Vådfodder

Gode råd søges til at få mine katte til at spise vådfodder.

Charlie kan godt spise en smule rejer og kogt fisk, men missemad det er simpelthen ikke noget der er spiseligt med mindre at det er i tør form.

Nunuu spiser kun tørkost har dog spist lidt kylling hvad der sammenlagt svare til en kyllingevinge i al den tid jeg har haft ham :høhø:

Victoria elsker alt mad men hun må så ikke få det selvom vi snyder lidt, kvalitet frem for kvantitet :slight_smile:

Hvordan får jeg drengene overbevist om at de skal spise vådfodder eller råt?

Jeg må lige sluttelig fortælle at alle tre er super gode til at drikke så væsken indtaget er jeg ikke urolig for ej heller deres tænder og gummer for de er rigtig fine :slight_smile:

Jeg håndfodrer…hvad man får af mors hånd er ALTID godt:tihi:…men det tager en pokkers tid…og er ind i mellem liiiidt klamt…hvad man ikke gør for kræene:ups:

Tupac er nu først på pletten…(læs; på komfuret ved siden af skærebrættet) når der er kød…nu skal jeg bare vænne ham fra håndfodringen igen:høhø:

Shady spiser både kød og vådmad nu men hun vil kun spise det, hvis hun får det et pænt stykke væk fra de andre ellers går hun…sååååå jaaaa ser du…hun får sin vådmad halvvejs oppe på trappen, de andre får under den…kød får hun på halvmuren indtil stuen…

Hvem sagde forkælede kræ :rock:

Jeg har også et hyr med mine fladnæser, kun Tango er til blød mad, øhhhhh en ting alle elsker er vitaminpasta og kattemalt, måske man skulle drapere vådkosten med det…det prøver jeg i aften, når det er vådmadstid…så vender jeg tilbage

Det var også den metode, jeg brugte, da Galliano hurtigt skulle lære, at vådfoder godt kunne spises og ikke var ad-klamt. Når han så var godt igang med at guffe fra min hånd, listede jeg skålen ind under hånden, tippede det sidste ned i skålen og lod ham spise fra den i stedet. Næste måltid startede på samme måde og efter et stykke tid gik han selv direkte i skålene :slight_smile:

Lige pt. er vi begyndt lidt forfra, fordi herren har besluttet sig for, at der ikke rigtig er noget vådt, der kan bruges - særligt længe ad gangen.

Da jeg skulle vænne Gabby til at spise vådt, hældte jeg lidt tørfoder over det våde, og ganske langsomt blev mængden af tørfoder mindre og mindre… Skal osse siges at jeg var ret konsekvent, for jeg fjernede simpelthen tørfoderet, så hun var så sulten, at selv tørfoder blandet op med vådmad gled ned. Det tog sin tid, men nu spiser Gabby glad og gerne både vådt og råt.

Det er iøvrigt ikke meget tørfoder der bliver spist her i hjemmet mere. Den sidste måned er det kun blevet til ca. 2 kilo, fordelt på 5 katte :slight_smile:

Min Nugga synes bestemt heller ikke, at det der våde noget, hverken vådt eller råt, er brugbart som kattefoder. Med en undtagelse: Tun! Det kan hun godt spise en lille-bitte smule af.

Jeg har simpelt hen raseret hylderne i de supermarkeder, hvor jeg kommer, helt uden hensyntagen til indholdet af kulhydrat og sukker, og så er jeg startet med at prøve fra en ende af. Resultatet er, at den røde fra Lux godt kan gå, shebas kødbidder i sovs er også ok, og så er der jo stadig tun - Felina Porta var også et hit. Heldigvis er det nogle ok varianter, hun har valgt. Nugga er en sjov en, for hun vil faktisk helst have sit vådfoder blandet med lidt vand. Med tiden tænker jeg, at jeg kan prøve at blande nogle af de “ikke-katte-egnede” varianter i - men så skal hun vist være lidt mere stabilt glad for vådfoderet først.

Det er stadig ikke meget, der ryger ned, omkring to gange 25 gram om dagen. I starten gjorde jeg som pivnu og fodrede med tørfoder, så de løb tør i løbet af natten / i løbet af dagen, så de var godt sultne til vådfoderet. Jeg er blevet lidt sløv til at veje af, og så ligger der tit noget tilbage - det må jeg hellere lige stramme op på igen :slight_smile: Så kan det være, at den lille sidske kan få sat ædetempoet op. Nu er det sådan, at Billy spiser 150 gram vådfoder, og så sidder jeg på ham, til Nugga er færdig med sine 25 gram…

mvh. tina

Har du prøvet Feline Porta? :slight_smile:

Vi har kun én kat herhjemme der ikke rigtig gider vådmad, og det er Anton. Han er dog ret glad for Bozita og så er han også begyndt at gufle lidt med når de får Lux fra Aldi :slight_smile:

jeg ville også forslå feline porta, almo nature , aplaws og lux sheeba ( de små runde bøtter på zooplus )

Jeg plejer at dampe kyling (med skind og ben) /fisk i oven … jeg pakker det i staniol stger det til det er færdig og lader det køle i staniolet, ligger det i køleskabet og når det er koldt har man det lækkerste nam nam til kattene for det sky fra kyllingen /fisken er stvinet og det kan man blande med kødet det er mine helt vilde med.

Du skal bare finde dig en praktisk maaleenhed, saa du ikke skal gaa og veje hele tiden. Jeg har saadan en ske, som vi kender fra bland-selv-slik i min toerfoderdaase. Man finder hurtigt ud af, hvor mange skefulde, der er passende.

Mine katte er lidt nogle brokkehoveder i disse dage. Jeg har haft afproevet om min ‘gamle’ Amira kunne taale kylling (hun er jo foderallergiker) her de seneste par uger, saa de har faaet alt hvad de kunne spise af kyllingevaadfoder - ja, saadan endte det i hvert fald, for den lille Deena fik halsbetaendelse og kunne ikke spise andet. Desvaerre var det aabenbart netop kylling, der var problemet, og nu har jeg to missere, der er SVAERT skuffet over at skulle spise daaselam! Gad vide om jeg kan blive populaer igen med lidt hakkelammekoed? :pote:

Vores er glade for Hills og Iams posemad :slight_smile:

Tak, jeg må forsøge mig med at ‘‘sulte’’ kattene i håb om at de så hopper på vådfodderet :slight_smile:

God idé! Jeg må finde en ske eller noget et sted, tak for det :slight_smile:

Åååååh nej, hvor er du altså ooooond!! Dine stakkels stakkels middekatte, hvordan kan du nænne bare at tage alt kyller fra dem? :uha: Ej, det er da rigtig træls, men det er godt, at du ved, hvad hun reagerer på - og hvis hun først reagerer på kylling, kan det jo være, at hun så netop ikke reagerer på ko, kanin, kalkun, fisk og hvad vi ellers har af muligheder? Så du må i gang med at prøve dem af en for en.

Her i huset er der heller ikke den store tilfredshed omkring fodringen, SELV OM jeg fodrer med alt det, Billy kan lide. Jeg er nemlig ved at lære ham, at maden først bliver serveret, når han sidder på sin pude og holder k*ft - det er meget at forlange af en rapkæftet, bordkravlende og evigt-uendeligt-voldsomt-sulten (også selv om der står tørfoder!) orientaler, som er vant til, at jo højere man råwer og kravler, jo bedre og hurtigere svar får man…

Kan man ikke fordele det lidt? Altså den madglæde, han har, kunne jeg godt tænke mig at give Nugga lidt af - så ville de begge være lige tilpas! :tihi:

mvh. tina

Vores vil heldigvis gerne have vådt. Jeg blander lidt vand i gelen, for at få det til sovs, så glidder det lettere ned. Hvis Det er noget nyt varmer jeg det lidt… Men kød er et større projekt, som er indledt… Der har jeg fået mange gode råd som jeg følger… f.eks. at blande en smule i det våde :slight_smile: Her hjemme er vores glade for feline porta, Lux (især den gule, med lidt varmt vand i) og ziwipeak er lige afprøvet… det kunne også godt bruges…

Hmm… Hvorfor er vil I så gerne have de spiser vådfoder?

Der er meget vand i det og det er vigtig de for væske så de ikke når nyre problemer … Væske er godt for dem som for os

Men de drikker vel når de er tørstige?

Det er ikke alle katte der er gode til at drikke så derfor er det godt som supliment til at de for nok væske

Jeg er meget overrasket - Nikita har ikke i de 10 år, jeg har haft hende været til at lokke på vådfoder.

:tihi::tihi::tihi::tihi:

Sådan noget snask - næ, må jeg bede om min tørkost.

:thumbup::thumbup::thumbup:

Men minsandten om damen ikke er blevet vild med de små sheba-dåser - dog kun dem med fisk indtil videre.

:wehu::wehu::wehu::wehu:

Godt jeg lige har bestilt en større mængde fra Zoo-Plus.

:D:D:D

[quote=Eva;306586]Jeg er meget overrasket - Nikita har ikke i de 10 år, jeg har haft hende været til at lokke på vådfoder.

:tihi::tihi::tihi::tihi:

Sådan noget snask - næ, må jeg bede om min tørkost.

:thumbup::thumbup::thumbup:

Men minsandten om damen ikke er blevet vild med de små sheba-dåser - dog kun dem med fisk indtil videre.

:wehu::wehu::wehu::wehu:

Godt jeg lige har bestilt en større mængde fra Zoo-Plus.

:D:D:D[/quote]

Ja bøllemis lærte os hvad sheeba i de små bøtter er efter nord jyde træf og dem er mine vilde med sammen med det andet jeg giver dem … jeg skal også havde bestilt mange i jan.

Okay :slight_smile:

Så er jeg med. Blev lige nysgerrig og måtte jo lige spørge.