinereaktion (voksen). Men efter at have hørt på dyrlæger med rigtig mange TN bag sig og de ikke har nogen dårlige erfaringer med det, så hoppede jeg på vognen.
Har lige i forgårs haft en til kasteration og 2. vaccine samtidig - og ingen problemer. Og jeg har aldrig i mine 15 år som opdrætter af birmaer haft syge eller sløve killinger efter en vaccine/narkose (sidstnævnte andet end det forventede pga. narkosen skal brændes af)

Så det kan du roligt gøre.

Det er forskelligt hvordan dyrlægerne ønsker at få indleveret og udleveret en kat - så ring og hør din dyrlæge. Men du får formodentlig ikke din kat med hjem, før den er ved at vågne op af narkosen.
Oftest hører jeg folk, som indleverer morgen/formiddag og kan hente eftermiddag.

Selve indgrebet tager få minutter, men der er jo klargøring til operation, indsovning mv

Sørg for at holde ham et varmt sikkert og roligt sted til han er klar til at gå på sine ben igen efter narkosen. SÅ han ikke komme til skade

Held og lykke

Hilsen Heidi og birmabanden

Mine killinger har også fået deres anden vaccination ifm. neutralisering - uden problemer.

Ellers bruger jeg at aftale klokkeslet for operation og så er jeg kommet med dem et par min. før, da jeg ikke vil risikere, at de kommer til at sidde og vente, nogle gange i mange timer. Så venter jeg hos dyrlægen, til jeg kan få dem med hjem.

Også neutralisering og 2 vaccine hér UDEN problemer hos alle de katte jeg har haft, hvor det selv var noget køber skulle få ordnet.

Det er i øvrigt også billigere at slå det sammen. Og, bedre for katten.

Helene - Hvorfor mener du det er bedre for katten? Fordi det er et dyrlæge besøg mindre? For ja, det er det… Men det er også mere for immunforsvaret at skulle håndtere på én gang :slight_smile:

Jeg har osse altid fået 2. vaccine samtidig med neutralisering. Mine killinger må have et godt immunforsvar, for ingen har været svækket efter denne fremgangsmåde.

Alle mine katte er blevet neutraliseret samt fået første vaccine på samme besøg og her har der aldrig været problemer.

Heller ingen problemer med det her :slight_smile:

Det gør ingen forskel - man kan roligt vaccinere samtidigt med neutralisation, der er såmænd ligefrem lavet undersøgelser af det: Cat Health News from the Winn Feline Foundation: Vaccination of Kittens at the Time of Surgery
VH
Susanne

Susanne - Ih, det var da et spændende link - mange tak for det :ok:

Lidt gammel tråd men alligevel,her vil ingen dyrlæge give vaccination samtidig med kasterering
da det er hårdt for en missekrop og det skal siges,at jeg betaler ikke hverken konsultation,fuld
pris på vaccine eller kasterering så det er nok hårdt for mis…

Hej

Vil blot sige, at vores killing fik både kastration og vaccine samtidig og det gik jo super godt. Jeg var noget overrasket over hvor frisk han var da han kom hjem og det eneste bevis var, at han var barberet nedenunder, som så lidt sjovt ud, da han så lignede en bavian. :høhø:

Dejligt at det gik godt :slight_smile:

Min Milo på snart 6 mdr. fik sin revaccination for en måneds til siden og skal kastereres på fredag. Det er helt med vilje, at jeg har ventet med at få ham kastereret, da både dyrlægen og opdrætteren anbefaler dette. Jo ældre de bliver, des stærkere er deres immunforsvar, og de vil hurtigere komme sig over narkosen.

Hehe…det bliver også lidt sjovt at se Milo efter indgrebet… Han har temmelig meget hår bagi (han er Birma), så han ser garanteret underlig ud med sådan en barberet numse :slight_smile: ;-D

[QUOTE=MisMilo;671869]Dejligt at det gik godt :slight_smile:

Hehe…det bliver også lidt sjovt at se Milo efter indgrebet… Han har temmelig meget hår bagi (han er Birma), så han ser garanteret underlig ud med sådan en barberet numse :slight_smile: ;-D[/QUOTE]

hehehe, det ser underligt ud…godt, at der gror pels der igen, da det just ikke er helt charmerende…

Det er korrekt de får et bedre immunforsvar med alderen - det er ikke korrekt at immunforsvaret har noget at gøre med hvor hurtigt de kommer over narkosen.

Narkose binder til fedtvæv - jo ældre de bliver jo mere fedtvæv og jo længere tager det at brænde narkosen ud.

En killing på ½ år har meget mere fedtvæv end en på 3 måneder - jeg vil tro det tager den på ½ år mindst dobbelt så lang tid at komme op til overfladen

Og lige en tilføjelse - de yngre modeller heler også hurtigere op - virker til at have mindre ondt og i kortere tid.

Øhhh hvor meget har de haft gang i barbermaskine - det er vel ikke mere end testiklerne der er barberet på?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;671875]Det er korrekt de får et bedre immunforsvar med alderen - det er ikke korrekt at immunforsvaret har noget at gøre med hvor hurtigt de kommer over narkosen.

Narkose binder til fedtvæv - jo ældre de bliver jo mere fedtvæv og jo længere tager det at brænde narkosen ud.

En killing på ½ år har meget mere fedtvæv end en på 3 måneder - jeg vil tro det tager den på ½ år mindst dobbelt så lang tid at komme op til overfladen[/QUOTE]

Hej Lis

Okay, det var jeg ikke klar over :slight_smile: Jeg har hørt noget andet fra min opdrætter.

Og hende vælger jeg nu at stole på :wink:

[QUOTE=MisMilo;671890]Hej Lis

Okay, det var jeg ikke klar over :slight_smile: Jeg har hørt noget andet fra min opdrætter.

Og hende vælger jeg nu at stole på ;-)[/QUOTE]

Jamen tak for det - siger du det jeg skriver ikke passer? for så må du meget gerne dokumentere hvordan det forholder sig, tak.

Jeg ville nu selv undersøge det var jeg dig - og det ville jeg have gjort inden jeg anfægtede …

[QUOTE=MisMilo;671890]Hej Lis

Okay, det var jeg ikke klar over :slight_smile: Jeg har hørt noget andet fra min opdrætter.

Og hende vælger jeg nu at stole på ;-)[/QUOTE]
Jeg har fået et utal af killinger neutraliseret og det er min erfaring, at de kommer sig meget hurtigere, hvis de kun er ca. 12 uger gamle.
Mine dyrlæge (med katte som speciale) siger det samme.

[QUOTE=MisMilo;671890]Hej Lis

Okay, det var jeg ikke klar over :slight_smile: Jeg har hørt noget andet fra min opdrætter.

Og hende vælger jeg nu at stole på ;-)[/QUOTE]

Du skal ikke tro, du skal vide - og her kan du roligt vælge at tro på Lis,…
VH
Susanne