Vore nye akvarium (ja, Nobby er der os :))

I går fik vi noget spændende hjem…

Luksuskræet fik self noget at ligge på efter han havde stået og kigget lidt tid

Det er spændende det her i bøtterne…

Men nøj det er kedeligt det her - hvad er det I kigger på?

Ja, vandet var meget grumset i går, men fik fanget billeder af to beboere

Hr Malle og Lady Kirsebær

Her er lige et overbliksbillede (vi skal have købt flere lave og nogle høje planter) - vandet var blevet helt klart her i dag :smiley:

Og nu er det meeeget mere spændende :tihi:

Jeg har forsøgt at optage en lille film for at vise fiskene. Der er er 2 blå gurami og en guld gurami (tror jeg), et par ancistrusmaller, en pink zebrafisk (som snart skal have nogle venner), en flok småååå guppier og nogle kirsebærrejer.
Se klippet med lyd - så er det tydeligt hvor meget Nobby hyggede sig :tihi:

//youtu.be/8f1bPZJlYMs

Vi kommer til løbende at ændre lidt i det hele. Alt i akvariet er noget vi har fået med fra dem vi købte akvariet af, så vi havde lidt at starte på - og så vil vi selv efterhånden tilføje mere/andet:)

:slight_smile:

Sikke et fint TV han har fået sig :tihi:

Hvor er det genialt at man kan høre Nobby spinde løs, mens der bliver filmet fisk :wehuu:

totalt sød video - og virkelig fint akvarium :slight_smile:

Det er da et fint akvarium I har fået erhvervet jer.

Jeg får altid sådan et lyst til at få fisk, når jeg ser andres :høhø:

Smukke fisk - hvor gør I dog meget for den kat… :klapper:

Jeg er lidt pjattet med sugemaller, også jeres, men den grønne stol & Nobbys skønne spinde, løber med min opmærksomhed :tihi:

Nurh, hvor er han sød. :wehuu:

Men hvor er han dog forkælet, når han får sit eget akvarium til underholdning… :klapper:

Hvad man dog ikke anskaffer sig,for at underholde de kære katte:tihi:

Vi har både marsvin og havehøns:D

Tine

Det ser pænt ud :slight_smile:

De der maller, er det dem der kan blive på størrelse med en stegepande? Med tiden? L

Hej Lykke

Sikke et fint akvarium :slight_smile:
Jeg lagde mærke til i videoen, at en af jeres planter, en anubias, er plantet direkte i sandet. Pas på med ikke at få dækket selve rhizomet, da planten så vil rådne :slight_smile: Din malle ligner en almindelig ancistrus i voksenudgaven, men hvis det skulle være en pleco-type, så bliver den kæmpe med tiden :smiley:

Tak for alle kommentarerne :inlove:
Syns os det er et fint akvarium vi har fået - og med tiden burde det blive endnu bedre (for os :))

Nobby er glad for sit tv - selvom han nu kun gider kigge på det når vi sidder og kigger sammen med ham :tihi: Men det er os væææældigt hyggeligt… Han sidder og kigger og ‘peger’ mens han fortæller og spinder :tihi:
Åbenbart er mjaven for fugl og fisk næsten det samme :wink:

Jeg var flad af grin da jeg hørte videoen første gang - troede først det var pumpen der lød så voldsom :tihi: Er så vant til Nobby spinder ligemeget hvad vi laver med ham, at jeg slet ik overvejede at han os gjorde det der :slight_smile:

Den grønne stol er en af mine forældres gamle der lige fik et par klatter maling da jeg flyttede ud :smiley:

Nobby beviste på den i går, at katte ikke nødvendigvis kan få røven med gennem et hul bare fordi resten kan - han ville igennem stolen for at ligge i kassen, og det endte med vi måtte redde ham tilbage gennem hullet…

[QUOTE=skoglund;1055570]Hvad man dog ikke anskaffer sig,for at underholde de kære katte:tihi:

Vi har både marsvin og havehøns:D

Tine[/QUOTE]

Jamen, er det ik meningen man skal det? :stuck_out_tongue:

Ej, det er måske nu jeg skal nævne at Rune virkeligt virkeligt gerne ville have et akvarium - og det har han så fået :slight_smile: Og det er helt vildt - han sidder gerne og glor på det i stedet for at tænde computeren :uha:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1055578]Det ser pænt ud :slight_smile:

De der maller, er det dem der kan blive på størrelse med en stegepande? Med tiden? L[/QUOTE]

[QUOTE=Pernille DL;1055664]Hej Lykke

Sikke et fint akvarium :slight_smile:
Jeg lagde mærke til i videoen, at en af jeres planter, en anubias, er plantet direkte i sandet. Pas på med ikke at få dækket selve rhizomet, da planten så vil rådne :slight_smile: Din malle ligner en almindelig ancistrus i voksenudgaven, men hvis det skulle være en pleco-type, så bliver den kæmpe med tiden :D[/QUOTE]

Mallerne er et par år gamle, så de skulle gerne være nogenlunde udvoksede som de er nu :slight_smile: Dem vi har fået dem af går MEGET MEGET op i deres fisk, så der er styr på at det ik burde være stegepander :wink:

Men øhm… Hvad er en anubias? Og rhizom??
Hvis det er den der der burde vokse på rødder, så ved vi godt den sidder forkert :slight_smile: Men tanken er alligevel at sku skifte en del planter med tiden, så det her er lidt midlertidigt :slight_smile:
Fx er den store rod os en vi har lånt :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1055578]Det ser pænt ud :slight_smile:

De der maller, er det dem der kan blive på størrelse med en stegepande? Med tiden? L[/QUOTE]

:klapper:

fedter du for at komme forbi til en frisk fanget malle :klapper:

Anubias er lige præcis dem, som også sidder på roden :smiley: Rhizomet er den “grundrod”, som planten har udover de tynde små rødder. De små må gerne komme i sand, men ikke den store, som selve bladene sidder på.

En rigtig god begynderplante er en crryptocoryne (kryp-to-ko-ry-ne) :wink: De fåes i store og små varianter og de er næsten umulige at slå ihjel :smiley: Vandpest til at flyde i overfladen er også et hit :slight_smile:

[QUOTE=Pernille DL;1055682]Anubias er lige præcis dem, som også sidder på roden :smiley: Rhizomet er den “grundrod”, som planten har udover de tynde små rødder. De små må gerne komme i sand, men ikke den store, som selve bladene sidder på.

En rigtig god begynderplante er en crryptocoryne (kryp-to-ko-ry-ne) :wink: De fåes i store og små varianter og de er næsten umulige at slå ihjel :smiley: Vandpest til at flyde i overfladen er også et hit :)[/QUOTE]

Hehe… Jeg vil sige dine kloge ord videre til fiskemanden… Jeg skal OVERHOVEDET ikke ha hånden ned i det akvarium og rette på noget - der er snegle :uha:

Hvordan ser sådan en kryptonit;)-plante ud? Google er ikke ligefrem min ven med det spg :S
Vi snakker os om noget overflade-plante, for guramierne skulle være glade for at stå under sådan noget :slight_smile:

Jeres guramier bliver rigtig glade, hvis I sørger for nogle flydeplanter (såsom vandpest) og lader pumpens udstrømning slå ind mod glasset, så der ikke kommer så meget strøm i vandet. Så bygger de nemlig skumreder og leger :hjerte:

Dette er en af de mest almindelige (kryp-to-ko-ry-ner :stuck_out_tongue: ) :

Spørg endelig, hvis I er i tvivl om noget :slight_smile:

[QUOTE=Pernille DL;1055700]Jeres guramier bliver rigtig glade, hvis I sørger for nogle flydeplanter (såsom vandpest) og lader pumpens udstrømning slå ind mod glasset, så der ikke kommer så meget strøm i vandet. Så bygger de nemlig skumreder og leger :hjerte:

Dette er en af de mest almindelige (kryp-to-ko-ry-ner :stuck_out_tongue: ) :

Spørg endelig, hvis I er i tvivl om noget :)[/QUOTE]

Hihi… Tror måske de er for gamle de her… Er min. 3 år :slight_smile:

Den er fin :slight_smile: Kan godt li den bare er grøn…
Formen ligner meget de to vi har der er mørk ovenpå og rød nedenunder :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1055703]Hihi… Tror måske de er for gamle de her… Er min. 3 år :slight_smile:

Den er fin :slight_smile: Kan godt li den bare er grøn…
Formen ligner meget de to vi har der er mørk ovenpå og rød nedenunder :)[/QUOTE]

Guramier kan sagtens lege, selvom de er kommet op i årene. Der skal bare det rette miljø til :slight_smile:

Jeps. Jeg vil tro, at I har en hammerslået og en brown krypto :slight_smile: Hvis du vil supplere med en baggrunds-krypto, så er Mi Oya-modellen rigtig rigtig flot :slight_smile: Grøn på den ene side og lilla på den anden!

Vandpest fåes også med et lod i bunden, så de kan stå og flyde opad. Den mest gængse baggrundsplante, som går i højden, er vallisneria. De er ikke altid så nemme at holde, men det er et forsøg værd :slight_smile:

Vallisneria:

En skov af dem er rigtig flot :slight_smile:

Tillykke med akvariet! :slight_smile:
Det ser rigtig fint ud! :slight_smile:

Mallen er en almindelig Ansistrus - og en han i øvrigt :wink:
Du bør have en kone til ham og en mallehule - det vil han sætte stor pris på :slight_smile:

Hvis du kommer til at mangle Ansistrus maller, så si til!! Jeg har ca 7 milliarder unger af dem i alle størrelser! :slight_smile:
Jeg ELSKER maller de er SÅ seje IMO! :slight_smile:

Jeg har to L maller også - hvoraf den ene er én af “stegepande-modellerne” (han hedder Megamind :wink:
Den anden L-malle er også ok stor S (han hedder Dr. Doofenshmirtz :tihi: )

/Mette

[QUOTE=Pernille DL;1055706]Guramier kan sagtens lege, selvom de er kommet op i årene. Der skal bare det rette miljø til :slight_smile:

Jeps. Jeg vil tro, at I har en hammerslået og en brown krypto :slight_smile: Hvis du vil supplere med en baggrunds-krypto, så er Mi Oya-modellen rigtig rigtig flot :slight_smile: Grøn på den ene side og lilla på den anden!

Vandpest fåes også med et lod i bunden, så de kan stå og flyde opad. Den mest gængse baggrundsplante, som går i højden, er vallisneria. De er ikke altid så nemme at holde, men det er et forsøg værd :slight_smile:

Vallisneria:

En skov af dem er rigtig flot :)[/QUOTE]

Det ka vi godt kalde dem :wink:
Umiddelbart blir de noget af det første der bliver skiftet ud, for sns ik om de der helt mørke planter… Den lille i forgrunden blir i hvert fald skiftet ud med noget pænere…

Jeg har fundet en lang plante i en dyreforretning som jeg syns er fiiin - men aner ik hvad den hedder :tihi:
Men sådan en skal vi nok ha op til at dække lidt for pumpen ovre i venstre side af akvariet…

I den højre side af akvariet er det meningen det skal være lavere planter og lidt mere åbent, for så kan man sidde i sofaen og se ind på siden af akvariet :slight_smile:

Hvis vi får vandpest får det lov til at flyde i toppen, tror jeg…