Vækstplader/Zoner

Hejsa

jeg kan simpelthen ikke finde mit notat om hvornår vækstpladerne lukkes på en kat… altså der hvor den ikke vokser i knoglelængden mere…husker det er mellem 8 og 15 mdr men KAN bare ikke huske hvornår…

kan du hjælpe mig nærmere? det er en dyrlæge fra Århus dyrehospital for for hundrede år siden fortalte mig det… men jeg er total tom i hjernen lige nu hvor jeg skal bruge viden herom

takker for dit svar

Heidi

Heidi er det ens for alle racer ? …En brite feks. vokser langsom, men om en brite er udviklet hvad angår vækstplader på samme måde som andre racer, ved jeg ikke - Og dog, så mener jeg nu mine briter osse har vokset i længden i en langt højere alder.

Jeg er híkke sikker på at det er det samme for alle racer… Men jeg ved det ikke med sikkerhed.
MCO’en vokser i højde og længde til den er 2 1/2 år mener jeg at kunne huske

Det jeg har fået at vide er at det er ens for alle - uanset race (om det så er 100% sandt ved jeg jo ikke)… Og at det er i 10-11 måneders alderen, troooor jeg nok…

Jeg har læst mig til, at briten er den langsomst voksende race, men om det betyder den ‘bare’ er senere udviklet ved jeg ikke ? Men en ting er 100% sikker, mine briter er vokset i længden i en betydelig senere alder end 12 måneder, og det tror jeg at jeg kan bevise, for vi har nemlig en smal skuffe som især er Gabbys ynglingsplads, og vi har billeder hvor hun ligger udstrakt i kassen da hun var omkring 14 måneder, og igen i en senere alder, hvor hun på ingen måder kan ligge udstrakt …Jeg prøver om jeg kan finde den skive hvor billederne er :slight_smile:

jeg har lige spurgt min katteguru ;O) og hun fortæller ca. 1 år… eks. kan en kat ikke HD scannes korrekt inden vækstpladerne er lukket og det er efter 1 år…

HÅber det kan bruges til noget

Ved bare, at kønshormonet hæmmer væksthormonet væsentligt og at det er årsagen til, at tidligt neutraliserede kattes knogler vokser i længere tid end fertile kattes.

Denne viden bruges også til at “regulere” børns vækst.
Hos dem, der tegner til at blive meget små, udskydes puberteten hormonelt ligesom den (ligeledes hormonelt) fremskyndes hos dem, der tegner til at blive ekstremt høje.

fuldstændig korrekt Mega, at det er hormoner som hæmmer væksten, og derved vokser rørknoglerne længere end ellers. … i kender det også fra Rusland med kastratsangerne…børn der bliver kastrater og bliver høje og tynde. Jeg kan dog ikke se på vores birmaer igennem 10 års erfaring med TN, at de bliver længere i knoglerne…det er jo heller ikke meget.

[QUOTE=Con Meo;749508]jeg har lige spurgt min katteguru ;O) og hun fortæller ca. 1 år… eks. kan en kat ikke HD scannes korrekt inden vækstpladerne er lukket og det er efter 1 år…

HÅber det kan bruges til noget[/QUOTE]

Jeg husker det også som ca. 1 år alderen, hvor knoglerne ophører med at vokse i længden.
Herefter bygger katten fylde på ( i hvert fald de katte, der først er udvokset/færdigudviklet omkring 3 års alderen)

Mine katte (Coon’er) er vokset i betydeligt længere tid både i højde og længde - også de fertile, men de blev også generelt sent kønsmodne.

Det er korrekt at det er hormon relateret. Også hos mennesker. :høhø:

Og derfor siger man normalt, at katten er færdig med at voksne når den bliver kønsmoden. Og DET varierer jo meget fra race til race, fra linie til linie og fra kat til kat.

[QUOTE=Teresa Guldager;750566]Det er korrekt at det er hormon relateret. Også hos mennesker. :høhø:

Og derfor siger man normalt, at katten er færdig med at voksne når den bliver kønsmoden. Og DET varierer jo meget fra race til race, fra linie til linie og fra kat til kat.[/QUOTE]

Så skulle nogle af korthårsracerne holde op med at vokse i 6mdrs alderen, hvis vi definerer kønsmodenhed med første løbetid eller begyndende hankatteadfærd/-lugt - det passer ikke helt for mines vedkommende… De bliver heldigvis ved med at vokse, selvom de er kønsmodne - de vokser i højde og længde til de er ca.12mdr - derefter lægger de bredde/tyngde til.

Enig !

Læg nu mærke til, at der skrives “hæmmer væksten” og ikke stopper den.
Forestil jer ellers størrelsen på en voksen kat, hvis den voksede op med samme tempo som en killing