Vild farvning af katte - trick eller dyrplageri?

For at foregribe debat i en anden tråd, vil jeg spørge her, om nogle af jer også har fået en mail med en masse billeder af katte, der har fået farvet pelsen af deres ejere - og om I mener, at det er et computergenereret trick?
Eller om de arme dyr virkelig er blevet udsat for alskens kemikalier i ansigt og på andre sarte hudområder?
Jeg fik fornylig en mail fra en opdrætter-ven med en mængde fotos af katte, der var farvet sort-hvide a la zebra, og ellers i de sygeste neonfarver og mønstre.
Jeg får en grim smag i munden af den slags.
Og jeg er sippet nok til, at jeg ikke engang synes, at det fungerer som spøg (kender godt Piet Heins gruk om spøg .-) ).

Er det fup eller fakta med de indfarvede katte?

Den med at folk i f.eks USA kan finde på at farve deres kæledyr er god nok, det har tilmed været i godmorgen danmark for en del tid siden om en dame i USA der klippede og farvede sin puddel så den lignede alle mulige mærkelige ting…
Jeg vil kalde det for dyreplageri, helt klart, hårfarve er jo ikke engang sundt for os mennesker, så hvorfor i alverden udsætte et smukt og uskyldigt dyr for sådan noget…

Men synes nu at joken om turen til kattefrisøren var meget god…gg

http://www.wsu.edu/~mreed/Painted%20Cats.htm

Her findes der en del farvede katte

Jeg er generelt imod farvning af dyr, hvad skal det gøre godt for??? Dyrene bliver jo kun farvet for ejerens skyld ikke for deres egen. For det meste er det også kun fordi ejeren vil være med på moden.

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan man kan få det gjort så flot og fejlfrit.
Jeg bryder mig da heller ikke om at farve katte, men uanset hvad, så synes jeg altså disse billeder er flotte -surrender.

Jeg synes, det er sygt! Er disse dyr kun legetøj for deres ejere? De burde ikke have dyr, giv dem en bamse istedet for!

Det må være en and.

Ingen katte ville sidde helt stille, mens der kom ildelugtende hårfarve på kroppen.

Se lige hvor mange der er farvet i hovedet.

Jeg kan forestille mig, at langt de fleste af disse farvede katte, er et produkt af snilde og god Photoshop arbejde…

Meeen det er nok bare min mening :fløjte:

Mange af billederne er fototriks - Men det med at farve hunde og katte sker.
Der er et program på Animal planet - bedste hundefrisør - Hvor 10 personer kæmper om at være den bedste-what. Der bliver hundene farvet adskillige farver.

Absolut en underligt idé at farve sine katte, hvis det virkelig sker og ikke er en joke (som den anden tråd selvfølgelig er) :thumbdown:

[quote=Rikke H;159055]Mange af billederne er fototriks - Men det med at farve hunde og katte sker.
Der er et program på Animal planet - bedste hundefrisør - Hvor 10 personer kæmper om at være den bedste-what. Der bliver hundene farvet adskillige farver.[/quote]

Jeg har også set den udsendelse. Der blev hundene farvede både pink, blå og grønne. GYSELIGT:doh:

jeg synes det er sygt.

mennesker ved hvad de gør når de bliver farvet i håret. grvide frarådes at blive farvet fordi det kan pvirke fosteret.

jeg tror det er skadeligt. og fandme nej om jeg nogensinde ville kunne fide på at udsætte mit dyr for det!

jeg kan godt regne ud at alt det der mere eller mindre er computer-genereret. Men nogen farver deres dyr. jeg kan huske de små hvide pudler der skal gøres lyserøde gule blå pink eller gønne. syg syg verden!

en kat er en kat er en kat er en kat!

ikke en farvelade. køb fingermaling og bliv besøgsven i en børnehave!

Ja, vi er lidt over i den der assesorie-tankegang.

Altså, jeg kan godt fortstå det der “skillen sig ud”-islæt, ligesom når nogen vælger at deres computer eller mobil skal bare være KNALD-rød og det er da også labert.

Men nu lige det her…det er jo levende dyr for filen. :mad: Ja jeg synes også det er synd, og vi ser mere og mere dyr blive brugt som accessories - hvor mange unge piger pryder sig ikke med en Paris Hilton-hund? det synes jeg også er usmageligt.

Det med at farve dyrene associere jeg egentlig lmest med skøre ældre damer - sådan meget a la det billede Bitheras postede tidligere. ja, det er dyrplageri - og ja helt uforståeligt.

For slet ikke at tale om, hvor forargeligt det er, når kattene blandes med andre dyr, se bare disse gruopvækkende eksempler: -what

Pil, det kan jeg ikke lige se det forargelige i - det er evolutionen og den kan ikke fornægtes.

