Før og heldigvis - der er 10 km fra mit hjem til Hobro og i går morges skulle jeg til dyrlæge med Nanoq. Jeg når ind i første lyskurv så kan jeg godt se, at det er galt - det tog mig 3 TIMER at køre 20 kilo i zigzag mellem alle dem uden vinterdæk og store lastbiler, som kører alt for stærkt fordi de tror de er uovervindelige…
Det værste var, at Nanoq var med. Bilen stod heldigvis godt fast på sine nye dæk, og hjem kom vi da, men det var en rigtig traumatisk oplevelse for os. Nanoq var helt smurt ind i lort og pis, for katten blir køresyg og hader bilkørsel, mig, der stortudede, fordi jeg ikke kunne hjælpe min kat, og i sidste ende en helt forgæves tur fordi vi aldrig nåede dyrlægen. Hjemme lå han og gispede i en times tid, før hans hjerterytme blev normal.
Og jeg græd og rystede, for turen var virkelig slem, og det var ikke vores skyld, men alle de der bilister på sommerdæk!!
Forestil jer at holde fastklemt i kø i bunden af en bakken, mens bilerne foran jer rutcher ned omkring ørerne på dig - og folk omkring dig kaster sig ud af deres biler, mens de ramler sammen med de rutchende biler!
Men du blir siddende og manøvrer rundt med din bil, for du KAN SGU IKKE kaste dig ud uden at EFTERLADE din elskede kat på bagsædet. Derfor bliver du i det, og køre og skifter vejbane, og tilbage igen, og op over fotiov for at undvige - det var vanvid!
På et tidspunkt kommer der bare sådan en stor anhænger til en lastbil rutchende ned mod os på tværs af vejen. Den lyd der fra anhængeren har jeg drømt lidt om i nat.
Både Nanoq og jeg - og især Nanoq - kunne godt have levet uden den oplevelse i går.
Det hele endte med, at Hobro blev lukket, mens beredskabet ryddede op. Jeg håber de har delt bøder ud til alle dem med sommerdæk.
Og at det måske var lige lovlgit vildt at blive i bilen hos Nanoq, det kan godt være. Jeg tænkte kun på at overleve og redde katten med, for han sad jo indspærret på bagsædet på MIT valg.
Jeg kan mærke, at mindet påvirker mig endnu. Puha den var grim den tur…