Voksen fertil

Jeg er i et dilemma - jeg har fået tilbudt en skøn kat fra USA, en voksen hunkat.

Men tør jeg løbe an på at sætte en voksen fertil hun sammen med mine katte?

En killing er den mest sikre løsning… Det er klart - men denne kat kan opdrætterne stå inde for, hvad gælder afkom, sind, type osv. Jeg kan sagtens se idéen, meeen en voksen fertil hunkat?

Snowshoe er ret milde generelt, men en fertil er en fertil, og jeg har voksne katte herhjemme. Tara fx…

Jeg er derfor meget i tvivl og det vil gøre mit valg lettere, hvis I ville dele jeres erfaringer på området.

Har I prøvet at sætte en voksen fertil kat sammen med jeres flokke? Hvordan gik det?

MVH Helle

Helle, i stedet for at spekulere i om det vil gå med en voksen fertil i din flok, så mener jeg du først skal gøre op med dig selv om det er godt for dig og dit fremtidige opdræt at få en “færdig pakkeløsning”.

Som ny opdrætter og ikke mindst ukendt med racens udvikling, så snyder du dig selv for at lære en racens udvikling fra killing til voksen at kende. Det at mærke hvordan knogle- og pelsstruktur ændrer sig og hvordan. Alle de små ting som man kun ved når man har fulgt udviklingen.

Du snyder dig selv for megen lærdom ved at få en voksen, uanset hvor meget du så får med dig fra opdrætteren.

Og så … ja, jeg må have det ud. Det er for mig - uanset om racen så er ny eller ej - ikke en fis anderledes end de MCO opdrættere der køber voksne fertile katte og sætter i gang med opdræt. De er i de fleste øjne ganske useriøse…

Så få dig dog en killing og sug til dig hvad den kan give dig af viden om udvikling og kendskab til racen.

Jeg har prøvet. Både hvor det er gået godt og hvor det ikke er gået godt…
Men jeg tør ikke gøre det længere da de er sværer at få integreret (efter min mening) og det gælder nok mest fordi mine fertil katte kan være store divaer…

Men hun kan sikkert godt blive intrgreret… Når jeg får en voksen eller killing i huset lader jeg den altid gå alene først for at se hvordan jeg bedst kan integrere den. Og det har hjulpet mig en hel del gange, når jeg har været i tvivl om hvorvidt den ville passe ind i min flok eller ej… Men jeg er nok kommet frem til med min flok, at der altid er mindst 1 kat i flokken som den kat jeg får ind vil elske først gang de mødes

[QUOTE=En forhenværende bruger;194369].

Og så … ja, jeg må have det ud. Det er for mig - uanset om racen så er ny eller ej - ikke en fis anderledes end de MCO opdrættere der køber voksne fertile katte og sætter i gang med opdræt. De er i de fleste øjne ganske useriøse…

Så få dig dog en killing og sug til dig hvad den kan give dig af viden om udvikling og kendskab til racen.[/quote]

ENIG

Jeg vil aldrig starte et helt ny opdræt af en race som jeg som det første ikke har prøvet at have en kælekat af, så jeg ved hvad det er for en slags kat jeg skal til at opdrætte på.
Også oven i købet starte med en voksen så man lynhurtigt kan gå i gang med killingerne. Det er slet ikke noget jeg personligt kan stå inde for.

[QUOTE=En forhenværende bruger;194369]Helle, i stedet for at spekulere i om det vil gå med en voksen fertil i din flok, så mener jeg du først skal gøre op med dig selv om det er godt for dig og dit fremtidige opdræt at få en “færdig pakkeløsning”.

Som ny opdrætter og ikke mindst ukendt med racens udvikling, så snyder du dig selv for at lære en racens udvikling fra killing til voksen at kende. Det at mærke hvordan knogle- og pelsstruktur ændrer sig og hvordan. Alle de små ting som man kun ved når man har fulgt udviklingen.

Du snyder dig selv for megen lærdom ved at få en voksen, uanset hvor meget du så får med dig fra opdrætteren.

