Vinterdæk

Helårs dæk er YT :thumbdown: det har noget med mønstret at gøre hvis i går ud og ser på mønstret og ser hvor en forskel der er derfor er de ikke gode.

Grund til man skal skifte til vinter dæk er noget med hårdhed i dækket man siger at når man når 5 grader og ned så er det en god ide med vinterdækket.

Mange vinterdæk er i dag så gode at de sagtens kan kører i regnvejr det er en skrønne. Man siger ca 1 april at man skal skifte over til sommerdæk igen.

En anden ting pris og kvalitet hænger sammen med dæk køb IKKE de billigst.
Det skriver FDM også

Jeg kører selv med michilin på min C max og giselava på min Micra og det har jeg det rigtig godt med.

På lastbilen er det til continal jeg har på og dette er også et rigtig godt persondæks mærke.

Som Johnny siger det burde indføres ved lov som fks sverige der er det lovpligtig med vinterdæk.

[quote=Battlestar;497700]BRIAN!!! er der noget at sige til at det er en betegnelse…

jeg har et virkelig problem med den type[/quote]

Hov hov siger min mand :høhø:

[quote=R500;497759]Helårs dæk er YT :thumbdown: det har noget med mønstret at gøre hvis i går ud og ser på mønstret og ser hvor en forskel der er derfor er de ikke gode.

Grund til man skal skifte til vinter dæk er noget med hårdhed i dækket man siger at når man når 5 grader og ned så er det en god ide med vinterdækket.

Mange vinterdæk er i dag så gode at de sagtens kan kører i regnvejr det er en skrønne. Man siger ca 1 april at man skal skifte over til sommerdæk igen.

En anden ting pris og kvalitet hænger sammen med dæk køb IKKE de billigst.
Det skriver FDM også

Jeg kører selv med michilin på min C max og giselava på min Micra og det har jeg det rigtig godt med.

På lastbilen er det til continal jeg har på og dette er også et rigtig godt persondæks mærke.

Som Johnny siger det burde indføres ved lov som fks sverige der er det lovpligtig med vinterdæk.[/quote]

jeps, jeg kører kun på conti-dæk sommer og vinter.
de er så osse i den dyre ende, men er dejlige støjsvage og meget slidstærke og så får de topkarakter i de fleste kategorier
det er faktisk lovbefalet i en del lande efterhånde, sverige,norge,østrig, plus at i tyskalnd er det lovbefalet at kører på dæk der passer til vejrforholdene. jeg mener sågar at i norge er det lovbefalet at man skal ha snekæder med i bilen.

og så vil jeg gi dig ret i at man absolut ikke skal spare på dæk-prisen, der findes et hav af dæk fra østen som ikke er 5 potter p… værd, men man ka så osse for rimelige penge få ret gode vinterdæk.
jeg ved at thansen lige p.t har et ret godt tilbu på nokian vinterdæk som iflg div test hører til nogle af de bedste på markedet.

Forsikringsselskaberne skulle gøre som andre lande gør, hvis du kører galt og du kun kører med sommerdæk fra 1.10 til 31.3 så dækker de ikke.
Det burde være et krav, sommerdæk er IKKE beregnet til vinterkørsel…

Jamen det kræver da bare en hjulnøgle…hvis boltene virkelig sidder så hårdt I ikke kan løsne dem, så er det godt nok den forkerte I har haft til at sætte de hjul på…så hårdt må de slet ikke spændes…det ødelægger fælgene

Føj for en ubehagelig oplevelse Helle :frowning:

-kramer

Fik skiftet i forgårs, til mine elskede pigdæk!!! Er født og opvokset i Sverige, og ville aldrig køre på andet vintertid. Har prøvet - gør det aldrig igen… Bor på landet, hvor der ikke bli’r ryddet eller noget som helst. Sidste vinter var jeg flere gange vistnok den eneste der kunne køre ud af byen… Med undtagelse for traktorerne, selvfølgelig! :tihi:

