Værd at læse om Facebook

Lidt information om sikkerheden på facebook. Jeg synes, det er værd at læse.
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1257572.ece

Jeg har selv gennem længere tid overvejet at slette min profil derinde, men synes jo også det er hyggeligt med kontakten til de mange folk som man ellers ikke ville være i kontakt med :slight_smile: - man er jo nysgerrig!
Jeg må indrømme at jeg faktisk bruger facebook en del, men jeg ved ikke hvorfor! De mennesker jeg er i regelmæssig kontakt med derinde (altså skriver med og kommenterer på), dem har jeg jo også kontakt med andre steder - resten er jo bare nogle, man følger på sidelinjen, fordi man måske engang for 20 år siden gik i klasse sammen, men ellers i øvrigt aldrig var veninde med…
Men de virus’ser der florerer derinde og den blottelse det er af informationer til ukendte folk, det er dét, der skræmmer mig… F.eks lægger jeg ikke billeder ind af mine børn i badetøj eller lignende - hvem ved hvor de kunne ende -what.
Jeg synes også, det er lidt underligt pludselig at finde billeder af mig selv postet af andre f.eks til en privat fest osv
På én eller anden måde føler jeg mig ikke privat mere, og føler mig uden chance for at kontrolere, hvordan jeg fremstilles…

Hvad er dit forhold til det verdensomspændende efterhånden must-have mediefænomen?

Jeg lægger ikke noget på FB, der ikke tåler dagens lys.
Og mine børn i badetøj har jeg intet problem med at lægge ind.

Jeg synes det er blevet temmelig hysterisk med, hvad man skal “passe på” efterhånden.

Virus ser jeg ikke - jeg har mac :wink:

[quote=Rita;297934]Lidt information om sikkerheden på facebook. Jeg synes, det er værd at læse.
http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/article1257572.ece

Men de virus’ser der florerer derinde og den blottelse det er af informationer til ukendte folk, det er dét, der skræmmer mig… F.eks lægger jeg ikke billeder ind af mine børn i badetøj eller lignende - hvem ved hvor de kunne ende -what.
Jeg synes også, det er lidt underligt pludselig at finde billeder af mig selv postet af andre f.eks til en privat fest osv
På én eller anden måde føler jeg mig ikke privat mere, og føler mig uden chance for at kontrolere, hvordan jeg fremstilles…

Hvad er dit forhold til det verdensomspændende efterhånden must-have mediefænomen?[/quote]

Netop derfor har jeg valgt IKKE at have en FB profil.
Alle der har en, synes jeg er underlig og gammeldags, men jeg ønsker ikke at alle og enhver kan finde ud af ting om mig.

Jeg synes nærmest det er blevet en slags afhængighed med FB.
Har mange kollegaer der er nødt til at tjekke flere gange i løbet af arbejdstiden, sæt nu de gik glip af noget.:thumbdown:

Jeg er en af dem der nok har den mest kedelige profil derinde. Jeg oplyser ikke meget om mig selv og har vist nok kun to billeder - af mig selv.:høhø:

Jeg er ikke på facebook daglig men checker når jeg får en mail om at der er et eller andet.

Jeg har lagt masser af feriebilleder, kattebilleder og andet derind, da jeg startede. Og selvfølgelig ville jeg blive irriteret, hvis de dukkede op andre steder.
Det er meget sjældent jeg er derinde og bruger det ikke meget. Jeg blev træt af alt det der fløj rundt med fisk, planter, kager, is, underlige grupper man kunne tilslutte sig og hvad ved jeg :høhø:
Jeg er derinde når jeg får mail og af og til hvis jeg virkelig keder mig :høhø:

NB! Tak Rita for info, som jeg vil læse senere :slight_smile:

Jeg kan anbefale Forbrugerrådets sider med info om, hvad man risikerer, og hvordan man sikrer sig mod det.
Selv er jeg kun på FB for at deltage i en kirkesanger-vikargruppe (og ellers tak, gamle skole"kammerater", nej tak -what )
Man kan finde links til Forbrugerrådets sider på min FB-væg.
Det, man skal undgå, er at bruge applikationer. Det er dem, der “sladrer” til firmaer om dig og hvad du køber eller kan lide, og derfor kan sælges til dig via reklamer.
Det er også derved, at du kan risikere at se dine fotos i reklamer for varer. Så det er værd at begrænse adgangen til dette.
Det er rimeligt kringlet at finde ud af, hvor man skal ind og rette til for at sætte en stopper for denslags.
http://komfo.com/nyhedsstroem/facebook-guiden
Ovenstående har også nyttige retningslinier.

:inlove::inlove::inlove:

Jeg har slet ikke nogen profil derinde -what-what

Så jeg lever i lykkelig uvidenhed om FB’s glæder og bekymringer.

:høhø:

Hvis nogen fra gamle dage vil finde mig, så må de gøre det på den gammeldaws måde…

:fin:

Jeg synes også, det er lidt underligt pludselig at finde billeder af mig selv postet af andre f.eks til en privat fest osv*

Sådan nogen billeder kan du også med loven i hånden, bede vedkommende om at slette hurtigere end som så.
For det er faktisk ulovligt at offentliggøre billeder af nogen i sådan en situation, medmindre de først har givet tilladelse til det ;-))))

Derudover bestemmer man jo sådan set selv hvad, og hvor meget, der skal oplyses på eks. FB.

Jeg har også en profil derinde, men det eneste andre end dem der står på min venneliste kan se/søge på, det er profilnavnet…og ligeledes bruger jeg heller ikke de applikaioner, quizzer m.m. der er derinde.

Personligt bekymrer jeg mig mest over hvad andre lægger ud af mig end hvad jeg selv gør - for jeg lægger ikke noget ud, jeg har det skidt med er der :slight_smile:
Bekymrer er heller ikke det helt rigtige ord - men jeg synes da det er lidt irriterende f.eks. at finde billeder af mig selv, som jeg ikke selv ville have valgt at lægge ud på FB.
Jeg spiller ikke længere “spil”, så virus bekymrer mig ikke.

Jeg er i øvrigt rigtig glad for FB, da jeg nu kan holde kontakten med en masse fra efterskole og fra USA, som jeg havde mistet kontakten til - jeg bruger ikke FB til at skrive med folk jeg også snakker med i det daglige (selvom de da er blandt mine venner)…bortset lige fra planlægning af julefrokost. Jeg er heller ikke på nogen måde afhængig af FB - tjekker den et par gange om ugen.

Jeg har kun være på facebook i kort tid og jeg har kun mit profilbillede der inge.
Jeg kan godt li at man kan skrive lidt med de venner man ikke ser til dagligt og jeg har fået kontakt med et par stykker som jeg en gang gik på højskole med, det synes jeg er hyggeligt,
Men jeg bryder mig ikke om når nogen ligger billeder ind af mig.

Jeg har - og får ikke - profil derinde.

Jeg synes nu det er bedre at have en finger på pulsen end at være uvidende om, hvad der sker. F.eks. i tilfældet med festerne, så har man muligheden for at sige fra, fordi man formentlig vil blive bekendt med dem, når man har en profil og er venner med fotograferne.
Og så kan man jo selv om, hvad man poster derinde. Jeg har i over 10 år været en ret offentlig person på Internettet, omend distributionskanaler og målgrupper er blevet noget mere præciseret med tiden. Så Facebook gør ingen synderlig forskel. Min Facebook-profil er ikke offentlig tilgængelig, og jeg holder skarp afstand fra at være venner med f.eks. mine arbejdskolleger. Arbejde er arbejde, Facebook er fritid.

Til gengæld bruger arbejdsgiverne FB!
Det forlyder, at man tjekker folk på FB og lignende under ansættelsesproces, og såmænd også under ansættelse.
Det er bl a det, der får mig til at begrænse min brug mest muligt.

Jeg er også jævnligt på facebook, mest for at spille lidt og følge med i hvad der sker i min familie på sjælland. Vi er ikke synderligt meget i kontakt med hinanden i det daglige, hvad mine brødre angår ihvertfald.

Jeg er så en af dem med venner derinde og på fora, for det skal være personer som siger mig noget eller min familie.

Jeg har ingen problemer med at ligge billeder ind, dog lægger jeg jo ikke nøgenbilleder (bad) ind af mine børn, for det ville jeg jo heller ikke gøre af mig selv.

Jeg bruger facebook som alle andre netsteder, ting som jeg ikke vil have naboen skal vide, holder jeg for mig selv.

Det var vist lidt modsigende :tihi:

Nej det er en anden måde at skrive at, hun har ikke og får heller ikke en profil derinde. :slight_smile:

Men hvad er det “man” er bange for?
Eftersom man selv lægger sine oplysninger ud, kan man jo selv styre, hvad andre må vide …

Har altid fikset mine billeder, så de kun kan ses af venner.
Hvis andre poster billeder hvor jeg optræder på, tjekker lige om går over min grænse.

Men har nu heller ikke så mange venner derinde, så skidt pyt alligevel.

Nu er jeg typen der er komplet ligeglad med om folk eksponerer sig selv eller ej - men hvis PP og jeg på et tidspunkt skal til at ansætte folk uden for vores netværk - så ville det da være et oplagt sted at kigge…

ikke så meget for at finde ud af om personen har formået at se idiotisk ud til en eller anden fest - men fordi en sådan profil kan fortælle meget om hvem man er…

Til ansættelsessamtaler prøver folk altid at give det bedst mulige indtryk… og det kan man som arbejdsgiver bare ikke bruge til en SK**…

PP og jeg har den filosofi når vi ansætter at vi ikek går voldsomt højt op i uddannelse og kompetencer men derimod i hvem personen ER og vedkommendes værdier… faget kan læres men personen kan ikke ændres…

og i en sådan sammenhæng, der er en FB profil der bliver brugt flittigt en super indikator for hvem personen er…

Arbejdsgiver kan jo bare heller ikke se mere på Facebook, end personen selv offentliggører. Flere og flere er da helgdigvis blevet opmærksomme på at gøre deres profiler utilgængelige.
Nææ… man vil få meget mere ud af at bruge den gode gamle Google-metode på mig - men det er vel snart helt yt og umoderne og “last year” :høhø: