Why Coons?

Det har længe undret mig og nu er jeg nødt til at spørge… Hvordan kan det være, så mange vælger Maine Coon i stedet for den mere hjemlig norske skovkat??

Det er let at svare på for mit vedkommende :slight_smile:

Jeg har Maine Coon katte i mit hjem ene og alene af den grund, de har fuldstædig erobret mit kattehjerte. Kan slet ikke forstille mig mit hjem uden Maine Coons :wehuu:

Norsk skovkat er også en pæn kat, men det er ikke den race der får det til at sige wauw for mig. Maine Coon kattens personlighed er for mig unik :slight_smile:

hehe…

hvorfor har vi valgt coons…

Min mand sagde noget sjovt “når jeg sparker til katten om natten fordi den går i vejen - så vil jeg altså have det er mig der falder og ikke katten der flyver”

Det krævede jo en temmelig stor kat og MCOen stod listet som verdens største tamkat…

Så gik vi på udstillinger og besøgte opdrættere - og MCOen temperament er uforligneligt… det passer så perfekt til os… store varme rolige bamser med et tvist…

Så er der udseendet - MCOens box og massivitet tiltaler mig personligt meget mere end den nuser lille trekant og den knap så kompakte NFO… der er mere råhed i udtrykket…

MCOen har bare noget NFOen ikke har der passer lige til mig… derfor blev det MCO og ikke NFO

Jeg har valgt coons fordi de stor,dejlige,dumme og lige til:)
Jeg har også haft en skover,som også er en dejlig race,men JEG syntes bare at maine coonen er lidt flottere,lidt dummere og meget sjovere :slight_smile:

Det er fordi jeg ved en tilfældighed købte en Maine Coon/huskat blanding. Og PANG fik et temperament indenfor dørene som jeg aldrig ville tro at en kat kunne have.

Så blev jeg lidt nysgerrig og ville have mere. Og det har jeg så fundet nu, skal jeg love for.

Mit svar skal være: Temperamentet.

Fordi det er verdens bedste racekat.

Ps troede det var et stamnavn - og tænkte sikke et fedt stamnavn:-)

Det er vist taget. :slight_smile:

Jeg tror, at hvis man først bliver smittet med maine coon-feber, så er det
alvorligt og i særdeleshed vedvarende. Og én maine coon viser sig hurtigt
ikke at være nok.

De er størst, har den smukkeste profil, det dejligste sind og en
uimodståelig nysgerrighed på livet - og så er de så flabede og frække som
tyveknægte, når de stjæler nøgler, hårdutter og andet fritliggende :slight_smile:

Og så kunne jeg i øvrigt ikke få en bedre skulptur til min pidestal uden for
soveværelsesvinduet

Jeg kan så godt lide både coons og skovkatte, de har hver især noget specielt, men jeg synes ikke, at den ene er mere speciel end den anden.

Nu har jeg begge racer…

Ja, skovkatten er smuk, utrolig ydefuld at se på, den er sevstændig og klog…

Maine coon, den er dejlig og fræk at se på og så er den utrolig flot,elsker det der barske udtryk… og så er den lalleglad og ikke så selvstændig som skovkatten…

Maine coonen er lidt mere mig…:tihi::wehuu:

Jamen, jeg var også nødt til at skrive det på engelsk netop fordi, jeg syntes, det klingede så godt :smiley:

Tak for svarene allesammen!! Jeg læste et sted, at man mener der er NFO-gener i MCOerne, og så tænkte jeg, at det jo ville være mest oplagt at vælge den lokale, skandinaviske variant, men størrelse og temperament (og IQ :høhø:) er altså væsentligt anderledes :slight_smile:

Jeg synes i øvrigt slet ikke at skovkatten og MCOen kan sammenlignes. Jeg vælger racekatte fordi netop DEN race tiltaler mig.

En skovkat er slet ikke som en MCO. De ligner ikke engang hinanden

[quote=Charlotte Oeh.;259810]
Og så kunne jeg i øvrigt ikke få en bedre skulptur til min pidestal uden for
soveværelsesvinduet

[/quote]

Dét er bare helt rigtigt!! :wehuu:

[quote=lenschow;259815]Jeg synes i øvrigt slet ikke at skovkatten og MCOen kan sammenlignes. Jeg vælger racekatte fordi netop DEN race tiltaler mig.

En skovkat er slet ikke som en MCO. De ligner ikke engang hinanden[/quote]

De kan da godt sammenlignes, store, semilanghårede, begge er skovkatte…

Findes der forresten også polydactyle NFO’er??

Og når det er sagt, så hader jeg bare, at racen er blevet så populær…

Jeg frygter for dens fremtid - og her tænker jeg i kattenes tarv.

MVH

Hmmmm. Jeg synes også det er noget pjat at folk ikke vælger en Brite i stedet for en Siameser. Hvad skal det til for at have en kat fra så fjerne himmelstrøj når man kan få en tilsvarende hos vores naboer. Jeg mener - de er begge kort hårede og utrolig gode indekatte.

[quote=lenschow;259818]Og når det er sagt, så hader jeg bare, at racen er blevet så populær…

Jeg frygter for dens fremtid - og her tænker jeg i kattenes tarv.

MVH[/quote]

Der er jeg enig. Jeg undrer mig lidt når jeg kigger på killingelisten.dk. Der er utrolig mange Coon killinger til salg. Jeg kan ikke lade være med at frygte om der er flere killinger end der er ejere til. På et tidspunkt må det da få en ende eller?

Spørgsmål til opdrættere: Oplever I nogle gange at det er svært at komme af med killingerne?

Det var bare en tanke:)

Der er også rigtig mange ungdyr og voksne maine coons til salg.

Så lav din egen tråd om dét :slight_smile: