Vidste i at?

nu handler det her indlæg ikke så meget om vægt op og ned :smiley: pyt med det - men om at der var et par påstande der blev fremsat herinde som jeg satte mig i hovedet at tilbagevise… nemlig påstande om cola light

nå - anyway… vidste i at!!! - når man er vant til at drikke 3-4 liter cola zero om dagen og tager en kold tyrker - så tager man ca 4 kg på de første 14 dage ???

det gør man… i hvert fald når man hedder Regitze og har droppet sin vane med cola ZERO over night… i var allesammen så meget efter mig og råbte så meget af stakkels lille bitte mig :ked: :ked: :ked: :ked: at jeg tænkte “ok - de skal dælme ikke dø i synden… jeg skal vise dem skal jeg - vanedannende cola er det rene vrøvl”

og det ER 100% det rene vrøvl, for nu har jeg i 14 dage ikke drukket andet end let perlende apollinaris med FUNs sukkerfri hyldeblomstsaft i (ca 1-20 for det er noget kvalmende sødt stads) og det betyder med andre ord at jeg i de forgangne 14 dage har drukket omkring 28 1½ liters flasker med apolinaris og er i gang med min 3 flaske FUN light…

det eneste cola light jeg har fået var det Annie så mig drikke på Racekattens X-gf og det var min mor der ikke vidste jeg var igang med mit eksperiment…

og da jeg så var på vægten i morges… så var jeg altså betragtelig tungere… og nej - jeg har med vilje ikke ændret noget i min kost eller spist mere fastfood eller trøstespist fordi jeg savnede min cola zero… jeg har spist som jeg plejer… faktisk en anelse sundere fordi PP er på slanketrip…

dermed kan vi konkludere at indholdet af koffein er tilstrækkeligt til at hjælpe forbrændingen lidt på vej men ABSOLUT ikke nok til at være vanedannende… og samtidig at det vist også er teoretisk at man skulle tage på af at drikke light cola … for så ville jeg have tabt mig tilsvarende a jeg holdt op…

jeg er ikke voldsomt taknemmelig for at have rodet mig ud i det her “nu vil jeg ikke drikke mere cola for jeg har noget at bevise”-eksperiment… men… nu følger jeg det til dørs… jeg lovede mig selv at jeg ville give det en måned og det har jeg tænkt mig, for ingen skal bagefter kunne påstå at jeg er afhængig af cola zero, at det er vanedannende eller at man tager på af at drikke kunstigt sødet sodavand…

:wehuu::wehuu:

Jeg ville nu stadig være mest bekymret for mine tænder med det indtag af cola, som du har haft.

jeg havde i en alder af 10 et enkelt hul i en mælketand - og har aldrig haft et siden :slight_smile: + at nu var det ikke sukkercola jeg drak :slight_smile: så mængde af syre til at nedbryde tænderne var til at overse…

men mine tænder er super… :slight_smile:

-what-what

Hold da op… det lyder da ufedt…:tihi:

Jeg er selv cola-man, drikker en halv liter cola light hver aften - for els bliver jeg sær.

-høhø

Det er godt nok tankevækkende det du skriver… og jeg er dybt imprægneret over at du bare kan tage en kold tyrker - det vidner fisme om en karakter, der vil noget.

:ok::ok::ok:

[QUOTE=Therese;171771]-what-what

Hold da op… det lyder da ufedt…:tihi:[/QUOTE]

fnis ja ikke…

[QUOTE=Therese;171771]Jeg er selv cola-man, drikker en halv liter cola light hver aften - for els bliver jeg sær.

-høhø
[/QUOTE]

det er du ikke ene om… jeg skal med glæde indrømme at det har været ret underligt og at jeg ikke var voldsomt begejstret for at få den nye smag i munden hele tiden… det var faktisk rigtig grimt den første uge…

stort tak til PP for at have stået model til det…

[QUOTE=Therese;171771]Det er godt nok tankevækkende det du skriver… og jeg er dybt imprægneret over at du bare kan tage en kold tyrker - det vidner fisme om en karakter, der vil noget.

:ok::ok::ok:[/QUOTE]

nu er jeg heldigvis ligeså stædig som jeg er sær og når der er noget der går mig for nær kan jeg blive ekstra stædig… som fx når vurderingen går på at man er afhængig af at indtage noget fordi man gør det meget…

omvendt vil jeg så sige, at hvis jeg ikke havde haft danskvand at erstatte med var jeg gået kold, for jeg har altid ment at det var kulsyren og fornemmelsen af sodavand i mund og hals der appellerede til mig… havde jeg ikke kunnet bibeholde det skulle PP nok have bundet mig… eller noget…

-høhø-høhø-høhø

Ja, du er godt nok dejligt stædig - og det er jeg oz når det kommer dertil.

:ok:

Og vi er 100 % enige om, at cola/sodavand giver den skønneste fornemmelse i halsen, når kulsyren drevler ned forbi drøbelen og kradser godt og grundigt… det er faktisk halvdelen af fornøjelsen.

:savle:

Giv din elskede PP et xtra koffeinfrit kram, fordi han er så forstående hvis du er lidt sær i disse dage…

:slight_smile:

Lige hurtigt…
Den der med cola som så stærk en syre, at den opløser en mælketand på en nat… Jo, det er skam rigtigt!
MEN - prøv at gøre det samme med fx ganske almindelig sodavand efter eget valg… der sker nøjatig det samme!

[quote=Ann K;171794]Lige hurtigt…
Den der med cola som så stærk en syre, at den opløser en mælketand på en nat… Jo, det er skam rigtigt!
MEN - prøv at gøre det samme med fx ganske almindelig sodavand efter eget valg… der sker nøjatig det samme![/quote]

-høhø-høhø

Så holder jeg mig nu alligevel til min cola… og er det nu virkelig den skinbarlige sandhed ??

:stuck_out_tongue:

Jeg har ikke lyst til at prøve, men heldigvis ligger mine tænder nu ikke i cola hele natten - så jeg håber at beholde bisserne livet ud.

:tihi:

Jeg har for øvrigt hørt/læst, at man ikke må børste tænder før 1/2 time efter det sidste cola-indtag, da cola gør emaljen blød ?

:?

Hej Tandlæge

Er det korrekt, at Danskvand m. citrus har
en skadelig virkning mod tænderne - på højde
med Coca-Cola ?

Med venlig hilsen
LARS JENSEN

Kære Lars.

Kan du nævne mig et stof, der ikke er farligt?
Nej, vel? Det er mængden der er afgørende.

Jeg har talt med en af de største producenter af læskedrik, Saltum-Neptun bryggerierne. Bryggeriet fremstiller 100 millioner liter læskedrik om året - eller 1,5 millioner små sodavandsflasker om dagen…

Det der har interesse med henblik på dit spørgsmål er størrelsen af sukkerindholdet, pH-værdien og tilsætningsstofferne.

Danskvand er rent vand hentet op fra den nordjyske undergrund med et naturligt saltindhold på 0,07 gram/Liter. Der er tilsat 8 gram/Liter kulsyre, eller 0,8%, citrus-essens 0,2 g/Liter. pH-værdien er ca. 4,7.

De øvrige læskedrikke indeholder desuden alle 10% sukker, eller 100 gram/Liter. Aromastofferne udgør 0,02%.

Cola adskiller sig fra de andre læskedrikke ved at være tilsat fosforsyre og have en lavere pH-værdi, nemlig ca. 2,6.
I colaen anses den skadelige virkning at stamme fra fosforsyren og den lavere pH og de 10% sukker.

Dansk vand indeholder ingen ”tandskadelige” produkter.

                                       pH            Sukker            Fosforsyre            Aroma

Dansk vand 5-5,3 0 0 0
Dansk vand m/Citrus 4,5-4,8 0 0 0,02%
Øvrige sodavand 3,0-3,2 10% 0 0,02%
Cola 2,5-2,7 10% 0,05% 0,7%

Svaret på dit spørgsmål er altså NEJ, det er ikke korrekt.

Som nævnt indledningsvis er det mængden af indtagelsen af cola eller læskedrik, der kan medvirke til øget cariesaktivitet (huller i tænderne) og ikke mindst hvis indtagelsen sker med korte mellemrum, så tænderne så at sige konstant er udsat for dels en syrepåvirkning dels er badet i en høj sukkeropløsning. Sukkeret nedbrydes nemlig af de normale mundbakterier til syre, der opløser tændernes emalje.
Drikker man meget læskedrik, det være sig sodavand eller cola, er det en god ide at begrænse det til bestemte tidspunkter og ikke strække forbruget udover længere perioder uden tandbørstning eller mundskylning ind i mellem.

Med venlig hilsen

Axel
www.spoergtandlaegen.dk

hmm…meget interressant eksperiment du har gang i…
Er selv cola-holiker, så måske jeg skulle prøve en anden variation af eksperimentet…skifte Pepsi ud med Pepsi Max i en måned og så se hvad der sker? -LOL

gud! måske jeg taber mig? tænke, tænke, tænke…burde næsten prøve det…

Jeg kan ikke døje hverken sodavand, saftevand eller Cola.

Jeg har aldrig kunnet tænke mig at drikke det stads. :frowning:

Til gengæld er vand - ganske almindelig postevand skønt.
Prøv det…:slight_smile:

Jeg kan så ikke drikke rent vand- ved ikke hvorfor, men jeg tørster hellere.

Tror forøvrigt også at appelsinjuice er hårdt ved tænderne.

Jeg hørt i radioen idag at der var et stof i Light sodavand der gør at man ikke danne nyre sten :ok:

Jeg drikker 2 l zero om dagen og før vi fik Zero var det alm cola jeg drak…
Min tænder er sunde og rene og jeg har ALDRIG haft et hul…
Ja Ja ved da godt det ikke er sundt men jeg jo tørstig :slight_smile:

Regitze,super flot at du holder jeg fra det… Tror jeg ikke jeg kunne

Nu kan det godt være at jeg spørger lidt underligt, men hvordan kan “man” drikke 2 liter cola om dagen?

Jeg drikker skam Cola - tag endelig ikke fejl, men ikke hver dag og slet ikke 2 liter, når jeg en gang imellem drikker noget. (eller jo det kan jeg godt, hvis jeg har været ude og bulder brage dagen før, men ellers ikke)

Jeg spørger, fordi jeg ser flere og flere der siger de drikker så meget cola :?

uHa, det er slet ikke noget problem for mig at bælle flere liter cola om dagen.

Vi drikker dåse-cola-zero og for hver 3. har jeg jo bællet en liter. Jeg skyller nærmest ned gennem dagen, sådan som der frarådes i Birtheras’ indlæg :ups: - og jeg ved godt det ikke er sundt.

Jeg drikker nok 3 liter om dagen tror jeg.

Alt sødt påvirker blodsukkeret og laver dermed kuk i forbrænding/lysten til at spise fedt/sødt m.m. Sukker-erstatninger påvirker blodsukkeret lige så meget - og det være sig light sodavand som light saftevand osv. Hvis man vil tabe sig skal man holde sig helt væk fra det søde - undtagen når først man har et stabilt blodsukker, så kan man godt tåle en smule en gang imellem :slight_smile:

Slip sodavand/saftevand med sødt i helt - erstat det med lækkert iskoldt kildevand feks, og så skal du nok tabe dig :ok:

Artikel der beskriver det meget godt

Nu bevæger jeg mig lidt på dybt vand:).Men da cola light kom frem blev den lavet uden koffein ,ved faktisk ikke om Zero er med eller uden koffein.Men det vel mest koffein (ligesom ved kaffe) man kan blive afhængig af ??? Hilsen Ninna

[quote=Mona Jensen;171882]
Til gengæld er vand - ganske almindelig postevand skønt.
Prøv det…:)[/quote]

…tilsat en skive citron og eventuelt nogle isklumper :slight_smile:

På min dåse i min hånd, står der i ingredienslisten “…Aromaer (bla. koffein)”

Så det er der vel så :slight_smile:

[quote=Dorthe Andersen;171949]uHa, det er slet ikke noget problem for mig at bælle flere liter cola om dagen.

Vi drikker dåse-cola-zero og for hver 3. har jeg jo bællet en liter. Jeg skyller nærmest ned gennem dagen, sådan som der frarådes i Birtheras’ indlæg :ups: - og jeg ved godt det ikke er sundt.

Jeg drikker nok 3 liter om dagen tror jeg.[/quote]

Kan det ikke give tennisalbue :?