Du kan bruge den donkraft der er i bilen …Husk at løfte på de punkter der er på bilen… Hvis boltene sidder fast , så brugt vægtstang princippet det ville sige find et langt rør og sit ned over hjul nøglen og hvis det stadig ikke giver sig så giv en gang rust opløser husk ikke at ramme bremser med det …

VIGTIG når du ikke har en moment nøgle så spænd godt … og efter ca 100 km så spænd efter kør evt lige forbi værkstedet og få dem til at spænde momente …

Det lyder trist det sidste! =/ - Vi har åbenbart ikke den smarte dims, men 4 muligheder (), men kæresten har et eller andet sæt med alle størrelser. Han hev og flåede igår aftes og måtte give op. Så Tirsdag må jeg betale mig fra det. Heldigt jeg (endnu) ikke er pumteret og skal have reservedæk på, så var jeg på den.

Men tak for info, så ved jeg det til når sommerdækkene skal på igen. :slight_smile:

[quote=R500;497852]Du kan bruge den donkraft der er i bilen …Husk at løfte på de punkter der er på bilen… Hvis boltene sidder fast , så brugt vægtstang princippet det ville sige find et langt rør og sit ned over hjul nøglen og hvis det stadig ikke giver sig så giv en gang rust opløser husk ikke at ramme bremser med det …

VIGTIG når du ikke har en moment nøgle så spænd godt … og efter ca 100 km så spænd efter kør evt lige forbi værkstedet og få dem til at spænde momente …[/quote]

Tusinde tak for info/tip! :thumbup: - Jeg vil fortælle det videre og se om han gider rode med det endnu engang.

Jeg har slet ikke kørekort… men jeg ved at manden fik sat vinterdæk på sølv-tingesten i sidste uge :slight_smile:
Det var så lige i tide, åbenbart :ok:

Vinterdæk den ene halvdel af året, sommerdæk den anden halvdel af året.
Skifter ca 1/10 og 1/4.

Har 4wd (Audi Quattro) og været på glatbanekursus med min bil med 3 ugers mellemrum sidste efterår, første gang på sommerdæk, anden gang på vinterdæk.

Man kan virkelig mærke forskel.
Pga 4wd er der ingen problemer med at starte, uanset hvor glat der er kan jeg bare gi’ fuld gas, så ‘doserer’ den selv hvor meget der skal trækkes på hvert hjul.
Men at standse … vi brugte en del tid på at klodse bremsen på glatbane, ABS’en giver op, hvis det er for glat. De advarede mig om at jeg nok ville føle den slet ikke bremsede og de havde helt ret.

Har tidligere haft en MB ML (også 4wd), hvor jeg fik at vide, det skam ikke var nødvendigt med vinterdæk. Både der hvor jeg købte den og hos en ‘dæk-mand’. De havde ikke ret. Det var som en elefant i ballet-sko.
Jeg havde svært ved at få vinterhjul (fælge) til den, måtte ‘ofre’ alu-fælge, kunne simpelthen ikke få stål-fælge i den størrelse.

Så vinterdæk om vinteren, ja tak :thumbup:

Jeg har ikke fået vinterdæk på endnu, men bor i kbh og kan tage det offentlige, hvis det bliver for slemt.
Til alle københavnerne, er der nogen af jer, der har fået skiftet dæk hos AGL eller kender I andre gode billige steder og hvilke erfaringer har I med dem?
Hvor opbevarer I jeres sommerdæk, når I bor i lejlighed?

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det bedre kan betale sig at investere i et par ski, hvis vi får en vinter som sidste år :gruble:

[quote=Mislingen;497996]Jeg har ikke fået vinterdæk på endnu, men bor i kbh og kan tage det offentlige, hvis det bliver for slemt.
Til alle københavnerne, er der nogen af jer, der har fået skiftet dæk hos AGL eller kender I andre gode billige steder og hvilke erfaringer har I med dem?
Hvor opbevarer I jeres sommerdæk, når I bor i lejlighed?

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det bedre kan betale sig at investere i et par ski, hvis vi får en vinter som sidste år :gruble:[/quote]

AGL er i mine øjne alt for dyrt, hvis man har dæk og fælge og de bare skal skiftes rundt. Jeg var nede og hører på pris idag, telefonen blev jo ikke taget - Næsten 700 mener jeg det var, når det var alu fælge. Bare for at skifte 4 dæk rundt. Gisp - Så jeg har bestilt tid hos HRH mener jeg det hedder - Der skal jeg slippe ca. 330 for skift fra sommer til vinterdæk. - Jeg huske rikke prisen for nogle år siden hos AGL da jeg købte vinterdæk, så der kan jeg ikke hjælpe.

Jeg har hørt godt om HRH i Glostrup. Tirsdag kan jeg give mit besyn med. :slight_smile:

[quote=Kimilla;497971]Det lyder trist det sidste! =/ - Vi har åbenbart ikke den smarte dims, men 4 muligheder (), men kæresten har et eller andet sæt med alle størrelser. Han hev og flåede igår aftes og måtte give op. Så Tirsdag må jeg betale mig fra det. Heldigt jeg (endnu) ikke er pumteret og skal have reservedæk på, så var jeg på den.

Men tak for info, så ved jeg det til når sommerdækkene skal på igen. :)[/quote]

Der ligger en ved din donkraft det er standart i lidt ældre biler (nyer biler har ikke reserve hjul men en dækskum spray )

[quote=Mislingen;497996]Jeg har ikke fået vinterdæk på endnu, men bor i kbh og kan tage det offentlige, hvis det bliver for slemt.
Til alle københavnerne, er der nogen af jer, der har fået skiftet dæk hos AGL eller kender I andre gode billige steder og hvilke erfaringer har I med dem?
Hvor opbevarer I jeres sommerdæk, når I bor i lejlighed?

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det bedre kan betale sig at investere i et par ski, hvis vi får en vinter som sidste år :gruble:[/quote]

Du kan for små penge få opbevaret dine dæk hos det firma som monter dine dæk.
Det er en god invistering for dækkene skal ligge rigtig så dækket ikke mister formen …

Fik skiftet på begge biler i går, da den første sne var faldet.

[quote=Kimilla;498010]AGL er i mine øjne alt for dyrt, hvis man har dæk og fælge og de bare skal skiftes rundt. Jeg var nede og hører på pris idag, telefonen blev jo ikke taget - Næsten 700 mener jeg det var, når det var alu fælge. Bare for at skifte 4 dæk rundt. Gisp - Så jeg har bestilt tid hos HRH mener jeg det hedder - Der skal jeg slippe ca. 330 for skift fra sommer til vinterdæk. - Jeg huske rikke prisen for nogle år siden hos AGL da jeg købte vinterdæk, så der kan jeg ikke hjælpe.

Jeg har hørt godt om HRH i Glostrup. Tirsdag kan jeg give mit besyn med. :)[/quote]

Ok, hvad står HRH for?
Jeg arbejder i Glostrup, så det ville jo være dejlig nemt :thumbup:
Jeg skal jo ha’ købt vinterdækkene også og håber man bare kan montere dem på hjulkapslerne.
Jeg har Toyota og mener 4 nye dæk+montering koster omkring 5000 ,- og det kan man godt nok købe mange klippekort for.

vi skiftede for en måneds tids siden da manden min skulle til udstilling oppe i norge.

[quote=Mislingen;498026]Ok, hvad står HRH for?
Jeg arbejder i Glostrup, så det ville jo være dejlig nemt :thumbup:
Jeg skal jo ha’ købt vinterdækkene også og håber man bare kan montere dem på hjulkapslerne.
Jeg har Toyota og mener 4 nye dæk+montering koster omkring 5000 ,- og det kan man godt nok købe mange klippekort for.[/quote]

du kan sagtens få vinterdæk i god kvalitet til langt under 5000 kr.
et godt vinterdæk koster typisk fra 600-900 kr.