Voldsom diarre, hvad gør jeg!? :S

Hej,

jeg har nu haft kenneth i næsten 4 uger.

I nat vågnede jeg ved han lå oppe i min seng ved benenden, hvilket han før har gjort, men jeg fik sådan en ubehagelig fornemmelse i kroppen, jeg blev ved med at vågne og tjekke om han stadig “levede”, jeg kunne bare mærke der var et eller andet galt, også selv om han bare lå og sov og ikke gav tegn på det…

Da jeg så stod op ville jeg tømme kattebakken, gør jeg hver morgen, men han gik med ud og gik på toilettet imens, hvilket han ikke plejer, han venter altid, og opdagede så at han havde voldsom diarre… her inde for de sidste 20 min har han været ude 3-4 gange, og jeg gik med for at tjekke, og det er det samme…

Jeg har ikke prøvede at have en kat med dårlig mave før… jeg har intet gjort anderledes end jeg plejer… så forstår det ik…?:?

Han er indekat… jeg giver ham tør og våd foder hver dag… tør foderet er en blanding af Budget og Whiskas, som han altid har fået og aldrig haft problemer med, og Vådfoderet er Dyrlægens Multiboks…
Han drikker vand idag har jeg set, men ikke spist… plejer han ellers om morgenen…

Hvad skal jeg gøre???:frowning:

Jeg ville starte med at tage maden fra ham, så han kun har mulighed for at drikke vand. Maven skal have ro. Så ville jeg tage en snak med dyrlægen. Forsøg også at få Kenneth til at lave afføring i en ren bakke uden grus, så du kan nå at opsamle en frisk afføringsprøve, så dyrlægen kan se på den.

Jeg oplevede noget af det samme. Dyrlægen kunne intet gøre ved diarréen. Men så smed jeg whiskas, pussi m.m. i skraldespanden og købte Iams. Og så var problemet løst.

Min første tanke er, at foderet måske ikke er særlig optimalt. Whiskas, budget og andre supermarkeds-foder indeholder ofte alt for mange unødvendige fyldstoffer og deres vådfoder indeholder ofte sukker. Jeg ville starte op med skånekost i form af kogt kylling med udkogte ris. Eventuelt suppleret med Iams Hairball. Der er også mulighed for kun at give vand i en kortere periode.

Har det ingen virkning på maven, og bliver det værre, mere ildelugtende eller måske får en karrygul-agtig farve, vil jeg tage katten til dyrlæge og få lavet en afføringsprøve, herunder test for Giardia.

Hvor meget kogt kylling og udkogte (går ud fra det skal være hvide???) ris? Jeg kan vel bare købe noget frossent og så tø det op og koge det ik?

Og skal jeg starte op med det idag eller imorgen? Og i så fald hvor lang tid?

Han ligger bar på mine ben nu og spinder og imens jeg skriver…

jeg sagde også til de tidligere ejere at det Budget tvivlsomt er særlig godt, men det var bare hvad jeg fik med…

Jeg har ikke set man kan få Iams i de alm. supermarkeder? så jeg skal vel i en dyrebuitk går jeg ud fra?

Han skal tilbage til dem enten her inden fredag eller i næste uge, kommer an på hvor han skal hen, og han bliver hos dem eller skal hjem til deres tante og bo…

Jeg håber at jeg selv kan ordne det, for jeg står ikke til at kunne betale mange penge til en dyrlæge, men det må de tidligere ejere vel også stå for… Men fortsætter det er der jo ingen vej udenom…:frowning:
Min stakkels lille mus…:frowning:

Og så husk, at Kattegale stort set er bemandet 24/7 :slight_smile: Så er du urolig for noget eller i tvivl om noget, så skriver du bare, og så er der helt sikkert nogen, der kan råde dig inden for ganske kort tid!

Iams og andre lødige fodermærker købes hos dyrehandleren. Skånekost skal du først give ham efter en fasteperiode på 12-14 timer - ingen mad, masser af vand - så maven får ro. Så længe han har dårlig mave, skal han ikke have mere mad.

[QUOTE=LunaTiC;629372]Hvor meget kogt kylling og udkogte (går ud fra det skal være hvide???) ris? Jeg kan vel bare købe noget frossent og så tø det op og koge det ik?

Og skal jeg starte op med det idag eller imorgen? Og i så fald hvor lang tid?

Han ligger bar på mine ben nu og spinder og imens jeg skriver…

jeg sagde også til de tidligere ejere at det Budget tvivlsomt er særlig godt, men det var bare hvad jeg fik med…

Jeg har ikke set man kan få Iams i de alm. supermarkeder? så jeg skal vel i en dyrebuitk går jeg ud fra?[/QUOTE]- Jeg bruger de ris, man kan få i portionsposer, hvor jeg koger en og så er der til et par dage. Jeg startede selv ud med at koge en kyllingefillet pr. dag til én kat (som ikke ville spise det). Jeg ville følge Camillas (dkkorat) vejledning ang. opstart. Iams kan desværre ikke købes i supermarkeder, så du skal enten i en dyrehandlen eller finde en online butik. Jeg ved at zooplus.dk/de/com har produktet.

Det skal være IAMS HAIRBALL - ikke nogen af de andre.

Det er fint at sætte en voksen kat på vand og intet andet i et døgn - ikke en killing

mange tak for jeres hurtige svar… det rart at have den slags backup…:slight_smile:

Imens jeg står og laver min egen morgenmad (udsat pga det her) så plager han om vådfoder (han står et bestemt sted når han vil have det), men det må jeg vel bare ignorere…

Nu vi jo lige ståede op, så ved ikke hvornår han spiste sidst… så det svært at sige om han har fastet hele natten jo… men da jeg ikke har kylling i mit hjem, så han vel vente til jeg får handlede ind her tidlig på eftermiddagen…

ska jeg så vente til han får normal afføring eller skal jeg vente til der er gået et vis antal timer hvor han ikke har haft afføring? jeg er hjemme hele dagen, så kan godt holde øje med det, pånær når jeg skal ud og handle selvfølgelig…

Kenneth er 1 år… lige der omk… så killing er han heldigvis ikke rigtig mere:)

Diarre og mathed kan være tegn på en infektion. Det kan både være virus og bakterier. Har han feber? Er hans ører varmere end normalt?

Foderskift er ikke nogen god ide. Det hjælper ikke på en evt. infektion, og det forstyrrer tarmen yderligere.

vh

Andreas

Afføringen afspejler det, han indtager. Når maven/tarmen er tom, kommer der ikke mere afføring - SÅ er det tid at begynde med skånekost.

Det er positivt, at han har appetit. Jeg ville bestemt give ham en lille smule mad. Og så lidt mere om en time.

vh

Andreas

Hmmm tror ikke hans øre er varmere end normalt… altså de er lidt varme men ikke meget, sådan Lune eller hvad man kan sige lol
Jeg prøvede at tjekke for feber på hovedetlol

Han virker ikke direkte sløv i det, men springer heller ikke rundt, men det også forskelligt hvornår han gør det… lige nu ligger han bar på konmtorskolen ved siden af mig, vi sidder altid på den samme…g

Nej men nu tror jeg de andre mente at det foder han får nu generelt ikke er det bedste, og er enig i at det Budget er noget crap… hvis jeg skulle beholde ham havde jeg også tænkt at skifte til noget godt foder, men jeg bestemmer jo ikke hvad de skal give ham, så det svært, og synes det lidt fjollede at starte op på noget nyt, når han skal tilbage i denne uge, når ´jeg ved de skifter tilbage…:confused:

[QUOTE=Andreas;629387]Diarre og mathed kan være tegn på en infektion. Det kan både være virus og bakterier. Har han feber? Er hans ører varmere end normalt?

Foderskift er ikke nogen god ide. Det hjælper ikke på en evt. infektion, og det forstyrrer tarmen yderligere.

vh

Andreas[/QUOTE]

Det kommer så sandelig an på, hvad katten normalt spiser og hvor slem diarre den har.
Mave-tarm diæt er det en rigtig god ide at skifte til, hvis der opstår pludselig diarre, uanset årsagen.
Dette fordi ‘almindelig’ mad ikke er lige så skånsomt mod mave-tarm kanalen, som diæt-maden.

mave-tarm diæt kan være: Hills I/D våd (og evt tør), Royal Canin Intestinal, som også fåes både som våd og tør og begge i (mindst) 2 varianter (alm og moderate calorie).

God bedring

Hvis min kat pludselig får diarre går jeg til dyrlægen, men får den samme besked hver gang… havregrød med presset tun i tilpas mængde indtil maven er OK igen. Og så på skånekost. Havregrøden laves som normalt, og så med tun (tun i vand). Grøden må ikke være for varm - men heller ikke alt for kold.

Men ellers ville jeg gå til dr. dyr og få katten tjekket.

God bedring til katten herfra…

Jeg gav ham Kogt kylling og hvide ris igår, men han ville ikke rigtig have risene, kyllingen var han helt vild med dog…Gg

Nåmen lagde mærke til at han har kradset i helt vildt i sin bakke siden i går, så der er grus over det hele… kan det være fordi han prøver at begrave hans lort dybere ned fordi han er syg??:?

Imorges da jeg stod op så jeg han havde kastet op på gulvet, sådan noget skummet vand, så kom jeg i tanke om at de 2 gange han har gjort det, med ca. 2 ugers mellemrum, hvor han har været her, så er der kommet en hårbolle med op… men var der ikke i den her. Så jeg tænker, at måske kan det være en hårbolle som han ikke kan få op?? og det har givet diarre fordi det forstyrrer hans system?:besvimer:

Jeg kom så i tanke om at de 2 gange han har gjort det, der har han fået Tun ca. 1 døgn før det er sket. Måske det hjælper med at få det op… så har givet ham noget tun og noget kattegræs her imorges, og så håber jeg at det hjælper…:frowning:

Jeg havde ellers købt nogle piller mod hårboller, men det ikke nogen han er videre glad for, han har spist et par nogle gange…

Wa siger i???

En kat, der har diarré og opkast faster man mindst 12 timer. Den skal kun have adgang til vand.
Herefter kan man starte forsigtigt op med fx kogt kylling - og intet andet.

Hej vivi,

jamen det var også det jeg gjorde i går jo… han fastede i de 10-12 timer, så gav jeg ham lidt kogt kylling og ris…

Nu spørger jeg om det kan være pga. en hårbolle han ik kan få op, at han har det sådan…?:?

Han virker ellers til at have det fint nok… løber rundt og leger, vil gerne nusses, ser frisk ud, ingen feber… så umiddelbart virker han ikke syg.

Det var ikke sådan rigtig opkast, men kun skummende vand, hvis det giver mening… altså sådan noget som normalt kommer op med en hårbolle

kan det være orm?