Vil indhegning af haven hjælpe på stresset kat? og hvordan gør man?

Min lille Ghandi-mis er som sin forgænger Carmen begyndt at slikke pelsen af sig!
Han vasker sig hele tiden!!!
Jeg er slet ikke i tvivl om at det er stress!
Særligt fordi det er begyndt og er tiltaget i takt med at han er begyndt at rende ude med “storebror” Quintus!
For god ordens skyld: Han har været til dyrelægen: Han fejler intet og har ikke utøj i pelsen!

Der er ingen tvivl om at de rigtig mange katte i området kæmper om deres territorier og der har været mange katte fights på det sidste!
Der er fremmede katte i haven og uden for hoveddøren så de sidder indimellem ansigt til ansigt kun med en rude imellem sig og “de andre”.

Mine katte har altid været fritgående. Men jeg tænker er tiden er inde til at få min lille og i virkeligheden meget indhegningsoplagte have indhegnet ordentligt!
Har læst uendelig meget på Finn Frodes hjemmesider om det men er stadig i tvivl:

Er el i indhegningen lovligt?
Virker indhegningen realt eller stikker de af? Tror nok mine er ret kreative…
Har I selv bygget jeres indhegning eller har I betalt jer fra det? Jeg er på ingen måde handy/ praktisk
Jeg har brug for hjælp til projektet men har ikke rigtig nogen at trække på… Så nu prøver jeg jer! :slight_smile:

Håber virkelig at i kan hjælpe
Det gør frygtelig ondt at se ham på den måde

Det med lovligheden blev der spurgt til i denne tråd også http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=9309 (Jeg linker fordi jeg ikke selv kan give bedre svar :høhø:)

Mht opfindsomhed, så holder elhegn dem inde fordi de kommer op og får et rap, så de ikke prøver det igen, ikke fordi de ikke Kan komme ud af haven. Det er derfor vigtigt at der er jordforbindelse nok, så de faktisk får et rap :slight_smile:

Jeg har selv bygget vores. Jeg fik hjælp at nogle lidt mere handy mennesker til at støbe hegnspælene i, da vi har lamelhegn i 180 cms højde, og det jo skal kunne holde til nogle vindstød. Og så fik jeg nogle gode råd (og en fin tegning fra Pivnu herinde) til at forstå konceptet med at bygge et el-hegn, og lidt hjælp fra min far til det praktiske, og så ellers lavet resten selv. Og jeg er desværre heller ikke særligt god til sådan noget, og vores resultat er da også mere funktionelt end æstetisk smukt :høhø:

Mht hans stress og de andre katte udenfor, så ved jeg ikke om det vil hjælpe at sætte hegn op.

Hej Eife

1.000 tak for dit svar
Jeg vil tillade mig at gå ind på din side og se om der er lidt inspiration (og mod måske) at hente :wink:
Og i øvrigt straks klikke videre til linket

Igen: Tak for dit svar :slight_smile:

Jeg fik lavet indhegning (min svigersøn og hans far lavede det tunge arbejde ;)) sidste år og jeg har ikke strøm i toppen, men en overlægger, der går ca. ½ meter indover selve hegnet, på havesiden :slight_smile:

Det har holdt mine katte inde … tre af dem har jeg set kravle op en stolpe, helt op til overlæggeren, men der er de vendt om og har hoppet ned igen.

[QUOTE=Skattekat;1237603]Jeg fik lavet indhegning (min svigersøn og hans far lavede det tunge arbejde ;)) sidste år og jeg har ikke strøm i toppen, men en overlægger, der går ca. ½ meter indover selve hegnet, på havesiden :slight_smile:

Det har holdt mine katte inde … tre af dem har jeg set kravle op en stolpe, helt op til overlæggeren, men der er de vendt om og har hoppet ned igen.[/QUOTE]

Det virkede også på mine katte i et par år - til Athea kravlede op ad hegnet, gik armgang og slyngede sig op på udhænget/overliggeren og spadserede rundt der oppe - formiddagen efter fødte hun 5 fine killinger. Så vidste jeg godt at løbet var kørt :tihi:
Vores var 40 cm.

Jeg har to tre naboer her i byen, der har ladet sig inspirere og lavet gårde til deres katte, som ellers gik frit i årevis inden. Alle kattene har bare accepteret det. Kun en sad og græd hjerteskærende, så den lukkede ejeren ud - vi har ikke set den siden desværre :frowning:

Dette betyder, at der her i byen nu kun er 3 løse katte - det har givet enorm ro - også hos de folk, der ikke har kat selv

Det må komme an på en prøve. Umiddelbart har det virket her. Der er slet ikke slagsmål og hylen og skrigen som før. Kun en fertil går løs - han er så klog at han har besluttet at sidde på min trappe hver dag og forsøge at få mig til at tage ham med til dr dyr og kastrerer ham… og hvem ved… nu er han jo ikke øremærket så det ku da godt ske, at jeg kom til det en dag, hvor bilen alligevel kører den vej…:tihi: