Vi har fået katte-TV

Ja, vi har fået katte-TV herhjemme i form af et lille akvarium, og det er bestemt faldet i god jord hos både Ami & Skaldepanden, der bruger meget af deres tid på at kigge på akvariet og sove ovenpå det. Nimbus, som jo er Coon, har ikke helt fattet idéen i “kassen”, men de to andre … ja lige for tiden kan man i hvert fald se flere kattenæser på akvarieglasset. Pt. har Ami indtaget pladsen oven på akvariet, hvor hun har et ganske udmærket overblik over hele stuen. Jeg synes faktisk at det blev et OK billede, der faktisk viser hendes fine øjenfarve.

Og så kommer der naturligvis også lidt billeder af selve akvariet uden kat. Akvariet er et Fluval Edge, 23L med LED-lampe, varmelegeme og lidt dekorationer hist og pist. Generelt set kan man sige, at akvariet kører meget low-tech. Ligeledes har jeg indtil videre følgende planter i: Hygrophila corymbosa ‘Siamensis 53B’, Vallisneria sp. ‘Asiatica’, Microsorum Pteropus ‘Windeløv’ & Cladophora aegagrophila.

Og så skal I naturligvis ikke snydes for akvariets beboere. Mød familien “Reje”, der består af ca. 9-11 medlemmer:

Rejerne er af arten CRS - Caridina cf. Cantonensis “Crystal Red”. Mine er det man kalder for “grade A”, som refererer til rejens mønster.
Jeg plejer nu bare at sige, at de er bolsjefarvede. :cool2:

Er der mon andre Kattegale med lignende katte-TV’er?

Tillykke - det skal nok blive et hit hos misserne. :smiley:
Me-e-en, skal der kun være rejer? Skal der ikke være en stime af fisk, der svømmer frem og tilbage? :wink:

[QUOTE=FinnFrode;1036869]Tillykke - det skal nok blive et hit hos misserne. :smiley:
Me-e-en, skal der kun være rejer? Skal der ikke være en stime af fisk, der svømmer frem og tilbage? ;)[/QUOTE]

Det skal godt nok være en lille stime i et 23L akvarie :wink:

Men det ser ellers fint ud. Vores er desværre bedøvende ligeglade med akvariet, ud over at det er dejlig varmt at ligge på. Og så hjælper Ib gerne til når fiskene skal fodres L Men de fandt hurtigt ud af at man ikke kunne få fat i det der som bevæger sig derinde… og så var det ikke sjovt længere :frowning:

[QUOTE=FinnFrode;1036869]Tillykke - det skal nok blive et hit hos misserne. :smiley:
Me-e-en, skal der kun være rejer? Skal der ikke være en stime af fisk, der svømmer frem og tilbage? :cool2:[/QUOTE]Det vil næsten være synd med de fleste arter. Der findes dog nanofisk også - men det er først senere. Indtil videre er rejerne faktisk meget sjove når de nulre rundt inde i baljen.

Er jeg heldig vil de også yngle, så der kommer flere bolsjer.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1036876]Det skal godt nok være en lille stime i et 23L akvarie :wink:

Men det ser ellers fint ud. Vores er desværre bedøvende ligeglade med akvariet, ud over at det er dejlig varmt at ligge på. Og så hjælper Ib gerne til når fiskene skal fodres L Men de fandt hurtigt ud af at man ikke kunne få fat i det der som bevæger sig derinde… og så var det ikke sjovt længere :([/QUOTE]Jeg tror bestemt også at mit akvarium er dejligt at ligge på, men der er naturligvis ikke så meget liggeplads. Det er i hver fald ikke nullerputvenligt.
Akvariet har været i gang i ca. en 1 1/2 månedstid nu, så planterne skal lige vokse til. Jeg regner med at det bliver endnu mere grønt.

Sådan. Kattetv er et must… hvis man gider at gøre det rent :stuck_out_tongue:

Herhjemme har vi kun det katte tv som fuglene vil lave i tæet på græsplænen, men det er til gengæld også et hit :smiley:

Wow - Animal Planet for katte :slight_smile:
VH
Susanne

Fint katte tv. Vores har også katte tv, dog lidt anderledes. Vi foder vildfugle i storstil og dem elsker misserne at ligge og kigge på.

Har du husket at tage Reje-opdrætter-kørekortet Maibrit? :venter:

Vi drukner forresten i “grøntsager” i akvariet lige for tiden, så hvis du kommer til Fredericia og vil ha’ lidt, så kan jeg nok sagtens få Manden til at luge lidt ud i vores. Dem vi har flest af er som de høje til højre i akvariet, tror jeg. De ligner i al fald. Hvis du er interesseret kan jeg tage et billede :slight_smile: (jeg ANER altså ikke hvad de hedder, men de er gode til at gro :tihi:)

Ih, jeg vil også have rejer! Man kan får sådan nogle flotte blå tigerrejer.

[QUOTE=Nobleman;1037089]Sådan. Kattetv er et must… hvis man gider at gøre det rent :stuck_out_tongue:

Herhjemme har vi kun det katte tv som fuglene vil lave i tæet på græsplænen, men det er til gengæld også et hit :D[/QUOTE]Jeg synes ikke, at det er så galt at rengøre og passe. Planterne skal da beskæres, “ruderne” skal gøre rent og 20 pct. af vandet skal skiftes ugentligt. Tilgengæld er det hyggeligt at kigge på - især når der er “party” hos rejerne (dvs. at de er meget aktive).

[QUOTE=Susanne W;1037100]Wow - Animal Planet for katte :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]Lige netop. :thumbup:

[QUOTE=irene;1037633]Fint katte tv. Vores har også katte tv, dog lidt anderledes. Vi foder vildfugle i storstil og dem elsker misserne at ligge og kigge på.[/QUOTE]Det er bestemt også et herligt katte-TV. Der kommer jo også mange forskellige fugle. Vi bor på 2 sal, så det er primært krager og måger, der svinger forbi vinduerne. Ikke just, de mest charmerende fugle-typer.

[QUOTE=Barky;1037644]Har du husket at tage Reje-opdrætter-kørekortet Maibrit? :venter:[/QUOTE]Nej, det har jeg ikke. :ups: Det må blive noget BYB-rejeavl så.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1037646]Vi drukner forresten i “grøntsager” i akvariet lige for tiden, så hvis du kommer til Fredericia og vil ha’ lidt, så kan jeg nok sagtens få Manden til at luge lidt ud i vores. Dem vi har flest af er som de høje til højre i akvariet, tror jeg. De ligner i al fald. Hvis du er interesseret kan jeg tage et billede :slight_smile: (jeg ANER altså ikke hvad de hedder, men de er gode til at gro :tihi:)[/QUOTE]Mange tak for tilbuddet. Desværre kommer jeg nok ikke til Vild med Dyr-messen, da jeg er til oplæring.

[QUOTE=Highfield;1037679]Ih, jeg vil også have rejer! Man kan får sådan nogle flotte blå tigerrejer.[/QUOTE]De er også rigtig flotte. Det er fancy, at man kan få dem i næsten alle farver. Lige fra blå, rød, bolsjefarvet, orange og gule. Noget der i den grad har overrasket mig er hvor aktive de faktisk er, og hvor meget sjov, man har ud af at kigge på dem. Det er jo virkelig fascinerende.

Herligt med lidt katte-tv :slight_smile:

Og jeg er altså helt vild med din tilføjlse på din banner :tihi:

Kan man godt blande rejer - altså forskellige farver sammen?
(sidder og fantaserer om et akvarium med blandede godter)

[QUOTE=Lykke;1037765]Herligt med lidt katte-tv :slight_smile:

Og jeg er altså helt vild med din tilføjlse på din banner :tihi:

Kan man godt blande rejer - altså forskellige farver sammen?
(sidder og fantaserer om et akvarium med blandede godter)[/QUOTE]Tak for kommentaren ang. mit banner. Naturligvis skulle familien Reje ikke snydes. Man kan faktisk godt blande forskellige rejearter, men man skal naturligvis være obs på at de ikke krydser med hinanden.

Der findes en tabel, som man kan gå ud fra: http://mallen.dk/reje-krydsningstabel,480.html

[QUOTE=Maibrit;1037767]Tak for kommentaren ang. mit banner. Naturligvis skulle familien Reje ikke snydes. Man kan faktisk godt blande forskellige rejearter, men man skal naturligvis være obs på at de ikke krydser med hinanden.

Der findes en tabel, som man kan gå ud fra: http://mallen.dk/reje-krydsningstabel,480.html[/QUOTE]

Jeg har altid været vild med din banner - elsker det der poloraid billede udseende med lidt tape :slight_smile: Dejligt enkelt men alligevel festligt…

Hehe… Jeg burde have vidst rejer self os er en mindre videnskab :tihi: Jeg havde bare tænkt at de æder hinanden eller også gør det ikke - havde overhovedet ikke overvejet at de kunne krydses eller at de ikke må det :slight_smile:

Puuha, bastardrejeopdræt. Fy fy!

[QUOTE=Lykke;1037769]Jeg har altid været vild med din banner - elsker det der poloraid billede udseende med lidt tape :slight_smile: Dejligt enkelt men alligevel festligt…

Hehe… Jeg burde have vidst rejer self os er en mindre videnskab :tihi: Jeg havde bare tænkt at de æder hinanden eller også gør det ikke - havde overhovedet ikke overvejet at de kunne krydses eller at de ikke må det :)[/QUOTE]:høhø: Rejer er jo en af akvariets skraldemænd, så der er jo en vis form for kannibalisme. De spiser i hvert fald deres døde artsfæller og skal, når den er skiftet. Men de spiser ikke hinanden i levende tilstand.

Man kan fint krydse dem, men så bliver det jo bare et misk-mask af alt muligt - også farvemæssigt. Jeg tror man kan sammenligne det med at blande farvelade. Man kan få mange fine farver, men blander man for mange bliver farven brun-grålig. Så går charmen jo lidt af de bolsjefarvede, knaldrøde, blå eller orange reje.

[QUOTE=Maibrit;1037772]:høhø: Rejer er jo en af akvariets skraldemænd, så der er jo en vis form for kannibalisme. De spiser i hvert fald deres døde artsfæller og skal, når den er skiftet. Men de spiser ikke hinanden i levende tilstand.

Man kan fint krydse dem, men så bliver det jo bare et misk-mask af alt muligt - også farvemæssigt. Jeg tror man kan sammenligne det med at blande farvelade. Man kan få mange fine farver, men blander man for mange bliver farven brun-grålig. Så går charmen jo lidt af de bolsjefarvede, knaldrøde, blå eller orange reje.[/QUOTE]

Hehe… Døde artsfæller går det vist lige de spiser :slight_smile: Det er lissom min tanke med katte - i det mindste æder de mig først efter jeg er død :stuck_out_tongue:

Ok… Min logik var mere ovre i at der lissom katte var nogle gener der gav de forskellige farver - men altså, jeg ved nada om genetik :tihi: