Vores Favorit Opskrifter

Nu da der er en aftensmadstråd… :savle:

Så tænkte jeg om vi ikke skulle lave en tråd, hvor vi deler vores ynglings opskrifter og giver gode råd til hinanden :slight_smile:

Jeg elsker personligt at lave mad (nok noget med min uddannelse at gøre)
men har en masse nemme og lækre opskrifter, både sunde og usunde :slight_smile:

En lille appetizer:

Fransk reje-hors d’oeuvre
(4 pers)
4 mellemstore tomater
4 spsk hvidsvinolie
salt & friskkværnet peber

4 spsk let mayonaise
½ tsk dijonssennep efter smag

300 g rejer (i bæger) drænet vægt ca 170 g
4 store salatblade
karse til pynt

lune flutes

Skær bunden med blomsten af tomaterne og hul dem forsigtigt ud med en teske, men pas på, at du ikke beskadigere frugtkødet og skindet. kom eddike, salt og peber i tomaterne og lad dem marinerer en times tid, hæld så eddiken ud og lade tomaterne dryppe af på et stk køkkenrulle

Stil rejerne til af drypning

læg salatbladene på 4 små tallenker og anbring en tomat ovenpå
(skær evt. en lille skive af tomaten, så den har en flade at stå på)

Smag mayo’en til med sennepen - den må ikke dominere - og fordel den i tomaterne.
fyld dem så med de afdryppede rejer og pynt med karse.

Server lunt brød til :slight_smile:

“Vegetar kager”

Chokoladekage
3 dl. hvedemel
2 dl. sukker
1 dl. kakao (rent kakao pulver)
2 tsk. bagepulver
2 spsk. olie
3 dl. soya cacaodrik

Bland mel, sukker, kakao og bagepulver i en skål og tilsæt olie og soyadrik. Rør dejen godt sammen og hæld den i en smurt form (ikke for stort). Bages ved 200°C i ca. 30 minutter. Færdig!
og den kan godt blive lidt mørk/tung i smagen, men så kan du bare komme lidt mindre kakaopulver i. og skal den være helt vergansk så husk at kigge bag på alle tingene du køber, så de ikke indeholder noget dyrisk…

Drømmekage:
3,75 dl hvedemel
2,5 dl sukker
1 tsk bagepulver(med lidt top)
½ tsk salt
2,5 dl vand
0,75 dl neutral olie (feks. rapsolie – men IKKE olivenolie)
Evt. ½ tsk vanilje

Fyld til toppen:
40 g plantemargarine
2 dl kokosmel
2 dl brun farin
1/4 dl soyamælk
Evt. ½ tsk kanel

Kagen: alt blandes sammen (dog olie og vand til sidst lidt af gangen) og røres til en jævn masse. Hæld dejen i en bradepande som er cirka 21×21 cm. Kagen bages 30-40 minutter ved 200 grader.

Fyldet: hæld alt i en gryde. 5 minutter før kagen er færdig tænder man for varmen og smelter fyldet. Det behøver slet ikke at koge. Det skal bare smeltes.

Tag kagen ud af ovnen, hæld fyldet over kagen og bag den i yderligere 5 minutter. Hold øje med tiden – den må IKKE få for meget.

NB: Bemærk, at der står evt. kanel og evt. vanilje. Jeg synes man skal vælge én af delene. Det bliver alt for meget og alt for sødt, hvis man bruger begge dele, men det kan man self. selv vælge. Jeg kom desuden mere kokos og brun farin i fyldmassen, da der ellers ikke var nok til at dække hele kagen ordenligt.

Dressinger …

Som aldrig slår fejl

Goucamole

Avocado…
Lidt creme fraiche …
Salt /peber
Tomat eller peberfrugt
Hvidløg

Tzaziki

Reven agurk …hvor agurkesaften er taget fra
Youghurt …alm eller den græske
Salt
Hvidløg

Paprika dressing

Creme fraiche
Hvidløg
Paprika
lidt tomat ketchup
salt/peber

Olie dressing

Olivenolie
balsamico eddike
Citronsaft
hvidløg
salt/peber

Alle disse dressinger er brugbare til næsten alle retter

den sidst nævnte vender jeg i pasta eller kartoffel salat med masser af grøntsager i

Verdens (måske) nemmeste pastaret
20 min.
2 pers.:

1 pakke frisk pasta
1 spiseske fuld hvidløgssmøreost
1 dåse hakkede flåede tomater
1 peberfrugt
½ bakke champignoner
1 bouillon terning
1 teskefuld oregano og paprika (evt. chili)
½ teskefuld sukker

Fremgangsmåde:

1. Skyl champignonerne og skær dem ud i passende størrelse, og kom dem på en meget varm stegepande. Lad champignonerne få farve og lad vandet fra dem fordampe.
  2. Kom dåsen med tomaterne i, sammen med den hakkede peberfrugt, bouillonterningen, oregano og paprika.
  3. Lad blandingen simre ved svag varme og under omrøring, mens pastaen koges i en anden gryde efter pakkens anvisning.
  4. Når pastaen er kogt, hældes vandet hurtigt fra og pastaen puttes tilbage i gryden (pastaen skal være forholdsvis våd). Derefter røres hvidløgsosten ud i pastaen, og grønsagsblandingen røres herefter i.

Den grønne: Tag et par håndfulde godt skyllet frisk spinat og tilsæt dem som det sidste i trin 4.
Man kan i øvrigt tilsætte de grønsager man har lyst til i punkt 1., fx blegselleri.

Kød elskeren: Steg en pakke chorizo (spansk pølse), sammen med champignonerne i trin 1.
Eller tilsæt en dåse tun, under trin 2.

Banan lagkage med kakaocreme til 1 person:

LAGKAGE BUNDE:
2 æg
30 gram kalorielet mayonaise
9 tsk mel
3 tsk bagepulver

FYLD:
50 gram græsk youghurt (10%)
150 gram jordbær
1 banan
3 tsk fedtfattig jordbærsyltetøj

KAKAO CREME
200 gram græsk youghurt
1 tsk valrhona kakao
et par dråber flydende sødemiddel

Lagkagebunde:
pisk hviderne stive. bland de øvrige ingredienser sammen med æggeblommerne. til sidst blandes det hele sammen.

del portionen i 2 og bag hver portion ved 200 grader i 10 minutter.

Fyld:
Mos med en gaffel banan, jordbærerne og syltetøjet sammen. vend forsigtigt massen ned i youghurten.læg fyldet mellem bundene.

Kakao Creme:
rør youghurten sammen med kakaoen og smag den til med flydende sødemiddel. Hæld cremen udover kagen…

Indisk Kylling
du skal til 4 personer bruge:
8 dl fuldkorns pasta
4 kyllingebryst i mindre stykker
1 løg
2 fed hvidløg
1 rød peberfrugt
1 spk. margarine
1 dåse flåede tomater
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk chilli pulver
1 tsk kanel
1 spk soja
1 dl 9% cremefraiche
1 spk hvedemel

Hak løg, hvidløg, tomat og peberfrugt.
Svits løg og hvidløg i margarine ved svag varme.
Tilsæt kylling, flåede tomater, krydderier og soja.
Kog soucen i ca 15 minutter.
Kog pastaen.
Tilsæt peberfrugt og cremefraiche, blandet med hvedemel i saucen.
Tilsæt pastaen i soucen og lad den koge yderligere i 5 min.

Opskriften er oprindeligt fra Grillguru.dk, men jeg modificerede min lidt for at gøre den en smule mildere:

Chili Sauce (det fylder et stort marmeladeglas)

• 1 pakke soltørrede tomater i krydderolie (en form for pose fra Netto)
  • 2,5 spk. tørrede chiliflager (fra en etnisk grønthandler)
  • 1/2 tsk. hvidløgspulver (fra en etnisk grønthandler)
  • 1 tsk. Garam Masala (fra en etnisk grønthandler)
  • 1/2 tsk. salt
  • 1 tsk. citronsaft
  • 2 tsk. sukker
  • 140 gr tomatpure (en af de forholdsvis små dåser fra Netto)
  • Koldpresset rapsolie (det SKAL være en neutral olie pga. smager, så man kan ikke benytte olivenolie)

Da jeg ikke benyttede soltørrede tomater i glas (og der derfor ikke var en stor mængde olie ved dem), puttede jeg bare de soltørrede tomater i blenderen sammen med en god portion olie og blendede indtil det var en pæn og ensartet masse.
Den blendede masse puttede jeg i en skål og tilsatte alle de andre ingredienser. Herefter blandede jeg godt rundt og tilsatte endnu en god mængde olie. Tilsammen tror jeg ca., at jeg tilsatte ca. 2 dl olie.
Herefter skal blandingen puttes i et skoldet glasbeholder og stilles i køleskabet i 2-3 timer. Når tiden er gået, tager man glasset ud og ser, om der er nok olie i blandingen (Det skal være sådan, at der ca. er 1-2 mm olie i toppen over blandingen). Er der ikke nok, tilsætter man mere, rører rundt og venter igen 2-3 timer mens blandingen står i køleskabet. Olien er meget vigtig for holdbarheden.
Sidst skal blandingen stå 2-3 dage i køleskabet, før den tages i brug, for at smagen rigtig kan trænge ud af alle ingredienserne. Desuden skal chiliflagerne have god tid deri, så de ikke bare er gummiagtige.

Der kan altid tilsættes ekstra chiliflager eller en tsk. cayennepeber for at gøre blandingen stærkere, men man skal bare huske, at hver gang man tilsætte noget, skal man igen vente 2-3 dage før man kan smage forskellen.

Opbevar i køleskabet.

Spinatpizza:

Bund:
50g Gær
1 dl lunkent vand
4 spsk olie
2 stk salt
2 dl hvedemel
2 dl grahamsmel

Opløs gæren i vandet. Tilsæt de andre indridenser, og ælt dejen godt. Hvis den klister for meget tilsættes mere grahamsmel. Sæt dejen til at hæve et lunt sted i en times tid.

Tomat sovs:
1 dåse hakket tomat
1 dåse pure
3 fed hvidløg
1 frisk chili

Bland hakket tomat, pure, hvidløg og chili i en skål. Blend sovsen med en stav-blender, til en ensartet masse. Fordel sovsen udover den udrullede pizza bund.

Fyld:
1 rødløg
2 peberfrugter
1 pose frossen helbadet spinat
200g revet ost
Oregano

Fordel løg, spinat og peberfrugt på pizzaen, drys osten udover, og afslut med oregano. Sæt pizzaen midt i en forvarmet ovn 225 grader, og bag den i 15-20 min

Spinat Lasagne:

1 dåse hakket tomat
1 pose frossen helbladet spinat
2-4 fed hvidløg
1 Frisk chili
Lidt muskatnød, rives i
Salt og peber
200g revet ost
mornay sovs
9 fuldkorns lasagneplader

Kog noget vand, kom pladerne i vandet, ca 3 min til de er bløde, men ikke gennemkogt
Svits løg, hvidløg, og chili. Kom derefter spinat og hakket tomater i. Smag til med salt, peber og muskatnød. Kom ca 70g revet ost i.

Start med lidt fyld samt mornay sovs, og så lasagneplader, fortsæt til der ikke er mere (slut dog med fyld)

Kom lasagnen i en forvarmet ovn 200 grader i 30 min - kom resten af osten oven på de sidste 10 min

Thailaks

4 stk. laksefilet uden skind
1 spsk limesaft
1 spsk hvedemel
1/2 tsk salt
1 spsk olie
1 rød peberfrugt skåret i strimler
1 grøn peberfrugt skåret i strimler
1 rødløg, skåret i skiver
1 spsk finthakket ingefær
1 dl fiskebouillon
3 spsk chilisauce
1 tsk revet limeskal
1/2 tsk cayennepeber
2 spsk finthakket basilikum

Dryp laksen med limesaft og vend den i hvedemel tilsat 1/2 tsk salt.
Opvarm 2 tsk af olien i stegepanden og steg laksen 2-3 min. på hver side. Tag den op og hold den varm.
Kom resten af olien på panden og steg peberfrugt, løg og ingefær 3 minutter. Kom bouillon, chilisauce, limeskal og cayennepeber i og bring det i kog. Kog i 3 minutter og drys med basilikum.
Serveres med ris til.

Junglekylling
(til 4 personer)

4 kyllingefileter uden skind og ben (ca. 500g)
10 g smør
1 tsk ostindisk karry (eller alm. stærk karry)
1/2 tsk groft salt
friskkværnet peber
4 dl madlavningsfløde (18%)
1½ tsk koncentreret kyllingefond (i mangel af dette kan man bruge en hønsebouillonterning)

Tilbehør

320 g løse ris
300 g bananer i skiver
150 g dampede ærter
150 g mangofrugt

Skær kyllingefileterne i strimler. Lad smørret blive gyldent i en pande, og brun kyllingekødet i ca. 3 minutter. Drys med karry, salg og peber. Rør fløde og koncentreret kyllingefond i (eller tilsæt en hønsebouillonterning), og lad retten koge i ca. 4 minutter. Server junglekylling med kogte ris, bananer, ærter og mangofrugt.

Pebermyntebrownies:

125 g mørk chokolade af god kvalitet
100 g usaltet smør, i tern
3 store æg
200 g sukker
100 g mel
2 spsk kakaopulver
100-200 g mørk chokolade med pebermyntecreme (afhængigt af den ønskede smag)

• En bageform ca. 20x25 cm, smurt og foret med bagepapir.

Forvarm ovnen til 180 grader. Bræk den mørke chokolade i stykker, og kom dem i en ovnfast skål sammen med smørret. Sæt skålen over en gryde med dampende vand, og smelt det forsigtigt under hyppig omrøring. Fjern skålen fra gryden, og køl af.

Pisk æggene med elpisker eller piskeris, tilsæt sukker, og pisk, til det er tykt og mousse-agtigt.

Pisk den smeltede chokolademasse i. Sigt mel og kakao over blandingen, og rør. Hæld halvdelen af dejen i bageformen, og fordel den jævnt, når det er godt blandet.

Lad pebermyntechokoladerne være hele eller bræk dem i stykker, afhængigt af størrelsen. Læg dem på dejen i formen. Spred resten af dejen over, så den dækker pebermyntechokoladerne helt.

Bages ca. 25 min. eller indtil der ikke hænger noget fast i en kødnål, stukket i kagen halvvejs mellem kanten og midten (noget af den klistrede pebermynte vil dog sidde på. Tag formen ud af ovnen.

Lad kagen afkøle, før den tages ud af formen og skæres i 20 stykker. Opbevares i en lufttæt beholder. Spises inden for 5 dage, eller mindre

1/2 pakke pastasløjfer.
2 stk Mornaysauce
1/2 liter piskefløde
3 forårsløg
1 alm løg
3-4 gulerødder
1/2 blomkålshovede
1 dåse majs
1 knold broccoli
1 muskatnød
3 fed hvidløg

Løg, forårsløg, blomkål, broccoli og gulerødder hakkes og hældes i et stort ildfast fad sammen med pastasløjferne.
Hvidløgsfeddene kan enten hakkes eller presses i.
Hæld mornaysauce og piskefløde over og tilsæt majs.
Husk at fordele det hele jævnt.
Riv muskatnødden over og sæt det i forvarmet ovn ved 200 grader i ca 45 minutter.

Tag et stort kalkun eller kyllingebryst og skær op på langs.
Kom frisk mozarella, friskhakket basilikum og evt lidt tomatskiver i og pak det ind i bacon.
Sæt det ind i ovnen til pastaretten efter et kvarters tid og lad det stege færdigt sammen.

Den bedste lasagne (med rødvin):

Ingredienser:

• Kødsauce:

• 50 g. smør

• 2 spsk. olivenolie

• 1 stor finthakket gulerod (jeg plejer at bruge en del flere gulerødder)

• 1 finthakket stilk bladselleri

• 1 finthakket løg

• 200 g. magert hakket kalve- eller oksekød

• 1 glas rødvin

• lidt okse- eller hønsebouillon

• 3 spsk. koncentreret tomatpuré

• salt og peber

• 200-250 g. lasagneplader

• ca. 150 g. frisk revet parmesan

• smørklatter

Bechamelsauce

• 25 g. smør
  • 2 ½ spsk. hvedemel
  • 5 dl kogende mælk
  • revet muskatnød
  • salt og peber

Fremgangsmåde:

Kødsauce:
Varm smør og olie i en stor gryde, og svits grøntsagerne ca. 10 min. Tilsæt kødet og brun det i ca 15 min., rør godt rundt imens.

Hæld vinen ved, og lad saucen koge et par minutter. Hæld lidt bouillon ved så det ikke brænder på.

Rør tomatpuréen ud i lidt bouillon, og hæld det i saucen. Lad det simre i 1 ½ time. Tilsæt mere bouillon, hvis saucen tørrer ind. Smag til med alt og peber.

Bechamelsauce:
Smelt smøren i en gryde, det må ikke bruse eller brune, rør melet i. Pisk langsomt mælken i, smag til med salt, peber og muskat.

Kog lasagnepladerne efter anvisningen, tag pladerne op, læg dem på et fugtigt viskestykke. Læg skiftevis lag af pastaplader, bechamelsauce, kødsauce og revet parmesan i et smurt fad. Det øverste lag skal være bechamelsauce og ost. Læg smørklatter ovenpå.

Bag lasagnen i ovnen ved 200 grader i ca 30 min. til overfladen er gylden.

Servér med en god salat.

Kyllingefad

4 stk. Kylling brystfilet.
1-2 Porre.
Bacontern.
Kaffefløde (pga. fedtindholdet).
1 dåse hakkede tomater.
Gulerødder.
Salt.
Peber.
Du kan tilsætte masser af andre ting - Kun fantasien sætter grænser!

Retten serveres evt. med ris.
Skær porrerne, skær gulerødderne (i stave) steg kylling og bacon – tilsæt alle ingredienserne rør det hele sammen – smag det til – hæld det i et fad og ind i ovnen 180-200grader ca. 20 min.

Hvidvinsbraiseret svinemørbrad med hvidløg

Ingredienser:
6-8oo g svinemørbrad
2 gulerødder
6-8 fed hvidløg
Basilikum
Olie
2-3 dl hvidvin
Salt
Peber

Fremgangsmåde:
Mørbraden krydres med salt og peber og brunes på alle sider. Derefter tages den op.
Gulerødderne skæres i skiver og lægges i olien sammen med hvidløg.
Efter 5-10 minutter lægges mørbraden tilbage i gryden.
Kom hvidvin i gryden og lad det småkoge under låg i cirka 30 minutter.
Retten jævnes og smages til med salt og peber.
Skær mørbraden i skiver.
Server med kartofler, ris eller pasta.

Undskylder…
men faldt lige over en af mine samlinger :slight_smile:
Håber i kan nyde dem som jeg kan :smiley:

Psst - vi har et madlavningsrum, som du kan melde dig til. Der deler vi mange opskrifter, idéer etc :wink:

Så længe har jeg slet ikke været herinde endnu til at jeg har fundet ud af det endnu :-o

Du går ind under “din profil”, klikker på “grupper” under Netværk. Der kan du tilmelde dig madlavningsgruppen, og andre grupper.

Mange tak :smiley:

[quote=Lykke86;484428]“Vegetar kager”

Chokoladekage
3 dl. hvedemel
2 dl. sukker
1 dl. kakao (rent kakao pulver)
2 tsk. bagepulver
2 spsk. olie
3 dl. soya cacaodrik

Bland mel, sukker, kakao og bagepulver i en skål og tilsæt olie og soyadrik. Rør dejen godt sammen og hæld den i en smurt form (ikke for stort). Bages ved 200°C i ca. 30 minutter. Færdig!
og den kan godt blive lidt mørk/tung i smagen, men så kan du bare komme lidt mindre kakaopulver i. og skal den være helt vergansk så husk at kigge bag på alle tingene du køber, så de ikke indeholder noget dyrisk…

Drømmekage:
3,75 dl hvedemel
2,5 dl sukker
1 tsk bagepulver(med lidt top)
½ tsk salt
2,5 dl vand
0,75 dl neutral olie (feks. rapsolie – men IKKE olivenolie)
Evt. ½ tsk vanilje

Fyld til toppen:
40 g plantemargarine
2 dl kokosmel
2 dl brun farin
1/4 dl soyamælk
Evt. ½ tsk kanel

Kagen: alt blandes sammen (dog olie og vand til sidst lidt af gangen) og røres til en jævn masse. Hæld dejen i en bradepande som er cirka 21×21 cm. Kagen bages 30-40 minutter ved 200 grader.

Fyldet: hæld alt i en gryde. 5 minutter før kagen er færdig tænder man for varmen og smelter fyldet. Det behøver slet ikke at koge. Det skal bare smeltes.

Tag kagen ud af ovnen, hæld fyldet over kagen og bag den i yderligere 5 minutter. Hold øje med tiden – den må IKKE få for meget.

NB: Bemærk, at der står evt. kanel og evt. vanilje. Jeg synes man skal vælge én af delene. Det bliver alt for meget og alt for sødt, hvis man bruger begge dele, men det kan man self. selv vælge. Jeg kom desuden mere kokos og brun farin i fyldmassen, da der ellers ikke var nok til at dække hele kagen ordenligt.

Dressinger …

Som aldrig slår fejl

Goucamole

Avocado…
Lidt creme fraiche …
Salt /peber
Tomat eller peberfrugt
Hvidløg

Tzaziki

Reven agurk …hvor agurkesaften er taget fra
Youghurt …alm eller den græske
Salt
Hvidløg

Paprika dressing

Creme fraiche
Hvidløg
Paprika
lidt tomat ketchup
salt/peber

Olie dressing

Olivenolie
balsamico eddike
Citronsaft
hvidløg
salt/peber

Alle disse dressinger er brugbare til næsten alle retter

den sidst nævnte vender jeg i pasta eller kartoffel salat med masser af grøntsager i

Verdens (måske) nemmeste pastaret
20 min.
2 pers.:

1 pakke frisk pasta
1 spiseske fuld hvidløgssmøreost
1 dåse hakkede flåede tomater
1 peberfrugt
½ bakke champignoner
1 bouillon terning
1 teskefuld oregano og paprika (evt. chili)
½ teskefuld sukker

Fremgangsmåde:

1. Skyl champignonerne og skær dem ud i passende størrelse, og kom dem på en meget varm stegepande. Lad champignonerne få farve og lad vandet fra dem fordampe.
  2. Kom dåsen med tomaterne i, sammen med den hakkede peberfrugt, bouillonterningen, oregano og paprika.
  3. Lad blandingen simre ved svag varme og under omrøring, mens pastaen koges i en anden gryde efter pakkens anvisning.
  4. Når pastaen er kogt, hældes vandet hurtigt fra og pastaen puttes tilbage i gryden (pastaen skal være forholdsvis våd). Derefter røres hvidløgsosten ud i pastaen, og grønsagsblandingen røres herefter i.

Den grønne: Tag et par håndfulde godt skyllet frisk spinat og tilsæt dem som det sidste i trin 4.
Man kan i øvrigt tilsætte de grønsager man har lyst til i punkt 1., fx blegselleri.

Kød elskeren: Steg en pakke chorizo (spansk pølse), sammen med champignonerne i trin 1.
Eller tilsæt en dåse tun, under trin 2.

