Vildkatte, eller?

Hej kattegale

Min kæreste og jeg er lige flyttet til Slagelse, og her er vi løbet ind i et lille problem, vi har boet her i et par uger nu og har opdaget 3 (måske flere) nærmest helt ens sort/hvide katte, vi kan ikke helt finde ud af om de er ejet eller nogen og er ikke lige dem der kimmer dørklokker i hele kvarteret, da det er flere etagers huse næsten alle dem, der ligger her i området.

Disse 3 katte, samt andre vi kun ser en gang imellem, er vi meget i tvivl om hvad vi skal gøre ved, de sort/hvide ser vi dagligt, og de følger med på afstand når vi går og ordner haven, den ene af dem har også været henne og meget forsigtigt hilse på.

Nu er spørgsmålet bare, hvad pokker gør vi med dem? Og de evt. andre der også kommer her en gang i mellem? De 3 her er nok søskende, da vi nærmest ikke kan se forskel på dem, og lige nu ser de okay ud, dog lidt tynde. Men hvordan kan vi finde ud af om de har en ejer, og hvis de nu ikke har hvad gør vi så med dem? For vi vil jo helst ikke at de om et halvt års tid skal begynde at sulte og fryse.

Håber meget i kan hjælpe, for ingen af os har prøvet dette før, og vi er meget i vildrede med om vi skal sætte lidt foder ud, eller bare helt lade dem være, det gør jo bare også ondt i hjertet af se dem rende rundt uden for hele tiden. :brist:

Det skal så siges at vi gerne fodre dem, men ikke har mulighed for at tage dem med ind og bo, hvilket de nok heller ikke vil, men de er godt nok skønne som de leger sammen ude i vores have :wehuu:

Undskylder så også lige for at det her måske blev lidt smårodet, men det afspejler nok bare lidt hvordan vi har det lige nu, med alle de katte der virker herreløse, for nogen af dem der er her virker ret tynde, men de tre sort/hvide virker sådan nogenlunde okay.

Og så får i lige et par lidt utydelige billeder af dem, da de er taget fra vores vindue på 2. sal. Men de er helt ens, sorte, med hvidt bryst og høje hvide sokker på bagbenende og hvide tær på forbenende, og så en lille hvid snip på halespidsen.

jeg mener at dyrenes beskyttesle har nogle elastik halsbånd man kan sætte på kattene, for at se om der skulle være en ejer. Prøv at kontakte dem.

Dem vil jeg da så lige prøve at kontakte, selvom jeg nu tror det bliver lidt småsvært at få dem fanget og sat sådan et halsbånd på dem, da de virker meget sky, men dog nysgerrige. Men skal vi sætte lidt foder ud til dem, eller skal vi lade være med det, nu her til at starte med?

hvis du sætter foder ud til dem nu så skal du forsætte med at gøre det i hele kattenes levetid, ellers skal du lade være med at starte på det.

Velkommen til Slagelse, håber I bliver glade for at bo her :slight_smile:

Jeg synes ikke I skal begynde at fodre på dem, for det betyder at kattene sandsynligvis bliver hængende. Det vil være synd for dem hvis I ikke er indstillet på at beholde dem. Hvis ikke der er nogen der ejer dem, skal de vel fanges ind, men hvis ikke de er til at komme tæt på er det svært at se om de er mærkede. Jeg synes I skal prøve at kontakte Dyrenes Beskyttelse, de vil kunne råde jer til hvad der skal/kan gøres. Her er et link til deres gratis rådgivning: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-kan-du-g%C3%B8re/tilkald-hj%C3%A6lp/ring-til-r%C3%A5dgivningen

Umiddelbart synes jeg ikke, de ser ud til at være i dårlig foderstand - eller i nød på anden måde. Mange mennesker har jo fritgående katte, så i princippet kunne disse vel sagtens have en ejer i nabolaget :?:slight_smile: Jeg ville ikke gøre noget som helst andet end at holde øje med deres “tilstand” :slight_smile:

Men jeg forstår absolut godt jeres bekymring. Jeg har selv indekatte (indhegnet have) og studerer derfor nøje de fremmede, fritløbende katte, der ind imellem kigger forbi hegnet. Men de fleste er faktisk sunde og raske - dog halvsky - gårdkatte og dem lader jeg være i fred, så længe de ikke lider nød :slight_smile:

Rigtig mange tak for svarende, så lader vi dem gå lidt og holder så bare øje med dem til at starte med, og får undersøgt i lokalområdet om der en nogen som ejer dem. Min bekymring er dog også at der er et par andre som ser meget tyndere ud, disse har jeg dog kun set en enkelt gang, men holder selvfølgelig øje med dem alle sammen, og går og småsnakker med dem når vi er i haven, man kan jo ikke lade være når de sidder og følger med i alt hvad man laver:tihi:

Men begynder vi at fodre på dem, eller på anden vis griber ind i hvordan de lever nu, er vi selvfølgelig indstillet på at blive ved med det, til de ikke er her mere, men hjælpes det skal de i hvertfald, hvis de ikke har nogen der passer dem, for de er godt nok dejlige :wehuu:

Hvis du begynder at fodre, så er det pr. automatik din kat…dermed har du også ansvar for evt neutralisation…ellers kan du jo få et hav af killinger i løbet af kort tid…

en sjov lille historie fra før jeg vidste meget om katte…vi havde vel 16 ude og inde…min søn var vel 13 år…vores cirkeline havde lige fået 5 killinger og vi sad i bilen…pludeselig udbryder knægten…mor de katte må altså “fixes” (vores ord for neutralisation) ellers har vi jo 800 katte når i dør og så arver de jo gården…LOL…
de næste 14 dage blev 12 katte neutraliserede…og knægten var glad

I dag er de eneste fertile dem jeg bruger i mit opdræt

I retslig eller moralsk forstand?

(jeg er enig i det hvis det er i moralsk forstand, men jeg tvivler på retsgyldigheden)

jeg mener den holder i retten…du fodrer= din kat

men hvad så med de “kattedamer” der fodrer f. eks. de vilde katte på baneskråningerne? Mange af de katte KAN jo slet ikke indfanges, de er vilde…

Det er rart nok lige at vide om det også er ens katte i retten, hvis der nu er nogen der får et problem med at de er der, og vi fodre på dem, for indenfor kan de jo ikke komme.

Men det skal siges, at begynder vi først at fodre på dem, bliver der sørget for at de er helt iorden, og at de selvfølgelig bliver neutralisetret, for der er jo også grænser for hvor mange katte der kan være her :slight_smile:

Det her har altså bare været en rigtig rar tråd at læse! Så fedt at læse at I bekymrer jer om områdets fritgående og potentielt ejerløse katte, og er villige til at hjælpe og tage evt. ejerløse katte under jeres vinger hvis de har brug for det :thumbup:

Så har vi været i haven i dag i det gode vejr, og den af kattene der er mest kontaktsøgende, sad vi og nussede og legede med, den vil gerne kløes på maven, og lege med en pind.

Vi fik i samme omgang lige kigget ordentligt på den, og det er en dreng, der ikke er neutraliseret og heller ikke øremærket, den var også ret tynd, ikke faretruende, men sådan at man kunne mærke alle knoglerne på ham.

Men hvor er han bare dejlig, helt fine grønne øjne, og hvid og sort og bare storspindende og så så han helt trist og skuffet ud og af vi gik ind, så vi tror lidt at det måske er nogle killinger, der kunne være blevet smidt ud, nu hvor de er blevet så store og at man ikke har kunnet finde et hjem til dem, men vi holder i hvertfald øje, og så vil vi prøve at tage kameraet med ned i næste gang vi skal i haven og der er godt vejr, så kan det være vi kan fange nogle ordentlige billeder af misserne.