Vinterdæk

Jeg er lige nysgerrig efter hvor mange som endnu ikke har fået vinterdæk på.

Jeg er lige kommet hjem efter aflevering af børnene, og det tog så lige en ½ time ekstra, fordi jeg blev nødt til at prøve flere alternative veje, så jeg kunne undgå bakkerne her i Langå.
Jeg lagde nemlig mærke til at der hang utrolig mange biler op af “vores” vej, som starter med en bakke nede fra Langå.

Der er så mange som først får skiftet ved den første omgang sne, vi (jeg) vælger at få sat dem på ved den første morgenfrost, som i år var i begyndelsen af oktober.
Jeg er godt klar over at vinterdæk står lige så dårlig fast på is, som de andre, men hvorfor skal folk vælge at køre i bilsporene efter alle de andre, for der er nemlig sammenpresset sne som er blevet til is i frosten. Hvorfor ikke vælge at tage bilen lidt ud i sneen, hvor man, hvis man har vinterdæk på, har et bedre vejgreb? Ja det bumler lidt mere, men man står bedre fast!!

Vi har fået skiftet - eller dvs. jeg tvang Flemming til at skifte for 1½ uges tid siden, så jeg ikke skulle risikere at køre rundt på sommerdæk i en ½ m sne, mens han er i Kina.

jeg har kørt på vinter-helårs dæk siden uge 42, hvor de gamle skulle skiftes efter 80.000 km (vinterdæk, som er lavet til, at kunne køre sikkert om sommeren, åbenbart… det har min far mest styr på:tihi:)

jeg ville have dem skiftet i god tid, da jeg skulle i praktik lige op til “vinterstart”, så ville ikke tage nogen chance der :):slight_smile: nu er jeg rigtig glad for, at have fået nye dæk på!

Jeg fik skiftet for en lille måneds tid siden :slight_smile:

Det er meget simpelt for mig, for selvom jeg bor inden for bygrænsen, så kan jeg ikke komme afsted, medmindre jeg har vinterdæk på - helårsdæk står slet slet ikke godt nok fast :frowning:

Jeg køre i en 4wd på helårsdæk :slight_smile:

Vi skiftede til vinterdæk for ca.1 måned siden - vi tør ikke andet.

Vi skiftede til vinterdæk første weekend i november… Vi har en dejlig aftale med vores værksted/forhandler; de opbevarer sommerdækkene vinteren over, og så får vi et brev når det er tid til at skifte fra vinterdæk igen. Så kalder de alle deres mekanikere på arbejde, og så får man skiftet dæk (og tjekket bilen) på ingen tid. Super aftale :thumbup:
Og selvfølgelig opbevarer de også vores vinterdæk sommeren over :slight_smile:

Fik vinterdæk på for 5 uger siden :slight_smile:

Ja jeg må jo desværre indrømme at jeg er et af de fjolser der sidste vinter kørte 150 km om dagen på gamle sommerdæk. :ups:
Men måske man skulle prøve at tage sig sammen i år.

Vi har helårsdæk på vores privatbil, hvilket betyder at vores bil ikke kører ud i det allerværste vejr med mindre der er sket en mindre katastrofe :wink: Vi bor inde i byen, hvor vejene oftest er ryddede men våde, så for os er det langt mere nødvendigt at have dæk, som er gode i forbindelse med meget våde vejbaner…
Gamle Gule har jeg vinterdæk til, men da den bil alligevel står stille, har jeg valgt at spare udgiften til udskiftelsen - i hvert fald til jeg skal bruge bilen…
Jans taxi fik vinterdæk i midten af oktober…

jeg satte mine vinterdæk på midt i oktober, da det anbefales at sætte dem på når temp er under de 6 grader, for så er vejtemp nemlig tæt på frysepunktet.
jeg fatter simpelt hent ikke folk der først kommer i tanke om at det er tid til vinterdæk når den første sne er faldet.

personligt mener jeg det skulle gøres lovbefalet at kører med vinterdæk, ikke kun for folks egen skyld , men mest for andres sikkerhed osse.

så venner, få nu sat vinterskoene på, så i ka komme sikkert frem og komme sikkert igennem vinteren.

og til jer der har de såkaldte helårsdæk på jeres bil, så er helårs-dæk nok en ef de største skrøner indenfor dæk, disse dæk er generelt dårlige både til sommerkørsel og vinterkørsel, jeg vil kalde det falsk sikkerhed og heldigvis er det meget få fabrikanter der laver disse dæk og meget få der sælger dem.

Desværre melder Rådet for Større Færdselssikkerhed hvert år ud, at det for langt de fleste ikke er nødvendigt med vinterdæk, da vi i Danmark har flere dage med vådt vejr end med frost-/snevejr :frowning:

Det er der så mange, der bruger som begrundelse for at spare de penge væk - og når de så skal ud på vejene bliver det derfor allerhøjest på helårsdæk, som ikke giver noget synderligt vejgreb, men ofte på sommerdæk og derfor kører de ca. 20 km/t, hvor vi andre kører 50 km/t, for de har absolut ingen kontrol over deres bil.

Alle, der skal ud hver dag og som ikke kan nøjes med at køre på de helt store, flade velryddede veje, bør IMO skulle have vinterdæk på. Har man mulighed for at lade bilen stå, kan man gøre som man vil - men så skal bilen altså også blive stående!!

[quote=Riklar;497480]Ja jeg må jo desværre indrømme at jeg er et af de fjolser der sidste vinter kørte 150 km om dagen på gamle sommerdæk. :ups:
Men måske man skulle prøve at tage sig sammen i år.[/quote]

ja, det er en god ide at få sat vintersutter på, du kan med fordel købe brugte, da der lige p.t er booket op alle steder med hensyn til montering af vintersutter.

Før og heldigvis - der er 10 km fra mit hjem til Hobro og i går morges skulle jeg til dyrlæge med Nanoq. Jeg når ind i første lyskurv så kan jeg godt se, at det er galt - det tog mig 3 TIMER at køre 20 kilo i zigzag mellem alle dem uden vinterdæk og store lastbiler, som kører alt for stærkt fordi de tror de er uovervindelige…

Det værste var, at Nanoq var med. Bilen stod heldigvis godt fast på sine nye dæk, og hjem kom vi da, men det var en rigtig traumatisk oplevelse for os. Nanoq var helt smurt ind i lort og pis, for katten blir køresyg og hader bilkørsel, mig, der stortudede, fordi jeg ikke kunne hjælpe min kat, og i sidste ende en helt forgæves tur fordi vi aldrig nåede dyrlægen. Hjemme lå han og gispede i en times tid, før hans hjerterytme blev normal.

Og jeg græd og rystede, for turen var virkelig slem, og det var ikke vores skyld, men alle de der bilister på sommerdæk!!

Forestil jer at holde fastklemt i kø i bunden af en bakken, mens bilerne foran jer rutcher ned omkring ørerne på dig - og folk omkring dig kaster sig ud af deres biler, mens de ramler sammen med de rutchende biler!

Men du blir siddende og manøvrer rundt med din bil, for du KAN SGU IKKE kaste dig ud uden at EFTERLADE din elskede kat på bagsædet. Derfor bliver du i det, og køre og skifter vejbane, og tilbage igen, og op over fotiov for at undvige - det var vanvid!

På et tidspunkt kommer der bare sådan en stor anhænger til en lastbil rutchende ned mod os på tværs af vejen. Den lyd der fra anhængeren har jeg drømt lidt om i nat.

Både Nanoq og jeg - og især Nanoq - kunne godt have levet uden den oplevelse i går.

Det hele endte med, at Hobro blev lukket, mens beredskabet ryddede op. Jeg håber de har delt bøder ud til alle dem med sommerdæk.

Og at det måske var lige lovlgit vildt at blive i bilen hos Nanoq, det kan godt være. Jeg tænkte kun på at overleve og redde katten med, for han sad jo indspærret på bagsædet på MIT valg.

Jeg kan mærke, at mindet påvirker mig endnu. Puha den var grim den tur…

[quote=Temple Bar;497440]:slight_smile:

• helårsdæk står slet slet ikke godt nok fast :([/quote]

Det har du nemlig fuldstændig ret i.

Helårsdæk er faktisk en forfærdelig opfindelse…for de er for grove om sommeren…og ikke optimalt effektive om vinteren.

Og det grovere mønster og blødere gummi (i forhold til sommerdæk), kombineret med tørre/bare veje om sommeren gør faktisk, at dækkene slides for hurtigt op…og det grovere mønster gør, at bilerne har et øget brændstofforbrug…og om vinteren er de en falsk tryghed

Så ud med helårsdækkene og skift mellem sommer- og vinterdæk…det vil spare udgifter til dæk, brændstof og vil reducere tilfældene hvor bilister sætter sig fast enten grundet is hvor bilen ikke står fast, eller i sne…og sikkert også spare ulykker

Det med helårsdæk siger min mekaniker også - og folk med helårsdæk siger, at det siger han fordi han vil sælge mig vinterdæk, men i går var jeg nu ret ligeglad:-) Plus jeg kører to timer på job hver dag, så jeg skal have ordentlige sko på hesten.

Jeg nåede det ikke, og sidder lige nu og ringer rundt efter priser for at få mine vinterdæk på. - Hammer ærgerligt vi ikke selv kan løsne boltene, og skifte - Sure penge at smide afsted, når vinterdæk er på fælge. Øv bøv.

Vi har helårs dæk, og troede egentlig de var helt okay. Vores dæk sidste år var fine - og ingen problem der. Vi fik så nyere bil i sommer, men nej… I går kom Michael hjem og bankede i bordet, så nu har vi købt vinterdæk - de bliver monteret senest i weekenden :slight_smile:

den debat her får mig til at tænke på en diskution jeg have med en nabo sidste vinter, han havde dengang en meget ombygget audi a3 med en ombygning som havde kostet ham langt over 100000 kr, han kørte rundt på 19" speciel-import alufælge med nedslidte sommerdæk.
han ku på ingen måder stå fast el komme fremad, så han stod på tværs af vores vej flere gang og ku ikke komme videre uden hjælp og han nægtede at sætte vinterdæk på, for når han nu have smidt 50 kilo ´for sine fælge skulle de osse bruges og vises frem.
efter den diskution fik han ikke hjælp mere.
desværre tror jeg det er en helt alm holdning :thumbdown:

[quote=Johnny;497697]den debat her får mig til at tænke på en diskution jeg have med en nabo sidste vinter, han havde dengang en meget ombygget audi a3 med en ombygning som havde kostet ham langt over 100000 kr, han kørte rundt på 19" speciel-import alufælge med nedslidte sommerdæk.
han ku på ingen måder stå fast el komme fremad, så han stod på tværs af vores vej flere gang og ku ikke komme videre uden hjælp og han nægtede at sætte vinterdæk på, for når han nu have smidt 50 kilo ´for sine fælge skulle de osse bruges og vises frem.
efter den diskution fik han ikke hjælp mere.
desværre tror jeg det er en helt alm holdning :thumbdown:[/quote]

BRIAN!!! er der noget at sige til at det er en betegnelse…

jeg har et virkelig problem med den type