Så få dig dog en killing og sug til dig hvad den kan give dig af viden om udvikling og kendskab til racen.[/quote]

Tusind tak - den side havde jeg slet ikke set det fra! Det mener jeg at du har ret i - jeg synes godt om argumentet. Og så slipper jeg også for sammenførings-bøvl, som kan opstå med en voksen. Jeg vil jo ikke stresse mine kastrater mere end godt er…

Tusind tak fordi du lige lod mig se det fra den vinkel. Jeg kan mærke, at dette argument er så tungvejende for mig, at jeg fastholder min første plan om en killing.

MVH

Ja, det var jo sådan jeg startede ud. Jeg var ret dum, skulle bare have killinger her og nu. Jeg er virkelig ked af at jeg ikke fik startet op på det jeg nu mener er den rigtige måde :frowning:

Jeg er heldigvis kommet i gode hænder nu, hvor jeg får rigtig god vejledning, og synes selv jeg er kommet rigtig langt og har lært meget det sidste år.

EDIT: Det var virkelig svært for mig at skrive dette indlæg, men det er jo nok almen viden hos dem der følger lidt med…

Tak Annie - nej jeg er også rigtig glad for, at jeg spurgte, for jeg kan mærke, at jeg ikke vil gå glip af killingetiden.

Desuden ville det virke helt underligt på mig etisk… nu håber jeg ikke, at jeg støder nogle, for denne etik er jo min alene:-) - at købe en kat for at få killinger NU. Nej - jeg vil da have min missemor fra bette og kende hende og omvendt først. Det kan jeg virkelig mærke nu er det rette for mig.

MVH

Jeg havde store problemer med de katte jeg havde på grund af knæene og skulle starte forfra.

Jeg fik en voksen, endda drægtig hunkat hjem, som stort set er stammoder til alt jeg har i huset idag.

Der var intet useriøst det - hverken fra opdrætteren der “beærede” mig med katten eller min side.

Opdrætteren katten kom fra har et højt renome - jeg var mindre kendt - men hun stolede på mig. Vi har stadig et tæt samarbejde og utrolig stor glæde det.

Den drægtige hun gav mig ikke nogen problmer - hun blev som andre katte der kommer ind i mit hus isoleret - da isolationen var over gik hun uden sværdslag ind i flokken. Jeg har et par gange fået voksen kat hjem og brugt samme model - uden problemer.

De er selvfølgelig alle af samme race - der kan højest være farveforskel

[QUOTE=lenschow;194415]Tak Annie - nej jeg er også rigtig glad for, at jeg spurgte, for jeg kan mærke, at jeg ikke vil gå glip af killingetiden.

Desuden ville det virke helt underligt på mig etisk… nu håber jeg ikke, at jeg støder nogle, for denne etik er jo min alene:-) - at købe en kat for at få killinger NU. Nej - jeg vil da have min missemor fra bette og kende hende og omvendt først. Det kan jeg virkelig mærke nu er det rette for mig.

MVH[/QUOTE]

Jeg falder da næsegrus hvis jeg bliver tilbudt at købe/få/bytte en voksen kat - i den ser jeg præcis hvad jeg får - med en killing kan jeg kun håbe.

[quote=Lis Dahlstrøm;194424]Jeg havde store problemer med de katte jeg havde på grund af knæene og skulle starte forfra.

[/quote]

Forskellen på dit eksempel og Helles er ganske klar for mig, du havde kendskabet til racen på godt og ondt. En ikke uvæsenlig ting, når vi taler om at starte opdræt op.

Det er jeg helt enig i - jeg er skam beæret over at få tilbudt denne hunkat fra de linjer, men jeg har fra start sagt at katten kommer til næste år - som bette - og at jeg først ville gøre skole osv færdig… Jeg tror jeg skal holde fast i min første plan - der er sikkert alle tiders kat til mig til den tid.

Desuden skal jeg jo hente mis i USA - og det skal altså lige planlægges lidt:-)

Tak for gode svar. Det er rart at I vil dele jeres erfaringer med dette emne

MVH

Ja, det er det…
Nøjagtig ligesom det er almenviden, at du idag har nogle helt anderledes prioriteter, mål og ønsker for dit opdræt!!! :thumbup::slight_smile: