Vedr. kroniske sygdomme

Nu er jeg lidt nysgerrig:)
Hvad gør man som avler, når man feks. får at vide at der er en [FONT=Arial]kat, man har solgt har kronisk tandbetændelse?[/FONT]
[FONT=Arial]Bruger i forældrekattene videre i avlen, eller tager i dem ud af avlen?[/FONT]
Gør i noget for køberen af katten?

[QUOTE=Anne;632089]Nu er jeg lidt nysgerrig:)
Hvad gør man som avler, når man feks. får at vide at der er en [FONT=Arial]kat, man har solgt har kronisk tandbetændelse?[/FONT]
[FONT=Arial]Bruger i forældrekattene videre i avlen, eller tager i dem ud af avlen?[/FONT]
Gør i noget for køberen af katten?

[/QUOTE]

Det vil afhænge af flere ting. Er det den eneste kat, jeg har hørt om i linien, vil jeg nok ikke gøre ret meget.
Ellers ville jeg begynde at kigge nærmere på halvsøskende. Har faren lavet samme problem med andre hunkatte. Har moren lavet samme problem med andre hankatte.

Når man vælger avlskatte er det en helhedsbetragtning og vil ikke være en enkelt hændelse, der vil afgøre det. Somme tider kan det også bare være en uheldig kombination, der har givet problemet, hvor ingen af forældrene har givet samme problem med andre partnere, men dette kuld indeholder flere tilfælde.

Mht at “gøre noget” for køberen, ville jeg tage en snak med køberen om, hvad køber forventer.
Tænker du økonomisk erstatning?
Tænker du vejledning?
Eller hvad er “noget”? :slight_smile:

Generelt vil jeg sige, at skulle jeg købe en Maine Coon, ville jeg kigge begge forældre grundigt i munden før jeg købte en af killingerne. Der er forholdsvis mange af racen med dette problem.

[QUOTE=Anne;632089]Nu er jeg lidt nysgerrig:)
Hvad gør man som avler, når man feks. får at vide at der er en [FONT=Arial]kat, man har solgt har kronisk tandbetændelse?[/FONT]
[FONT=Arial]Bruger i forældrekattene videre i avlen, eller tager i dem ud af avlen?[/FONT]
Gør i noget for køberen af katten?

[/QUOTE]

Hvis de lever længe nok, får de fleste katte et eller andet tandproblem. http://www.tanddyreklinikken.dk/files/manager/artikler/dyrlaegemagasinet-om-tanddyreklinikken.pdf

Og det kan lige så vel skyldes miljø (læs foder) som arv. http://www.netdyredoktor.dk/sw27248.asp

Så jeg vil først kalde det et regulært problem, hvis en ung kat skal have ryddet munden.

Hos os er problemet ikke så stort; vores gamle avlskatte på 11 og 13 år har næsten alle deres tænder endnu. Men vi holder øje med problemet.

vh

Andreas

Jeg fik af flere forskellige kattefolk og ejere at vide, at jeg som køber af en siam/ori skulle forvente en rydning af munden i fremtiden og måske endda nær fremtid. Den melding undrede mig, for det kunne tolkes som en “laden stå til” - noget man “lever med”? Men hvad ligger der bag? Kan nogle opdrætter af de racer forklare det?

Eddie (ori) har fx sine tænder - han fik to små ekstra tænder ud, som de fleste katte selv taber eller simpelthen fødes helt uden, og som ofte generer uanset race. Så jeg har været forskånet, men meldingen var da sådan lidt negativ har jeg tænkt siden… Et forældet ry måske hos disse racer? Lidt ala de er ondskabsfulde:-)

Jeg spørger fordi når jeg læser Andreas indlæg herover om at ved en ung kat ville de handle - så kom jeg til at tænke på at mange ejere af den slags katte sagde det til mig, før jeg fik en selv… At jeg så ikke kan genkende det en anden sag…

MVH

Der er jo racer/linier, der har større tandproblemer end andre. Når det gælder tandudtrækning pga fx FORL og lignende, ligger siameseren højere end mange andre racer. At du ikke har set problemet på din kat, siger jo ikke så meget om statistikken hos racen.Der findes da også masser af fx Maine Coons, der ikke har kronisk tandkødsbetændelse :wink:

Ifølge min dyrlæge ligger abyssinieren også i den højere ende, hvad angår tandudtrækning. Men baseret på en enkelt dyrlæges erfaring, kan det lige så vel handle om, at det er en håndfuld opdrætter og deres linier han ser og behøver ikke være racen som sådan, der er problematisk.
Første gang jeg fik trukket tænder ud på en kat, var for 2 år siden. Og med den linie har jeg fået det gjort et par gange. Ikke ryddet munden, men fået fjernet nogle enkelte - på forholdsvis unge katte. Det er helt sikkert noget jeg tager i betragtning, når jeg vælger kommende avlskatte.

Helt generelt får flere katte trukket tænder ud i dag end førhen - simpelthen fordi det i dag er blevet normalt at tage tandrøntgen og man derfor kan se de problemer, som kattene førhen bare måtte leve med.

Hvorfor ligger de højere? Siam/Ori? Er det noget man har fået med i avlen på et tidspunkt? Eller?

Ja naturligvis er der forskelle på linjerne, og nej man kan ikke udlede noget af en lille bitte dejligt Eddie kat i Hvilsom:-) Men jeg har bare tit tænkt på det siden. Måske der er andre tråde om det? Jeg vil lige prøve at søge også.

Helle - Formodentligt, ligesom med coonerne. Og hvis det så stille er kommet snigende… Og ved en race med en lille populatin/genpulje er det så ekstra svært at komme af med… :slight_smile:

Hvad angår tandkødsbetændelse, tror jeg vi katteejere selv skal til at gøre en aktiv indsats, og gøre et forebyggende arbejde ved at holde kattens tænder og tandkød rene. Da jeg for nylig begyndte at forhandle bla. tandprodukter til hunde og katte, brugte jeg timer og dage på at læse om tandproblemer. Især en artikel synes jeg er spændende.
http://www.felisdanica.dk/upl/files/0/230.pdf
I denne artikel beskriver Jens Ruhnau, hvor vigtig det er at vi dagligt renser hundens/kattens tænder. Tandkødsbetændelse skyldes plak, og hvis plakken fjernes forsvinder betændelsen, hvis plakken ikke fjernes, sætter det sig som tandsten og betændelse.

Jeg har som mangeårige katteejer for nylig selv haft en kat med rødt tandkød og begyndende betændelse. Det blev konstateret næsten samtidig med at jeg fik mine produkter - Meget belejligt, for så kunne jeg teste i ro og mag :-). Den første uge kørte jeg med vådservietten 2 gange om dagen på Birdies tænder/tandkød. De 2 følgende uger, rensede jeg kun en gang i døgnet - 3 uger efter var hendes rødmen forsvundet, og hendes mund var igen fin. Nu har jeg gjort det til en vane at rense mund og tænder på alle mine katte ( 2 - 3 gange om ugen ) hvis det er det, der skal til for at undgå at mine katte får plak/tandsten/betændelse, og risikere at skal lægges i nakose for at få renset og trukket tænder ud, så er det en lille foranstaltning jeg gerne gør …Desuden er det noget katten finder sig fint med. En vådserviet eller en lille fiberklud på fingeren, og så lige op med læberne på katten, samtidig med at man lader servietten eller kluden køre langs tandhalsen og tandkødet, det tager max to minutter pr. kat :slight_smile:

Ja miljø er tit en synder - helt enig. Hvad er det for produkter du bruger Alice - ?

Disse Helle :slight_smile:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?30511-Naturplejeprodukter-fra-DermaPets

Jeg tror osse miljøet har en stor skyld …Men jeg er nu osse SÅ sikker på, at meget af skylden kan findes ved fodring med tørfoder. Opblød tørfoder giver en klæget masse, og denne masse sætter sig på tandhalsen, og kan nemt gå ned i tandlommerne og sætte sig, så de bakterier som findes i tandlommerne får ekstra meget guf at leve af. Jeg har ingen belæg for min påstand, det er min egen hjemmelavet lommefilosofi, som iøvrigt bliver delt af en del dyrlæger som udtaler at de aldrig har set så mange tandproblemer hos katte, som efter tørfoderets indtog og udbredelse. Prøv at servere noget tørfoder for dine katte, når de går fra skålen, kik dem lige i munden - Hvis du har katte som knaser tørfoderet, så vil der med garanti sidde en klæget rand rundt om tænderne - Præcis som hvis vi mennesker spiser Marie kiks, og ikke børster tænder bagefter :slight_smile: