Vil ikke vaske sig?

Jeg hentede jo 3 Cornish Rex misser i går. De har boet i et ret beskidt hjem i 1-1,5 måned. De har det efter omstændighederne fint.

Men! De var frygteligt beskidte og ville ikke vaske sig. Den ene havde decideret sådan områder på huden, hvor den var brun-snusket (den har ikke ret meget pels), og de andre var bare klistrede og lugtede ikke specielt godt.
Hele banden har været kort i bad i dag med KW medicinshampoo og skylning - ved den brunsnuskede blev vandet brunt af møg!

Jeg havde egentlig forventet, at kattene derefter ville have travlt med at vaske sig. Det ville mine egne gøre. Men niks. Nu er det nogle timer siden og de er helt tøre, men pelsen stritter stadig som den nu gør efter vask og tørring med håndklæde.

Så - what to do?
Jeg synes at have hørt, at man med killinger, der mangler denne adfærd kan tøre katten af med en hård opvredet klud f.eks. en gang dagligt og ligesom fremprovokere lysten til at vaske sig?

Jeg har ikke noget råd til dig - men hvor var det da godt, at de katte kom hjem til dig, for det ser ud til, at de har levet i en svinesti.

Stakkels misser :ked:

Folk, der behandler dyr sådan skulle ha´ :donk:

måske du kunne smøre lidt guf på deres poter …

ikke at jeg nogensinde har hørt om dit specifikke problem - men det er det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om… fremprovokere lysten og give dem en god smag i munden samtidig ?

bare en ide ?

Giv dem lidt tid …Lige nu er de vel stressede og forvirrede ?. Når de først er landet, så tror jeg de pr. automatik begynder at soignere sig selv - Disse instinkter ligger grundlæggende dybt hos katte.

Jeg har ladet mig fortælle at de hårløse/meget korthårede har brug for bad hverdag. Måske husker jeg forkert, så det kun er dem der er helt uden hår det drejer sig om. Opdrættere af din rase må endelig rette mig hvis jeg er hel gal på den.

Har sphynx og de skal ikke i Vad hver dag :slight_smile: man siger max 1 gang om ugen men helst 1 gange hver anden uge :slight_smile:

Går ud fra, at de ellers er sunde og raske, men har du set dem efter i munden, om de skulle have sår eller blister på tungen?

Babette - Den peterbald jeg kender skal bestemt heller ikke i bad hver dag, eller hver uge egentlig heller…

Hm, min egen Deena er også sådan ret pelsløs. Altså, de er dunede, men man kan se huden. Har aldrig hørt om, at CRex-folkene vasker dem, selvom de er så korthårede, men jeg ved godt, at sphynx’en behøver det. Det må vi så se an.

Jeg har ikke kigget på tungen, nej, det vil jeg gøre. Men tandkødet ser fint ud. Og de spiser fint og med stor lyst alle 3.

Hvorfor? - Bare nysgerrig :slight_smile:

Øhm, er det ikke noget med at det fedtlag, som den danner, der er der et problem med, at den ingen pels har?
Jeg har ikke sphynx :wink: - jeg har bare hørt om det.

Og jo, de 3 missepiger har det i øvrigt godt :slight_smile: De er faktisk ret nemme og søde og renlige og har det godt sammen… Min Amira er ret upåvirket - Deena væser derimod af dem, hvis hun hører dem, på den anden side af døren. Jeg skal have styr på løbeøjne hos den ene, og skal snakke med dyrlægen om, hvad/hvornår/hvordan vi gør med sterilisation og vaccination.

Har installeret mig med bærbar på sengen på kontoret, hvor misserne bor.
Den helt korthårede slikker sig nu, iiih! :ok:
De to andre ser vist stadig vaske-uglede ud.
Men ah, så kommer det jo nok stille og roligt.

Ved ikke om det passer eller om det ka bruges, men hvis du “børster” dem? - Måske det kan sætte noget igang… - Ved slet ikke om det er muligt, eller om det virker…

Mon ikke det kommer af sig selv, når de lige får lidt fred og ro :slight_smile:

det kommer det kommer - de kan ikke overskue det.
på job fik vi ind fra en dyreværnssag. alm huskatte. der gik et par dage før de gik igang, og eftersom de var møg bel…tede tog det dem nogle dage at rense sig.

Mine Singapra’er meget, meget korthårede,- men de kommer ikke i bad, de holder sig selv og hinanden helt rene:)

Cats og Conni

Kan fortælle at een mere begyndte at vaske sig i nat (men man bliver stadig sådan fedtet på hænderne af at nusse med den), og de to har også leget med kuglebane i dag.
Den sidste sover stadig mest.

Dejligt at høre, det stille og roligt går fremad med dem :slight_smile: