Valentin halter

Ja, min lille missedreng går og humper rundt :frowning: Det er tilsyneladende det venstre bagben den er gal med. Det startede i formiddags og grunden til jeg ikke farer afsted til dyrlægen er, at han før har lavet det nummer og så dagen efter er der ikke noget i vejen… Så ser tiden an til i morgen.

Han er et lille fjols, for han går omkring og springer op i vindueskarme og på borde, selvom benet altså ikke helt er i top. Er han bare dum, eller tyder det på han ikke har ondt? Han siger ikke noget når jeg rører ved benet…

Jeg har haft ham med til dyrlæge for ½ år siden, hvor jeg bad dyrlægen mærke efter på hofter og knæ, men der var ikke noget som virkede til det var løst. Men det var som det skulle være…

Jeg håber sådan at det ikke betyder noget, men det er nok tredje gang, inden for et år at han pludselig halter (som sagt, efter et døgn var det ovre de andre gange), så bliver da lidt bekymret for ham.

Tror I der er noget i vejen, eller er han bare et lille fjols og som måske lander uheldigt på sine ben?

Jeg kan ikke lade være at tænke PL eller noget i den stil.
Hvor meget forstand på den slags havde dyrlægen, der undersøgte ham?

Tja, jeg ved ikke hvor meget forstand han havde på det, men han mærkede i hvert fald både på knæ og hofter… Håber virkelig ikke der er noget i vejen med ham, det kan jeg simpelthen ikke bære - har allerede måtte sige farvel til to katte alt alt for tidligt… :ked:

Er PL udbredt blandt perser/exotic?

Hvis der stadig er noget galt i morgen, så tager jeg ham til dyrlæge og så må de køre hele diagnoseapperatet igennem - heldigvis har vi forsikring.

Katte er bygget til at springe, og er det noget der sker flere gange ville jeg nok få ham tjekket igennem. Det kan være svært at vurdere bare ved at kigge på ham, et røntgenbillede vil måske kunne vise noget som dyrlægen ikke lige kan se på overfladen. Og katte er desværre rigtigt gode til at skjule smerten, især i fremmede omgivelser. Du kan prøve at strække hans ben bagud og se hordan han reagere, om han trækker det hurtigt ned igen.

Marina

Kan godt forstå du er bekymret Camilla…hvis Valentin var min ville jeg tage ham til dyrlægen en af de nærmeste dage…
godt nok er det ikke sjovt at skulle have ham i narkose…men det er hvad JEG ville vælge, så der kunne tages røntgen billeder, af både knæ og hofter…ikke kun PL…men også HD kan ramme vores race…
XXXX dog fingre for at han kun er landet uheldigt fra et hop…

Hvad er PL?? (Undskyld min uvidenhed…)

Nå, men jeg har en krudttønde af en kat, der hopper, springer, falder ned, støder ind i og tonser osv. rundt. Ham var jeg afsted med for nyligt, da han haltede og helst ikke ville støtte på det ene bagben. Og på trods af det løb han fra mig på tre ben, da jeg ville kigge nærmere på ham!

Heldigvis var det bare et slag eller vrid, så han fik en smertestillende sprøjte, sov nogle timer og var så på toppen igen. Med den anelse halten, der trods alt var tilbage.

Min Ziggy har så åbenbart meget høj smerte-tærskel, for dyrlægen var OND ved ham (det sagde han selv han var, for katten havde en ud-af-kroppen-oplevelse og reagerede overhovedet ikke på dyrlægens forsøg på at få en reaktion ud af ham!! Han havde også tabt sine ben, så han ville heller ikke gå, så dyrlægen kunne se hans halten!)

Håber han er frisk igen i morgen - jeg ved jo slet ikke noget om hvad det ellers kan være, ville bare lige fortælle historien om min lille vildbasse.

PL er løse knæled (HJÆÆÆÆLP VIVI F)

[quote=Lone;383925]Hvad er PL?? (Undskyld min uvidenhed…)

Nå, men jeg har en krudttønde af en kat, der hopper, springer, falder ned, støder ind i og tonser osv. rundt. Ham var jeg afsted med for nyligt, da han haltede og helst ikke ville støtte på det ene bagben. Og på trods af det løb han fra mig på tre ben, da jeg ville kigge nærmere på ham!

Heldigvis var det bare et slag eller vrid, så han fik en smertestillende sprøjte, sov nogle timer og var så på toppen igen. Med den anelse halten, der trods alt var tilbage.

Min Ziggy har så åbenbart meget høj smerte-tærskel, for dyrlægen var OND ved ham (det sagde han selv han var, for katten havde en ud-af-kroppen-oplevelse og reagerede overhovedet ikke på dyrlægens forsøg på at få en reaktion ud af ham!! Han havde også tabt sine ben, så han ville heller ikke gå, så dyrlægen kunne se hans halten!)

Håber han er frisk igen i morgen - jeg ved jo slet ikke noget om hvad det ellers kan være, ville bare lige fortælle historien om min lille vildbasse.[/quote]

Hej Lone.

Tak for din beretning, det er dejligt at høre at du har oplevet at det “kun” var et slag. Det håber jeg virkelig også det her er. Jeg synes bare det er mærkeligt, når nu det er tredje gang, så derfor er jeg lidt bekymret…

Vi må se hvordan det ser ud i morgen.

Jeg skal selvfølgelig nok skrive hvad det ender med. Jeg har som sagt forsikring, så er det røntgen osv der skal til, jamen så gør vi det.

PL = Patella Luxation, altså løse knæ.

Kan enten være ledbåndene, der er for slappe eller knæskålen, der er for flad.

[quote=Vivi_Fletcher;383932]PL = Patella Luxation, altså løse knæ.

Kan enten være ledbåndene, der er for slappe eller knæskålen, der er for flad.[/quote]

Tak - der blev jeg klogere!

[quote=Marina;383920]Du kan prøve at strække hans ben bagud og se hordan han reagere, om han trækker det hurtigt ned igen.
[/quote]

Han miaver en enkelt gang når jeg strækker det bagud, men han rykker det ikke til sig.

Spekulerer på, hvorfor katten egentlig skal i narkose for røntgen :?
Som jeg husker det, de gange, jeg selv har fået taget røntgen, så tager det et øjeblik.
Man må ikke få for meget røntgen, det ved jeg, men når jeg kun har fået fuld kropsrøntgen 3 gange i mit liv + 1 gang på armen - så ville jeg tro, at jeg selv kunne holde Leise helt i ro det korte øjeblik.
Eller at noget let beroligende kunne få ham til at ligge stille. Ligefrem fuld narkose igen-igen - det er jeg ikke vild med.

[quote=MiSi;383939]Spekulerer på, hvorfor katten egentlig skal i narkose for røntgen :?
Som jeg husker det, de gange, jeg selv har fået taget røntgen, så tager det et øjeblik.
Man må ikke få for meget røntgen, det ved jeg, men når jeg kun har fået fuld kropsrøntgen 3 gange i mit liv + 1 gang på armen - så ville jeg tro, at jeg selv kunne holde Leise helt i ro det korte øjeblik.
Eller at noget let beroligende kunne få ham til at ligge stille. Ligefrem fuld narkose igen-igen - det er jeg ikke vild med.[/quote]

Det afhænger af, hvilken klinik man bruger. Som udgangspunkt lægges dyrene aldrig i narkose, på den jeg bruger.
Uanset om dyret er i narkose eller ej, skal personalet holde det, så det ligger i den korrekte stilling - de ifører sig udstyr, for ikke at blive bestrålet selv.

Men på andre klinikker lægges dyrene i narkose “pr automatik”.

jeg er enig Misi…narkose er noget skidt…men han skal i alt fald have noget at slappe af på, så dyrlægen er i stand til at lægge ham i den rigtige stilling…

Det er ikke nødvendigt - man kan næsten altid holde en kat i den korrekte stilling.
At give en kat “noget at slappe af på” for dem ofte til at reagerer stik modsat. Mig bekendt bruges der kun ingen eller fuld narkose (kan så bruges i lavere dosis, hvis katten ikke skal være bedøvet ret længe).

Det må vel komme meget an på dyret.
Deena var i røntgen i fredags med maven, og det klarede de uden narkose og havde kun ros at fortælle om hende. Jeg vil ikke afvise, at hun kunne holdes til HD/PL-billeder, da hun gerne ligger på ryggen for at blive nusset, og gerne lægges på ryggen af os.
Men min Amira ville jeg stærkt tilråde at lægge i narkose for alle parters skyld. Katten skal ligge helt korrekt og roligt for at billederne bliver brugbare, og hun er meget utryg ved det bare herhjemme. Endnu værre med hendes søster, jeg har for tiden. Den kat kan vride sig i en uhyggelig grad, så ikke engang jeg tør at holde fast - og jeg synes ellers ikke, jeg er sart.

det skal jeg lade være usagt, men JEG vil nødigt at mine dyrlæger begår overgreb (og det vil det helt sikkert føles som) på mine dyr…skal mine røntgenfotograferes får de noget at sove på, og det passer mig fint.

Jeg vil så hellere ha’ 2 minutters “overgreb” end en hel dag, hvor katten er utilpas efter narkosen.
Men sådan er vi så forskellige :slight_smile:

Jeg fik røngtgen på 10 kattens hofter - uden bedøvelse. Men de er nu også gode til at holde veterinærsygeplejerskerne. De fik en kæmpe æske chokolade for indsatsen - det skånede mine dyr - og sandelig også min pengepung

synes det lyder dejligt…jeg har kun haft en enkelt der skulle røntgen fotograferes…og kun for en “hævet” pote…men de måtte opgive uden bedøvelse ( en stor rød dreng på 7 kg af racen huskræ) 3 mennesker blødte inden han fik noget at sove på…og hjemme var han den kærligste kat…men jeg blødte osse…og der gik dage før han tilgav mig