Yasmin

[QUOTE=Vivi_Fletcher;792184]Når man giver viruskatte antibiotika er det når de er meget sløje og for at forebygge sekundære infektioner. Nogle af dem bliver så syge af virus, at de bliver modtagelige for en masse andet.
Men god idé at høre dyrlægen, hvad hun egentlig fejler :slight_smile:

Voksne katte, der er fuldt ud vaccinerede, bliver ikke altid syge. Det er ligesom med mennesker og influenza, nogle tager godt mod vaccinen og andre ikke.
Når man ikke kender status på den nye kat og den tilmed er stresset, ville jeg holde dem adskilt.[/QUOTE]

Den nye er fuldt ud vaccineret, men er det ikke for sent at adskille dem, hun kom i søndags og har været rundt i hele huset flere gange allerede?

De har jo allerede været udsat for hinandens viruser og bakterier så jeg tror ikke at det nytter at skille dem ad igen. Ikke at jeg ved det, men det er lidt logik i min tankegang :slight_smile:

Iflg min dyrlæge er det aldrig for sent. Jo mere man udsættes for sygdommen, des større sandsynlighed for at få den.
Det er ikke sikkert den er smittet dag nr 1, men kan blive det dag nr 2.

Når jeg er sammen med kolleger, der har influenza er det jo heller ikke os alle, der bliver ramt. I år har de fleste faktisk været syge 2-3 gange på mit job - og jeg er gået helt fri.

Personligt tror jeg stress er den allerstørste faktor, når det gælder smitte hos kattene.

Jeg tænker på allergi når jeg læser det her … Kan det være noget hun ikke tåler ? Hvis du har mod på en tur til Hobro med hende så ville jeg snakke med Søren, han er meget godt inde i det med allergi

Kan allergi gi den slags symptomer? Altså totalt snottet til?

Det gør vi mennesker og det kan katte vel som os hvis noget gener dem jeg ville hører dyrelægen om det … har du lagt mærke til om det er når hun er ved noget bestemt eller spiser noget ?

Jeg ville snakke med en dyrelæge om det for som du skriver det så faldt det mig ind allergi … jeg har læst tråden flere gange

Det har jeg aldrig hørt om hos katte og som du selv skriver tidligere, har en dyrlæge konstateret øvre luftvejsinfektion.

For mig passer symptomerne ganske godt på herpes - og du bekræfter det selv ved at de udbrud der er kommet, har været i forbindelse med stress. Meget typisk herpes.

Fandt det her

http://www.netdyredoktor.dk/sw13008.asp nu ved jeg ikke om i er ryger http://www.aalborgdyrehospital.dk/Default.aspx?ID=69&Action=1&NewsId=112&PID=274

syntes der er flere ting der skal undersøges

Det første man vil teste for vil være virusinfektion, så mon ikke det er gjort.
Kender du svar på biopsien? Hvor har det været sendt til? Det kan være svært hvis der er en af de mere hårdnakkede bakterietyper på spil og kræve en speciel kombination af antibiotika for at få bugt med det.

For at få lidt gang i luftvejene kan man bruge dampbad. Det løsner op og giver man maden lige efter er der mulighed for hun vil spise.
En effektiv måde at give damp på er at sætte katten i en transportkasse, udenfor lågen sætte en skål med varmt vand evt. tilsat kamille/mynte og , pakke kassenë og gryde ind i et stort håndklæde eller tæppe. 10 min i varmen løsner godt op for snottet:)

Marina

jeg tænker også at du har fået en herpes kat, som er hårdt ramt.
ifht luftveje, så er det ronaxan der dur. er du svimmel vi har givet meget af det på internatet. og de er r… trælse. de går i opløsning og er bitre.

for at lette hende kan du så suge hende i næsen med en lille sprøjte ? lidt ligesom man gør med børn ?

og ja, du kan risikere at skulle tvangsfodre hende nogle dage desværre.

:brist: Nu er vi nået dertil at hvis ikke hun får det bedre i løbet af weekenden, så er der kun ét fornuftigt valg at tage…
jeg kan slet ikke klare at tænke på det, er totalt smadret og aner ikke hvad jeg skal gøre. sidder bare her og tuder!!!

[QUOTE=Marina;792314]Det første man vil teste for vil være virusinfektion, så mon ikke det er gjort.
Kender du svar på biopsien? Hvor har det været sendt til? Det kan være svært hvis der er en af de mere hårdnakkede bakterietyper på spil og kræve en speciel kombination af antibiotika for at få bugt med det.

For at få lidt gang i luftvejene kan man bruge dampbad. Det løsner op og giver man maden lige efter er der mulighed for hun vil spise.
En effektiv måde at give damp på er at sætte katten i en transportkasse, udenfor lågen sætte en skål med varmt vand evt. tilsat kamille/mynte og , pakke kassenë og gryde ind i et stort håndklæde eller tæppe. 10 min i varmen løsner godt op for snottet:)

Marina[/QUOTE]

Jeg har ikke set at der var flere der har skrevet, beklager!
Dampbad som du beskriver har vi prøvet i flere dage, uden resultat.

Der er ikke blevet lavet en prøve på hende nu men for lang tid siden, ved et andet udbrud, det er muligvis dumt at vi ikke startede med det men de andre to gange hvor vi har brugt zitromax har det jo virket så fint og det gjorde det jo egentlig også til at starte med denne gang. Min dyrlæge siger også at resultatet ikke er særlig brugbart hvis vi laver den nu, p.g.a. hun har fået så meget forskelligt penicillin.

Tro mig jeg vil gøre ALT for at hjælpe hende men lige nu er vi ved at løbe tør for tid.

Hun kastede ronaxan op med det samme, så vi skiftede til indsprøjtninger med baytril (tror jeg det hedder) og smertestillende mod ondt i hovedet og halsen. Torsdag var hun indlagt fordi det ikke var muligt for os at få hende til at synke maden/vand mere. Hun blev bedøvet og skyllet igennem i næsen med penicillin. Fik mad i en sonde og selvf. drop.
Jeg ved ikke om det var en forkert beslutning for hun har det meget dårligere nu. Hun er slap og ret apatisk, hendes næse løber ikke ret meget mere men det er frygteligt at se hende så dårlig. Da vi afleverede hende hos dyrlægen gik hun selv omkring og var tydeligt sulten og meget intereseret i mad men spiste ingenting. Der er jo grænser for hvor længe de kan gå uden mad!

Jeg synes helt afgjort, at der mangler en ordenlig diagnose på hende.
Godt nok har jeg hørt om syge katte med øvre luftvejsinfektion, men voksne katte, der bliver syge er absolut ikke normalt.

Har dyrlægen ikke taget nogle prøver for at finde ud af, hvad hun fejler?
Eller symptombehandler de bare?

Det gør mig virkelig ondt for jer -kramer

[QUOTE=Vivi_Fletcher;795219]Jeg synes helt afgjort, at der mangler en ordenlig diagnose på hende.
Godt nok har jeg hørt om syge katte med øvre luftvejsinfektion, men voksne katte, der bliver syge er absolut ikke normalt.

Har dyrlægen ikke taget nogle prøver for at finde ud af, hvad hun fejler?
Eller symptombehandler de bare?[/QUOTE]

Nej ingen prøver i denne omgang, han mener at når zitromax og baytril ikke virker så er der ikke mere at gøre.
Er der nogen dyrlæger der kan tage og undersøge sådan en prøve nu (altså i weekenden) ? Hvad mener du forøvrigt det skal være for n ogen prøver, sådan nogen der skal dyrkes?

[QUOTE=HeroldDesign;795224]Nej ingen prøver i denne omgang, han mener at når zitromax og baytril ikke virker så er der ikke mere at gøre.
Er der nogen dyrlæger der kan tage og undersøge sådan en prøve nu (altså i weekenden) ? Hvad mener du forøvrigt det skal være for n ogen prøver, sådan nogen der skal dyrkes?[/QUOTE]

Zitromax og Baytril virker mod infektion, men hvis katten ikke har infektion men noget andet, hjælper det naturligvis ikke.

Umiddelbart tænker jeg en blodprøve, der sendes til laboratorie og undersøges - de fleste blodprøvetest er ret brede.

[QUOTE=HeroldDesign;795224]Nej ingen prøver i denne omgang, han mener at når zitromax og baytril ikke virker så er der ikke mere at gøre.
Er der nogen dyrlæger der kan tage og undersøge sådan en prøve nu (altså i weekenden) ? Hvad mener du forøvrigt det skal være for n ogen prøver, sådan nogen der skal dyrkes?[/QUOTE]
Bygholm Dyrehospital i Horsens har lørdagsåbent, og de har eget laboratorium og kan lave en del blodprøver selv. Tlf. 7561 1444 - åbent på telefonen fra kl. 9,00, konsultationen åben til kl. 12,00 om lørdagen.
VH
Susanne

Har din dyrlæge ikke et ilttelt? Det gør altså underværker. Det helbreder ikke, men det kunne lette hendes vejrtrækning, så hun kunne få kræfterne tilbage.

Og så synes jeg, at katten skal testes for både Calici, Herpes og Mycoplasma.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;795226]Zitromax og Baytril virker mod infektion, men hvis katten ikke har infektion men noget andet, hjælper det naturligvis ikke.

Umiddelbart tænker jeg en blodprøve, der sendes til laboratorie og undersøges - de fleste blodprøvetest er ret brede.[/QUOTE]

Du må lige undsk ylde hvis jeg er meget langsom, (jeg er totalt brugt op og en del mere) men jeg kan ikke forstå din tanke med “noget andet”. Hun har jo helt klart været totalt sat til i næsen/svælget med snor, så der er da ikke tvivl om hun har en infektion. Om det er herpes, clamydia eller lign der ligger bagved er vel bedøvende ligegyldigt!

Der blev taget en blodprøve i går og den er blevet smidt ud fordi vi var enige om at det ikke var relevant at se om det var clamydia o.s.v.

:eksplosion:

Kæft, jeg er frustreret, aner ikke hvad jeg skal gøre!!

JEG KAN IKKE MERE!!!