Banan lagkage med kakaocreme til 1 person:

LAGKAGE BUNDE:
2 æg
30 gram kalorielet mayonaise
9 tsk mel
3 tsk bagepulver

FYLD:
50 gram græsk youghurt (10%)
150 gram jordbær
1 banan
3 tsk fedtfattig jordbærsyltetøj

KAKAO CREME
200 gram græsk youghurt
1 tsk valrhona kakao
et par dråber flydende sødemiddel

Lagkagebunde:
pisk hviderne stive. bland de øvrige ingredienser sammen med æggeblommerne. til sidst blandes det hele sammen.

del portionen i 2 og bag hver portion ved 200 grader i 10 minutter.

Fyld:
Mos med en gaffel banan, jordbærerne og syltetøjet sammen. vend forsigtigt massen ned i youghurten.læg fyldet mellem bundene.

Kakao Creme:
rør youghurten sammen med kakaoen og smag den til med flydende sødemiddel. Hæld cremen udover kagen…

Indisk Kylling
du skal til 4 personer bruge:
8 dl fuldkorns pasta
4 kyllingebryst i mindre stykker
1 løg
2 fed hvidløg
1 rød peberfrugt
1 spk. margarine
1 dåse flåede tomater
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt spidskommen
1 tsk chilli pulver
1 tsk kanel
1 spk soja
1 dl 9% cremefraiche
1 spk hvedemel

Hak løg, hvidløg, tomat og peberfrugt.
Svits løg og hvidløg i margarine ved svag varme.
Tilsæt kylling, flåede tomater, krydderier og soja.
Kog soucen i ca 15 minutter.
Kog pastaen.
Tilsæt peberfrugt og cremefraiche, blandet med hvedemel i saucen.
Tilsæt pastaen i soucen og lad den koge yderligere i 5 min.

Opskriften er oprindeligt fra Grillguru.dk, men jeg modificerede min lidt for at gøre den en smule mildere:

Chili Sauce (det fylder et stort marmeladeglas)

• 1 pakke soltørrede tomater i krydderolie (en form for pose fra Netto)
  • 2,5 spk. tørrede chiliflager (fra en etnisk grønthandler)
  • 1/2 tsk. hvidløgspulver (fra en etnisk grønthandler)
  • 1 tsk. Garam Masala (fra en etnisk grønthandler)
  • 1/2 tsk. salt
  • 1 tsk. citronsaft
  • 2 tsk. sukker
  • 140 gr tomatpure (en af de forholdsvis små dåser fra Netto)
  • Koldpresset rapsolie (det SKAL være en neutral olie pga. smager, så man kan ikke benytte olivenolie)

Da jeg ikke benyttede soltørrede tomater i glas (og der derfor ikke var en stor mængde olie ved dem), puttede jeg bare de soltørrede tomater i blenderen sammen med en god portion olie og blendede indtil det var en pæn og ensartet masse.
Den blendede masse puttede jeg i en skål og tilsatte alle de andre ingredienser. Herefter blandede jeg godt rundt og tilsatte endnu en god mængde olie. Tilsammen tror jeg ca., at jeg tilsatte ca. 2 dl olie.
Herefter skal blandingen puttes i et skoldet glasbeholder og stilles i køleskabet i 2-3 timer. Når tiden er gået, tager man glasset ud og ser, om der er nok olie i blandingen (Det skal være sådan, at der ca. er 1-2 mm olie i toppen over blandingen). Er der ikke nok, tilsætter man mere, rører rundt og venter igen 2-3 timer mens blandingen står i køleskabet. Olien er meget vigtig for holdbarheden.
Sidst skal blandingen stå 2-3 dage i køleskabet, før den tages i brug, for at smagen rigtig kan trænge ud af alle ingredienserne. Desuden skal chiliflagerne have god tid deri, så de ikke bare er gummiagtige.

Der kan altid tilsættes ekstra chiliflager eller en tsk. cayennepeber for at gøre blandingen stærkere, men man skal bare huske, at hver gang man tilsætte noget, skal man igen vente 2-3 dage før man kan smage forskellen.

Opbevar i køleskabet.

Spinatpizza:

Bund:
50g Gær
1 dl lunkent vand
4 spsk olie
2 stk salt
2 dl hvedemel
2 dl grahamsmel

Opløs gæren i vandet. Tilsæt de andre indridenser, og ælt dejen godt. Hvis den klister for meget tilsættes mere grahamsmel. Sæt dejen til at hæve et lunt sted i en times tid.

Tomat sovs:
1 dåse hakket tomat
1 dåse pure
3 fed hvidløg
1 frisk chili

Bland hakket tomat, pure, hvidløg og chili i en skål. Blend sovsen med en stav-blender, til en ensartet masse. Fordel sovsen udover den udrullede pizza bund.

Fyld:
1 rødløg
2 peberfrugter
1 pose frossen helbadet spinat
200g revet ost
Oregano

Fordel løg, spinat og peberfrugt på pizzaen, drys osten udover, og afslut med oregano. Sæt pizzaen midt i en forvarmet ovn 225 grader, og bag den i 15-20 min

Spinat Lasagne:

1 dåse hakket tomat
1 pose frossen helbladet spinat
2-4 fed hvidløg
1 Frisk chili
Lidt muskatnød, rives i
Salt og peber
200g revet ost
mornay sovs
9 fuldkorns lasagneplader

Kog noget vand, kom pladerne i vandet, ca 3 min til de er bløde, men ikke gennemkogt
Svits løg, hvidløg, og chili. Kom derefter spinat og hakket tomater i. Smag til med salt, peber og muskatnød. Kom ca 70g revet ost i.

Start med lidt fyld samt mornay sovs, og så lasagneplader, fortsæt til der ikke er mere (slut dog med fyld)

Kom lasagnen i en forvarmet ovn 200 grader i 30 min - kom resten af osten oven på de sidste 10 min

Thailaks

4 stk. laksefilet uden skind
1 spsk limesaft
1 spsk hvedemel
1/2 tsk salt
1 spsk olie
1 rød peberfrugt skåret i strimler
1 grøn peberfrugt skåret i strimler
1 rødløg, skåret i skiver
1 spsk finthakket ingefær
1 dl fiskebouillon
3 spsk chilisauce
1 tsk revet limeskal
1/2 tsk cayennepeber
2 spsk finthakket basilikum

Dryp laksen med limesaft og vend den i hvedemel tilsat 1/2 tsk salt.
Opvarm 2 tsk af olien i stegepanden og steg laksen 2-3 min. på hver side. Tag den op og hold den varm.
Kom resten af olien på panden og steg peberfrugt, løg og ingefær 3 minutter. Kom bouillon, chilisauce, limeskal og cayennepeber i og bring det i kog. Kog i 3 minutter og drys med basilikum.
Serveres med ris til.

Junglekylling
(til 4 personer)

4 kyllingefileter uden skind og ben (ca. 500g)
10 g smør
1 tsk ostindisk karry (eller alm. stærk karry)
1/2 tsk groft salt
friskkværnet peber
4 dl madlavningsfløde (18%)
1½ tsk koncentreret kyllingefond (i mangel af dette kan man bruge en hønsebouillonterning)

Tilbehør

320 g løse ris
300 g bananer i skiver
150 g dampede ærter
150 g mangofrugt

Skær kyllingefileterne i strimler. Lad smørret blive gyldent i en pande, og brun kyllingekødet i ca. 3 minutter. Drys med karry, salg og peber. Rør fløde og koncentreret kyllingefond i (eller tilsæt en hønsebouillonterning), og lad retten koge i ca. 4 minutter. Server junglekylling med kogte ris, bananer, ærter og mangofrugt.

Pebermyntebrownies:

125 g mørk chokolade af god kvalitet
100 g usaltet smør, i tern
3 store æg
200 g sukker
100 g mel
2 spsk kakaopulver
100-200 g mørk chokolade med pebermyntecreme (afhængigt af den ønskede smag)

• En bageform ca. 20x25 cm, smurt og foret med bagepapir.

Forvarm ovnen til 180 grader. Bræk den mørke chokolade i stykker, og kom dem i en ovnfast skål sammen med smørret. Sæt skålen over en gryde med dampende vand, og smelt det forsigtigt under hyppig omrøring. Fjern skålen fra gryden, og køl af.

Pisk æggene med elpisker eller piskeris, tilsæt sukker, og pisk, til det er tykt og mousse-agtigt.

Pisk den smeltede chokolademasse i. Sigt mel og kakao over blandingen, og rør. Hæld halvdelen af dejen i bageformen, og fordel den jævnt, når det er godt blandet.

Lad pebermyntechokoladerne være hele eller bræk dem i stykker, afhængigt af størrelsen. Læg dem på dejen i formen. Spred resten af dejen over, så den dækker pebermyntechokoladerne helt.

Bages ca. 25 min. eller indtil der ikke hænger noget fast i en kødnål, stukket i kagen halvvejs mellem kanten og midten (noget af den klistrede pebermynte vil dog sidde på. Tag formen ud af ovnen.

Lad kagen afkøle, før den tages ud af formen og skæres i 20 stykker. Opbevares i en lufttæt beholder. Spises inden for 5 dage, eller mindre

1/2 pakke pastasløjfer.
2 stk Mornaysauce
1/2 liter piskefløde
3 forårsløg
1 alm løg
3-4 gulerødder
1/2 blomkålshovede
1 dåse majs
1 knold broccoli
1 muskatnød
3 fed hvidløg

Løg, forårsløg, blomkål, broccoli og gulerødder hakkes og hældes i et stort ildfast fad sammen med pastasløjferne.
Hvidløgsfeddene kan enten hakkes eller presses i.
Hæld mornaysauce og piskefløde over og tilsæt majs.
Husk at fordele det hele jævnt.
Riv muskatnødden over og sæt det i forvarmet ovn ved 200 grader i ca 45 minutter.

Tag et stort kalkun eller kyllingebryst og skær op på langs.
Kom frisk mozarella, friskhakket basilikum og evt lidt tomatskiver i og pak det ind i bacon.
Sæt det ind i ovnen til pastaretten efter et kvarters tid og lad det stege færdigt sammen.

Den bedste lasagne (med rødvin):

Ingredienser:

• Kødsauce:

• 50 g. smør

• 2 spsk. olivenolie

• 1 stor finthakket gulerod (jeg plejer at bruge en del flere gulerødder)

• 1 finthakket stilk bladselleri

• 1 finthakket løg

• 200 g. magert hakket kalve- eller oksekød

• 1 glas rødvin

• lidt okse- eller hønsebouillon

• 3 spsk. koncentreret tomatpuré

• salt og peber

• 200-250 g. lasagneplader

• ca. 150 g. frisk revet parmesan

• smørklatter

Bechamelsauce

• 25 g. smør
  • 2 ½ spsk. hvedemel
  • 5 dl kogende mælk
  • revet muskatnød
  • salt og peber

Fremgangsmåde:

Kødsauce:
Varm smør og olie i en stor gryde, og svits grøntsagerne ca. 10 min. Tilsæt kødet og brun det i ca 15 min., rør godt rundt imens.

Hæld vinen ved, og lad saucen koge et par minutter. Hæld lidt bouillon ved så det ikke brænder på.

Rør tomatpuréen ud i lidt bouillon, og hæld det i saucen. Lad det simre i 1 ½ time. Tilsæt mere bouillon, hvis saucen tørrer ind. Smag til med alt og peber.

Bechamelsauce:
Smelt smøren i en gryde, det må ikke bruse eller brune, rør melet i. Pisk langsomt mælken i, smag til med salt, peber og muskat.

Kog lasagnepladerne efter anvisningen, tag pladerne op, læg dem på et fugtigt viskestykke. Læg skiftevis lag af pastaplader, bechamelsauce, kødsauce og revet parmesan i et smurt fad. Det øverste lag skal være bechamelsauce og ost. Læg smørklatter ovenpå.

Bag lasagnen i ovnen ved 200 grader i ca 30 min. til overfladen er gylden.

Servér med en god salat.

Kyllingefad

4 stk. Kylling brystfilet.
1-2 Porre.
Bacontern.
Kaffefløde (pga. fedtindholdet).
1 dåse hakkede tomater.
Gulerødder.
Salt.
Peber.
Du kan tilsætte masser af andre ting - Kun fantasien sætter grænser!

Retten serveres evt. med ris.
Skær porrerne, skær gulerødderne (i stave) steg kylling og bacon – tilsæt alle ingredienserne rør det hele sammen – smag det til – hæld det i et fad og ind i ovnen 180-200grader ca. 20 min.

Hvidvinsbraiseret svinemørbrad med hvidløg

Ingredienser:
6-8oo g svinemørbrad
2 gulerødder
6-8 fed hvidløg
Basilikum
Olie
2-3 dl hvidvin
Salt
Peber

Fremgangsmåde:
Mørbraden krydres med salt og peber og brunes på alle sider. Derefter tages den op.
Gulerødderne skæres i skiver og lægges i olien sammen med hvidløg.
Efter 5-10 minutter lægges mørbraden tilbage i gryden.
Kom hvidvin i gryden og lad det småkoge under låg i cirka 30 minutter.
Retten jævnes og smages til med salt og peber.
Skær mørbraden i skiver.
Server med kartofler, ris eller pasta.

Undskylder…
men faldt lige over en af mine samlinger :slight_smile:
Håber i kan nyde dem som jeg kan :D[/quote]
:tak: der er mange af dem som skal afprøves
Hilsen Lisbeth

Jeg har simpelthen så meget …

også som ikke er skrevet ned…

Både vegansk og kødædende :smiley:

[quote=Lykke86;484513]Jeg har simpelthen så meget …

også som ikke er skrevet ned…

Både vegansk og kødædende :D[/quote]

Kom endelig med det hvis du kan huske det, jeg er sååå ideforladt hvad opskrifter angår.
Jeg elsker nyt mad :smiley:

Jeg skal nok fylde ind, når jeg finder nogle :slight_smile:

og andre må også gerne komme med noget …

og har fået af vide at der er en madlavnings gruppe, men der er vel også andre herinde, der vil have glæde af det ? :smiley: