Vis og dit hankattehus/rum

Vores lille dreng er med stor sandsynlighed født i går morges, så nu skal vi til at planlægge den bedste måde at indrette hans hjem :slight_smile:

I den forbindelse vil vi rigtig gerne se hvordan jeres hanner bor, mens de er fertile.

hvis nogle vil lægge lidt inspirationsfotos ind, så ville vi blive glade:-)

Vi har stort set styr på hvordan osv, men inspiration er aldrig at gå forkert af - og måske der sidder en med et guldkorn, som vi kan have gavn af.

Fx vil vi rigtig gerne se eksempler på muligheder for at dele hus og løbegårde op, når en hunkat kommer på besøg for parring, så de to kan starte med at mødes gennem hegn…

Håber I vil dele jeres huse/gårde med os - vi vil også gerne se eksempler på hankatterum i selve huset og hvordan det er lavet.

MVH Elin, Mogens og Helle

Mine hankatte har altid gået frit i huset sammen med resten af flokken…jeg har så rendt bagefter med en klud, for at tørre strint væk med det samme :S

Det må være dejligt at kunne det:-) Vores må “nøjes” med en ven til selskab og så komme ind undtagen om natten og når der er damebesøg:-)

Hvad gør du så, hvis der kommer en hunkat udefra til parring? Det gør der jo hos os, da Fie bor her og hanmissen bor i Viborg hos Elin:-)

Vi er ved at bygge et nyt palads til Xander og da staklen absolut ikke kan holde varmen som de norske skal han have et ekstra rum i sit hus som bliver isoleret og som kan opvarmes når der er behov for det, som i vinter.

Jeg har ikke noget billede af det endnu. De andre kan du se på min hjemmeside.

Åh det lyder dejligt for ham:-) Tak går lige ind og kigger:-) Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange, og vi kan let have overset noget, da det er første gang vi bygger til en han.

Dette er en af grundene til at jeg ikke skulle have fertil han, for jeg vil have at ALLE mine katte skal have en hverdag sammen med mig i huset.

Nu har jeg så alligevel en fertil han :tihi: men han forbliver i huset og jeg er gået i gang med at prøve et naturprodukt som skulle hæmme den fertile adfærd, så som strintning. Og så må jeg bare bruge ham hurtigt (når de er gamle nok) til det ene eller 2 kuld han skal være far til.

Men jeg accepterer at andre har det på en anden måde, så jeg tænker om det måske kunne være en idé, hvis i ikke er fikse med hænderne, at kigge hos jemogfix/Silvan osv. efter et anneks, som i kan bygge en løbegård på, de er isoleret, og så vil i kunne sætte en olie/el radiator derind om vinteren.

Se nu fik jeg fx lige en ide fra dig - det der med at kunne lukke ind til er smart! Og flot lavet! Det havde vi ikke haft med i overvejelserne, selv om en lem naturligvis altid kan lukkes, så er der bedre måder at gøre det kan jeg se.

Tusind tak for kigget:-)

PS Dusty er jeg vild med:-)

[quote=KKH;357679]Dette er en af grundene til at jeg ikke skulle have fertil han, for jeg vil have at ALLE mine katte skal have en hverdag sammen med mig i huset.

Det får han i høj grad også kan du tro:-) Bare rolig.

Nu har jeg så alligevel en fertil han :tihi: men han forbliver i huset og jeg er gået i gang med at prøve et naturprodukt som skulle hæmme den fertile adfærd, så som strintning. Og så må jeg bare bruge ham hurtigt (når de er gamle nok) til det ene eller 2 kuld han skal være far til.

Vores skal også kun lave få kuld. Det handler om hvordan katten og ejeren trives med ordningen. Vi er ikke blege for at lukke tidligt, hvis han mistrives. Han skal naturligvis også have selskab derude, når han sover der. Huset er til, når der er damebesøg, at sove i, og når ejeren ikke er hjemme. Ellers er han inde - vi er ligeglade med strint - Leopold strinter i forvejen. Og en hunkat kan også strinte.

Hvad er det for et produkt - det kender jeg ikke?

Men jeg accepterer at andre har det på en anden måde, så jeg tænker om det måske kunne være en idé, hvis i ikke er fikse med hænderne, at kigge hos jemogfix/Silvan osv. efter et anneks, som i kan bygge en løbegård på, de er isoleret, og så vil i kunne sætte en olie/el radiator derind om vinteren.[/quote]

Vi er meget fikse med hænderne:-) Så det er ikke nødvendigt, og huset er allerede opvarmet, så det er dejligt, at vi kan bygge i det:-)

MVH

[quote=lenschow;357684]Vi er meget fikse med hænderne:-) Så det er ikke nødvendigt, og huset er allerede opvarmet, så det er dejligt, at vi kan bygge i det:-)

MVH[/quote]

Det er homeoexil som jeg lavede en tråd om, så prøv at søge på det. :slight_smile:

Hvis I er ligeglad med strint, hvorfor så ikke have ham inde altid? :slight_smile:

Fordi vi har valgt det andet efter nøje overvejelser sammen med vores dygtige mentorer:-)

Helle - Okay, ren nysgerrighed, hvad var så disse overvejelser der gjorde at I valgte hankattehus på deltid? :slight_smile:

Der er mange, og jeg har ikke nogen årsag til at liste dem her, så det må blive ved nysgerrigheden :slight_smile:

Tilbage til emnet.

MVH

Javel ja…

[quote=lenschow;357634]Det må være dejligt at kunne det:-) Vores må “nøjes” med en ven til selskab og så komme ind undtagen om natten og når der er damebesøg:-)

[/quote]

Hvorfor det?

Hvorfor ikke vente og se, om han overhovedet begyndet at strinte?

Jeg vil så gerne stå frem som en af dem der har prøvet dette produkt UDEN held. Min hankat er nøjagtig lige så strintende som han var før vi brugte homoexil. Desværre.

Jeg håber du har bedre held med dig.

Teresa

Min hankat bor inde hos os andre, og det bliver han ved med, indtil han begynder at strinte - hvis han begynder at strinte. I så fald vil han blive kastreret, når og hvis jeg synes det bliver for strengt.

Vi har jo i år købt vores nye lille dreng som vi har planer om skal ud og bo.
Løbegården er bygget - den står lige op ad stuevinduerne, så på den måde vil vi kunne have rigtig god kontakt med ham - Huset han skal kunne søge ly og varme i, er endnu ikke bygget.

Vi overvejer et minibjælkehus af en slags - og så med masser af hylder i højden og formenlig en stor isoleret sovekasse (i stil med vores fødekasse med kattelem istedet for det store hul)
Det skal så støde op til løbegården - sådan han frit kan vælge

  • hans farmand er en meget heftig hankat, så jeg tror ikke at han bliver ved med at være en artig dreng - Men strinter han ikke - jamen så får han da også lov til at blive her inde i huset hos os… men muligvis på deltid - af hensyn til vores fertile hunkatte.

Ja, det her er så vores hankatte rum…vores drenge skal jo ligge godt og blødt GRIN.

Jeg har valgt ikke at have hankattehus - jeg er absolut ikke god nok til at give katten den menneskelige kontakt, som jeg mener de har brug for. Derfor holder jeg mine hankatte i meget kort tid, hvorefter de kastreres. Hvis jeg har fremmede hunkatte til parring låner jeg Lasses værelse - han elsker at sove i min seng, så det er aldrig noget problem :tihi:

Da jeg boede med min eks, havde vi hankat på to måder:

  1. Hankatten gik på vores store badeværelse i kælderen. Det var opvarmet og betød han som minimum havde selskab når vi gik i bad, ordnede vasketøj m.v. Derudover lukkede vi de andre katte ind i huset aften/nat og han havde så adgang til vores 800 kvm indhegnede have.
  2. Vi byggede et hankattehus bagerst i haven (faktisk et ombygget hønsehus). Det var isoleret og kunne opvarmes. Var ca 6 kvm og fuld højde. Hertil en ca 10-12 kvm løbegård. Han havde en hunkastrat som selskab det meste af tiden, men derudover havde han kun selskab, når vi valgte at gå ud til ham - og det er alt for lidt, når man har en familie og andre katte, der skal passes.

Jeg kommer aldrig til at have mulighed nr. 2 igen. Kan godt være jeg på et tidspunkt (når ungerne er flyttet hjemmefra), laver et hankatterum, men ærlig talt har jeg det bedst med at mine hankatte er kælekatte på samme måde som mine hunkatte.

Der er fordele og ulemper ved alle muligheder. Dog vil jeg sige, at har man hankatte i separate rum, mener jeg ikke man bør have dem fertile ret længe. Det er ikke det liv man bør byde en kat.