[quote=Rikke H;159055]Mange af billederne er fototriks - Men det med at farve hunde og katte sker.
Der er et program på Animal planet - bedste hundefrisør - Hvor 10 personer kæmper om at være den bedste-what. Der bliver hundene farvet adskillige farver.[/quote]

Ja det sker desværre, havde det hele så bare været fototricks, så havde jeg syntes det var fedt og sjovt…

[quote=Annette O;159049]Det må være en and.

Ingen katte ville sidde helt stille, mens der kom ildelugtende hårfarve på kroppen.

Se lige hvor mange der er farvet i hovedet.

Jeg kan forestille mig, at langt de fleste af disse farvede katte, er et produkt af snilde og god Photoshop arbejde…

Meeen det er nok bare min mening :fløjte:[/quote]

Det er desværre ikke en and…Der er udsendelser om det, og det har tilmed været i godmorgen danmark om en kvinde i usa der farvede sin hund og klippede den i div. frisure og farver blot for at udstille den på sin hjemmeside og kalde sig kunstner…føj for den lede…

Der har kørt et show på Animal Planet - en konkurrence for hundestylister. Der farvede de altså hundene, men det var spray farve, altså fx ligesom hårlak bare med farve.

Jeg synes det er forkert at farve hår på dyrene, kan slet ikke se hvad godt der skulle komme ud af det:thumbdown:

-LOL Der var godt nok et par sjove sager imellem i tråden her - tak for det også.

Jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg skulle tro - syntes netop også, at noget af det simpelthen så for avanceret (netop mht præcision, når vi nu ved, hvordan katte kan sno sig) ud til at være sandt. :confused:
På den anden side, så er virkeligheden nogle gange meget længere ude, end fantasien rækker :uha: Måske blev de lagt i narkose under farvningen, nogle mennesker har jo ingen grænser for, hvad de vil gøre ved andre af denne eller hin grund. :blegne:

Jeg så kun få af de omtalte dyrefrisør-programmer, bl. a. det ene, hvor de skulle øve sig på katte. De fik en dejlig flok smukke, smukke persere i hænderne, med streng besked om for alt i verden ikke - IKKE - at klippe knurhårene. Mange af de såkaldte dyrefrisører anede intet om katte. Bare deres kommentarer, da de skulle vælge kat :S!
Men der, hvor jeg tabte al respekt for dem, der lavede programmet, var, da de ikke stoppede den tomhjernede tøs, der systematisk (det gør næsten ondt at skrive det) klippede den arme kats knurhår af, hvert og eet, helt til bunden!
Det er for pokker en del af kattens sanseapparat! Bl a i en glimrende artikel af Marianne Thornfelt, bragt i Colourpointens blad, beskrives det, hvordan alle de grovere, længere ansigtshår (vibrissae) bruges aktivt af katten til at sanse med.
Derfor er jeg sørme heller ikke meget for de småstudsninger, man traditionelt laver på udstillingspersere for at de skal se helt runde ud. Men jeg tror, at det er så lidt, at det er på linie med at bade katten. Gia har ialtfald ikke forandret hverken personlighed eller adfærd (før I farer i flæsket på mig :stuck_out_tongue: Der er nok at fare i :stuck_out_tongue: ).
Men at fjerne hvert et knurhår - eller farve sin kat - der står jeg helt, helt af.

Mine katte har jeg fordi jeg elsker dem som de er, de er dyr som er blevet en del af de familier de bor hos, og skal da behandles med ubegrænset kærlighed og respekt for lige nøjagtig hvad den enkelte kat står for med både farve, personlighed, knurhår og vibrissae…Hvis jeg vil have en sort kat så køber jeg jo ikke en hvid og farver den…Den slags egocntrerede gimper/tåber der gør sådanne ting ved dyrene ville få et seriøst problem med mig hvis jeg så en der gjorde det, for pokker jeg ville flegne en kriger…
Jeg kan ikke snuppe hvis folk gør skade på dyr eller børn, så overfor den slags ville jeg næppe være “hende den søde” jeg ellers er til hverdag…

Ups, må indrømme jeg ikke kunne stå for alt det farvehalløj. Elsker jo at male og bruge farver så prøvede da lige noget af det der man kan få til at farve Bratzpigernes hår med med-høhø

Det var så Dimple, min tidligere blå burmeser der var forsøgskat:)

Marina

[quote=Marina;159256]Ups, må indrømme jeg ikke kunne stå for alt det farvehalløj. Elsker jo at male og bruge farver så prøvede da lige noget af det der man kan få til at farve Bratzpigernes hår med med-høhø

Det var så Dimple, min tidligere blå burmeser der var forsøgskat:)

Marina[/quote]

Det er faktisk sådanne jeg tror billederne er opstået -høhø

Skulle de være blevet bedøvet og derefter farvet, så kender jeg da mine persere godt nok til at inden de var færdig med at vågne op så var der altså gået fis i mønsteret i ansigtet.