Vokseværk?

Vores dejlige Maine Coon dreng vokser og vokser, og vi synes nærmest, vi kan se en forskel dag fra dag. Han skal nok blive en ooooordentlig basse! :tihi:

Så vi kom til at snakke om, hvorvidt katte egentlig kan have vokseværk ligesom børn, hvor de får ondt osv.? :slight_smile:

Og et lille tillægsspørgsmål: Når han vokser sådan, bør han så få mere mad end anskrevet på pakken? Vi synes ligesom, han er MEGET madglad, og det er som om, den anfalede mængde ikke er nok. Og umiddelbart kan jeg da godt forstå, hvis han skal have noget mere mad, når han vokser sådan, men jeg vil jo ikke overfodre ham, så han bliver tyk :slight_smile:

Om de kan få vokseværk ved jeg ikke, men jeg ved at en killing som vokser skal have den mad den kan spise.
Jeg kunne aldrig finde på at læse en anbefalet vægt de må få :frowning:
Her bliver skålene fyldt op så der ALDRIG er en tom skål.:slight_smile:
Hilsen Lisbeth

[quote=Coon Danica;471101]Om de kan få vokseværk ved jeg ikke, men jeg ved at en killing som vokser skal have den mad den kan spise.
Jeg kunne aldrig finde på at læse en anbefalet vægt de må få :frowning:
Her bliver skålene fyldt op så der ALDRIG er en tom skål.:slight_smile:
Hilsen Lisbeth[/quote]
Tjaaa, jeg har haft en kat, som var meget overvægtig, fordi hun ikke selv kunne styre, hvor meget der var godt for hende, så der var det en nødvendighed. Så derfor har jeg denne gang valgt at være lidt mere påpasselig :slight_smile:

Jeg giver altid katte i voksealderen foder ad libitum og godt killingemad, men ja, de kan godt få vokseværk, og i det tilfælde går man i en periode over på et mindre næringsrigt foder. Vokseværk giver ømme led og kan ses ved at katten ikke er så aktiv og gerne undgår at støtte på især forben, selv i siddende stilling vil de forsøge at undgå at hvile på forbenene.
Heldigvis sjældent, men især store hurtigtvoksende hankatte kan få problemer.

Marina

Var det før eller efter neutralisation?
Marina

[quote=Marina;471108]Jeg giver altid katte i voksealderen foder ad libitum og godt killingemad, men ja, de kan godt få vokseværk, og i det tilfælde går man i en periode over på et mindre næringsrigt foder. Vokseværk giver ømme led og kan ses ved at katten ikke er så aktiv og gerne undgår at støtte på især forben, selv i siddende stilling vil de forsøge at undgå at hvile på forbenene.

Marina[/quote]

Det er aldrig noget jeg har observeret ved min race, men de er jo også langsomtvoksende.

Jeg kunne aldrig finde på at begrænse foderet til en killing i vækst …Det er yderst sjældent at en killing bliver overvægtig pga. den store aktivitetsniveau.

Hvad angår vokseværk …I mit sidste kuld havde jeg en killing med vokseværk. Hun havde en periode med ret voldsom vækst, som resulterede i halthed på forbenene som varede 8 - 10 dage, så vidt jeg huskede.

[quote=Marina;471108]Jeg giver altid katte i voksealderen foder ad libitum og godt killingemad, men ja, de kan godt få vokseværk, og i det tilfælde går man i en periode over på et mindre næringsrigt foder. Vokseværk giver ømme led og kan ses ved at katten ikke er så aktiv og gerne undgår at støtte på især forben, selv i siddende stilling vil de forsøge at undgå at hvile på forbenene.

Marina[/quote]
Okay, jeg har absolut ikke observeret, at han ikke vil støtte på benene eller lignende, så vill jeg fluks have fået ham undersøgt :slight_smile:

[quote=Marina;471110]Var det før eller efter neutralisation?
Marina[/quote]
Det var efter sterelisering, det var hun nemlig allerede, da vi fik hende. :slight_smile:

killinger i voksealderen bør ikke have begrænsninger ang. mad…de skal have alt det de kan æde…deres aktivitetsniveaux er jo derefter

[quote=Minnie;471118]Okay, jeg har absolut ikke observeret, at han ikke vil støtte på benene eller lignende, så vill jeg fluks have fået ham undersøgt :slight_smile:

Det var efter sterelisering, det var hun nemlig allerede, da vi fik hende. :)[/quote]

Så er det en god ide allerede at starte på at blande kastratmad i killingefoderet. Hellere det end begrænse foderindtaget.

Marina

Tror nu mere det er liniebestemt end racebestemt. Dog tror jeg ikke de små slanke racer har problemer, men de store tunge. Jeg har kun observeret det ved Briter og det var katte der var i familie.
Marina

Lige kort her fra: Nej, katte (eller hunde) kan ikke få vokseværk. Man kan finde flere artikler på nettet, hvor forskellige dyrlæger bruger ordet om mange forskellige lidelser. Egentlig vokseværk, som det kendes fra børn, finde ikke hos hverken katte eller hunde.

Dyrlægen - “Nej, katte kan få vokseværk” - burde der ikke være et ikke i den sætning, eller er det ja, katten kan få vokseværk? :slight_smile: