Variation af vådmad

Kære alle,
Jeg ved, at man hvis man skal skifte (tør)foder, skal dette foregå langsomt over en længere periode for at vænne deres maver til det nye foder.
Men men men… gælder dette også for vådmad? Jeg giver Simba RC tørfoder, men hans primære føde er jo (nu) vådmad. Synes det er lidt kedeligt, hvis han skal have de samme 2 slags poser vådmad fra RC (jeg ved godt, at deres smagsløg ikke er så mange som vores) - og har derfor købt en bredt udvalg af vådmad fra Porta21, Cosma, Applaws, Almo Nature og Schesir. Alle meget lækre, og hans spiser dem med stor fornøjelse - men kan han tåle, at jeg shopper sådan rundt mellem hans dåser?

men kan han tåle, at jeg shopper sådan rundt mellem hans dåser?

Får han dårlig mave?
Hvis ja, så tåler han det ikke.
Hvis nej, så kan han godt tåle det :slight_smile:

Vores får mange forskellige slags vådfoder.
Nogle kan de ikke udstå, andre vil de nærmest slå ihjel for :smiley:

Alle vores katte tåler fint foderskift uden overgangsperioder - både vådt og tørt. Kun kornfri reagerer nogle af dem straks på, så det holder vi os fra.

Jeg skifter foder uden at lave overgange. Men tørfoderet er så altid en blanding af flere forskellige, både mærker og varianter (som f. eks. større og mindre stykker)
Hvis jeg får en prøve på en udstilling får de det også i skålen uden videre dikkedarer. Hvis det så falder i deres smag kan jeg se at det er DET de kan li’ og ikke det som det er blandet med :slight_smile:

Vådfoder skifter jeg også rundt med fra dag til dag. Det er sjældent nogle af mine har bøvl med maven, og en enkelt dags tyndsk*d kan jo skyldes meget andet end lige hvad der var i madskålen :slight_smile:

Hvis de pludselig ALLESAMMEN får dårlig mave vil jeg selvfølgelig undersøge hvad det kan skyldes, men ikke fordi en af dem har tynd mave en enkelt dag eller to, så længe katten i øvrigt lader til at være upåvirket :slight_smile:

Det eneste jeg har haft bøvl med er faktisk også kornfrit foder. Det får de altså meget løs mave af her. Om det så er fordi der er brugt (typisk) kartofler i stedet for kort til at holde sammen på kroketterne ved jeg ikke, men jeg har en mistanke :slight_smile:

Jeg skifter også rundt i alle typer foder uden videre, fra dag til dag. Og ja, det kornfri er jo nok det, der generelt giver mest bøvl, men lige nu har jeg f.eks. en JW lam med “vegetables”, og ikke een kat reagerede dårligt på at få det indført pludseligt (men nu ser JW jo desværre ud til at fjerne lam fra deres sortiment lige så pludseligt :frowning: ).
Da jeg indførte Orijen på mine plejemisser i sin tid (dengang i blandingsforhold), der reagerede de på det, men de var også vant til altid kun at have fået RC og Iams tørfoder. Det blev rettet op med de gængse tynd-mave-medikamenter og ved at holde ved med blandingen, indtil maverne tilvænnede sig.
Mine katte i dag er jo vant til at skifte rundt, og får slet ikke de her store mængder af ris/hvede/majs-holdigt tørfoder.

Dejligt, at høre alle jeres erfaringer. Han har kun haft lidt løs mave een dag, og der havde han slet ikke fået sit (RC) tørfoder overhovedet, så det var måske lidt for meget protein for ham. Jeg kunne nemlig også godt tænke mig, at give ham alt muligt forskelligt, ligesom nogle af jer gør. Tror jeg vil blande hans RC tørfoder op med lidt af den Applaws tørfoder, jeg har stående.