Vask af katte og hvordan man gør

Jeg kan ikke se nogen grund til at bade korthårskatte, hvis vi taler om ganske alm kælekatte.
Okay … måske 1 ud af 100 en eller anden dag i løbet af sit liv, vil få nødvendigheden af et bad, men hvorfor dog bade 100 katte gennem hele deres liv pga det.
Det svarer jo lidt til at vænne dem til alle mulige ubehagelige ting, bare fordi de kan komme ud for det …

Jeg har modsat holdning, hvad angår semi- og langhårskatte. De skal simpelthen lære at få et bad og blive børstet, da det kan betyde uhyrlig meget i livskvalitet, at pelsen bliver ordnet.

Vi er ikke helt enige Vivi…
Ting er altid blevet badet i forbindelse med show - og det en god shampoo kan gøre ved hendes pels, er altså fantastisk :slight_smile: Endda trods at Ting virkelig har rigtig god pelsstruktur og farve uden vask…

En korthårskat vil også have stor gavn af en vask i forbindelse med fældeperioderne - det er i dag det eneste tidspunkt at Ting bliver vasket… Men hold da helt op, hvor hun nyder at komme af med al den dumme og kløende underuld :slight_smile:
Alene af den grund vil jeg for eftertiden også vænne en korthårskat til at blive badet…
Er der tale om en korthårsrace med fx hvide poter/ben så ville jeg også bade i forbindelse med show… det er altså ikke så kønt med grå/rødlige/sorte fusser :slight_smile:

[quote=Ann K;489985]Vi er ikke helt enige Vivi…
Ting er altid blevet badet i forbindelse med show - og det en god shampoo kan gøre ved hendes pels, er altså fantastisk :slight_smile: Endda trods at Ting virkelig har rigtig god pelsstruktur og farve uden vask…

En korthårskat vil også have stor gavn af en vask i forbindelse med fældeperioderne - det er i dag det eneste tidspunkt at Ting bliver vasket… Men hold da helt op, hvor hun nyder at komme af med al den dumme og kløende underuld :slight_smile:
Alene af den grund vil jeg for eftertiden også vænne en korthårskat til at blive badet…
Er der tale om en korthårsrace med fx hvide poter/ben så ville jeg også bade i forbindelse med show… det er altså ikke så kønt med grå/rødlige/sorte fusser :)[/quote]

Nu skriver jeg jo netop også, hvis der er tale om kælekatte :stuck_out_tongue:

Jeg bader aldrig mine katte - heller ikke op til shows. Og de får nu ret ofte fortalt, at de har fantastisk pelskvalitet.

Jeg har haft en enkelt aby med lidt lang løs pels - ham badede jeg med fint resultat.

Men jeg fastholder stadig, at der ikke er nogen grund til at fx min kælekattekøbere bader deres katte med jævne mellemrum. :slight_smile:

Min korthårede huskat har også altid fået en helt fantastisk kvalitet i pelsen af et bad inden show, og min europé fik også sidste gang et ekstra pift af vask kun med texture. :slight_smile:

Ville du også bade dem, hvis de ikke skulle på show :?

At jeg ikke bader mine katte inden et show, er blot et valg jeg har taget. Mange abyejere bader katte inden shows.
Men jeg kender ingen, der bader abyer, hvis det ikke er i forbindelse med show :slight_smile:

Mine katte bliver egt kun yderst sjældent vasket, da de kun yderst sjældent bliver beskidte - der sidder ikke så meget snavs eller andet fast i deres pels. Det er vist alment for en del korthårsracer.

Op til show bliver mine fertile hankatte (hvis jeg vurderer, de overhovedet har temperamentet til show) altid vasket for at fjerne evt fedthale, evt fertil lugt og at blødgøre strid/fedtet hankattepels. Dvs de ofte oplever deres første bad som voksne - de skal som oftest kun vaskes i noget degreaser og en farveshampoo - kraftig frottering og lufttørring virker bedst.

Inden dette TICA show blev de 3 hunkatte, jeg havde med, vasket to gange med en uges mellemrum - både for at se hvordan deres pelse reagerede, og for at kattevaskeren kunne lære lidt om at vaske korthårskatte. (Jeg vasker dem ikke selv, da min vask og min ryg og nakke ikke er egnet til det.) De blev vasket i degreaser og en farveshampoo for at fremhæve sølvskæret (de farveløse hårspidser), og de fik lov at lufttørre efter en grundig frottering.
Med Korater er det vigtigt at vaske dem senest om tirsdagen, hvis de skal showes lørdag - pelsen må ikke være fluffy på show… Næste gang vil jeg bestemt ikke undlade vask - men kun én gang. Vasken fremhævede helt bestemt sølvskæret:ok: - plus nogle ikke ønskede spøgelsesmarkeringer;) (Det er dog min teori ud fra mine observationer, at jo mere sølvskær (længere farveløse hårspidser) katten har, desto tydeligere ses evt spøgelsesmarkeringer.)

Disse 3 hunkatte var ikke blevet vasket før - de er hhv 1,5år, 11mdr og 8mdr. De mener da sandsynligvis, at jeg har fundet på sjovere ting at udsætte dem for gennem tiden, men de opførte sig faktisk pænt under hele vaskeseancen. Efter de var blevet tørre igen, virkede de faktisk glade for at være kommet af med en del død pels - Korater fælder i princippet kun meget lidt, med mindre man kæmmer dem (en loppekam er det mest effektive) eller kløer dem kraftigt med neglene ned i bunden af pelsen og mod hårene (noget flere af dem nyder).

Møg computer, nå prøver igen…

Vivi - Ja, det lærte jeg som sagt min huskat i sin tid, efter den oplevelse der. Der var så bare en kortvarigt affærre der ikke involverede shampoo eller andet. Noget min nr. 2 huskat (der så er langhåret) også fik lært som lille. Det behøver ikke gøres ofte eller tage lang tid, men det gør de situationer hvor katten bare er nødt til at blive vasket så meget nemmere.

Og jeg har også haft brug for det siden, men jeg ved dog ikke om jeg fremover vil lære katte der ikke skal showes det, når jeg ikke længere har fritgående katte.

Helt sikkert … jeg har bare ikke oplevet nogen af disse situationer med de vel omkring 100 katte jeg har haft gennem mit hjem :wink:
Så de 2-300 gange jeg mindst skulle have badet kat, for at vænne dem til det, foretrækker jeg så at kæmpe lidt ekstra, hvis det en dag skulle blive nødvendigt for en af dem.

Vivi - Ja, jeg har så oplevet det flere gange (motorolie, overskidt kat osv.) på de katte der er gået igennem mit liv :slight_smile:

Vivi… Ja - for eftertiden vil ALLE katte uden undtagelse blive vænnet til vask ganske kort tid efter at de er landet her i huset!
Det burde besvare dit spørgsmål om jeg også ville vaske katte, som ikke skulle på show :slight_smile:
Leo skal faktisk afsted om et par uger… til proff vask for at det ikke skal være løwn… Helt unødvendigt, da hun har en ualmindelig god og næsten vedligeholdesesfri NFOpels… Jeg synes bare at hun har temmelig megen overflødig underuld siddende tilbage efter sidste fældeperiode - så for at undgå problemer får hun lige en vask, så al den der døde kameluld kan blive fjernet :slight_smile:
Ting blev vasket for ca 1 måned siden… hun var da i fuldt vinterfæld… og jeg er stensikker på at der kunne være blevet en ganske nydelig aby ud af alle de løse hår, jeg fik vasket af hende :wink:
Leo er ikke blevet udstillet i ca 1½ år - Ting i ca 3½… men vasket bliver de altså stadig :slight_smile:

Skal jeg holde mig til planen om at vænne alle nye katte til vask, så vil det derfor også betyde, at de gennem de første måneder her i huset vil blive vasket regelmæssigt…

Hvad stiller I kattene på? Det er lidt hårdt at sidde på hug imens vi vasker nemlig.

Bøllemissen - en spisestol :slight_smile:

Det går ikke… :slight_smile: De er med stofsæde og af træ.
Men man kan vel som så meget andet, finde et alternativ i Ikea. :tihi:

Louise - Mon ikke man kan det :slight_smile: Skulle jeg ud og købe noget ville jeg nok vælge et bord i stå højde fremfor en stol :slight_smile:

:tihi: Er nu ikke så sikker på, at størrelsen gør det nemmere i sig selv :tihi:

[quote=Ann K;489968]
Mange katte kan løbe om hjørner med deres ejere, mens de bliver venlige og/eller i hvert fald blide som lam, når det er en fremmed, som “gør noget”… og det her gælder ikke kun vask :slight_smile:

Jeg er en af de der onde nogen, som ikke rigtig tror på hverken korte eller lange pauser under vasken… bla fordi det bare trækker det ubehagelige ud (hvis katten ikke kan lide det) og fordi katten jo rent faktisk fryser, når man gør den pladdervåd :)[/quote]

:tihi: Det siger du ikke - hvorfor tror du, at jeg ville tage Gia med ud til Annie :tihi: Og Leise fik lært af Inge Cæsar, at nej, man stikker ikke af fra en frisering :yah:

Mht pauser, så kan man jo vurdere den enkelte kats reaktioner. Og der er jo en grund til, at vandet skal være godt varmt - så det også føles rart for katten, med dens højere kropstemperatur :slight_smile:
Ganske korte pauser får Gia til at falde helt til ro igen.

[quote=Bølle-missen;490124]Det går ikke… :slight_smile: De er med stofsæde og af træ.
Men man kan vel som så meget andet, finde et alternativ i Ikea. :tihi:[/quote]

Når jeg vasker dem har jeg de puder man kan få i regnbue farver til mine knæ…

Du kan jo købe et plastic cafe bord og stille i bruse karbine

Vi har nyindrettet vores bryggers, så der nu er en kattevaskeplads.

Vasken er denne fra IKEA - den er dyb og god.

Vandhanen er med bruser.

Jeg har fået Thomas til at ombygge et strygebrædt. Han har pillet korkpladen af og har skruet en tyk træplade på i stedet for. Højden kan justeres efter min højde, ligesom et strygebrædt :slight_smile:

hvis jeg skulle vaske min gamle Maine coon ville jeg først købe en god rustning,og han kan ellers godt lide vand :wink: