Vådfoder/råt

hvor tit giver i vådfoder eller råt om dagen?
mine har tørfoder til at stå hele tiden, og får vådt morgen og aften… MEN de æder vildt meget tørfoder - alt for meget - fordi de har trænet mig til at hælde op når bare man kan skimte bunden af skålen :dokdok:

Og tænker sådan lidt at i naturen ville der jo heller ikke stå en fyldt skål med mad altid, så jeg har tænkt om jeg skal komme lidt førfoder i deres aktiveringsbolde, som de så får om morgenen når vi skal ud af døren, så har de noget at muntre sig med…

Tænker om det kunne være en ide at give dem hver sin skål med vådfoder i, så har jeg mere en fornemmelse af hvor meget de æder, for Misse Møghe har lidt for “store knogler” :tihi: og skal ned i vægt…

Nogen der fodre dem i hver deres skål??

Mathilde, Emma og Frodo vil gerne ha rå mad, så det får de også sommetider og spiser de ikke op ryger det ud

Jeg giver vådmad 3 - 5 gange i døgnet …Flest gange når det er varmt udenfor, og så tilsætter jeg ekstra væske. Og mine striber får råt en gang i døgnet, typisk som natmad. Og deres rå mad varierer mellem rå fisk / kød eller fjerkræ. Jeg har altid serveret deres vådmad i hver deres skål, da mine har vidt forskellige spisemønstre. Crazy hugger maden i sig. Gabby står pænt og opfører sig som en dame-mis, hvor man spiser stille og rolig. Pretty er laaaaangsom spiser, hun tager en bid - kikker sig omkring, tænker sig lidt om, og tager igen en bid …Hendes måltider tager en krig, og hvis de spiste af samme skål, så ville hun ikke få ret meget, før Crazy havde støvsuget det hele :-). Heldigvis spiser ingen af mine ret meget tørfoder …Crazy spiser slet ikke tørfoder, og har aldrig gjort det. Gabby og Pretty nipper lidt til deres tørfoder pø om pø, mest om natten.

Er de i samme rum, når de får vådmad? For det der ville slet ikke ku lykkes her - de skifter tallerkener som vinden blæser :tihi:

Muffe spiser så uhyre langsomt, så han får sin vådmad i foderboksen… Og Hugo har endnu ikke fattet han bare kan gå ind og æde den, selvom han har fuld adgang til boksen :tihi:

Vi har mere eller mindre vådmad fremme 24/7, for to af drengene får ikke tørkost, da de støvsuger skålen :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1193502]Er de i samme rum, når de får vådmad? For det der ville slet ikke ku lykkes her - de skifter tallerkener som vinden blæser :tihi:

Muffe spiser så uhyre langsomt, så han får sin vådmad i foderboksen… Og Hugo har endnu ikke fattet han bare kan gå ind og æde den, selvom han har fuld adgang til boksen :tihi:

Vi har mere eller mindre vådmad fremme 24/7, for to af drengene får ikke tørkost, da de støvsuger skålen :)[/QUOTE]

Ja de er i samme rum …De får deres vådmad i køkkenet, og står side om side …De har altid haft voldsom respekt for hinanden mad, Dog sørger jeg altid for at deres skåle bliver sat på gulvet samtidig, da jeg ellers tror det går galt. Feks Crazy vil ha’ svært ved at se hvis en af de andre fik deres mad før hende :slight_smile:

[QUOTE=Rikke N;1193343]hvor tit giver i vådfoder eller råt om dagen?
mine har tørfoder til at stå hele tiden, og får vådt morgen og aften… MEN de æder vildt meget tørfoder - alt for meget - fordi de har trænet mig til at hælde op når bare man kan skimte bunden af skålen :dokdok:

Og tænker sådan lidt at i naturen ville der jo heller ikke stå en fyldt skål med mad altid, så jeg har tænkt om jeg skal komme lidt førfoder i deres aktiveringsbolde, som de så får om morgenen når vi skal ud af døren, så har de noget at muntre sig med…

Tænker om det kunne være en ide at give dem hver sin skål med vådfoder i, så har jeg mere en fornemmelse af hvor meget de æder, for Misse Møghe har lidt for “store knogler” :tihi: og skal ned i vægt…

Nogen der fodre dem i hver deres skål??

Mathilde, Emma og Frodo vil gerne ha rå mad, så det får de også sommetider og spiser de ikke op ryger det ud[/QUOTE]

nu eksistere tørkost slet ikke her i huset, men vådmad gives om morgenen, råt til frokost, daggamle kyllinger til aften og nyt vådmad inden sengetid.

dvs lige i øjeblikket hvor det er så varmt bliver vådmaden skiftet lidt flere gange i døgnet.

ALLE har deres egen tallerken, dvs der bliver stillet det antal tallerkner ned som der er katte, men som lykke også oplever pendler de mellem tallerknerne.

mine går også og småspiser hele dagen (og natten) lige som de jo ville i naturen.

mht din mis der er lidt erotisk buttet - førhen da jeg også fodrede med tørkost havde mine katte også en vægt der var lidt til den gode side, men efter at jeg har bandlyst alt hvad der hedder tørkost er de alle i fin form, dvs hverken for tykke eller tynde. ikke at jeg har haft så mange katte at der kan laves statestik over det, men alligevel værd at tage med i overvejelser.

så hæld du bare masser af vådfoder op til dem og lad dem evt få tørkosten i aktiveringsbold som snack:)

Det prøver jeg - takker for råd

De får Dreamies godbidder når vi træner og ellers vil jeg bare nøjes med at give med vådmad

:slight_smile:
stik du dem også bare noget råt - er du selv kødspiser og kattene ikke specielt kræsne er det bare at stikke dem en luns af det du selv skal have til aftensmad

ja de får også råt

Siden mine rundede 1 år, er jeg gået ned til 2 gange vådfoder om dagen, da især Anders er vel godt i stand (han spiser stortset kun vådfoder). De får hver deres skål og bliver overvåget, for ellers støvsuger Anders Julius’ skål også. Imellem måltiderne har de så adgang til lidt tørfoder i enten foderbold eller denne her: Northmate skål - men det er mest Julius, der spiser det.
Julius har foderallergi, så fodringen har været besværliggjort af udelukkelsesdiæt i et par måneder. Det har betydet, at de er blevet fodret hver for sig, men vi er ved at have fod på det (det lader til kun at være fisk, han ikke kan tåle), så nu bliver det lidt lettere.

Når de får råt, modregner jeg i vådfoderet, så de bare får lidt mindre.

[QUOTE=Fnesnug;1194521]Siden mine rundede 1 år, er jeg gået ned til 2 gange vådfoder om dagen, da især Anders er vel godt i stand (han spiser stortset kun vådfoder). De får hver deres skål og bliver overvåget, for ellers støvsuger Anders Julius’ skål også. Imellem måltiderne har de så adgang til lidt tørfoder i enten foderbold eller denne her: Northmate skål - men det er mest Julius, der spiser det.
Julius har foderallergi, så fodringen har været besværliggjort af udelukkelsesdiæt i et par måneder. Det har betydet, at de er blevet fodret hver for sig, men vi er ved at have fod på det (det lader til kun at være fisk, han ikke kan tåle), så nu bliver det lidt lettere.

Når de får råt, modregner jeg i vådfoderet, så de bare får lidt mindre.[/QUOTE]

Faktisk er vådfoder godt hvis de har lidt ekstra på sidebenene. Vådfoder består af en hel del vand og vand giver mæthed i mavsen :slight_smile: Så lad dem bare få både vådfoder og råt :slight_smile: Bare husk at vådfoderet skal være et fuldfoder og fri for sukker :slight_smile:

Mine vil helst ha LUX fra Aldi

Jeg fodrer udelukkende med vådkost. Det tog en del tid at gøre den store klar over, at vådkost var spiseligt, for han var tørkostnarkoman. Han vejede 3-4 kg for meget (11 kg og han burde veje mellem 7-8) de får vådkost flere gange om dagen. Jeg har ikke tal på, hvor ofte faktisk.

Vi overgik til rent vådkost i 2011, og begge katte spiser det. Dog udelukkende LUX. Hvis jeg forsøger at spise andet, går de i sultestrejke. Ingen af dem vil spise råt.

de får en lille bitte smule tørt, men det er kun, når de stjæler hundens :lol:

Den store holder sin vægt rimeligt på vådkost. Han bliver lidt tykkere om vinteren, og generelt er hans aktivitetsniveau faldet lidt med årene. Han vejer pt 7,5 og vi er obs på, at han ikke taber sig mere. Noget af vægttabet er dog tabt muskelmasse, da han er en ældre kat med ledsygdomme.

jeg er glad for skiftet til vådt, selvom det unægteligt var lettere at tage en dag eller to væk, da de fik tørt.

Mine får vådkost om morgenen og igen når vi kommer hjem om aftenen. Killingerne Rita, Silke Hvidøre og Sirius guffer i sig, men Ronja helst vil have tørkost. Voksne Misse vil gerne have en tallerken med lidt af sovsen, ellers spiser hun også kun tørt. Og Ludvig på 2 skifter lidt mellem killingernes Royal Canin og de voksnes Select, han vil sjældent have vådt (Kun når det er de der små vanvittigt dyre mikro-dåser med skært kød i -så kan han godt spise 3 helt selv!)

Derudover er de fleste af dem tossede med Sigurds (hunden) tørkost -også noget Royal Canin-halløj. Det nægter Sigurd så til gengæld at indtage medmindre jeg sidder ved siden af og håndfodrer ham :ups:
Fælles for dem alle er at de elsker alt hvad der kan stjæles og hvad der bliver serveret ved menneskebordet, og de får således suppleret op med leverpostej, kød, ost, sovs m.m. Idag har de guffet kogt kylling i sig, da jeg pillede skroget efter at have kogt suppe.

Og når det så tilsyneladende stadig ikke er nok, så spiser de store fede halsbåndmus som de selv fanger… Har set både Ludvig og 2 af killingerne med mus.

Det er jeg klar over - de får måske 15-20 piller tørfoder til deling i aktivitetsskålen imens vi er på job. Vi overvåger dem som regel, når de får vådfoder, for den ene spiser dobbelt så hurtigt (og også gerne dobbelt så meget) som den anden - og tyksakken skal jo ikke være større. Vådfoder feder mindre, men kun hvis man ikke spiser sin brors portion! :slight_smile:

Vi har samme problem - Især Nobby kan æde helt uffattelige mængder, hvis det er det rigtige vådkost…

Så vi fodrer fast med LUX. Det kan fint spises, men er ikke så godt at det skal støvsuges :wink:

De lækre Cosma/Applaws/etc der bare er yndlings får de så kun med mellemrum :slight_smile: