Yasmin

(meget lang og nok også rodet :surrender1:)

Jeg vil høre om der er nogen der har nogle gode forslag til hvad vi kan gøre for Yasmin.

Det er et længere forløb: Vi fik Yasmin 14/10 2007, da var hun 5 år gammel. Jeg ved ikke hvornår hun fik sit første anfald for der gik jo noget tid før end vi fandt ud af at det var noget hun blev ved med at få. Anfald er noget jeg kalder det fordi jeg ikke ved hvordan jeg ellers skal beskrive det.

Til at starte med opdagede vi at hun var helt savlet til på brystet og hagen og så ikke mere. Nu ved vi at det starter med at hun kaster op eller får en slags hosteanfald. Så savler hun helt vildt og sidder og laver nogle overdrevne synke bevægelser og holder halsen strakt.
Hun er helt klart irriteret i halsen. Det kan vare fra 5 min til næsten ét helt døgn.

Nogle gange har vi ligesom kunnet standse det ved at hun har fået noget dåsemad hun godt kan lide så er det ligesom om hun bliver distraheret. Men de sidste to gange har hun ikke villet spise.
Noget der undre mig er at vi på et tidspunkt havde held med at give hende en insprøjtning med Primperan (kvalmestillende). Måske fordi hun ved at nu kommer det til at gøre ondt/være træls så stresser hun og derfor virkede kvalmesprøjten, den er jo lidt beroligende også.

Hun er selvfølgelig blevet undersøgt i alle ender og kanter og det eneste der er fundet frem til er at hun nogle af gangene har haft infektion i øvre luftveje. Hun fik en meget lang kur med Zitromax sidste år engang og igen her i sommer. Den sluttede vi 1.okt og vi har begge på fornemmelsen at der ikke går lang tid før end hun får et ”anfald” igen, da hun tit laver de der synkebevægelser.

Hun har været bedøvet og undersøgt for fremmedlegemer i næse og hals.

Jeg er ikke sikker på om det er infektion der gør det eller der er noget andet eller måske en kombination.
Sidste gang hun fik et anfald var hun så snottet at vi ikke ku få hende til at spise i 2,5døgn.

Men vi kan jo ikke proppe hende med Zitromax hele tiden.
Spørg endelig jeg har sikkert ikke fået det hele med.
Alle foreslag er velkomne!

Jeg tror ikke så meget det er alm “husråd”, der hjælper her - det tyder jo på der er noget fysisk galt med hende.

Hvordan er hun undersøgt? Gastroskopi?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;710931]Jeg tror ikke så meget det er alm “husråd”, der hjælper her - det tyder jo på der er noget fysisk galt med hende.

Hvordan er hun undersøgt? Gastroskopi?[/QUOTE]

Ja! På dyrehospitalet i Århus, de ku ingenting finde.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;710931]Jeg tror ikke så meget det er alm “husråd”, der hjælper her - det tyder jo på der er noget fysisk galt med hende.

[/QUOTE]

Når vi er der henne hvor dyrlægen siger, ja men så må hun jo bare ha´ en pennicillinkur hver gang hun får et anfald, så er det måske “husråd” der kan hjælpe.

Jeg hiver denne tråd frem igen for at hører om der er nogen der har nogle råd?

Yasmin har haft et anfald igen, denne gang var hun klart sat til med snot i hele kraniet, det var den 17 januar. Vi gik straks igang med Zitromax og det hjalp men kuren er først færdig 1/3 og lørdag morgen var den hel gal igen.

Hun kan overhovedet ikke trække vejret gennem næsen og lyder helt forfærdelig anstrengt når hun trækker vejret gennem munden. Jeg ringede self til dyrlægen og vi skiftede så over til ronaxan.

Hun fik de to første i går men til trods for rigeligt med vand i sprøjte bagefter pillen, kom de begge op efter ca 10 min. Idag gav vi A/D i sprøjte efter pillen og den er blevet nede. Hun kan stadig ikke spise selv og det er godt nok ikke meget det har hjulpet endnu.

Hun hoppede selv ned fra vindueskarmen i køkkenet hvor hun har ligget for at få fred og gik med op ovenpå her for lidt siden. Når vi kommer med mad til hende, sætter hun sig forventningsfuldt op men selv om jeg har renset hendes næse så godt jeg kan så lugter det ikke nok til at hun spiser.

Vi må jo så håbe på penicillinen virker, men hva så næste gang når det ikke virker mere? Det eneste jeg kan komme på for at forebygge ´en næste gang´ er colostrum som skal være immunforsvarsstyrkende. Og så vil jeg få min homøopat til at prøve om hun kan hjælpe, men jeg ved at det kan først blive når hun er færdig med penicillinen.

Er der nogen der har andre foreslag, så vil jeg meget gerne høre dem!

Kan du ikke lune maden så det lugter af mere?

Og god bedring med hende :slight_smile:

Jeg forstår ikke din dyrlæge konstant ordinerer Zitromax. Katten har sandsynligvis en virus (jeg gætter på herpes), hvor antibiotika slet ikke virker. Problemet med Zitromax er, at det er det skrappeste man har - så får hun engang en infektion, hvor hun skal have noget “der batter” risikerer man, at der ikke findes noget.
Sorry - det er bare min egen (og min dyrlæges) kæphest med Zitromax “i flæng”.

Det tyder på din kat får gentagne udbrud - sandsynligvis når hun stresses?
Den bedste forebyggelse vil være, at hun ikke udsættes for stress.

Ellers er det bare om at stå igennem - anfaldene varer vel ikke mere end omkring max 10 dage?

Det har jeg prøvet Birthe, det virker desværre ikke. Jeg tror hun er meget irriteret i svælget så hun slet ikke vil have noget ind i munden.
og tak :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;792115]Jeg forstår ikke din dyrlæge konstant ordinerer Zitromax. Katten har sandsynligvis en virus (jeg gætter på herpes), hvor antibiotika slet ikke virker. Problemet med Zitromax er, at det er det skrappeste man har - så får hun engang en infektion, hvor hun skal have noget “der batter” risikerer man, at der ikke findes noget.
Sorry - det er bare min egen (og min dyrlæges) kæphest med Zitromax “i flæng”.

Det tyder på din kat får gentagne udbrud - sandsynligvis når hun stresses?
Den bedste forebyggelse vil være, at hun ikke udsættes for stress.

Ellers er det bare om at stå igennem - anfaldene varer vel ikke mere end omkring max 10 dage?[/QUOTE]

Jeg ved godt at zitromax er meget skrapt, det er 3.gang på to år hun får det, så det vil jeg nok ikke kalde i flæng. Hun har jo så også fået ronaxan nu.
Jeg forstår ikke helt du mener det hér ikke er noget der batter, det er jo ikke fordi hun er en smule snottet! Hendes tunge er blå p.g.a. at hun ikke er i stand til at få blodet iltet ordentligt ned i lungerne. Hun sidder med åben mund og gisper efter luft…det synes jeg altså er ret alvorligt! Plus at hun hverken spiser eller drikker.
Mener du jeg “bare” skal fodre hende med en sprøjte i 10 dage?

[QUOTE=HeroldDesign;792118]Jeg ved godt at zitromax er meget skrapt, det er 3.gang på to år hun får det, så det vil jeg nok ikke kalde i flæng. Hun har jo så også fået ronaxan nu.
Jeg forstår ikke helt du mener det hér ikke er noget der batter, det er jo ikke fordi hun er en smule snottet! Hendes tunge er blå p.g.a. at hun ikke er i stand til at få blodet iltet ordentligt ned i lungerne. Hun sidder med åben mund og gisper efter luft…det synes jeg altså er ret alvorligt! Plus at hun hverken spiser eller drikker.
Mener du jeg “bare” skal fodre hende med en sprøjte i 10 dage?[/QUOTE]

Nej, jeg mener du skal finde ud af, hvad det er. Har din dyrlæge ikke taget nogle test?
Hvis det fx er herpesvirus, virker Zitromax ikke alligevel, derfor kalder jeg det “i flæng”. Jeg har opdrættet i 20 år og jeg har aldrig fået ordineret Zitromax til nogle af mine katte.
Ronaxan er det der virker bedst mod øvre luftvejsinfektion - hvis man da kan tale om at noget virker.

Men er det fx herpes, kan du ikke gøre andet end at forsøge at undgå stress, så hun ikke får yderligere udbrud.
De fleste katte vil få mildere udbrud efter det første.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;792130]Nej, jeg mener du skal finde ud af, hvad det er. Har din dyrlæge ikke taget nogle test?
Hvis det fx er herpesvirus, virker Zitromax ikke alligevel, derfor kalder jeg det “i flæng”. Jeg har opdrættet i 20 år og jeg har aldrig fået ordineret Zitromax til nogle af mine katte.
Ronaxan er det der virker bedst mod øvre luftvejsinfektion - hvis man da kan tale om at noget virker.

Men er det fx herpes, kan du ikke gøre andet end at forsøge at undgå stress, så hun ikke får yderligere udbrud.
De fleste katte vil få mildere udbrud efter det første.[/QUOTE]

Dyrehospitalet i Århus har undersøgt hende meget grundigt og siger hun har infektion i de øvre luftveje (hvad det så dækker) Jeg synes hendes udbrud bliver værre for hver gang!
Min egen dyrlæge mener forøvrigt også at ronaxan er bedst, det var p.g.a. at de sagde i århus at hun sku ha zitromax og det virkede jo de to andre gange og det gjorde ronaxan ikke.
Det kan godt være det er når hun bliver stresset at hun får anfald, sidste gang var lige efter vi mistede priscilla! og nu har vi jo fået ny mis i huset.

[QUOTE=HeroldDesign;792144]Dyrehospitalet i Århus har undersøgt hende meget grundigt og siger hun har infektion i de øvre luftveje (hvad det så dækker) Jeg synes hendes udbrud bliver værre for hver gang!
Min egen dyrlæge mener forøvrigt også at ronaxan er bedst, det var p.g.a. at de sagde i århus at hun sku ha zitromax og det virkede jo de to andre gange og det gjorde ronaxan ikke.
Det kan godt være det er når hun bliver stresset at hun får anfald, sidste gang var lige efter vi mistede priscilla! og nu har vi jo fået ny mis i huset.[/QUOTE]

Man kan ikke se på en kat om den har en øvre luftvejsinfektion - uanset hvor dygtig en dyrlæge man er. Man kan have en formodning om det, men hvis hun har så store problemer, synes jeg det er oplagt at få lavet en test på hende, så du helt klart ved, hvad det er hun fejler.

Spørgsmålet er jo om Zitromax har virket de andre gange eller om udbruddet er gået i sig selv - det er nemlig det virusudbrud gør - både hos katte og mennesker :wink:

Måske skulle du prøve Abild i Brabrand, de er rigtig gode til katte.

Årh, det lille pus! Jeg kan forestille mig, hvor svært det må være at se på. Har desværre ikke noget nyttigt at bidrage med.

[QUOTE=HeroldDesign;792144]
Det kan godt være det er når hun bliver stresset at hun får anfald, sidste gang var lige efter vi mistede priscilla! og nu har vi jo fået ny mis i huset.[/QUOTE]

Hvis jeg var dig, ville jeg holde den syge kat adskilt fra den nye - det er sandsynligvis smitsomt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;792150]Man kan ikke se på en kat om den har en øvre luftvejsinfektion - uanset hvor dygtig en dyrlæge man er. Man kan have en formodning om det, men hvis hun har så store problemer, synes jeg det er oplagt at få lavet en test på hende, så du helt klart ved, hvad det er hun fejler.

Spørgsmålet er jo om Zitromax har virket de andre gange eller om udbruddet er gået i sig selv - det er nemlig det virusudbrud gør - både hos katte og mennesker ;)[/QUOTE]

Jeg udtrykker mig ikke klart, sorry (er en smule brugt op for tiden) Der er lavet test på hende, jeg kan bare ikke huske de præcise resultater (Juni 2010). Jeg tror jeg lige beder dyrlægen om en kopi imorgen, det ville da være rart at kunne finde ud af om det er totalt spild at proppe hende med div medicin hvis det i virkeligheden ikke virker.
men jeg kan ikke helt forstå hvorfor de skulle ordinerer zitromax hvis det egentlig ikke vil have nogen virkning.:gruble:
Hun var bedøvet og de kiggede i hende med en kikkert og tog nogle biopsier , da vi på det tidspunkt ikke kunne finde ud af hvad hun fejlede, hun savlede mest ikke noget snot, så det var ikke så klart som nu at det er luftvejene.

Hvis det er smitsomt burde de andre katte vel også blive smittet og det lader det jo ikke til at de er :slight_smile:

Det har jeg også tænkt. men måske har de bare et bedre immunforsvar til at takle det :?
Der er jo også noget der hedder raske bærere.

[QUOTE=HeroldDesign;792162]Jeg udtrykker mig ikke klart, sorry (er en smule brugt op for tiden) Der er lavet test på hende, jeg kan bare ikke huske de præcise resultater (Juni 2010). Jeg tror jeg lige beder dyrlægen om en kopi imorgen, det ville da være rart at kunne finde ud af om det er totalt spild at proppe hende med div medicin hvis det i virkeligheden ikke virker.
men jeg kan ikke helt forstå hvorfor de skulle ordinerer zitromax hvis det egentlig ikke vil have nogen virkning.:gruble:
Hun var bedøvet og de kiggede i hende med en kikkert og tog nogle biopsier , da vi på det tidspunkt ikke kunne finde ud af hvad hun fejlede, hun savlede mest ikke noget snot, så det var ikke så klart som nu at det er luftvejene.[/QUOTE]

Når man giver viruskatte antibiotika er det når de er meget sløje og for at forebygge sekundære infektioner. Nogle af dem bliver så syge af virus, at de bliver modtagelige for en masse andet.
Men god idé at høre dyrlægen, hvad hun egentlig fejler :slight_smile:

Voksne katte, der er fuldt ud vaccinerede, bliver ikke altid syge. Det er ligesom med mennesker og influenza, nogle tager godt mod vaccinen og andre ikke.
Når man ikke kender status på den nye kat og den tilmed er stresset, ville jeg holde dem adskilt.

det er TOTUR, man sidder bare der og prøver at tørre næsen for at hjælpe en lille smule og hver anden gang jeg gør det hjælper det ca 2 min og de andre gange bliver hun bare stiktosset…hun er en dame med temperament i forvejen! Min hænder ligner noget der er løgn…hvis bare man ku forklarer hende at man prøver at hjælpe!!!