Vægt på de forskellige racer

Hvad er “ideal” vægten for de forskelllige racer.
Tænker her udstil/dommer tolkning af de forskellige racer. En orientaner på 9 kg er jo tydeligvis for stor og en mco på 3 kg for lille. Hvad er jeres “mål” i vægt som udgangs punkt (skal selvfølgelig passe til katten). Er interesseret i alle racer og begge køn.

Om der er en idealvægt for racerne på show, ved jeg egt ikke:øhmm: - dommerne sidder ikke med en vægt:S
Men gennemsnitsvægetn på KOR er 3kg for hunkattene og 5kg for hankattene. Hvis de er større eller mindre, gør det ikke så meget - man ser på helhedsindtrykket. Katten skal overraske ved sin tyngde, når man løfter den - dvs den skal være muskuløs:)

nej selvfølgelig ikke men sidder hn med er Korat på 7 kg vil hn nok mene den er liiiidt for stor, hvis du siger 3 kg for piger og 5 kg for drenge er ca vægten i snit :slight_smile:

Nej egt ikke - hvis proportionerne er der, og katten ikke er fed, så ser man nikke så meget på str og vægt. Det er helheden, de fleste bedømmer.

ok sært troede da det med lille.medium og stor der står i racestanden taget med i overvejelse. Hos hunde er de jo ret strikse til at se på skuldermål af hunden(eller var da jeg udstillede i 19grønlangkål). Tak for uddybningen :tak:

Så ændre jeg spørgsmål: Hvad er gennem snit vægten :slight_smile:

Du kan ikke tale om en gennemsnitsvægt for katte - set over en bred kam. Ikke alene er der forskel på racerne, der er også forskel på han- og hunkatte og hos visse af dem er der forskel på vinter- og sommervægt.

Som Camilla netop har forklaret ser man på helhedsindtrykket hellere end på vægten og det gælder også i det daglige.

Spørger jo netop om de forskellige racer og han/hun inden for disse.

for klassisk perser:

hunkat: 4-5 kg, gerne større… en hunkat på 6 kg er super
hankat: 5-7 kg

en hunkat under 4 kg/hankat under 5 kg ville jeg syntes var for små…for at få persernes kraftige og bastante bygning skal der være noget vægt bag…der skal også være størrelse til at ‘bære’ pels

og som også nævnt er der forskel i vægt også sommer/vinter - og ofte også fertil/kastrat…så det skal man også lige tage med

men altså for mig lever en lille perser ikke op til standarden hvor der jo står:
‘medium til stor’
‘bred brystkasse, massive skuder og ryg…god muskulatur’

sølv katte kan være mindre - men igen nogle af det største katte jeg har hørt om - hankat 7 kg og hunkat 6 kg var begge (klassiske) sølv katte…så

vægt har i øvrigt også en del med foder & motion at gøre…min oplevelse er at kat på råt kød og med adgang til masser af udendørs plads får bedre muskel udvikling (og vejer dermed mere)…vel ikke overraskende :slight_smile:

Jamen det svinger meget, men personligt vil jeg gerne have skovkatte pigerne op på de 4-4,5 kg og 6-7 kg for drengene. Dog svinger det utrolig meget fra de forskellige linier. Her har jeg selv Xanthos der er kastrat og vejer omkring de 4 kg, så han er en lille skovkatte knægt, men hans mor vejede også “kun” 3,4 kg og farmand var på de 5,7 kg

MVH
Gitte

Jeg aner ikke hvad de skal veje, men mine er fine med den vægt som de har :slight_smile:

Victoria har aldrig været over 3 kg og drengene er på henholdsvis 4,5 og 4,7 kg

Perseren skal være en mellemstor kompakt kat.

Hunkatte vel omkring 3 - 4 kg

Hankatte 4 - 5 kg

Men alt er jo relativt…

Jeg har da fået at vide at min 4,5 kg kastrat var “large in size” og det samme med min 3 kg hunkat! Jeg synes nu ikke de skal være mindre, men mener heller ikke en perser bør veje 8 kg… Men dommerne vil have dem så korte og kompakte som muligt.

Mellem 3 og 4,5 kg er helt perfekt :slight_smile: Katte skal veje det samme som babyer, så ligger de så godt på armen :høhø: :wehuu:

for både per og exo står der i standard ‘medium to large’ - altså medium til stor. Det er forskelligt fra ‘mellemstor’ syntes jeg …fordi det udelukker stor…stor er godt !

‘cobby’ har ingen dansk oversættelse - engelsk synonym er ‘stocky’ - hvilket på dansk er kraftig, firskåren, tætbygget - kompakt er også godt ord - men det dækker ikke hele betydningen - hvor jeg ville fremhæve ‘kraftig’. Hvilket også fremgår af standardens fremhævelse af ‘styrke’ og ‘massiv’ - i hele krops bygningen - krop, ben, hals

Ord der bliver brugt igen og igen er: large, strong - altså stor og stærk

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/EXO-PER.pdf

jeg mener i øvrigt heller ikke en perser bør veje 8 kg…men 3 kg er for lille for en god show/alvs perser - sorry ved godt at mange persere generelt er blevet mindre i forhold til tidligere - men det er ikke det standarden lægger op til…jeg ville sige at 4-6 er et godt interval størrelsesmæssigt i forhold til hvad standarden lægger op til…at virkeligheden så er en anden idag - det er så noget andet. standarden er jo det skrevne ideal…

for nylig så jeg meget interessant video optagelse fra katteudstilling i begyndelsen af 1990’erne - og det der virkelig slog mig var hvor store perser kattene var dengang !

hrm…måske også interessant at høre de intervaller folk lægger ved lille, medium og stor…

men det betyder jo ikke de skal være små - en stor kat kan jo godt være kort i kroppen - ja, den er længere i kroppen end en kat på 3 kg - men det er jo helheden der tæller - og imo er en stor, kraftig, tætbygget perser meget meget flottere hvis den vejer 5-6 kg end hvis den vejer 3 kg…og den lever også bedre op til standarden…

der findes selvfølgelig en naturlig variation - i 1970’erne og 1980’erne var der naturligvis også perser katte på 3 kg…jeg tror bare ikke der var så mange af dem som i dag og jeg tror ikke de havde vundet så meget på en udstilling (med mindre det var sølv)

jeg har også selv sendt en killing af sted som nu som voksen vejer under 4 kg - og hun bliver fodret efter alle kunstens regler - så hun er bare født som en mindre kat - og hun er jo stadig lige dejlig - her kan hun ses sidste år sammen med også sød moderne perser trold :slight_smile:

http://klassisk-perser.smugmug.com/Kittens-Killinger/2008-Inca-x-KeeTea-Party/Blueberry-Muffin-Silke/8136603_KXWfi

Vægt er jo et dejligt emne. I NFO-standarden står igen vægt. Hankattene skal være større end hunkattene står der. Dette gælder dog ikke på udstillinger af kuld. I den sammehæng skal de være lige store. (Forstå det hvem der kan).
Jeg ville ikke parre en han på 5 kg med en hun på 6kg med mindre jeg helt bevidst avlede for at stoppe udviklingen imod endnu større katte.

En han på 5 kg parres med 3½-4kg og hanner på 6kg og mere parres med hunner på over 5kg. Hvis det er vægten der er fous på. Parrer jeg f.eks for at få tufser på min kommende avlskat er det måske den for lille han som skal/bliver brugt. Så må jeg jo være obs på at udvælge de dyr som har den rette størrelse og huske det i næste led (at der kan være gener i spil der giver små katte).

En han på 7kg som er spinkelt bygget er ubrugelig til avl. En han på 7kg som har grove knogler er ok.

Og sådan kunne jeg blive ved igennem hele standarden.

Udtrykkene “medium” og “stor” er komplet udvandende i racekattesprog. Selv en ABY beskrives i sin standard som en “medium” kat, og mig bekendt findes der ikke en eneste race, der beskrives som “lille”, dvs. alle racer skal indpasses i spektret fra “medium” til “stor”. Det betyder logisk nok, at “medium” ikke er helt det samme for en ABY som for en MCO.

Og nej, der findes hverken kiloangivelser eller stangmål i racekattestandarder, så det er til syvende og sidst et spørgsmål om opdrætternes og dommernes personlige fortolkning og ikke noget, man rigtig kan generalisere objektivt over.

Holy - der står så vidt jeg ved heller ikke i MCO standarden at den skal være medium, kun large - men ellers god pointe :slight_smile:

Appearance: The breed of the Maine coon is large framed with a square outline of the head, large ears, broad chest, solid bone structure, a long, hard muscled, rectangual body, and a long flowing tail.

Size: large

[quote=holymoly;448912]
Og nej, der findes hverken kiloangivelser eller stangmål i racekattestandarder, så det er til syvende og sidst et spørgsmål om opdrætternes og dommernes personlige fortolkning og ikke noget, man rigtig kan generalisere objektivt over.[/quote]

men det er vel også et spørgsmål om hvad der har været typisk i racen over en årrække?

altså eks de størrelser på perser som jeg forholder mig til er typisk vægt interval fra omkring 1890-1980’erne - altså det som en perser typisk har vejet i størstedelen af racens eksistens…

vil give dig ret i at standarder er et spm. om fortolkninger - men der er også en grænse - og bevæger man sig ud over den - mister det hele mening?

Jeg mnete heller ikke, at alle racer er beskrevet som “medium til large” - så har jeg ikke udtrykt mig klart nok.

Det jeg mente var at alle racer er beskrevet som enten “medium”, “medium til large” eller “large” - ingen andre muligheder, herunder ingen “small”. Og at hvis de tre beskrivelser skal dække alt fra ABY til BRI og RAG, så må “medium” nødvendigvis være et ret vidt begreb. :slight_smile:

Burmeseren er jo lidt spøjs, for den skal gerne se atletisk og elegant ud, og samtidig veje betyelig mere end øjets bedømmelse!

  • Hos os er det gået galt med den altetiske del :tihi:
    Jeg tror gennemsnitsvægten ligger sådan ca:
    Pigerne: 3-4 kg
    drengene: 5-6 kg

[quote=Rita;449147]Jeg tror gennemsnitsvægten ligger sådan ca:
Pigerne: 3-4 kg
drengene: 5-6 kg[/quote]

Jeg er enig mht drengene - i hvert fald for kastrater, men vil mene, at hunkattene ligger mere på 2,5 - max. 3,5 kg. Fanny er bestemt ikke lille på nogen punkter og hun vejede 2,9 kg for en uge siden. Hun har været helt oppe på 3,2 kg, men jeg ville nødig have hende længere op end højest 3,5 kg.

At jeg så har en hankastrat på 3,6 kg beviser bare, at man ikke kan bruge statistikker til særlig meget :smiley: