Valg af stuplanter

Jeg kunne godt bruge lidt vejledning.

Jeg har sat mig i hovedet at jeg vil have nogle planter.
Men jeg har ingen kendskab til planter, da min mor livet igennem har konfiskeret alt for at redde livet på de stakkels grønne kræ :S
Jeg har en dårlig vane med først at udtørre planterne og derefter drukne dem. :doh:De bliver simpelthen henrettet på stribe, men det er altså ikke fordi jeg ikke prøver :ups:

Er der nogen der har nogle gode ideer til hvordan jeg kan få lidt grønt i stuen?
Det skal selvfølgelig helst være nogle der er katte-sikre da Gucci med glæde tygger i sådan en bavian (så da kæresten købte en fransk lilje til mig røg den pænt ind i skabet indtil den visnede hehe)

jeg har orkideer - de er super nemme at have og de står og er i blomst lææææænge :slight_smile: de skal bare skylles et par gange om måneden…

Jeg havde ellers indtrykket af at orkideer var svære at passe

Men findes der ikke en masse forskellige typer? eller er det bare farve der varierer?

Den eneste orkide jeg er bekendt med er vanilie-orkideen hihi

Jeg har lige smidt alle mine planter op på loftet og lukket dørene, jeg har dem mistænkt for at være skyld i, at mine killinger kaster op. :frowning:

[QUOTE=Gucci;769265]Jeg havde ellers indtrykket af at orkideer var svære at passe

Men findes der ikke en masse forskellige typer? eller er det bare farve der varierer?

Den eneste orkide jeg er bekendt med er vanilie-orkideen hihi[/QUOTE]

Det ved jeg ikke - jeg køber bare dem der er pæne :slight_smile: jeg synes ikke de er svære at passe… jeg vander som sagt 2 gange om måneden(jeg skyller dem i vasken og vander ikke i urtepotten) … Når de er afblomstret klipper jeg stænglen af ca. 5-7 cm fra bunden (jeg er ikke så nøje regnende) og så går der ca. 2 mdr så blomstre den igen

Ja Gucci har også en enkelt gang fået fat i en blomst jeg fik da jeg var indlagt (men hjemme mellem behandlinger). En dag da jeg kom hjem fra drop, havde hun også kastet nogle fine orange blade op.

Det lyder jo egentlig simpelt nok. Det tror jeg hellere jeg må prøve. Min mor har meget grønne fingre, så er vokset op med en masse planter i huset og det er SÅÅÅÅ hyggeligt! Nu vil jeg også!
Tusind tak for hjælpen :smiley:

[QUOTE=Gucci;769279]Ja Gucci har også en enkelt gang fået fat i en blomst jeg fik da jeg var indlagt (men hjemme mellem behandlinger). En dag da jeg kom hjem fra drop, havde hun også kastet nogle fine orange blade op.

Det lyder jo egentlig simpelt nok. Det tror jeg hellere jeg må prøve. Min mor har meget grønne fingre, så er vokset op med en masse planter i huset og det er SÅÅÅÅ hyggeligt! Nu vil jeg også!
Tusind tak for hjælpen :D[/QUOTE]

Det er nemlig super hyggeligt - det er også godt for humøret… jeg tror der er noget om det ordsprog “grønt er godt for øjnene” — ihvertfald mine :slight_smile:

Kig på www.siamis.dk side om planter og på http://www.giftigeplanter.dk/

Der er det muligt at finde planter som ikke er giftige for katte :slight_smile: Og ja grønne planter er et fryd for øjet og husk at vælge planter der har bløde runde blade og ikke skarpe blade hvis nu katten lige skal smage på planten :slight_smile:

Eller gør som mig der heller ikke har grønne fingere : køb silkeplanter. De holder evigt, skal bare i brusebad for at få støvet af et par gange om året, de kan stå alle steder (lys/skygge/varmt/koldt) og de fåes i mange varianter.

Orkideer ja. Den sidste jeg havde glemte jeg i måneder i træk. Og når jeg så tænkte at jeg ville smide den ud - satte den blomster i mængder, så jeg begyndte at vande den igen, for det måtte jeg jo belønne. De er altså nemme. Det eneste er, at de kan ikke lide direkte sol, men gerne meget lys.
Fra dengang jeg havde 3-4 planter:

Jeg har simpelt hen valgt en fast dag til blomstervanding (hver mandag) - så glemmer jeg det ikke :ok:

Jeg kan i øvrigt anbefale paradistræer - de er ikke til at slå ihjel, med mindre man overvander i voldsom grad. Hvis de mangler vand, begynder bladene at “krympe”, så det er let at se, hvis de trænger. Og hvis bare du vander dem igen, bliver bladene hurtigt spændstige og saftfyldte. Oven i købet kan paradistræer tåle at blive smidt på gulvet jævnligt af ungkatte, der fanger insekter i vindueskarmen. Man smider bare de blade/grene ud, der er røget af i kampens hede, og så vokser der nye ud :ok:

paradistræ er sukkulenter og kan klare sig uden vand i månedsvis. andre sukkulenter som aloe vera er også gode- og de tåler fint at blive tygget i. har selv 3 forskellige
jeg er glad for billige potteroser. de blomsterer 14 dage 3 uger, koster maks en 20er og smager fint synes katten.
kaktus er også en mulighed, bare ikke de uldne eller med modhager. dem skal man bare lade være i fred, så trives des

Ih tak for alle de gode inputs. Jeg må lige lave en liste og så ned til en blomsterhandler eller lignende.
(og må hellere google planterne så jeg kommer hjem med de rigtigt hihi).
Jeg har før kigget på de der liste med “sikre” planter, men da jeg ikke aaaander hvordan mange af dem ser ud og hvad de kræver af pleje, kan det være meget omfattende.
Så er det jo super der er hjælp at hente et sted som her :smiley:

[QUOTE=Gucci;769875]Ih tak for alle de gode inputs. Jeg må lige lave en liste og så ned til en blomsterhandler eller lignende.
(og må hellere google planterne så jeg kommer hjem med de rigtigt hihi).
Jeg har før kigget på de der liste med “sikre” planter, men da jeg ikke aaaander hvordan mange af dem ser ud og hvad de kræver af pleje, kan det være meget omfattende.
Så er det jo super der er hjælp at hente et sted som her :D[/QUOTE]

De to lister jeg har givet link til der er der billeder af hvordan sådanne planter ser ud :slight_smile: Så har du også selv en sikkerhed for at det er den rette plante du kigger på selv om du får den udpeget af en der arbejder på gartneriet eller hvor du nu kører hen efter dem :slight_smile:

Jeg har stuebambus og orkideer.

Hvis kattene har adgang til grønt (stuebambus), så oplever jeg at de holder sig væk fra mine orkideer.

Jeg har faktisk flere stuebambus end jeg har orkideer. Ulempen ved stuebambus er at de kræver meget vand.

Så kan jeg da i det mindste ikke drunke dem haha

Aloa Vera er giftig for katte.

Uh tk for heads up… Den må vi hellere holde os fra så