Vaske vaske vaske vaske vaske vaske

Hjælp!

Min sorte hankat vasker og vasker og vasker og vasker!!! hele tiden.

Det er gået så vildt at han er har fået slikket rigtig meget fels af den ene forben samt rigtig meget hår omkring bunden af halen.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!! Er der noget jeg kan gøre? Er der noget dyrelægen kan gøre? Giver han ham ikke bare en stor krave på??

Nogen der har nogen ide til hvorfor han gør det? han er ikke beskidt…

HJÆÆÆÆÆLP

Hvis han ikke har lopper, tror jeg der ka’ være tale om loppeallergi… Har du mulighed for at gi’ ham en pipette i nakken?

Ellers ka’ det være en form for foderallergi eller stress.

Pøj pøj med ham :kryds:

[quote=Rikke F;261926]Hvis han ikke har lopper, tror jeg der ka’ være tale om loppeallergi… Har du mulighed for at gi’ ham en pipette i nakken?

Ellers ka’ det være en form for foderallergi eller stress.

Pøj pøj med ham :kryds:[/quote]

Jeg kan prøve at give han sådan en loppe pipette i halsen for at se om det er det - han er nemlig inde kat - og vi har 2 andre katte og der er ikke noget med dem…

Han sover, spiser, leger, går på toilet og vasker vasker vasker vasker. alle de timer hvor han er vågen og han ikke leger eller spiser eller går på toilet - der vasker han…

Vi har to andre katte - og den ene er 6 måned gammel killing fra det kuld jeg fik med Mally (ham der vasker) og Duchess - vores hunkat.

Begge hanner er kastrater nu og hunen er steraliseret.

Kan da være at han hypersoignere sig. Dog kan jeg ikke huske hvad du kan gøre imod det :frowning:

AARRRJ mor!!!

Du skal vide hvordan jeg løser mine problemer!

Hvis det er loppeallergi vil han vaske sig mærkbart mindre allerede 24 timer efter pipetten er givet. Og hvis det er loppeallergi, skal du holde ham “ved lige” med pipetten i nakken hver 6. uge eller hvad loppemidlet nu anbefaler. Jeg tror det er loppeallergi, for det passer med årstiden og der behøver ikke være lopper i dit hus for at katten reagerer. Den vil osse reagerer på f.eks. ekskrementer, som du måske har med hjem på dit tøj.

Hvis det ikke hjælper med pipetten, så må du ha’ ham en tur til dyrlægen.

[quote=Rikke F;261943]Hvis det er loppeallergi vil han vaske sig mærkbart mindre allerede 24 timer efter pipetten er givet. Og hvis det er loppeallergi, skal du holde ham “ved lige” med pipetten i nakken hver 6. uge eller hvad loppemidlet nu anbefaler. Jeg tror det er loppeallergi, for det passer med årstiden og der behøver ikke være lopper i dit hus for at katten reagerer. Den vil osse reagerer på f.eks. ekskrementer, som du måske har med hjem på dit tøj.

Hvis det ikke hjælper med pipetten, så må du ha’ ham en tur til dyrlægen.[/quote]

Altså han har jo været ude på gåtur i sele så lopper er da en mulighed.

[quote=Rikke F;261943]Hvis det er loppeallergi vil han vaske sig mærkbart mindre allerede 24 timer efter pipetten er givet. Og hvis det er loppeallergi, skal du holde ham “ved lige” med pipetten i nakken hver 6. uge eller hvad loppemidlet nu anbefaler. Jeg tror det er loppeallergi, for det passer med årstiden og der behøver ikke være lopper i dit hus for at katten reagerer. Den vil osse reagerer på f.eks. ekskrementer, som du måske har med hjem på dit tøj.

Hvis det ikke hjælper med pipetten, så må du ha’ ham en tur til dyrlægen.[/quote]

Mange tak for rådet Rikke - det vil jeg prøve!

Hvis ikke det virker vil jeg vende retur i mere panik

[quote=Missepigen;261948]Mange tak for rådet Rikke - det vil jeg prøve!

Hvis ikke det virker vil jeg vende retur i mere panik[/quote]

:kryds: :kryds: :kryds:

Det kan også være mangel på hormon så vidt jeg husker. Min gamle kat slikkede pelsen af maven, og sig selv til blods… så fik han en hormonsprøjte (Detaljer husker jeg ikke) og det stoppede det, og han fik fin pels på maven igen.
Men det kan din dyrlæge helt sikkert svarer dig på hvis det er det der er tilfældet :ok:

[quote=Rimmen;261971]Det kan også være mangel på hormon så vidt jeg husker. Min gamle kat slikkede pelsen af maven, og sig selv til blods… så fik han en hormonsprøjte (Detaljer husker jeg ikke) og det stoppede det, og han fik fin pels på maven igen.
Men det kan din dyrlæge helt sikkert svarer dig på hvis det er det der er tilfældet :ok:[/quote]

Det er binyrebarkhormon han har fået, ikke fordi han mangler det, men det stopper kløen og irritationen:)

Marina

[quote=Missepigen;261925]Hjælp!

