Vanvittig regel - arrrrgh

Nu er det min tur til at få lidt luft.

Min mand er sygemeldt på 4. uge.
Han har skåret en sene over på sin langefinger på højre hånd (arbejds-skade/ulykke). Han har været på OUH, blev opereret og går nu med hånden i gips.

For 1 uge siden udfyldte han et skema til kommunen, mht. sygedagpenge, refusion af løn og information om, hvornår han vender tilbage til sit job.

I går kom der så et brev fra Jobcenteret, hvori der stod, at han skulle komme til møde hos dem.

Der stod bl.a.:
“Formålet med samtalen er, at vi i samarbejde får udarbejdet en plan for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet”

Jeg blev simpelthen så arrig, at jeg på min mands vegne, ringede til Jobcenteret og spurgte hva’ faen’ de havde gang i.
Min mand har været på samme arbejdsplads i over 8 år, og skal tilbage til sit arbejde, så snart gipsen er fjernet og hånden er genoptrænet.

Hendes svar: Jamen sådan er det.

Jeg gjorde hende meget tydeligt opmærksom på, at det var spild af ressourcer - spild af både hans og jobcenterets tid.

Hun slog bare en høj latter op og sagde: Prøv at sige det til folketinget.

OG kvinden har da ret. Hun kan jo ikke gøre for at sådan en vanvittig regel er blevet lavet, hvor ALLE, uden skelen til sygdommens art el. forløb, SKAL komme til samtale.

Så nu skal min mand til en samtale, hvor de faktisk ikke er noget at samtale om :besvimer:

Arrrrrgh, der er noget galt i Danmark :doh:

Ja desværre er det ikke dem som har lavet reglerne, men måske kunne man i det tilfælde godt lige se bort fra den, eller lave en lokumsaftale om noget.
Men regler skal holdes osse for dem desværre.
God bedring med manden din…

Det skulle min mand også da han var syg for noget tid siden. Han var blot indlagt på rigshuspitalet tøjret til en drop med penicilin og efterfølgende pillebehandling med hjem derindefra uden at behandlingen derinde reelt var afsluttet. Ydermere var han gået på pention og havde helt lovligt et 20 timers job som han mere har fordi han kan li sit arbejde. Så hvad de samtaler sku til for det har jeg endnu ikke fattet. Men sådan er reglen jo så skit med at klienten ligger på riget og diskuter med vorherre om hvornår det hele skal være slut.

[quote=Lindvig;403858]

Der stod bl.a.:
“Formålet med samtalen er, at vi i samarbejde får udarbejdet en plan for din tilbagevenden til arbejdsmarkedet”

Så nu skal min mand til en samtale, hvor de faktisk ikke er noget at samtale om :besvimer:

Du godeste.
Systemet bliver da også dummere og dummere. :argh:
Det næste bliver vel, at din mand i mellemtiden skal lægge agurkeskiver på sin pande…

Hvor grelt!
Sig mig, har vi ikke en regering, der lovede, at “det skal blive nemmere at være dansker” - eller hvordan var det nu :?
Som jeg oplever det, så bliver vi kontrolleret og mistænkeliggjort mere end nogensinde før :mad:

For slet ikke at tale om, hvad det koster af off. udgifter med de overflødige møder. Fint nok, at man laver tiltag, når det er på sin plads, men der burde være langt mere spillerum for at aftale sig frem til, hvad der er til grin, sådan borger og kommune imellem. De penge kunne bruges bedre.

Altså…nu er jeg lige begyndt i Jobklub i onsdags. Anede ikke hvad det var på forhånd, havde fået besked to dage før fra min sagsbehandler om at min revalidering var forlænget og jeg skulle møde på til den her Jobklub onsdag klokken 9.

Det er så en gruppe for revalidenter og sygemeldte hvor der søges praktikker til folk, ergo vil der løbende være deltagere der ryger ud i praktik og nye der kommer til.

I onsdags havde vi så en runde hvor vi præsenterede os selv for hinanden og fortalte om hvorfor vi var der og der var især en jeg rystede på hovedet over. Hun var sygemeldt og havde fået godkendt at hun skulle starte uddannelse til august i forbindelse med omskoling så hun skulle lige have en praktik indtil da. Øhhhh…så er det man kigger i kalenderen når man lige har fået at vide at Jobcentret har sommerferielukket de sidste to uger af juli. Hvor meget praktik tror man lige det er muligt at finde til hende inden hun starter uddannelse i 1. uge af august?

Men ja, sådan er reglerne og de er til at rive sig i håret over.

Jeres input gør det endnu tydeligere, at noget er helt galt.

Jeg er lige blevet bekendt med, at der har været en “væk med bøvlet Inger” kampagne.

I kan læse om den her Støjberg bestormes af gode råd om bøvl - Avisen.dk

Forhåbentlig gør hun noget ved nogle af de vanvittige regler, der findes for sygemeldte i dagens Danmark.

Jeg tror på det, men jeg er jo også både :blondine: og har blå øjne !!

Det der er tale om vedr. din mans sygemelding er, at det er kommunens pligt, under Jobcenteret, at sørge for at fastholde din mands tilknytning til hans job.

Det sker ofte, at når man er langvarig syg, at arbejdsgiver begynder at overveje en fyring. Der kan jocenteret ofte gøre en indsats for at fastholde den syge til jobbet, fx ved at lave aftaler med arbejdsgiver om hjælpemidler til at man kan arbejde, fx på reduceret tid, i en anden afdeling ol. De har folk ansat med ekspertise i den retning.

Det kan være de kan hjælpe med at man kommer hurtigere gennem behandlingssystemet hvis der er ventetid og ens sygemelding derved bliver længere end højst nødvendigt, osv.

Kommunen er simpelthen forpligtiget til at holde samtaler med den syge, også for at være på forkant med den sygdom man har - fx hvis der er risiko for at man ikke kan gå tilbage til samme stilling, så kan de evt. hjælpe med omskoling osv.

Så det er ikke altid man kun skal se deres “indblanden” som stygge ulv, det er deres pligt og den skal de overholde.

PS: Er selv lige blevet skulderopereret den 23.juni og er pt. sygemeldt og har også allerede fået hilsen fra kommunen og Jobcenteret… og har udfyldt dp 300A oplysningsskema til dem…

Håber din mand hurtigt kommer tilbage til sin stilling igen :slight_smile: