Vi har fået kattelem(me)

Min svigersøn og hans far, var her i weekenden, for at installere kattelemme … én i ydervæggen og én i døren ml. køkken og entré (den er nemlig lukket i vintermånederne, grundet kulde og træk).
Jeg har købt kattelem beregnet til mindre hunde, for Miden er så stor og jeg ville ikke risikere, at han enten sad fast (:tihi:), eller nægtede at gå igennem.
Først blev der lavet hul i ydervæggen og der fik vi et chok! … der er et hulrum på 12-13 cm. i væggen … men kun ca. 5 cm. ‘‘tyk’’ isolering :uha::yikes::surrender1:
Så er der jo ikke noget at sige til, at det trækker SÅ pivhamrende koldt, der ude fra … :venter:
Jeg havde heldigvis lidt isolering liggende, som de proppede så meget ind i væggen, de kunne komme til … men det forslår som en skrædder i Helvede :S

Her er den der sidder i ydervæggen … der er jo en tunnel igennem, som ikke er dækket af noget og vi har sat tyk bølgepap (skåret fra en Zooplus-kasse :p) som midlertidig løsning (først blev hullet klædt indvendigt med tykt plastik, men det bølgede for meget og klaplågen satte sig fast :S) … hvis nogen har en god idé til permanent løsning, så hold jer ikke tilbage:

Når det ikke er meningen, at kattene skal kunne gå igennem, bliver den lukket udefra med en skydelåge (jeg skal ha’ syet en pude med krøyerkugler, der passer ind i tunnelen … så den kan isolere hulrummet):

Her ses den indefra og det mørke til venstre, er døren den anden lem sidder i …

… nemlig her:

Kattene var vant til en kattelem i det gamle hus, men den var uden låge (sad i en dør inde i huset), så de skal liiiige lære hvordan man gør … gæt lige hvem der som den eneste og uden besvær, bare skubber til lågen og går igennem … jeps … I gættede rigtigt, det er lillefisen LouLou og hun har jo ikke udgangstilladelse endnu :dokdok:
Så lemmen i køkkendøren er lukket af og ‘‘de store’’ bliver stadigvæk lukket manuelt ud i entréen … her skal de dog lige forsøge sig med lemmen i ydervæggen, før jeg overgiver mig og lukker dem ud gennem døren.
Med lidt ‘‘hjælp’’ går de alle sammen igennem, indefra og ud … så det skal nok komme … og i dag kunne Bøllen godt finde ind i huset igen, da han var i overhængende livsfare (der bliver hentet skrald i dag og skraldebilen er faaaarlig :blegne:) :tihi:

Ser lækkert ud :smiley:

Et ‘trick’ vi har brugt er at lette en smule på lemmen og så lukke den mere og mere… Og godbidder på den anden side :wink:

Man kan koebe forlaengerstykker til brug ved murgennemgange.
Dejligt ar de nu selv kan bestemme -selv om du jo faar mindre motion :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1217569]Man kan koebe forlaengerstykker til brug ved murgennemgange.
Dejligt ar de nu selv kan bestemme -selv om du jo faar mindre motion :)[/QUOTE]

Jeg skal stadigvæk lukke dem fra køkken og ud i entréen :wink:
MaxiZoo havde ikke noget mellemstykke til den type lem og jeg har ikke kunnet finde det på nettet, så tror ikke det findes … det er den mindste Staywell lem, til mindre hunde og katte :slight_smile:

Jeg tror altså heller ikke, at man kan få ‘tunnel-stykker’ til ALLE lemme. Jeg har bevidst købt en type lem fra Zooplus, der HAVDE sådanne stykker, for jeg har også kattelemme i to vægge indendøre. :slight_smile: Men det er en lidt skramlet model, hvor det overhovedet ikke nytter noget at låse lemmen - for låsene er så slatne, at kattene bare skubber dem til side. :S Men som sagt var det dén type, jeg var nødt til at købe, for at forhindre at stå med samme problem som Skattekat.

Og de skal såmænd nok snart få det lært kattelemstricket alle sammen. :slight_smile:

De sidste af mine, jeg skulle lære at bruge kattelem, fik lemmen holdt helt åben i begyndelsen. Så fandt de såmænd hurtigt ud af, at de selv kunne åbne den og ikke behøvede at vente på mig. Det virker så forkert, fordi man synes, de netop skal lære at åbne lågen, men det behøver de altså ikke få vist. De skal bare vide, der er en udgang, så finder de selv ud af at bruge lågen ved at prøve sig frem.

Det er selvfølgelig lidt noget andet med dine, hvis de ikke har fri adgang til lågen og til at prøve sig frem, men jeg tror nu nok, det vigtigste er at få vist dem, at det er muligt at komme den vej ud. Og så snart en af dem fanger idéen, så går der ikke lang tid, før resten følger trop. De er meget bedre til at undervise hinanden :slight_smile:

Jeg er overhoved ikke bekymret for, at de ikke lærer at bruge klappen … de har alle fået vist hvor kattelemmen sidder og de har også alle prøvet at gå igennem, med lidt hjælp :ok:
Nøden lærer en stribet kat at gå igennem en kattelem, for tre gange i dag, er Spotty bare blevet lukket ud i entréen og hvis han ville ud i haven, måtte han jo finde en udvej :wink:
Miden og Bambina er også gået igennem med lidt hjælp og Bøllen kom som tidligere skrevet, fræsende fra haven og ind igennem lemmen, tidligere på dagen :tihi:

Her er tunnellen simpelthen beklædt med tynde træplader, der så er blevet malet efterfølgende.
Det fungerer og ser pænt ud, synes jeg i hvert fald (lemmen er set udefra).

Og tillykke med missernes udeadgang :ok:

PS. Og så skal jeg hilse fra Liam (min rødhårede MCO født i 2007) at det tog ham 7 år (!!!) at lære at bruge kattelem - det lykkedes først da kattelem i forbindelse med bygning af udestue blev skiftet til stor kattelem med blød flap :dokdok:

jeg ville også bygge vægge som mellem stykke, krydsfinerer er godt til formået.

Og ang. isoleringen ville jeg få undersøgt hvad hulmursisolering vil koste - det plejer at være ret så billet i forhold til hvad det giver i besparrelser

jeg har fået smed til at lave tunnel i rustfrit stål - det fungerer bare super godt og er nemt at holde rent - sådan en tunnel kan hurtigt blive snavset…katte er jo fint rene fordi de er gode til at tørre snavset af andre steder…