Voksen katte og ny killing?

Ofte forslår/tilråder man killingekøbere at købe 2 killinger. Enten fordi én killing ikke vil egne sig til at bo alene, eller også fordi det nye hjems øvrige katte er voksne, og derfor måske ikke gider killingenes næsten utrættelige leg.
Men hvornår tænker I, voksne katte er for gamle til at være fuldtids legeonkler/-tanter?
Det afhænger selvfølgelig af den enkelte kats race og temperament - og sammensætningen af racer (voksen perser, aby killing = temmelig sikkert lidt uhensigtsmæssig kombination)

For mig vil 2 killinger altid være det optimale. :wehuu:

Den “gamle” kat - som for øvrigt ikke behøver at være gammel,
gider ikke den konstante leg.
Jeg har lige oplevet det med lille Cykelmyggen.

Nu er han blevet 9mdr. og det er lidt bedre;
men han skulle have haft en jævnaldrende. :wehuu:
Det er bedst både for den lille.
Og for de voksne, hvis du har muligheden. :slight_smile:

Det må så være racespecifikt hvor meget katte gearer ned - har placeret flere 6-7 år gamle aby’er sammen med en killing. Der er masser af krudt i en aby på den alder - eller ældre. Eller leveret killing til et hjem der havde aby i samme alder, de får deres anden ungdom:-)

Guinness og Bailey var 6½ år, da Galliano flyttede ind - det gik kun rimelig godt, fordi de trods alt var to til at deles om at modtage den energi, der kom fra det lille myr. Da Guinness blev alene, var han for gammel :slight_smile:

Men for burmeseres vedkommende ville jeg sige - uden tøven - op til i hvert fald 4 år, no problem. Det kan dog også være individuelt og så må man tage en chance - eller helgardere og købe to med det samme :stuck_out_tongue:

Jeg synes ikke man bare kan sætte alder på. En 7 år gammel kat, der altid har boet alene, ville jeg ikke sætte hverken 1 eller 2 killinger ind til, hvorimod at jeg gerne ville gøre det, hvis den fx indtil for nylig havde haft en legekammerat.
Min erfaring er, at katte, der har boet alene for længe, har sværere ved at tage mod en ny kat - sikkert fordi de har glemt kattesproget.

Jeg har da forventning til, at hvis vi flytter videre herfra om et par år (jeg skal lige være kandidat, før der bliver råd til drømmeboligen ;)), så kan Amira stadig sagtens tage imod en ny killing. Cornish Rex’er er kendt for at have “killingesind” og være meget aktive/legesyge nærmest hele deres liv. Hun er 11 måneder nu.
Skulle der gå noget galt, så skulle det da evt. være pga. som Vivi nævner, at hun glemmer at kunne omgås andre katte (hun har været alene hos os siden 14-ugers alderen). Selvom hun er meget afbalanceret som alenekat, så er det trods alt ikke en ting, vi som mennesker kan erstatte.

Jeg tror også det er meget racespicifikt, hvornår gamle katte er for gamle. Blonde og Dino var 12 år da vi fik de 3 nye. Godt nok gik sammenføringen meget langsomt og var utroligt tidskrævende, men i dag har de fint glæde af hinanden.
Både Dino og Blonde pisker efter de sorte når de sorte spiller frække, så de er ikke for gamle i den henseende med at kunne følge med. Tværtimod er Blonde mere adræt og hurtig end de gumbetunge MCO og Dino er ret god til at sætte Quini på plads når han er for fræk. Så de hygger sig virkelig sammen:)