Vådfoder med tunfisk?

Jeg igennem lang tid måtte eksperimentere med hvilket vådfoder mine katte kan lide og har nu fundet ud af at de har en svaghed for fisk, især tun. Jeg har snart prøvet alting, og det som smager bedst er altså porta 21 m. tunfisk - varianten med kylling rynker de bare på næsen af og gider ikke spise.

Men så kom jeg i tanke om, at man jo siger at katte ikke må få tunfisk særlig tit, så jeg tænker om det er forkert at fodre dem kun med den variant? De deler en dåse om dagen og får ellers tørfoder. Det er bare enten det eller ingenting, for de vil altså kun have de varianter som er med fisk.

Har du prøvet Bozita? De har med forskellig slags fisk - kan se jeg har med rejer og laks stående ude i køkkenet. Der er også Whiskas Mmmm’s fiskepakker - der er tun, laks, hvidfisk m.m.i .FP21 har også med tun OG oksekød… Cosma har også forskellige varianter med forskellig fisk.

Hellere det end ingenting, ville jeg sige… :slight_smile: og så ville jeg bare prøve at påpege at der stadig er god mulighed for at variere og ikke kun fodre med tun :slight_smile:

Har du prøvet at blande tunen i andre ting - f.eks. kylling?

Applaws har også en variant med havfisk, som de kalder det, den har også været populær her i huset når jeg har købt den.

natures finest har en del varianter med fisk - og min fiske fan rynke kunne godt lide dem

En af Shebas små ‘runde’ er med tunfisk :slight_smile:

Det er mest Porta 21 m. tun de er vilde med og så også dem fra Sheba, både den med tun og den med “alt godt fra havet”. De har en gang fået noget fra Cosma, med både kylling og tun, men det gad de ikke spise. Det kan åbenbart bare ikke særlig godt lide kylling i “ren” form, det duer kun i deres tørfoder. Jeg må lige prøve og se på andre fiskevarianter, men det var også mere jeg tænkte på, om det er “skadeligt” at fodre med kun fisk, eller er det bare tunfisk som de ikke skal have i for store doser? Og hvornår er det for meget? Må de godt dele en dåse (90g) porta m. tun om dagen?

FP21 med tun/oksekød eller tun/aloe samt Schesir med tun/kylling og tun/oksekød og tun/skinke er det eneste våde mine vil spise. Og jeg har forsøgt ALT vådt fra Zooplus og Kvickly :S

Hehe, så er det ikke kun mine som er “tun fanatikere” :wink: Jamen jeg tror også jeg efterhånden har forsøgt mig med alt. Min kæreste griner af mig, fordi jeg bliver ved med at købe nye varianter som de ikke gider æde - men nu har jeg så endelig fundet hemmeligheden, nemlig tun :tihi:

Vores Bambo vil også kun have tun… men jeg var ikke klar over det kunne være skadeligt ? :S

Jeg vil jo ikke acceptere kun fisk - og slet ikke kun tun. Efter min mening er fisk for langt fra kattens naturlige føde, og tun og andre rovfisk er i særdeleshed et problem pga. tungmetalindholdet. Det er derfor gravide skal passe på her. Og vores katte er så meget mindre…
Det handler om at være stædig. Server 75% tun med 25% kylling. Ignorer, hvis kattene rynker på næsen, men lad dem gå og glo på maden, og intet andet, i nogle timer. Når de har vænnet sig til det (altså spiser det stabilt i en periode), så prøv 50/50 osv. Måske endnu mere forsigtigt, hvis de er rigtig på tværs. Det hjælper ikke noget at servere alt muligt forskelligt i øst og vest, hvis katten er kræsen. Den skal lokkes til at smage på tingene, prøve konsistensen og det hele, hvis den nogle sinde skal rykkes, og så må man arbejde på at få den til at smage. Uanset om det så er med knust tøtfoder som krymmel, eller blanding af vådfoder, eller hvad man nu kan finde på. Og så KUN gøre det med eet produkt af gangen, som ligger indenfor rimelighedens grænse at vænne katten til (hvis den trods alt virker gladere for spraglet kød, så er der jo ingen grund til at starte med kampen om mos osv.).