Vægt på 16 ugers killinger

hejsa alle…
Jeg er lidt bekymret for min ene lille mis…hun er nu 16 uger gammel…super super aktiv og virker glad og tilfris - frisk og fræk :slight_smile: - men hendes vægt flytter sig meget meget lidt…og jo - hun spiser og jo hun har fået ormekur og jo vi har snakket med dyrelægen som mener hun er frisk ???
Hun vejer kun 1.7-1.8g hvor hendes søskende vejer fra 2,5-2,7 kg…

Hvad er jeres erfarringer med vægten i den alder ??

anna
www.antocat.com

Jeg har ingen erfaring med killinger men min lille pige på 11 år vejer 2,5 kg så jeg syntes jo at dine killinger allerede er ret store. Hun er Perser og selvom dyrelægen har kommenteret hendes vægt og været bekymret for hende i alle de mange år…ja så har hun det godt.

Mine 2 drenge Ramses og Sethi vejede da de var 16 uger lidt over 2 kg… tror nok det var hhv 2,1 og 2,4… det var så drenge… piger er jo ofte lidt mindre og selv om Ramses og Sethi er fra samme kuld, så er Sethi nu betydeligt mindre end Ramses…

Så hvis hun i øvrigt er frisk og rask, har klare øjne, en skinndende pels og fine bisser… så tror jeg ikke du skal være så nervøs… der findes jo også mange mindre mco’er som aldrig bliver særligt store…

Knuser

Hejsa og tak…

Hun er fyld med spilopper - og virker ikke syg - tvært i mod…jeg kan bare ikke forstå at hun næsten vejer et killo mindre end hendes søster…de har altid fulgtes vægtmæssigt…måske hun bare er en lille fis…hvilket hverken mor eller far - besteforældrene er ???
Hun er ikke tynd at se på - meget harmonisk…så måske jeg bare skal slappe lidt af…

tak anna
www.antocat.com

Sådan en killing har jeg også herhjemme pt.
Her er det så en han… han vejer ikke en dyt, er tjækket af i hovede og bagdel, har fået diverse ormekure, og tjæk for om der skulle være orm, han er efter dyrlægens skøn bare lille, men han er altså micro lille, ikke større end en 5-5 uger gammel killing, han har ikke tynd mave (afføring normal), han spiser som en hest, han er ikke mere aktiv end normalt, men han er micro… kan der forekomme dvergvægst på katte?

Jeg er dig simpelthen svar skyldig.
Nogengange vokser en killing først når den flytter hjemmefra og får sin egen madskål, men hallo, her i huset er det altså det bette skvat som spiser mest.
Jeg kan jo ikke sælge sådan en killing født anden juledag 2007 som ligner en max. 6 uger gammel killing, jeg vil jo aldrig kunne give en garanti for om han bliver normal størrelse for racen, han er Maine Coon.
Hvis han vejer 1½ kilo vejer han ikke mere.
Han er livlig (meget) men ikke mere end de andre fra samme kuld, han har aldrig været syg, han skiftede køn som 8 ugers tror jeg det var -høhø Han tigger som blev han aldrig fodret, men han kan sætte det mest bedårende fjæs op, hvor hjertet smelter…
Jeg tror han er dværg. -øøøvvvs

Hejsa…

Ja han lyder ikke til at være stor…og ja der kan forekomme dværgvækst - eller hva det hedder ved katte - hyppigst ved indavl…

JEg har med min lille pige overvejet - at hvis hun ikke snart begynder at tage på - at få hende undersøgt for et forhøjet stofskifte…for hun æder sig stor og tyk i både tørkost og kogt kylling mv…så maven buler - for blot at se helt slank ud kort tid efter…hmmm??? for så at være sulten igen…
Jeg har undersøgt hvad kendetegn der er ved forhøjet stofskifte - men hun har ikke hævet ved halsen og har flot blank pels

anna
www.antocat.com

Det vil også være min og lægens næste skridt, han har blot ikke tegnene på for højt stofskifte.
Og den her kombination er ikke indavl, og jeg kan ikke helt udfra linierne finde noget lignende.
Din beretning om hvordan hun spiser og buler ud er netop sådan min han gør.
Hans knoglebygning er heller ikke helt som de andres, det er mere markant ved led, dyrlægen og jeg er lidt magtfulde, og har i første omgang bestemt os at se tiden an.
For syg er han ikke, ikke noget synligt i alt fald. -øøøvvvs Men vægt mæssigt vejer han kun ca. 1/4 del af resten af kuldet. -øøøvvvs

Nogle killinger selv fra samme kuld kan være slankere end andre…
Men jeg kan godt forstå din bekymring.

umiddelbart lyder det til at hun trives, ud fra din beskrivelse, og også at hun spiser godt…