Min sorte hankat vasker og vasker og vasker og vasker!!! hele tiden.

Det er gået så vildt at han er har fået slikket rigtig meget fels af den ene forben samt rigtig meget hår omkring bunden af halen.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!!! Er der noget jeg kan gøre? Er der noget dyrelægen kan gøre? Giver han ham ikke bare en stor krave på??

Nogen der har nogen ide til hvorfor han gør det? han er ikke beskidt…

HJÆÆÆÆÆLP[/quote]

Kan du huske hvornår det er startet, i forbindelse med de nye misser? Nyt foder?
Loppeallergi er også en mulighed, men sidder mest omkring rygparti og halerod. Loppeallergi forårsages af loppens spyt, så et enkelt loppebid er nok til at fremprovokere et anfald.

Marina

Foderallergi er mit umiddelbare bud.
Og det er noget de sagtens kan udvikle, trods det at de har fået samme foder gennem flere år.
8 uger på Hills z/d evt kombineret med binyrebarkhormon - men tag en snak med dyrlægen om det :slight_smile:

Har du undersøgt, om han har problemer med sine analkirtler, har ondt et eller andet sted på kroppen eller måske har orm?
Ofte vælger dyr nemlig at slikke overdrevent et helt andet sted end der, hvor problemet faktisk er.

Læs evt. her om hypersoignering: http://www.netdyredoktor.dk/sw15396.asp

Tilslutter mig, at et smug forbi dyrlægen er en god idé…

Hypersoignering - har jeg prøvet - har det stået igennem længere tid er det svært at få bugt med. Katten slikker, slikker og slikker - og sommetider røg der sågar hele totter pels med ud. Jeg valgte at bruge bachs blomstermedicin - med godt resultat, men det er ikke noget man sådan vupti får kureret, der kan gå et par uger før det er helt overstået.

Loppeallergi - tja, selvsamme kat fik så senere loppeallergi - i området ved halen og hen ad ryggen blev huden rødlig og der kom småbitte sår. Det holdes nu i skak med Predisilon (ups, stavning…) - og det fungerer fint.

Foderallergi kender jeg ikke til…

Nå tøser! Der er bestilt tid ved dyre lægen - vil heslt ikke kaste mig ud i at forsøgsmediciner ham - især fordi jeg ingen forstand har på det - så i morgen skal Mally til dyrelæge - så må vi se hvad den rare mand siger til det hele -

Er sikker på at han kan finde hovede og hale i det.

Må dog ærlig indrømme at hvis han siger at det er stress grundet den killing fra Mally og Duchess’s kuld som vi valgte at beholde - så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre af mig selv - jeg ved godt hvad der skal ske - så skal vi hav fundet et nyt hjem til krølle men det ville godt nok være et maridt for mig…

Hej,

nu siger jeg ikke det er det, for vil ikke male fanden på væggen, men hvordan føler du han har det psykisk ?

Vores gamle hunkat, havde det rigtig skidt psykisk, hun slikkede alt sin pels af maven fordi hun var så stresset og havde det dårligt psykisk, så når hun var nervøs eller stresset, så slikkede hun sig uafbrudt på maven. Det var simpelthen fordi hun ikke vidste hvor hun skulle gøre af sig selv.

prøv og lig mærke til næste gang han gør det, hvordan han virker til at have det. Hvad der lige er sket osv.

Held og lykke med dyrlæge besøget, håber han har en løsning . :kryds:
:wehuu:

Hej!

Jamen han virker glad til daglig - og ham og killingen leger meget sammen. Men jeg begyndte første at bide mærke i at han vaskede meget efter killingerne blev 5 uger og virkelige var over alt.

Dermed sagt - så virker han hverken stresset eller nervøs når han vasker - han vasker bare - og vasker og vasker og vasker og vasker. Afbryder man ham i hans vasken, jamen så finder han da bare et andet sted på kroppen at vaske og hvis man bliver ved jamen så finder han da bare et andet sted at sidde og vaske.

Jeg er også lidt bange for at selvom han har 2 andre katte - at han måske keder sig og derfor vasker hele tiden, sådan bare for at lave et eller andet?

Gizzemissen/Tina har døjet med det samme hos Gizmo. Men der er vist ved at være styr på det, men hun burde vide lidt om emnet :slight_smile:

glæder mig til at se hvad Jan siger til det - Jan er navnet på vores dyrelæge…