Vil ikke være hos mig

Hej alle
Jeg er ny her på kattegale.dk
Jeg er ny katte “mor” til en huskat på 4 måneder og en Ragdoll kat på 13 uger.
Min første killing altså huskatten er meget sød og kælen i kontakten men den vil aldrig ligge ved mig/os og blive nusset. Den flytter sig væk men vil gerne nusses bare ikke på skødet af os. Kan også løfte ham op og nusse men han vil hurtigt ned igen.
Er det hans personlighed eller kan jeg ændre det så han bliver mere villig til tæt kontakt?
Venlig hilsen
Heidi

Velkommen til og tillykke med begge dine killinger.

Alle katte er forskellige, så mit bedste råd er at respektere kattene for deres individuelle grænser.
Nogen gider ligge på skødet andre gør ikke.

At “tvinge” huskatten til at ligge på skødet får du intet ud af, om du kan “lokke” ham til det ved at give ham godbidder når han sidder hos dig er muligt, men jeg ville nok bare lade ham have hans grænser og så nyde at gerne vil ligge ved siden af dig og godt kan lide at blive nusset der.

3 Synes om

Enig med Birgit.
En del katte (langt fra alle dog) har først rigtig tid til at hygge og putte når de er et år eller to :slight_smile:

Din huskat er en killing stadigvæk. Den har travlt med at udforske verden og lege og løbe rundt og bruge energi og te sig tosset og kan slet ikke bruge tid på at sidde hos dig :wink:

Om det ændrer sig, når den bliver ældre, er ikke til at vide. Nogle katte er - som HolmeInc skriver bare ikke skødekatte, selv om de er selskabelige og kælne nok.

Det var vi pænt enige om, Eva :hoho:

Tak :blush: Det var gode råd jeg fik. Tænker også det vigtigt at respektere hans grænser.
Lige nu har vi også nok at se til med at holde dem adskilt - den ældre killing Hannibal kan godt nok ikke lide den yngre killing Simba. Men håber det vil komme på sigt.

Hvis der er nogle gode råd omkring det emne modtages de meget gerne. Har lige bestilt tid til kastration og cip af den ældste og kattelem så han på sigt kan komme ud!
Venlig hilsen
Heidi

Med 2 killinger i den alder ville jeg bare lukke dem ud sammen og lade dem finde ud af det. De er meget jævnaldrende og finder sikkert hurtigt ud af at lege sammen. De må gerne slåsse lidt og blive uvenner, de er børn, de glemmer det hurtigt igen. Men hvis i vil hjælpe dem til at lege sammen så find en drillepind frem og når I har leget så sæt en stor skål vådfoder frem de kan dele. I den alder finder de meget hurtigt ud af det, og de angriber ikke for at slå ihjel. :wink: Men de skal jo lige finde ud af hvem den anden er og hvor den andens grænser går. (og så skal man igen huske at det er børn, de er ikke raketforskere i katte adfærd, så de vil helt sikkert overskride hinandens grænser, der er det også vigtigt for dem begge at de lærer at sige fra, og det lærer de kun ved at øve sig.) At Ragdoll killingen vil ligge og nusse vil måske også inspirere huskatte killingen til at komme og være med.
Jeg ville heller ikke tvinge det frem, men i stedet tilbyde godbidder og hygge så den selv lærer at komme og opdager hvor rart det er. Hvis den altså er typen som gider ligge på skødet og hygge, det er ikke en garanti, men kun noget man kan opfordre til ved at gøre det rart og venligt.
Hvis man vil have garantier for skødekatte så skal man ud og have nogen racekatte der er avlet efter disse træk. :blush:

5 Synes om

Bestil til den yngste samme tid :slight_smile: Så kan du måske få lidt rabat og så er den fikset med det samme :slight_smile:

3 Synes om

I den alder er de jo lige flyttet væk fra deres kuldsøskende. Så de bør have en meget naturlig trang til at genetablere et kuld af legekammerater - uanset race.

4 Synes om

Jeg vil klart opfordre dig til at lave en indhegning til dine katte således de er beskyttet mod angreb fra andre katte og hunde og ikke mindst beskyttet mod at blive kørt ned.

Hvis du insisterer på fritløber så husk at en kat skal være mindst 9 måneder før du lader den gå ud på egen hånd. Den kan ikke finde hjem før da.

2 Synes om

Rigtig gode råd! Jeg er dog bare bange for at Hannibal huskatten er for voldsom overfor ravekatten da den er meget rolig og har ikke temperament overhovedet.

Ja men Hannibal har jeg haft knap to måneder inden den nye kom og han har bidt den lille - dog ikke dybt på grund af Simbas tykke pels.

Wow 9 måneder… dyrlægen sagde 6 måneder og at jeg skulle ligge noget af dens afføring i hækken rundt om vores grund så ved han hvor han høre til. Bor i et villa kvarter hvor der ikke er mange biler. Men det vil jeg tage til efterretning.

Når Hannibal bider Simba for hårdt så piver Simba og bider igen måske. Så lærer Hannibal at det var for hårdt. Det er vigtigt at drengene lærer de her ting af hinanden. Hvordan skal man ellers blive gode venner? :blush: Lad dem bare gå sammen, det er godt for dem. De kommer til at tumle og slås og bide i hinanden mange gange over de næste par år. Drenge leger voldsomt og elsker brydekampe og slåsse lege. Også søde Ragdoll drenge. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg stemmer i koret med de andre og anbefaler at du får dem neutraliseret samtidig. Og er ligesom så enig i at det allerbedste vil være en indhegnet have, så er du sikker på hvor misserne er altid, at de ikke ligger under en bil eller løber for livet med tændt fyrværkeri tapet fast til siden eller er for enden af sigtekornet hos en skydeglad katte hader. (jeg ville ønske at de udtalelser blot var en livlig fantasi :pensive:)

Må vi ikke se nogen billeder af skønhederne?

4 Synes om

Uh altså jeg bliver altså så godt vejledt her. Jamen så må vi prøve at lade dem mødes igen. De vil også gerne hinanden når den ene er i køkken/alrum og den anden i stuen så kigger de på hinanden gennem glasdøren.
Puha hegn om haven … det jo en vild bekostning!! Nå men Hannibal kommer i hvert fald ikke ud foreløbig.
Hvordan får man billeder på her? Det virker forholdsvist svært ift Facebook og Instagram … sorry
Venligst Heidi

Du kan såmænd bare hive dem ind. Du kan også copy-paste. Eller du kan bruge den lille pil, der peger i vejeret i værktøjslinjen, når du skriver indlæg. Den fungerer som en almindelig upload, hvor du kan gennemse computeren og vælge dit billede.


Den der er gul ring om :slight_smile:

Bare for en ordens skyld - så er @_DK_Sugieh s billede fra mobilen, mens min forklaring er til pc. Symbolet for upload er det samme. Du finder det bare ikke samme sted :slight_smile:

At hegne haven eller en del af den ind koster småpenge i forhold til din sorg hvis en af kattene dør i trafikken eller skudt af en sur nabo. Ved du hvad det koster at operere en kat som har brækket et ben som følge af påkørsel? Eller til dyrlægen for at få opereret de hagl ud som en nabo har tømt ind i kroppen på dem.

Iøvrigt så er den danske lov også at man er forpligtet til at holde sine dyr på egen matrikel.

Husk også at det er dig der vil have katte, dine naboer har ikke bedt om det og slet ikke bedt om at dine katte skider i deres haver, sover i deres havemøbler, hopper ind i deres huse via åbne vinduer osv.

Så ja indhegning af haven eller en del af den vil dine katte elske dig højt for såvel som de vil elske dig for at komme ud og få lidt frisk luft og græs under poterne.

2 Synes om

Uha det lyder voldsomt. Men nu har begge mine naboers hunde skidt i min have flere gange sååå tænker nok det går!! Dog ville jeg blive frygtelig ked af det hvis han blev kørt ned. Så det taler selvfølgelig for en indhegning. Men nu bliver han inde med den yngste til sommer og så må jeg vurderer på det hele til den tid. Bor op af en fredskov i et villa område og der er langt til store veje for en kat … Men jeg forstår hvad du mener!
Venligst Heidi

1 Synes om