Ville du besøge et hjem

Ville du besøge et hjem med Giardia :?

Hvad er det.
Smitter det. :S

Kort - ja!
Og ja, Giardia smitter.

Giardia er en parasit som kán give katte (og vidst også mennesker) diaré, det kán være vanskeligt at komme til livs - men jeg vil i samme åndedrag også sige, at de fleste sunde og raske katte også sagtens kan leve fint med det, uden nogen opdager det!

Jeg har haft Giardia inde i mit katteri, vi opdagede det udelukkenden fordi et ungdyr døde af andre årsager og derfor blev obdukseret - rapporten viste (ud over den egl. dødsårsag) at katten havde Giardia i tarmen.
Derfor behandlede vi alle katte & killinger i huset mod det og rengjorde huset (med en damprenser), og fik efterfølgende taget tests af kattene som blev sendt til Tyskland og blev testede frie.

Når det er sagt, vil jeg tilføje, at eftersom jeg véd at katte kan leve ubemærkede med Giardia og at Giardia smitter - cyster kan sidde på pelsen af katten, så de overføres via berøring til andre - så kan det IMO ikke betale sig at være “hysterisk” over det. Ja man kán teoretisk set slæbe Giardia med hjem fra en udstilling eller hvis man har “klappet naboens kat” på vej hjem fra arbejde.
Man skal IMO blot være opmærksom på sine egne dyr og behandle dem hvis de udviser symptomer.

/Mette

Giardia er en tarmlidelse der giver ublodig diaré.

Det kan smitte gennem afføring, forurening af fødevare og vand. Så hvis der ikke er en god hyggiejne så ville jeg nok ikke besøge det hjem.

Eller jokker med skoen et sted en fugl har skidt, eller ens kat drikker af vandpytter/fuglebasin etc.

Dette er rent gæt. Men jeg tror de sidste dages begivenheder her i huset er inspiration til oprettelsen af denne tråd:)

Laban fik i sidste uge meget tynd mave. Vi forsøgte først med zoolac uden held. Jeg har mistanke til at det er Folmer killingefoder RC babycat der har givet ham tynd mave. Samtidig med zoolac har Laban fået skånekost bestående af kogt kylling, kogt fisk, havregrød og udkogte ris. Men knægten døjer stadig. Han var så idag ved dyrlæge. Dyrlægen har en MEGET SVAG mistanke om giardia. Men han er meget tvivl da giardia er meget smitsom og der er intet galt med Mille og Folmer:) Vi skal aflevere en afføringsprøve når engang Laban har i sinde at komme med en.

Jeg ved ikke hvordan giardia ellers påvirker katte, men udover tynd mave er han frisk som altid. Han spiser som det var hans sidste måltid, han leger og han er en kælepotte:)

Dog har der været nogle dage hvor han har hængt lidt med mulen, men det kan lige så godt være varmen der har påvirket ham:)

ja det ville jeg :slight_smile:

og så ville jeg skifte tøj og gå i bad inden jeg rørte ved mine egne katte når jeg kom hjem…

ingen grund til panik

Jeg ville slet ikke være urolig for at besøge et hjem med Giardia, efter mange år i katteverdenen har jeg sikkert gjort det flere gange uden at vide det.

Vores racekræ udstiller vi gang på gang uden at komme hjem med Giardia, mon ikke nogen katte har siddet nabo til en med Giardia ? igen uden at vide det.

Til dig Janne , jeg er ret sikker på at Laban ikke har Giardia. Han spiser af Folmers killingefoder og jeg tror godt det kan give ham tynd mave , i den varme vi har lige nu kan det godt være svært for kattene at få rettet op på væskebalancen hvis det først er gået skævt, f.eks. ved tynd mave.

Og da jeg ved at han på nuværende tidspunkt ikke er kommet af med noget i 12 timer, tror jeg hans problem har løst sig.

Det kan sagtens være Giardia selvom de andre katte er upåvirkede - vi havde 1 ud af 8 katte med diarré, hvilket viste sig at være Giardia efter vi havde forsøgt os med alt muligt skånekost, der selvfølgelig ikke hjalp … afføringsprøven viste Giardia.

Ja og det har jeg sikkert også gjort - jeg kommer jo i alle mulige dyrehjem via mit job. Og tager de normale forholdsregler mod at smitte mine egne. Plus mig selv. Fx synes jeg alle herinde, som ikke har det, skulle tage til lægen i morgen og få en stivkrampevaccination…

http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

Smitter via sejlivede cyster katten “taber”

Mjah, det kommer jo an på hvem man er.
Stivkrampe er meget, meget sjældent, der er 0-2 tilfælde pr år. Det er desuden forårsaget af en jordbakterie, så hvis man har indekatte er risikoen for at de slæber rundt på netop den ret ringe.
I mit tilfælde vil vaccinationens effekt på mit immunsystem sandsynligvis være en større risiko end den mikroskopiske risiko for at blive smittet.
Så det er en sandhed med modifikationer at alle bør vaccineres :wink:

Ang. giardia… jeg vill tage på det besøg med noget hånddesinfektionsmiddel i lommen. Spritte hænder, når jeg forlod hjemmet (det gør jeg i det hele taget, når jeg har hilst på fremmede katte) og rense sko og skifte tøj, når jeg kom hjem.

Har fået svar fra dyrlægen. Der er ingen tegn på giardia. Men han kunne til gengæld heller ikke oplyse hvad årsagen til den tynde mave er.

Vi skal indtil videre fortsætte med at give ham ris og kylling. Bliver det ikke bedre inden for 3 uger, skal vi tage en ny prøve.

[quote=JulleML;416075]Har fået svar fra dyrlægen. Der er ingen tegn på giardia. Men han kunne til gengæld heller ikke oplyse hvad årsagen til den tynde mave er.

Vi skal indtil videre fortsætte med at give ham ris og kylling. Bliver det ikke bedre inden for 3 uger, skal vi tage en ny prøve.[/quote]

Det var vel nok en dejlig besked…:wehuu:

[quote=JulleML;416075]Har fået svar fra dyrlægen. Der er ingen tegn på giardia. Men han kunne til gengæld heller ikke oplyse hvad årsagen til den tynde mave er.

Vi skal indtil videre fortsætte med at give ham ris og kylling. Bliver det ikke bedre inden for 3 uger, skal vi tage en ny prøve.[/quote]

Er prøven kun tjekket i dyrlægens mikroskop? Jeg ville bede om at få sendt en afføringsprøve til et laboratorium, hvor de kan tjekke den bedre igennem.

Det ville jeg ikke syntes - der er det der er værre end Giardia . og det kan det iøvrigt stadig godt være er der ikke kørt dna testen …

Nu ved jeg ikke hvordan der er testet - men mikroskopi dyrlægen selv gør - det kan være som at vinde i lotteriet (især med Giardia) at finde rigtig meget af det der giver dårlig mave.

Prøven skal analyseres på et laboratorie der ikke beskæftiger sig med andet. Alt andet er lappeløsninger.

For selvfølgelig er der en årsag …

Jeg ved ikke hvordan prøven er blevet tjekket.

Men bliver det ikke bedre med skånekosten, så skal der sendes en ny prøve til tyskland.

[quote=JulleML;416140]Jeg ved ikke hvordan prøven er blevet tjekket.

Men bliver det ikke bedre med skånekosten, så skal der sendes en ny prøve til tyskland.

[/quote]

er det ikke svaret - det er testet af dyrlægen …

eller betyder ny prøve til tyskand der allerede har været en dernede?

Det kan jo være noget der smitter, f.eks. kan det også være Camphyllobactor - så er det ikke specielt hensigtsmæssigt at se tiden an …

Nej det ville jeg ikke

Korrekt den er testet af dyrlægen.

Status er nu at Laban ikke har haft tynd mave i 3 dage nu. Hans afføring har været lidt lys, men idag kunne jeg fiske en normal kage op af bakken fra ham:)

Så nu begynder vi stille og roligt at køre ham tilbage til hans normale foder:)
Tørfoder vil han i starten få som “godbider” og jeg vil blande en lille smule vådfoder sammen med kogt kylling.

Det er mit gæt at det er varmen samt Folmers killingefoder( RC babycat ) der havde slået hans mave gevaldigt ud af kurs.