Vand?

Hej…

Min mand og jeg er ikke enige i om Mille skal have en vandfontæne.

Han siger at den jo ikke holder vandet koldt og det er ulækkert at det er det samme vand der render igennem hele tiden.

Jeg har kigget på en zooplus der ligner en kat og syntes den har fået gode anbefalinger.

Nogle der har den?

Vi har en dreng på 4 som vil lege i vand, så min mand syntes også det er dumt og især når sen skal stå på bordet i vores gang hvor kattebakken er. Men det er det eneste sted vi har. Bakken står selv over på den anden side på gulvet.

Vi er ofte væk fra fredag til søndag og jeg syntes det vand vi stiller i flere skåle også må være kedeligt.

2 Synes om

Der er jo et filter i en fontæne, så selv om det er det samme vand, der løber igennem, bliver urenheder filtreret fra. Derfor skal vandet selvfølgelig alligevel skiftes. Og så skal man være sikker på, at katten stadig kan få vand, selv om der er strømafbrydelse, når man ikke er hjemme. Men der er jo heller ikke nogen, der forhindrer en i at have både en fontæne og en vandskål.

Hovedformålet med en fontæne er nok at gøre katten mere interesseret i at drikke vand. Det er katte ikke altid så gode til at gøre af sig selv, og det kan en fontæne med vand i bevægelse godt hjælpe på for nogle katte.

Jeg har prøvet flere forskellige, og denne her er den, jeg bedst kan lide. Kattene er også glade for den - i hvert fald i perioder. Lige nu har vi ingen.

Engang var den billigere, end den er nu, men den er stadig i den billige ende, og jeg synes, den er nem at gøre ren.

Med hensyn til kedeligt vand - her i huset foretrækker man at slikke vand op fra bunden af køkkenvasken frem for af vandskålen. Det smager vel af mere :dokdok: Så om en flere dage gammel skål vand er kedelig - hvis det fx er et fuglebad, er det sikkert ikke. Katte er sære, hvad den slags angår!

6 Synes om

Min vandfontæne står også nær kattebakkerne, og det kan være en udfordring, da nogle katte elsker at plaske. Det stiller mere krav til, at du får fejet og støvsuget omkring fontænen, så det ikke bliver til “betonmudder” under og ved den. Du kan med fordel lægge en spisemåtte under den.

Jeg har denne, som gutterne og jeg er rigtig glade for.
Den er nem at rengøre og afkalke. Da jeg har 3 gutter, har jeg den grå/hvide, hvor der kan være 1,5L i.

Jeg plejede at have almindelige store vandskåle, men gutterne drak ikke særlig meget. Med vandfontænen er der sket en stor øgning, og det kan jeg også godt se i bakkerne - der kommer mere væske igennem :smiley:

Min ene kat står faktisk og miaver, hvis vandfontænen trænger til mere vand :smiley:

3 Synes om

Vores står i en vindueskarm, så der ikke kommer så meget støv og skidt i :smil: Badeværelset var dog også et fint sted, der har vi bare oftere lukket ud til.

Vores foretrækker klart det filtrerede vand i fontænen over det i vandskålen.
Jeg er glad for denne ift rengøring

2 Synes om

Hvordan er fontænerne ift støj? Jeg havde en for mange år siden, der brummede en del. Mit handicappede barn er rigtig dårlig til at håndtere summelyde, så jeg er megrt i tvivl, om jeg tør investere i en - og i så fald- hvilken?

1 Synes om

Jeg har den som @Eva_K linker til … da jeg fik den (lettere brugt) larmede den forfærdeligt, men efter få uger gik pumpen i stykker, så jeg købte en ny (altså pumpe) og nu larmer den kun ved lav vandstand.

4 Synes om

Den jeg havde fundet der ligner en kat, skriver at den ikke larmer og så kan jeg gode lide at den stopper hvis der ikke er nok vand i så motoren ikke går i stykker, og at næsen lyser når der skal mere vand i…

5 Synes om

Bare så man kan se hvilken en du taler om. :slight_smile:

2 Synes om

Jeg kan godt mærke, at jeg er bange for fejlkøb :joy: tak for svar, så overvejer jeg lidt igen. Det ville være rart hvis man kunne høre dem live først. Min veninde har cat mate og den larmer virkelig meget.

Vores står lige ved spisebordet, så vi slukker den når vi sidder ved bordet. Summer lidt når opfyldt og larmer ved lav vandstand

1 Synes om

Den, jeg har henvist til, larmer ikke fra begyndelsen, men min erfaring er, at den ret hurtigt kommer til det. Kalk i motoren måske? Det hjælper dog ikke at afkalke. Så den kan jeg ikke anbefale, hvis man er støjfølsom.

1 Synes om

Tak… :+1:t2:

1 Synes om

Jeg lærte at der skulle fyldes vand i til over midten af beholder så larmede den ikke :slightly_smiling_face:

1 Synes om