Vådfoder=tynd mave

Både Mathilde og Paya døjer med løs/tynd mave uanset hvad de får af vådt foder. Tørfoder giver ingen problemer overhovedet. Vi var forbi dyrlægen idag og de kan ikke umiddelbart finde årsagen… Andre der har prøvet det?

Nej…det har jeg ikke bemærket…men grain free tørfoder giver splat hos Sim-Sim…så det bruger vi ikke.
Jeg forsøgte endda med en langsom indslusning af det…det er nogle år siden jeg prøvede, men det gør jeg aldrig mere.

Har du indsluset foderet langsomt…så maven kan vænne sig til det nye vådfoder…?

Hvilket foder har du prøvet?

Sigga får tynd mave, hvis hun får vådfoderet direkte fra køleskabet. Så jeg luner det til stuetemperatur i mikroovnen, inden hun får det. Men ved jo ikke om du giver det koldt…

De har fået vådfoder altid -er bare rigtig træt at den stramme stank af lort, rent ud sagt… Har prøvet LUX (Aldi) Applaws, Royal Canin, Bozita, Kitekat, Pussi, Tun i vand, Multi fit (maxi zoo) og så nogle andre fra Maxi zoo jeg ikke lige kan huske navnet på

Her er det også stue temperatur

Herhjemme får de dårlig mave af vådfoderet hvis det har været i køleskabet,
hvilket har betydet at vi bliver nødt til at købe breve, som kan stå fremme ved stuetemperatur og tømme én på en gang.

Hector får dårlig mave af det i en-to dages tid, hvis det ikke er tilvænnet.
Til start delte de et 100 grams brev på hele to dage.
Så de fik til start kun 25 gram om dagen.
Og så øgede jeg efterhånden mængden når jeg kunne se at bæen var upåvirket
Nu får de hver 85 gram dagligt uden problemer - faktisk har bæen aldrig været bedre

Okay… her får de 3 gange om dagen en lille portion

PRÆCIS det samme her, vi opdagede det ved et tilfælde efter vi gik over til vådmad i pose, så der aldrig er noget der skal gemmes i køleskabet.

Siff får total slæberøv af kold mad. (Ja hun kører måsen henad gulvet som en hund, og efterlader dejlig brune striber)

men ingen slæberøv her efter indførelsen af miasmor i pose med sovs!

:tihi: Helt OT… men "slæberøv… :klapper: Det er intet mindre end et genialt ord :klapper:

Rikke… Sugieh og Dione lugter også af vådfoder… som noget har lagt sig til at dø indeni dem :frowning: Lucky, lugter overhevedet ikke… Så jeg tror det har noget med deres tarmflora at gøre… Her har vi nemlig heller ingen parasitter, og det er undersøgt for ganske nyligt :slight_smile:

Mine katte er meget lidt sarte mht. foder, men de kan godt reagere på køleskabskold mad.
For tiden får de altid 50% dåsefoder blandet med 50% pose - så er det både økonomisk og lækkert. Og når dåsedelen kommer fra køleskabet, så hælder jeg lige en lille smule kogt vand på.
Så er der aldrig problemer.

Men mht. at du har problemet uanset temperatur, så har jeg indtryk af herinde fra, at nogle katte simpelthen er meget sarte.
Jeg tror dog også på, at der ligge noget tilvænning i det.
Spørgsmålet er jo så, hvor meget bøvl man kan acceptere for “absolut” at gennemtvinge et foderskift.

Jeg prioriterer selv meget højt, at mine katte ikke lever af store mængder korn, så da jeg omvænnede mine plejemisser i sin tid (de havde aldrig levet af andet end kornholdigt tørfoder), der måtte deres maver da støttes med de midler, man typisk giver mod dårlig mave.
Den ene plejemis har jeg i dag stadig boende, og jeg glædes over, når hun i dag sagtens kan prioritere at spise vådfoder, og ikke altid kun tørfoder, tørfoder, tørfoder, selvom det faktisk er tilgængeligt. Og maven er super fin :slight_smile:

I dag kan jeg skifte foder på alle mine 3 katte, både vådt og tørt, fra dag til dag, uden synderlige udsving på maven.

mine katte får nogle gange daggamle kyller halvoptøede…hvis de er helt vildt utålmodige - det har de aldrig fået tynd mave af…

jeg har en kat som får tynd mave af tun…killinger under 12 uger kan få tynd mave af dåsemad…derfor giver jeg dem råt…og begynder så senere med dåsemad

blander du med tørfoder? det kan være godt at have en pause mellem tørt og vådt for nogle katte

Jeg fodrer med vådt 2 gange om dagen og supplerer med tørt. Vådfodret er de gode protein dåser, fx Almo Nature. Hvis det ikke suppleres med en vis mængde tørt, giver det løs mave - ikke slæbemås :slight_smile: - men løst og stinkende. Jeg serverer heller ikke koldt fra køleskab. Tror, der er grænser for hvor højt et protein indhold deres maver kan klare ? - lidt afhængigt af race. Min killing er en British Shorthair.

vegetabilsk protein ja - animalsk protein nej - katte er jo absolutte rovdyr, hvilket vil sige at de er biologisk indrettet til at få alt deres næring fra animalsk protein - byttedyr

Nuller har/ er også sensitiv med hvad hun får indenbords…

Hendes mave bliver slået i stykker af Pussy og kitte kat, så det holder vi os langt væk fra…
Men her sidste gang da jeg bestilte fra zooplus købte jeg noget almo nature med (vådfoder) og det har hendes mave slet ikke reageret negativt på… :ok: Tværtimod vil jeg næsten sige… Så nu fodre vi med Sheba og almo nature… Og damen vil kun spise det, hvis det er koldt og direkte fra køleskabet… :høhø:
Har prøvet at lune det, netop fordi jeg troede det kunne være kulden der ødelagde maven… Men hun nægtede at spise det… Det skal åbenbart være koldt, også få stuetemp langsomt… :slight_smile:

Målet er at få et tredje mærke introduceret, så der er mere at vælge imellem…

Jeg kan ihvertfald anbefale Sheba og Almo Nature til sensitive maver…

Min Amidale’s mave kan ikke tåle for meget vådfoder, så ender hun med meget tynd mave. Og det har ikke været på køl.
Så dengang jeg ville slanke hende på kun vådfoder måtte jeg hurtigt opgive!

Undskyld at jeg tager en gammel tråd op, men vil ikke oprette en helt ny om samme emne. Min lille kat er også begyndt at have ret tynd mave og det kommer i perioder. Jeg mistænker at det kan være vådfodret. Men den store er der ikke noget problem med. Men den lille puha, hver dag jeg kommer hjem er der afføring på mit sengetøj, og jeg kan se han har tørt numse i det. Så jeg har aldrig vasket så meget sengetøj som nu. Det er en perser jeg har, så afføring klister fast i hans pels, og jeg må klippe og vaske ham.
men kan det være fordi jeg fodre dem for meget vådfoder? Eller kan det være andet
de har selvfølgelig adgang til tørfoder hele dagen, der får applaws tørfoder - som de ikke er vilde med men jeg giver dem det da det er kornfrit ellers får de Royal canin som de elsker - jeg blander det så de får begge dele.
og giver dem vådfoder to gange om dagen hvor de får en blanding mellem applaws og Cosma. Jeg ved godt at jeg burde give dem råt, men den store vil simpelthen ikke spise det uanset hvad jeg prøver og jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal lokke det i ham.
jeg tænker lidt om det vil hjælpe at nøjes med at give dem mindre vådfoder - de får to dåser til deling nu og har tænkt på kun at give dem en. Jeg har haft min store kat i snart et år og der har aldrig været problemer med tynd mave, og de elsker simpelthen deres vådfoder så vil jo hellere ikke bare tage det fra dem og kun give dem tørt.
nogle ideer?

[QUOTE=Mecaoni;1125091]Undskyld at jeg tager en gammel tråd op, men vil ikke oprette en helt ny om samme emne. Min lille kat er også begyndt at have ret tynd mave og det kommer i perioder. Jeg mistænker at det kan være vådfodret. Men den store er der ikke noget problem med. Men den lille puha, hver dag jeg kommer hjem er der afføring på mit sengetøj, og jeg kan se han har tørt numse i det. Så jeg har aldrig vasket så meget sengetøj som nu. Det er en perser jeg har, så afføring klister fast i hans pels, og jeg må klippe og vaske ham.
men kan det være fordi jeg fodre dem for meget vådfoder? Eller kan det være andet
de har selvfølgelig adgang til tørfoder hele dagen, der får applaws tørfoder - som de ikke er vilde med men jeg giver dem det da det er kornfrit ellers får de Royal canin som de elsker - jeg blander det så de får begge dele.
og giver dem vådfoder to gange om dagen hvor de får en blanding mellem applaws og Cosma. Jeg ved godt at jeg burde give dem råt, men den store vil simpelthen ikke spise det uanset hvad jeg prøver og jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal lokke det i ham.
jeg tænker lidt om det vil hjælpe at nøjes med at give dem mindre vådfoder - de får to dåser til deling nu og har tænkt på kun at give dem en. Jeg har haft min store kat i snart et år og der har aldrig været problemer med tynd mave, og de elsker simpelthen deres vådfoder så vil jo hellere ikke bare tage det fra dem og kun give dem tørt.
nogle ideer?[/QUOTE]

Jeg synes det er MEGET fint at de får vådmad to gange om dagen. Når det kun er i perioder din lille misling får dårlig mave tror jeg ikke det er vådmadens skyld …Men prøv at skifte til andre mærker, der kan jo godt være noget i de to produkter du fodrer med, som kan irritere maven, især hvis han har en sart mave. …Har du tjekket om han kan have orm ?

Prøv evt kun at at give et mærke/variant i en periode, for at se om der er noget den ikke kan tåle. Hvis jeg fodre med fx Applaws har jeg omgående splatmave hos en af perserne, men de kan sagtens tåle andre mærker.
Splatmave hos en perser er simpelthen dræbende, jeg har 5 af dem :slight_smile: så jeg føler virkelig med dig.

Tak for rådene:) Og ja, puha det er træls, når han får det :frowning: