Vegetar produkter Esbjerg?

Hejsa allesammen.

Min venindes 6 årige datter er vegetar, og vi vil gerne sørge for at hun får varieret kost men vi er lidt på bar bund ang hvor vi skal købe det henne.

Så hvis der er nogen som kan fortælle os, hvor vi kan købe vegetar produkter i Esbjerg, vil det være en stor hjælp.

jeg vil foreslå at I går ind i helsekostforretningen Bønnespiren inde midt i Esbjerg.
Det er ganske vist mange år siden jeg har været der, men de havde i hvert tilfælde et godt udvalg af vegetar-produkter.

Så længe din venindes datter spiser varieret, og fx. spiser æg, er der ingen grund til at være bekymret ift næringsstoffer.
En varieret kost er fx. også at sørge for at det er forskellige grøntsager og frugter der spises fra dag til dag, og at der spises bønner, linser etc.

Louise.
Tak for hjælpen, der vil vi tage ind på mandag :slight_smile:

Hun er ikke så glad for bønner, men vi prøver så godt vi kan at lave dem i retter, hvor de ikke er så “synlige”
Hun er den eneste i familien der er vegetar, så vi skal først til at lære hvordan og hvorledes hendes kost skal laves osv.

Du kan evt. se den tråd Dotte har lavet for nogle dage siden hvor hun efterlyser vegetar-opskrifter.
Der er en masse gode links i den tråd, som I måske kan bruge :wink:

Jeg ville aldrig acceptere at et kun 6 årigt barn proklamerede at være vegetar… Et barn har brug for rigtig mange ekstra ting i sin opvækst og der er alt for mange muligheder for fejlernæring især når resten af familien ikke selv er vegetarer og derfor må formodes at have begrænset kendskab til at sammensætte en korrekt kost.
Insisterer man på at lade barnet få sin vilje, vil mit bedste råd være at tage kontakt til en klinisk diætist med speciale i vegetar/veganerkost og få denne til at rådgive omkring kosten.

[QUOTE=Ann K;966258]Jeg ville aldrig acceptere at et kun 6 årigt barn proklamerede at være vegetar… Et barn har brug for rigtig mange ekstra ting i sin opvækst og der er alt for mange muligheder for fejlernæring især når resten af familien ikke selv er vegetarer og derfor må formodes at have begrænset kendskab til at sammensætte en korrekt kost.
Insisterer man på at lade barnet få sin vilje, vil mit bedste råd være at tage kontakt til en klinisk diætist med speciale i vegetar/veganerkost og få denne til at rådgive omkring kosten.[/QUOTE]

ENIG!

Altså… børn - og et 6-årigt barn?! skal vel ikke trække hele familien rundt ved næsen for at få specialkost? For hvad bli’r det næste? At hun kun vil spise solmodne DANSKE jordbær juleaften?

Misforstå mig ikke, jeg har intet imod vegetarer, og Alex har også været vegetar i en del år - hun spiste dog fisk hele vejen igennem og er begyndt at spise kylling nu (YAY for det andet var sgi BØVLET i det lange løb) - men som 6-årig var det ikke hende der bestemte menuen altså :slight_smile:

Jeg har selv været vegetar i et par år inden jeg fik børn, og da min yngste datter var 18 år kom hun og spurgte om vi ikke skulle være vegetarer.
Men jeg ville have store betænkeligheder med at lade et barn i voksealderen spise vegetarisk,det kræver viden, at kompletterer maden så hun får fuldstændige proteiner,da der ikke er nogen vegetabilske emner der alene har fuldstændige proteiner,og når hun er den eneste i familien ,der spiser vegetarisk kan det nemt blive til i en travl hverdag, at springe over hvor gærdet er lavest.Man skal også sørge for at få nok B-12 vitaminer,da B-12 vitamin-mangel er farligt,det giver skader på kroppens nervesystem og kan også give depression.
At de fleste så ikke ville tage skade af ,at spise mere vegetarisk er noget helt andet og det kunne familien jo prøve.Det skulle forøvrigt ikke være nødvendigt at handle i specialbutikker for at leve vegetarisk,det kan også føre til at kosten bliver ensidig.Jeg handler sjældent i specialbutikker,alt hvad jeg skal bruge kan man købe i et velassorteret supermarked.
Jeg ville forøvrigt høre kraftige alarmklokker hvis et barn på 6 år ytrede ønske om at blive vegetar,mange tror fejlagtigt at vegetarmad i sig selv slanker,hvad det selvfølgelig også gør,hvis man kun lever af rå grønsager.

Jeg er helt enig med jer, men det er ikke op til mig at bestemme over andres børn…
Hun har været til kostvejleder og sundhedsplejerske for at få råd omkring hvad hun skal have af de forskellige ting.

Grunden til at pigen ikke vil spise kød, er at hun siger det er synd for dyrene.
Hendes læge siger at de ikke må tvinge hende til at spise, det gjorde de i starten.
Vi håber det bare er en overgang og derfor vil de sørge for at hun får de ting i kosten som hun har behov for.

Man skal aldrig tvinge børn til at spise noget,som de absolut afskyr,det er jeg enig i.Men jeg ville så heller ikke tillade nogle i familien voksne eller børn,at få specialkost.
Men når det ikke kan være anderledes ville jeg råde familien til at købe nogle gode bøger om vegetarmad og grøn mad,og så lave ens kost til hele familien,suppleret med kød til dem der ikke kan leve uden.
Og hvad ingredienser angår, så består vegetarmad ikke af mærkelige og eksotiske ingredienser,men ganske almindelige råvarer,man skal sørge for at gøre tingene så enkle så muligt,ellers risikerer man som sagt en ensidig kost.

Enig med R.B. at en god vegetarkost let kan laves med råvarer fra supermarkedet.
Men der hvor denne familie kan støde på udfordringer kan være ifm pålæg til pigens madpakker, og der kan det være godt at gå i fx. Bønnespiren da de har et stort udvalg af vegetabilsk pålæg (Hvis man vil have mere end det man kan lave selv)

Min egen vegetarkost består primært af ting fra supermarkedet, og så en smule af ting fra specialbutikker, det kan være vegetabilske pølser fra helsekosten, eller tofu - som jeg oftest køber i mit asiatiske supermarked men som også fås i helsekosten.