Venstre vil aflive hundehvalpe

Et nyt forslag fra Venstre indebærer at alle blandingshunde, hvor ejeren ikke kan dokumentere at der ikke har gener fra kamphunde, og deres små hundehvalpe, skal aflives.

http://jp.dk/indland/article1779931.ece

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive, er totalt måløs…

Det er da virkelig at skyde gråspurve med kanoner!

Jeg havde dog forstået det sådan, at de ville aflive muskelhundehvalpe, hvis forældrene ikke var registrerede.

Det er jo det største problem i denne debat, at de ikke kan forbyde kamphunde, idet der er tvivl om hvornår en hund er en kamphund. F.eks. er en Shar Pei også en kamphund, men dem hører vi jo aldrig om. Og hvad med Rottweilere som også er avlet til at være aggressive, men som jo normalt ikke er det. Og hvad med mastiffer, Doque de Bordeaux og dobermann?

Det drejer sig om ALLE blandinger.

Det er simpelthen ved at blive så hysterisk som det næsten overhovedet kan blive, men lad os se, om det kan lade sig gøre… Jeg tvivler.

Men vælger de at gøre det, så må det gælde ALLE blandinger - også chi hua hua uden tavler, hvor forældrene heller ikke har tavle.
Ret må være ret, og der må ikke forekomme diskrimination. Så er det spændende at se, om de virkeligt mener det, når det kommer dertil.

Et eller andet sted så synes jeg at, det er om ikke et fornuftigt forslag så lidt rimeligt, det er kun de blandingshvalpe man ikke kan dokumenter afstamning på, og som det er lige nu, hvor mennesker og dyr risikere angreb, så mener jeg at man bør gøre hvad man kan.

Det er jo et utroligt svært “projekt” fordi de mennesker der har disse agressive hunde, det er osse dem der i mange tilfælde er uden for pædagogisk rækkevidde, og et eller andet SKAL der gøres.

[quote=Marianne H;239154]Et eller andet sted så synes jeg at, det er om ikke et fornuftigt forslag så lidt rimeligt, det er kun de blandingshvalpe man ikke kan dokumenter afstamning på, og som det er lige nu, hvor mennesker og dyr risikere angreb, så mener jeg at man bør gøre hvad man kan.

Det er jo et utroligt svært “projekt” fordi de mennesker der har disse agressive hunde, det er osse dem der i mange tilfælde er uden for pædagogisk rækkevidde, og et eller andet SKAL der gøres.[/quote]

Vi er fuldstændig enige i, at der skal gøres et eller andet, men som jeg læser artiklen, så skal ALLE hunde der ikke har stamtavle, og hvor deres forældre ikke har stamtavle, aflives, og det kommer altså til at dreje sig om lille chi, lille papillon osv. samt store grand danios, irsk ulvehund…
Det er jo ikke kun dem, hvor der er mistanke om muskelhunde racernes indblanden.

Og så er det jeg mener, at forslaget er så langt ude, at det på ingen måde kan accepteres.
Det er sq at skyde gråspurve med kanoner.

i artiklen står der at et eks. en golden retriver tror jeg det var, som får hvalpe med naboens hønsehund, der kan lave en DNA-test og et de to forældrene, så bliver hvalpene ikke aflivet

Gud hvor er det bare totalt latterligt og hul i hovedet!

Jeg ville kunne forstå at man krævede dna-test på ejerens regning hvis der er begrundet mistanke, men at skære alle over en kam og sige fremvis attest, stamtavle ellers bliver de aflivet, er totalt langt ude latterligt.

Det er venstre i en nøddeskal. Hva faen skal vi med den regering? de laver ikke andet end lort i den!

Der står helt præcist:

Du kan jo godt som avler have en mistanke til, hvem der er far til dem. Det kan man så efterprøve ved en dna-test. Hvis du siger, at det er grønthandlerens hund, fordi den altid kommer rendende, så kan man tage en tage en dna-test på grønthandlerens hund, hvalpene og tævehunden. Så kan man se, om det er rigtigt eller forkert. Er det forkert, så er det ærgerligt,« siger Flemming Møller.

MEN det der springer mig i øjnene er dette her:

Grundtanken er, at man udelukkende ved at styre avlen kan få udryddet hunde med kamphundenes aggressive gener. Derfor skal alle hvalpe til hunde, hvis forældre ikke er registreret, aflives. For man ved ikke, om de har kamphundegener i sig.
»Det er klart, at gadekryds vil blive fanget i det her. Men det er nødvendigt, for vi ved i dag ikke, hvilke gener, de har. Derfor er vi nødt til at skære fuldstændig skarpt og sige, at deres hvalpe skal aflives,« siger Flemming Møller.

Det er ALLE hvalpe efter ikke registrerede forældre der skal aflives…

Hvordan ville I løse problemet, for vi er vel enige om at der er et problem.

Politiet har osse her været nogle “fjolser” fordi de ikke bruger de muligheder lovgivningen giver dem, men pt er vi i en situation at man ikke ved hvornår næste angreb kommer og hvem det går udover og jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om endnu en kat der ender sit liv mellem en agressiv hunds kæber eller endnu et barn der skamferes for livet.

Når systemet er kørt ind om nogle år, vil det imidlertid godt kunne lade sig gøre for gadekryds at få hvalpe. Hvis f.eks. en stambogsført Labrador får hvalpe med en stambogsført rød hønsehund, skal hvalpene ikke aflives. Her vil der være dokumentation for, at de ikke har kamphundegener i sig. Avleren skal sørge for at registre, hvem forældrene er

»Du kan jo godt som avler have en mistanke til, hvem der er far til dem. Det kan man så efterprøve ved en dna-test. Hvis du siger, at det er grønthandlerens hund, fordi den altid kommer rendende, så kan man tage en tage en dna-test på grønthandlerens hund, hvalpene og tævehunden. Så kan man se, om det er rigtigt eller forkert. Er det forkert, så er det ærgerligt -what :thumbdown: :prut: :doh:

[quote=Marianne H;239166]Hvordan ville I løse problemet, for vi er vel enige om at der er et problem.

Politiet har osse her været nogle “fjolser” fordi de ikke bruger de muligheder lovgivningen giver dem, men pt er vi i en situation at man ikke ved hvornår næste angreb kommer og hvem det går udover og jeg bryder mig bestemt ikke om tanken om endnu en kat der ender sit liv mellem en agressiv hunds kæber eller endnu et barn der skamferes for livet.[/quote]

Jeg ved ikke hvordan man skal løse problemet.

Vi er fuldkommen enige om, at der skal gøres noget MEGET MEGET snart, men det her forslag er altså for langt ude.

Okay - det er nok også fordi min hund kommer i klemme, da jeg ikke ved om han har en stambog. Egoistisk er jeg jo et eller andet sted :ups:

I første omgang, kunne forslaget vel hedde alle hunde af muskelhunde gruppen/typerne skal have en stamtavle og for at forblive fertile, skal de kunne fremvise en mentaltest - og blandinger deraf skal i første omgang kastreres (eller aflives??)

Nej jeg ved det ikke, men jeg ved da, at det her forslag - i mine øjne - er helt ude i hampen.

OMG

Jeg er målløs.

Gid de ville spørge nogle hundekyndige om råd…

Dette forslag vil i så fald gælde min gamle lånehund Chico, som er lab/amstaf og verdens rareste hund og måske også min gamle Ace… Hvem ved? Jeg aner da ikke hvad der 100 % er i Ace…

Jeg er rystet lige nu

Det kan godt være at vi læser det samme men får noget forskelligt ud af det, jeg kan kun se at det drejer sig om nye HVALPE

og så er Flemming Møller altså rimelig hundekyndig, I praksissen står hans kone for kattene og han for hundene.

Hvis det “kun” drejer sig om nye hvalpe, så er jeg (måske) ikke helt så stejl.
Jeg læste det som alle hunde der ikke har tavle, skulle aflives, fordi man ikke kan vide sig sikker på, at der kan være muskelhunde gener i dem.

Men hvis man i første omgang laver et forslag om, at kastrere alle tavleløse hunde nu, så er det jo en start på, at nedbringe antallet af muskelhunde over tid.

En kastration ser jeg ikke som noget helt skidt - det var mere hvis over halvdelen af Danmarks hunde skulle aflives, blot fordi de ikke har en tavle.

Jamen vil det da ikke være fornuftigt nok at sige, at der kun må avles på hunde med stambøger? Er det ikke lidt det, som folk ønsker inden for katteverdenen?

Selvfølgelig lyder det hårdt at sige, at alle hvalpe af uregistrerede forældre bliver aflivet, men det er vel ment som en tilskyndelse til at uregistreret avl skal stoppes, og så synes jeg egentlig, at det lyder fornuftigt nok.

Jeg har så valgt at være så meget imod det her fis i en hornlygte at jeg har valgt at lave en protestgruppe på facebook - det her lovforslag STINKER!

Jamen hvis man tænker efter, er det nu i grunden så meget mere urealistisk, end når eks. nogen folk på diverse kattefora har udtalt gennem tiden, at der kun bør avles på katte med stamtavler??
Ikke fordi det ligefrem er et problem med agressive katte, men blot tankegangen, at racerent er det optimale.

Nogen…som eks. den dame der i TV stod og udtalte, at det “absolut ikke er racerene hunde, men kamphundeblandinger der er problemet”, har jo formået, at overbevise ham der har fremsat forslaget om, at blandingshunde er problemhunde uanset hvad de består af.

At jeg så er overbevist om, at det på ingen måde vil løse problemet med kamphunde, er en helt anden sag.
Det løser man jo ikke ved at tvangsaflive Hr. Jensens Labrador/Schâferblandingshvalpe

Kamphunde har jo også stamtavler.

Ud af de episoder der har været i den senere tid med kamphunde , har de tre af dem, alvorlige tilfælde, da været med racerene hunde (American Bulldog)

Jeg mener den eneste løsning må være, at totalforbyde de relevante racer og blandinger af/med dem, uanset de har stamtavler eller ej, på samme måde som de racer og blandinger hvori de indgår, der allerede er forbudte her i landet.
Frivillig aflevering til aflivning, konfiskatation når den slags hunde observeres, store straffe for at opdrætte, købe og sælge o.s.v.

I forvejen er det allerede på vej…der er mange, der allerede nu forsøger at slippe af med deres kamphunde. Internater o.s.v. beretter om en mangedobling af henvendelser.

Aviser og netsider har lukket for annoncering af kamphunde…

De hunde har ingen berettigelse her. De skal bare væk, tavler eller ej, det er ligegyldigt.

[quote=Jane;239179]Jamen vil det da ikke være fornuftigt nok at sige, at der kun må avles på hunde med stambøger? Er det ikke lidt det, som folk ønsker inden for katteverdenen?

Selvfølgelig lyder det hårdt at sige, at alle hvalpe af uregistrerede forældre bliver aflivet, men det er vel ment som en tilskyndelse til at uregistreret avl skal stoppes, og så synes jeg egentlig, at det lyder fornuftigt nok.[/quote]

ihhh Jane, du ved da godt at med katte er det noget helt andet :p:p

Gry har du overhovedet tænkt længere end til det mentale billede af små fluffy hundehvalpe, der brutalt aflives på samme måde som babysæler?

Jeg tvivler helt ærligt på, at det kommer til at foregå på den måde. Først skal dette her lovforslag vedtages, så skal de sættes i kraft fra en eller anden dato ude i fremtiden. Indtil den dato har folk så alle muligheder for at stoppe avlen på uregistrerede hunde, så der slet ikke er nogen uregistrerede hvalpe at komme efter.

[quote=Jane;239189]
Først skal dette her lovforslag vedtages, så skal de sættes i kraft fra en eller anden dato ude i fremtiden. Indtil den dato har folk så alle muligheder for at stoppe avlen på uregistrerede hunde, så der slet ikke er nogen uregistrerede hvalpe at komme efter.[/quote]

Det her er noget jeg kan være med til.

Folk har mulighed for at kastrere deres hunde, så der ikke kan komme hvalpe efter uregistrerede dyr.

Det jeg læste forslaget gik ud på, var at alle skulle af med deres elskede kæledyr, såfremt de ikke havde stambog.