VOLDSOM hidsig hankat :(

Har brug for noget hjælp :frowning:

Jeg har et stk hidsig hankat…

Han jagter Nynne rundt i hele lejligheden, bider hende i nakken så hun skriger…

Hvis jeg blander mig flyver han på mig stedet for - jeg tør sgu ik røre ham når han er i det humør :frowning:

Han mijaver EN DEL.

Det hele har taget til efter manden er rejst til Afghanistan for 2 uger siden…

Han gjorde det lidt i forvejen men der kunne det stoppes - kan jeg ikke nu…

Hva skal jeg gøre… Jeg har det overhovedet ikke godt med det :frowning:

Hvor gammel er han og er han kasteret? Hvad med pige-missen, er hun steriliseret og hvor gammel er hun?

De er begge neutraliserede…

Han bliver 3 år om 14 dage… hun blev 2 år i Maj…

De har gået sammen i 2 år… Så de er jo ikke lige sat sammen

Han savner din mand - savnet gør ham usikker.
Du skriver, I har oplevet lignende adfærd tidligere, men at I kunne standse det - hvordan? Jeg tror, hankatten skal have “time out” (lukkes væk), når han opfører sig sådan.

Tidligere har vi kunnet distrahere ham… Kalde på ham, larme med en tallerken og så kom de begge to…

Intet kan jeg gøre nu…

Jeg har sat dem i hver sit rum nogen gange, men i perioder føler jeg bare jeg kan lade dem være hver for sig 24/7…

Lige inden jeg oprettede dette indlæg var jeg ovenpå for at stoppe dem og helt seriøst: jeg var pisse bange for ham så sur var han :frowning:

Er det undersøgt om katten evt. har ondt??

Katte der har ondt kan begynde at mjave meget, og ellers tænde totalt af i perioder…

Derudover, så er den eneste gang jeg ellers har hørt om så voldsom en opførsel fra en kat, at ejeren *var pisse bange for ham så sur var han *, et tilfælde hvor årsagen tydeligvis var frustration over den var blevet indekat, og det kom da også til at koste ejeren et sygehusbesøg

[quote=Felis;241074]Er det undersøgt om katten evt. har ondt??

Katte der har ondt kan begynde at mjave meget, og ellers tænde totalt af i perioder…

Derudover, så er den eneste gang jeg ellers har hørt om så voldsom en opførsel fra en kat, at ejeren *var pisse bange for ham så sur var han *, et tilfælde hvor årsagen tydeligvis var frustration over den var blevet indekat, og det kom da også til at koste ejeren et sygehusbesøg[/quote]

Han har været indekat i 3 år… så det tror jeg simpelthen ik på… undskyld…

[quote=Felis;241074]Er det undersøgt om katten evt. har ondt??

Katte der har ondt kan begynde at mjave meget, og ellers tænde totalt af i perioder…

Derudover, så er den eneste gang jeg ellers har hørt om så voldsom en opførsel fra en kat, at ejeren *var pisse bange for ham så sur var han *, et tilfælde hvor årsagen tydeligvis var frustration over den var blevet indekat, og det kom da også til at koste ejeren et sygehusbesøg[/quote]
Ja, du har ganske ret, Felis. Hvis katten er en kat som er vant til at rende udenfor, kan man ikke bare afskære den sit territorie. Især ikke hvis der er noget, som den ikke er vant til, som f.eks at gå på bakke indenfor eller at blive håndteret af mennesker.

Men er det nu det, der er tilfældet her??

Jeg tror faktisk, en del af problemet er, at han kan mærke, du er bange - det gør ham endnu mere usikker… DU skal være i kontrol, ellers vil han forsøge at tage kontrollen i hjemmet, den eneste måde han kan: ved at gøre sig stor og farlig - en opgave han slet ikke kan klare.

[quote=Sheer;241077]Ja, du har ganske ret, Felis. Hvis katten er en kat som er vant til at rende udenfor, kan man ikke bare afskære den sit territorie. Især ikke hvis der er noget, som den ikke er vant til, som f.eks at gå på bakke indenfor eller at blive håndteret af mennesker.

Men er det nu det, der er tilfældet her??[/quote]

Det er det jo nemlig ikke :frowning:

Enig med dkkorat.

Hvis du er sikker på at der ikke er et element af leg i hans adfærd? - som evt. er for voldsom for din hunkat…?

Men hvorfor er han blevet sådan?

Hva skal jeg gøre ved det? Har SÅ meget respekt for dyr der bider, så jeg er mega bange for ham når han er i det humør…

[quote=Sheer;241080]Enig med dkkorat.

Hvis du er sikker på at der ikke er et element af leg i hans adfærd? - som evt. er for voldsom for din hunkat…?[/quote]

Synes simpelthen det er for voldsomt til at være leg… hun kan jo på ingen måde gøre noget igen… han dobbelt så stor som hende og bider hende i nakken og så skriger hun jo fordi hun ingenting kan gøre :frowning:

Prøv at optage det på video…

Jeg har altså ikke lyst til at stå og se på en kat der får tæsk og ik kan klare sig til fordel for at optage det… ved godt det vil være meget nemmere for jer at give et bud… men det er sgu ik rart at høre en kat skrige :frowning:

Du bliver vel nødt til at mande dig op. Tag en stor trøje på og et par handsker, så du kan få fat i ham når det sker.

DU skal mande dig op og tage styringen - gerne inden han hidser sig op… Når han så hidser sig op, skal du i utvetydige vendinger gøre ham klart, at den adfærd vil du ikke tolerere - et godt nakkegreb og en hård tone i stemmen, mens jeg fjerner dem fra situationen, plejer at hjælpe på mine hankatte. Jeg tvivler på, han vil bide dig, hvis du ikke viser frygt.

Hvorfor han er sådan? Fordi din kæreste er hans verdens midtpunkt - han er nu væk.

Sikke en redelighed… :s

Når Bølle hidser sig op plejer jeg eller Søren at tage ham med på toilet. Med det samme hidser han sig ned og slapper helt af. Ved ikke om det er på grund af begrænsningerne i rumstørrelsen, eller at han ved han får lov at blive der til han er faldet til ro igen…

Jeg holder ham i nakken når han gør det - har bare ikke ville sige det for troede det var forkert :frowning:

Men situationen før idag var bare mere end voldsom end at et nakkegreb kunne stoppe det - han vred sig rundt for at få fat i mig… jeg var nødt til at holde ham samtidig med jeg gik ud og lukkede døren til…

Forstår bare ikke hvis det kan påvirke ham så meget at manden er taget afsted… Mikkel har jo aldrig rigtig gidet ham - slet ik i samme stil som han har gidet mig…

[quote=dkkorat;241087]DU skal mande dig op og tage styringen - gerne inden han hidser sig op… Når han så hidser sig op, skal du i utvetydige vendinger gøre ham klart, at den adfærd vil du ikke tolerere - et godt nakkegreb og en hård tone i stemmen, mens jeg fjerner dem fra situationen, plejer at hjælpe på mine hankatte. Jeg tvivler på, han vil bide dig, hvis du ikke viser frygt.

Hvorfor han er sådan? Fordi din kæreste er hans verdens midtpunkt - han er nu væk.[/quote]

Jeg kan bare ik sidde og overvåge ham hele tiden… og ligepludselig flyver han bare afsted efter Nynne - man når slet ik at reagere før han sidder i nakken af hende