Www.marthastewart.com om kæledyr

Står der noget fornuftigt om jeres katte-/hunderace her:? Er racebilledet repræsentativt:?

Teksten om Korat er fin:) Billedet er alternativt, da det er usædvanligt at vælge et killingebillede af en langsomt udviklende race;)

Ih hvor er der mange søde :slight_smile: Men nu er jeg forvirret… er en Havana ikke en brun orientaler?! Eller er det et amerikansk fænomen aqt man skelner?

Der er forskel på Havana Oriental og Havana Brown:)

Ah! Det er bare fordi billedet af havanaen ligner vores gamle Banse på en PRIK. Og han var jo orientaler. Og dengang (det er så osse mange år siden) blev han benævnt havana på sibn stamtavle.

Vil så sige at Havana Brown er det samme som en chokolade orientaler. Den der er afbildet er af den gamle type, men i bund og grund ER det en chokolade orientaler. Disse blev i mange år kaldt havana grundet farven

Det er det samme som Siamese and Colourpoint Shorthair… Den ene er bare tabbymasket men stadig en siameser. Dog er den - og vil aldrig være - en 100% ren siameser, da der ligger andet avlsmateriale bag (og her snakker vi altså om MAAAAAAANGE generationer tilbage). Nogle få opdrættere bruger meget tid på at finde rene siam linjer, hvor der så kun ligger de 4 grundfarver brun, blå, chokolade og lilla bag, men det bliver sværere og sværere at finde de 100% rene linjer

Beskrivelsen af Ragdolls passede perfekt synes jeg faktisk…

Den colourpoint shorthair undrede jeg mig osse over, for bortset fra at den ikke helt havde siameserens almindelige bygning lignede den jo Basil. Som er en tabbymasket siameser…
Og amerikanerne har jo (i al fald nogen af dem) en forkærlighed for den gamle - applehead - siamesertype så jeg tænkte det måske var derfor.

[QUOTE=dkkorat;640423]Står der noget fornuftigt om jeres katte-/hunderace her:? Er racebilledet repræsentativt:?

Teksten om Korat er fin:) Billedet er alternativt, da det er usædvanligt at vælge et killingebillede af en langsomt udviklende race;)[/QUOTE]

Ja det er en af de bedste sider jeg har set - for vi er slet ikke med:-) LOL

Om den norske skovkat: “Each time you touch their spun-silk soft coats is a delight to the fingertips.”

En NFO skal så absolut ikke have silkeblød pels :slight_smile: Men ellers passer teksten vel meget godt, den er jo meget generel og kunne sikkert passe på mange forskellige racer.

Som jeg har læst det er det da ikke helt det samme?

Havana Brown skulle være den kat, man først fik frem, da man prøvede at skabe en brun orientalsk kat - ved at krydse en brunmasket siameser med en russian blue - og herefter krydse tilbage til siam. Det var i England, men denne kat blev importeret i USA og blev racen Havana Brown. I England fortsatte forædlingen ved at parre tilbage til siamesere, indtil man endte med den brune/chokolade/chestnut :rolleyes: orientaler - som vist i UK stadig kaldes “Havana” - uden Brown ?

Havanna Brown skulle altså være et trin på vejen til den moderne chokolade ori, der nu er en selvstændig race i USA, hvor man har forædlet den i en anden retning end orientaleren. Den skal bl.a. have et udtalt stop efter racebeskrivelserne, have oprette ører og en kraftigere krop.

Oder was? :øhmm:

Havana Brown:
http://www.pictures-of-cats.org/havanna-brown.html

Havana/Chokolade OSH (Lady Creamy :hjerte:)

Hm så er Creamy nu da pænest. Den anden ligner mere en burmeser. Ikke at burmesere ikke OSSE er pæne, men orientalere er bare pænere :wink: (ja ja enhver so syn’s bedst om sine grise, ikke?)

Helt enig :smiley: - i det hele…

Altså, de har også den chokolade orientaler i USA, bare for en ordens skyld :slight_smile:

The first Havanas exported to the USA were comparatively cobby and the early USA breeders developed their ‘Havana Browns’ along different lines, they opted for the more cobby type rather than the elegance which the majority of British breeders aimed for. This is the reason why today the Havana cat of the United Kingdom is the Oriental Chestnut of the USA, and the USA Havana Brown a far more cobby cat complete with a distinct nose break!

http://www.oriental-cat-breeder.co.uk/a-history-of-the-havana.php

active companion who can be quiet and unobtrusive when you’re busy with other things.
om birmaen.

Der må jeg sige at jeg er uenig. mine katte tier ikke stille men kravler ind foran og op på og overalt hver gang jeg laver noget andet!