Vid af adfærd - har brug for hjælp

Jeg arbejder med Tara og Tip herhjemme pt, da Tip er blevet bange for Tara af ukendt årsag.

Jeg har filmet adfærden og lagt den på et andet forum, som jeg linker til, da jeg ikke kan finde ud af at lægge dem her.

Jeg modtager gerne forslag til, hvad det I ser på klippene. Det er mit indtryk, at Tara ikke er aggressiv, men vil lege - og de to plejede da også at være bedste venner - men at Tip har fået en eller anden dårlig oplevelse og forbundet den med Tara.

Her er klippene - der er 4 i alt som viser lidt forskelligt:

Denne adfærd adskiller sig - her synes jeg ikke Taras adfærd er leg:

Og så de andre. Jeg har svært ved at vurdere hvor bange Tip egentlig er:

Jeg har naturligvis sat et program i gang - jeg frygter at Tara keder sig efter tabet af Nemo og derfor ikke har nogen at lege med mere. Jeg har svært ved objektivt at vurdere egne dyr, så ville blive glad for nogle bud på denne adfærd/situation, som går mig meget på.

MVH Helle

Jeg ser lidt det samme herhjemme, hvor Lilli overeagerer overfor Leopoold.
Jeg ser kun en gang hvor Tara går hen mod Tip, der sidder på bordet og hvor Tip løber væk fra hende.
De andre film gemmer han sig, men jeg synes ikke der på filmen er nogen grund til han gemmer sig.
Der hvor han løber hen mod sofaen og opdager Tara, for derefter at løbe hen til lænestolen og til sidst gemme sig, der gør Tara ingenting, hun er der kun.
Jeg tror et eller andet sted Tip har bestemt sig for hun er farlig og dum, men hvorfor han har bestemt det, Tjaaa, det kan kun Tip fortælle.
Det jeg ser herhjemme ligner lidt og så dog ikke.
Her vil Leopold lege og Lilli kammer fuldstændig over og skriger op uden grund. Hvorefter hun kan finde på at hugge Leopolds bedste soveplads.
Men igen der er det der vær bange, og hvad er grunden? Fortæl kære små misser.
Knus Elin

Jeg tror der er sket noget som har givet Tip et chok fx uden for huset (skraldemand eller lignende) og han samtidig har set Tara og lavet en association, som hun ikke ved han har lavet - heldigvis, for som klp 1 viser, så er hun en kat, der kan finde på at udnytte det at kunne flytte med en anden.

Mellem Maggie og Tara var der aggression - Tara gik med hovedet nede ved jorden og busket hale efter Maggie - som holdt stand - dette er anderledes og indtil for få uger siden sov de to her i ske og var bedste venner.
Noget er der sket…

Tara virker ikke aggressiv på mig heller. Jeg fører nu dagbog over antal udfald og holder adskilte, når jeg ikke er sammen med dem - mens jeg fortsætter det behandlingsprogram, som jeg allerede er gået i fuld gang med og som har givet en enorm god effekt på Tip (Tara virker stadig som om, at dette med hansfrygt for hende er gået hen over hovedet på hende - heldigvis- jeg forsøger at lade det blive ved det:-) Brita med Habibi ved, hvordan Tara ville kunne udnytte Tip som legetøj, hvis hun opdager dette).

Jeg er fortrøstningfuld som Tip gør fremskridt nu - jeg gad nok vide hvad der er sket, men jeg får nok aldrig svar. Tara kan fx gså være faldet ned på Tip som sov(Hun ER elegant, men det sker:-)) og så har han troet han blev angrebet.

Det er rigtigt, at Lilly har lidt det samme - hun kan dog gå sin vej - modsat Tip. Måske du skulle forsøge nogle af de ting jeg gør?

Tip tager ikke Taras pladser osv - han er den herhjemme med mindst at sige pga hans netop lidt sarte sind. De var pot og pande før - det er pokkers…

Men nu arbejder vi videre. Tak Elin:-)

KH

Jeg tror det bl.a. handler om Tara udemærket godt ved Tip reagerer og hun behøver end ikke gøre noget udadtil for han netop reagerer. Et blik eller andet nærmest usynligt kan være nok.

Ja hun kan finde på det, det er sikkert - hun er begyndt at fravælge den adfærd til fordel for andre alternativer så det er positivt. Dette er no-go for Tara for får hun først lov, så begynder hun at drille for alvor.

Jeg har købt seler i dag - hun skal til at lave andre ting end at drille, så nu kommer hun med mig rundt. I går besøgte hun Julie sammen med Fie - hold op de legede derovre - hun sov et døgn efter:-)

Tara er en aktiv kat jo - hun skal underholdes - ellers underholder hun sig selv.

Jeg overvejer om jeg TØR gå ud i have og lade med hende i sele… Hvad synes du? Jeg er så bange for hun smutter jo…

KH

Ja, ham Tip bliver godt nok forskrækket når han ser hende! Hun virker nu også som en rigtig isdronning!

Sofie går da også lige i angreb da hun hopper ned til hende. Så synes jeg det ser lidt ud som om Sofie ikke rigtig kan finde ud af om det er leg eller ikke. Sådan lidt forvirret over det.

Jeg ved ikke hvad det kunne være, men det er bare hvad jeg bider mærke i.

Jeg tror det er en rigtig god idè at aktiverer hende. Og at tage hende med rundt om.

Fie og Tara er VILDE sammen - de leger meget, jeg tror bare Fie blev overrasket over at Tara kom flyvende på den måde - hun har jo kørt på killingepas i ugevis nu, og først i denne uge er de store begyndt at sige at den tid ikke varer evigt.

Fie er den eneste bortset fra Nanoq, der tør lege på Taras måde. Tip plejede at turde, men noget er der sket.

Tara ligner en isdronning, men udseendet bedrager:-) Hun er en kæmpe kælepot - hun er MCO jo:-)

Jeg mangler Nemo til at lege med hende. Det er min fejl, at hun kun leger så vildt, for jeg lod hende og Nemo lege selv på den måde uden at gøre noget. Jeg gik ud fra, at nemo og hende ville kunne lege sådan sammen med hinanden i årevis indtil de blev gamle og grå. Hun kender derfor ikke til mange andre måder at lege - det var en rigtig dum fejl jeg lavede der. Ingen ved, hvor længe man har en kat, og nu står jeg med en hunkat, der savner at lege, og ikke kan forstå, at de andre ikke vil lege vildt hele tiden…

Jeg forsøger derfor at lære hende at der er andre måder samt at tage hende med på andre oplevelser, så hun trættes mentalt også plus vi to leger - men da jeg ikke er en kat, så er der ingen tvivl om, at vi mangler Nemo…

Jeg kunne have slået mig selv, da min fejltagelse gik op for mig… Nu må jeg løse det. Eller forsøge på det. Leg indlært som killing er meget svær at ændre… Men Tip plejede jo også at deltage så jeg håber det kan løses via mit program.

Men træerne gror ikke ind i himlem - det tager tid det her, og mit hjem er opdelt undtagen med få undtagelser når jeg er med dem.
Og jeg knokler med det program plus fører dagbog - det føles som om jeg har fem hunde, så meget arbejde er der med dem pt pga dette.

Og fejlen er min.

MVH

Tak brita - jeg har fået en sele, som jeg vil have Elin til at sy noget ekstra på - hun ivirker nu ikke som typen, der stikker af. Som killing var hun med alle mulige steder, så hun kan gå ind alle steder og nyde det som om hun har været der ofte - det er herligt, at det hænger ved:-) Hun elsker at være med.

Og det vilde er, at jeg kan klikkertræne hende også nu - Julie knækkede koden… Tænk sig - jeg har forstærket Tara for at ligge helt stille - så derfor lå hun så stille og jeg troede fejlagtigt, at hun ikke var trænbar pga forkert forstærker:-) Og så har hun bare hele tiden gjort det, som jeg har lært hende!

Den kat træner mig:-)

Jeg MÅ tilstå jeg også nogle gange har tænkt, når du har skrevet Tara ikke var særlig trænbar, at det altså IKKE harmonèrede med min opfattelse af hendes linier. Men så tænkte jeg igen, Brita, du kan ikke se alt og vide alt om dine kræ. Men det VAR altså noget underligt i min knold, for de jeg kender der er tæt beslægtede med hende er yderst intelligente OG lærevillige.
HVIS jeg havde tiden OG evnerne havde jeg mange jeg kunne lære en del og Tara, er jeg sikker på vil bruge Jeres nyopdagede brugbarhed til fulde.

Godt nok vurderer vi vore dyr med vores hjerner der beviseliogt ER menneskehjerner og derved bliver der ofte lidt skævheder i vurderingerne, men opfindsomhed ER altså en af mange intelligenser og opfinder man er der altås en form for tankevirksomhed. At lukke døre op, slukke lyd så ens toiletgæster bliver mørkerædde, grave tandbørster ned, kyller ligeså…det kan en uintelligent kat IKKE.
Jeg tror faktisk hun på et eller andet niveau keder sig.
Bare i selen med hende og lad hende oplev

Enig Brita - Jeg havde Julie ovre og kigge og udsprøge mig godt og grundigt om mit kattehold med adfærdsbrillerne på - jeg har ikke gjort nok for Tara, for hun har virket tilfreds, men dele af det lidt intense blik skyldes understimulering mener Julie - energi skal ud - når her ingen Nemo-ven er at tonse med, og Fie har været bette indtil nu og man ikke leger med små - så har hun kedet sig skrækkeligt.

Nanoq leger helst kun med Tip og Fie (jeg tror han er forelsket, for han vasker Fie i numsen hele tiden og de ligger i ske! Ja! Nanoq ligger i ske med en kat!.-)) og Tara har derfor gået uden nogle at lege med for alvor i 1 år - puha forestil jer det… De samme vægge, de samme katte, den samme løbegård - og ingenting at lave i et år.

Det er jo isolation! Jeg har lige trænet hende. Hun kan allerede dække:-) Hun lærer enormt hurtigt! Du har ret.

Mu kender jeg slet ikke dine katte, ved ikke hvordan de plejer at agere sammen…men nu har jeg set de klip et par gange, og jeg synes generelt, ud fra det jeg ser, at Tara virker meget irriteret og meget langt fra legesyg.
Måske over de andre katte eller noget der irriterer hende selv.

Både irriteret over for de andre katte, men også over for dig da du “gramser” på hende.
Først tager hun fat som om det er leg, men så springer hun op og sætter sig afvisende med ryggen til…da du stryger hånden ind omkring hendes mave…som om hun har lyst til at være mere agressiv, men alligevel tænker, “nej jeg må sgu hellere lade være og flytte mig i stedet”.

Den hurtige måde Fie overgiver sig på, tyder også på, at hun udemærket kender betydningen af at smide sig hurtigt ned på ryggen lige der, da der i modsat fald, højst sandsynligvis ville vanke lussinger.

Generelt også den måde Tara ligger på…afventende med et skarpt, vagtsomt blik på de andre og halespidsen der bevæges fra side til side…“kom ikke for tæt på”

Kunne det tænkes, at der måske er noget der gør ondt på hende…og at Tip måske intetanende har opført sig over for hende som sædvanligt, måske lagt op til leg…og så har “fået kærligheden at føle” mens du ikke lige har set det…for bange for hende, det er han i hvert fald…om det er meget eller lidt kan jeg ikke vurdere, da jeg ikke ved om han normalt er nem at kyse med så der ikke skal så meget til at skræmme ham.

Felis: Jeg presser hende med vilje for at se om jeg kan få en reaktion frem. Så ja det er voldsomt, men helt bevidst. Det er for at hjælpe hende til at vise, hvad der er i adfærden.

Fie kaster sig konstant sådan der rundt:-) Hun er ikke underdanig, men total klar til leg. hende og Eddie og Tip leger sådan hele tiden. Hun er vokset op blandt bengal og er meget fræk i sin leg. Blandt andet sidder hun på Taras ryg ind imellem… :tihi:

Ang smerter - jeg har overvejet det og har faktisk lige før jeg læser dette talt med en kollega om at få Tara i røgent for at tjekke hende. Det samme gælder Tip, det er jo ikke første gang han pludselig er bange for noget… Sidste gang var det mig og gæster i hjemmet - det tog et halvt år. adfærden kom efter, at han fik et kæmpechok til et foredrag fordi folk klappede og jeg endnu ikke havde lært ham, at det sker der intet skidt ved. Min fejl - jeg fik ikke sagt det til dem… total tanketorsk af rang!

Men jeg har faktisk overvejet smerter… I ryggen for at være eksakt.

Tara logrer tit når hun er glad - det er en af de ting Nemo lærte hende, så denne hale er ikke sur (hun er faktisk aldrig sur). Men det ligner en irritation - eller indestængt energi, som Brita er inde på…

Tak for dit svar og fordi du gav dig tid til at kigge. Det er rart med andre øjne på sagen.

MVH

Eller halen kan være udtryk for frustration over at de andre ikke tør lege med hende som Nemo og hun kender ikke andre måder jo…

Nå men godt nyt - INGENTING i dag overhovedet. Alle er rolige og leger sammen, Tip har selv opsøgt Tara flere gange og sovet ved hende igen som før. Jeg tror kontrabetingningen begynder at virke.

Om det så er nok, må tiden vise.

Det med at smide sig ned som Felis påpeger er bestemt heller ikke et udtryk for underdanighed herhjemme :slight_smile:

Nej, det er det ikke nødvendigvis… det kan sagtens være en del af en leg.
MEN - når det, som her, følges af en hurtig retræte hen bag et eller andet, hvorfra man både kan være i sikkerhed og gemme sig en smule, så… Fie virker heller ikke spor killingelegesyg i klippet. Havde det været udtryk for leg, ville hun i sit “skjul” have gjort anstalter til at gå til “angeb” - lægge sig, rokke med numsen osv osv… I stedet skjuler hun sig! Og skynder sig væk, da hun får chancen…
Læg også mærke på den stor forskel i halens bevægelser hos Tara og Nanok… Nanok bevæger sin hale i store bløde bevægelser og holder den nede - mens Taras hale svirpes frem og tilbage, mens den holdes løftet… Ikke noget jeg vil se herhjemme! Det virker meget for bekendt, efter at have boet sammen med Kludetæppet!

Jeg synes afgjort ike at Taras haleviften er udtryk fra en glad logrende kat (sådan en har jeg gående rundt herhjemme), men snarere et signal om irritation/surhed/vrede/aggression eller hvilket udtryk Helle nu foretrækker at der bruges, for at det ikke skal lyde alt for voldsomt.
Leo er som sagt “hale-logrer” - men vi er aldrig nogensinde i tvivl om hvordan hun opfatter situationer i sin hverdag… og det er de andre katte heller ikke! Og vi ser aldrig katte der skynder sig i dækning, når hun ligger og logrer eller kommer logrende hen mod dem - hvis altså hun er i godt humør! Tvært imod er det faktisk i de situationerr at (især) de to små opsøger hende… Og de MÅ kunne skelne tydeligt - der er nemlig også eksempler på at hendes logren kan få dem til at undgå hende som pesten! :wink:
Prøv at bemærke Taras knurhår… på intet tidspunkt, når hun logrer, er de lagt tilbage eller i neutral position. De er fremadrettede og tyder på stor opmærksomhed… ligesom ørestillingen. Ikke en kat, som jeg ville dømme som hverken neutral eller happy-go-lucky-glad!
At Tip er virkelig bange for Tara er jeg ikke i tvivl om… han gør alt for at fjerne fokus fra sig selv i det øjeblik, at han bliver klar over at hun holder øje med ham!

Så alt i alt er jeg faktisk meget enig med Felis…

Ann K -Jeg har med vilje ikke udtalt mig om videoen, da jeg ikke kan se den :frowning: Men ville blot påpege at når mine herhjemme smider sig ned, så er det som del i leg og ikke konflikter (når vi har det herhjemme ser jeg en anden adfærd).
Men jeg håber at Helle kan bruge dine kommentare til noget.

Overordnet set, ser jeg Tara som en meget “irritabel” kat. Hun virker stresset og absolut ikke i harmoni med sig selv (eller måske de andre katte?)

[quote=lenschow;307128]Fie og Tara er VILDE sammen - de leger meget, jeg tror bare Fie blev overrasket over at Tara kom flyvende på den måde - hun har jo kørt på killingepas i ugevis nu, og først i denne uge er de store begyndt at sige at den tid ikke varer evigt.
[/quote]

Normalt når killinger bliver overrasket over en anden kat, plejer de at puste sig op - de lægger sig ikke på ryggen.
Jeg synes Fie reagerer som en stor killing, der er meget usikker på, hvad “modstanderen” egentlig har i sinde.

Det er muligt hun er det somme tider, men på klippene er hun stik modsat. Hun fortæller meget tydeligt, at hun ikke gider dig.

[quote=lenschow;307128]Leg indlært som killing er meget svær at ændre… Men Tip plejede jo også at deltage så jeg håber det kan løses via mit program.
[/quote]

Det er jeg langt fra enig med dig i. Mine voksne leger på en helt anden måde end mine killinger og ungkatte gør.

Jeg tror i øvrigt heller ikke vi hverken kan eller bør gribe ind i katte eller killingers leg - hvorfor skulle vi dog det, hvis det er leg for alle parter?

Hvem er så sammen med hvem, når de er opdelt?

[quote=lenschow;307351]Eller halen kan være udtryk for frustration over at de andre ikke tør lege med hende som Nemo og hun kender ikke andre måder jo…
[/quote]

Halen er helt sikkert udtryk for frustration, men hun bruger den jo en hel del, når hun ligger og slapper af, så jeg tvivler meget på det er pga de andre ikke vil lege.

Helle, har du overvejet om din flok er for forskellig til at være det optimale for alle parter :?

[quote=lenschow;307348]Felis: Jeg presser hende med vilje for at se om jeg kan få en reaktion frem. Så ja det er voldsomt, men helt bevidst. Det er for at hjælpe hende til at vise, hvad der er i adfærden.

Fie kaster sig konstant sådan der rundt:-) Hun er ikke underdanig, men total klar til leg. hende og Eddie og Tip leger sådan hele tiden. Hun er vokset op blandt bengal og er meget fræk i sin leg. Blandt andet sidder hun på Taras ryg ind imellem… :tihi:

Ang smerter - jeg har overvejet det og har faktisk lige før jeg læser dette talt med en kollega om at få Tara i røgent for at tjekke hende. Det samme gælder Tip, det er jo ikke første gang han pludselig er bange for noget… Sidste gang var det mig og gæster i hjemmet - det tog et halvt år. adfærden kom efter, at han fik et kæmpechok til et foredrag fordi folk klappede og jeg endnu ikke havde lært ham, at det sker der intet skidt ved. Min fejl - jeg fik ikke sagt det til dem… total tanketorsk af rang!

Men jeg har faktisk overvejet smerter… I ryggen for at være eksakt.

Tara logrer tit når hun er glad - det er en af de ting Nemo lærte hende, så denne hale er ikke sur (hun er faktisk aldrig sur). Men det ligner en irritation - eller indestængt energi, som Brita er inde på…

Tak for dit svar og fordi du gav dig tid til at kigge. Det er rart med andre øjne på sagen.

MVH[/quote]

Hvis en kat her hos mig gør som Fie, så betyder det underkastelse, nogt de allerede træner fra killing af, at vise maven når de overgiver sig.

Da det kun er øjebliks"situationer" vi ser her kan det være svært at vurdere noget, og mon ikke du har egne ideer lige meget hvad vi siger, især da du ser kattene til dagligt:)
Men det jeg bider mærke i er at på alle klip enten ligger eller sidder Tara ned det meste af tiden. Irritationen da du rører hendes bagkrop og ligeledes overfor de andre katte og endda den logrende hale(har jeg set på HD ramte katte) kan være tegn på ubehag i bagparten. På den baggrund ville jeg nok for en sikkerheds skyld få tjekket for HD og evt. slid i ryggen.

Marina

Tak for de gode bud/svar. Ja det er svært uden at se dem sammen til dagligt.

De seneste to dage har alt åndet fred og ro - jeg fortsætter programmet for det ser ud til at virke. Tip er ikke bange mere, der har ingen udfald været, og Tara er endelig velstimuleret igen. Det er hårdt arbejde, men det har virkelig været turen værd at se dem nu.

Jeg er også begyndt at tage Tara med ud på besøg hos folk igen :slight_smile: Det nyder hun. De seneste to gange har Fie været med, og de råhygger bare sammen de to. Det er herligt at se.

Jeg er så glad for at der har været ro her de seneste to dage - nu fortsætter jeg for erfaringen siger mig, at træerne ikke vokser ind i himlen på to dage:-)

I skal alle sammen have tusind tak for jeres svar og fordi I gav jer tid til at se videoerne igennem. Især den med ryggen på Tara fanger min opmærksomhed - jeg har gået og holdt lidt øje med hende på det seneste, så hun skal nok en tur i røgent med det. Så jeg kan udelukke smerter (de er jo supergode til at gemme det for os:-))

Tak igen for stor hjælp

MVH