YIPPIEEEEEEEEEEEEEEE - fugle... *suk*

Okay… så er det nu, i bedes om at vride hjernen :slight_smile:

Vi har et problem med Nanna… et problem, som efterhånden er ved at genere os temmelig meget!

Nanna er en Cavalier King Charles Spaniel på knap 2 år, netop blevet netraliseret… og til daglig en meget lydig lille hund!
Hun er også temmelig usikker og kan virke meget “underdanig” i sit møde med andre hunde… Helt fint, eftersom hun også har en ide om at de dejligste hunde i hele verden er krabater, der kunne æde hende som godbid! Lige pt leger hun fx allerbedst med en Irsk Ulvehund og en Berner Sennen :smiley:
Pgr hendes villighed til at møde alt og alle med venlighed, er hun også en ren fornøjelse at gå tur med… så længe hun er i snor!!!
Og egentlig også når hun er fri… hun er super til at komme, når der kaldes og skal ikke liiiige snuse færdig, som fx Dise.

MEN…
Nannas lille hjerne går totalt i stå, når hun får øje på en eller flere fugle!!! Det tager et splitsekund og så er hun VÆK… fuldstændig uden tanker for, hvor hun løber hen og hvor jeg eller Jan er i forhold til hende! Hun forsvinder bare… Hun kan IKKE kaldes tilbage i de situationer - vi kan ikke engang få et venligt øre (som jeg kan med Dise, når det gælder joggere og cykler)… Det eneste hun ser og reagerer på er fuglene!
Det kan være så slemt, at hun faktisk bliver væk for os!!!
Heldigvis er det kun sket på Oxbjerget, som er et indhegnet fritløbsområde, så skaden var ikke så stor… og et eller andet sted troede både Jan og jeg, at hun - efter at have gået hylende og grædende rundt i ca 20 minutter, fordi hun var blevet væk - havde lært lektien… Men NEJ!
Hun forsvinder stadig, hvis hun ser en fugl… og hun løber langt og kan IKKE kaldes tilbage!!!
Vi HAR tænet… og trænet… og trænet!
Vi HAR søgt hjælp hos proffesionelle (og sig IKKE ordet kontaktræning til mig, okay!)…
Vi HAR sågar søgt hjælp hos jægere, der er vant til at håndtere den slags…

Og vi har stadig en hund, som ræææææææææææææser afsted, døv og blind for ALT, når hun får øje på en fugl! :frowning:

Løber jeg Ag med hende og der kommer en fugl, forsvinder hun!
Går Jan spor med hende (hun ææææslger at gå spor!) og der kommer en fugl, mister hun fuldstændig koncentrationen… Er hun sendt afsted på et feltsøg, er hun væk, hvis der kommer en fugl…

Forsøger vi at holde hende i snor og aflede hende fra fuglene, har vi i stedet en hylende og skrigende hund… hun streser helt op og kan ikke kontaktes!

Nogen gode råd?
Jeg advarer… vi har kæmpet med det her i knap 1½ år!!!
Og det eneste af de råd, vi indtil nu ikke har fulgt er strømhalsbånd! Hvilket heller aldrig bliver en løsning!

Måske I skulle gå den stik modsatte vej og anskaffe jer 4-5 undulater eller et par beostære (i bur selvfølgelig) og så træne indendørs. (De fugle er ikke sådan at skræmme livet af).

Min Bulderhund (Beagle) havde det på næsten samme måde som Nanna, når det drejede sig om fugle udenfor, men han blev kureret, efter han et par gange havde stukket næsen helt hen til tremmerne i buret med vores undulater og indkasseret et par solide hug i snuden.

[quote=Mega;90310]Måske I skulle gå den stik modsatte vej og anskaffe jer 4-5 undulater eller et par beostære (i bur selvfølgelig) og så træne indendørs. (De fugle er ikke sådan at skræmme livet af).

Min Bulderhund (Beagle) havde det på næsten samme måde som Nanna, når det drejede sig om fugle udenfor, men han blev kureret, efter han et par gange havde stukket næsen helt hen til tremmerne i buret med vores undulater og indkasseret et par solide hug i snuden.[/quote]

Vi kan under ingen omstændigheder tillade os at anskaffe fugle indendøre! Vi har ikke pladsen til at give dem de forhold, som de SKAL have!

(For ikke at nævne problemet med to fantastisk dygtige jægerkatte :wink: )

Hmmm! Har I mulighed for et kattesikkert udendørsvoliere?
Undulater kan godt trives udendørs (med adgang til lune kasser).

Eller måske jævnligt besøge nogen, som har fugle?

PS: Du er vist også en natravn :smiley:

Jeg har for nyligt talt med Canis folkene om jagt adfærd. Morten egtved og Cecilie Køste bruger det der hedder Premacks princip - kender du det?

For at få et dyr til at udføre en adfærd, som har lav værdi (ikke jage fugle) får dyret lov til at udføre en adfærd med høj værdi (jage fugle under kontrollerede forhold), dvs at du kan bruge de forstyrrelser der er i omgivelserne som dine forstærkere i stedet for fjender. det kræver lidt af træner - men med din viden Ann så tror jeg bestemt at I kan gøre det her.

Jeg ville simpelthen kontakte Morten eller Cecilie per mail og spørge dem. De holdt et seminar med Kathy Sdao i Roskilde for nyligt. Hun bruger det også i høj grad.

mange ejere er bange for at bruge forstyrrelserne, men lige så mange bliver meget positivt overrasket.
faktisk ender man med en hund, der venter på at få lov at jage SAMMEN med ejer.

Kathy fortalte om en spaniel som jagtede fugle. De begyndte med at løbe med hunden mod fuglene (hund i snor) et par skridt, så vendte de om og forstærkede lav værdi adfærden = at blive hos ejer - så løb de mod fugle igen og så retur og få forstærkning. Samtidig fungerede det at løbe med ejer efter fugle som en forstærker for at gå med ejer “hjem” igen vbagefter endt jagt.

Den hund stoppede med at jage selvstændigt og på eget initiativ.

Jeg har brugt det ved hanhunde, som jeg træner. En ville fx hele tiden lette ben på agilitybanen:-) Du skulle se vores slalom haha nå men jeg begyndte at tage en forhindring, så sendte jeg ham ud og lette ben uden for banen, så tog vi en mere, så lettede han ben uden for banen osv osv

Til sidst kunne han tage en hel bane og så løbe ud og lette ben som afslutning på signal fra mig. Det var denne hunds bedste positive forstærker. se jeg går agility og så er jeg jeg sej hanhund ind imellem!

Håber du kan se idéen… Det er egentlig logisk, og du bruger det med garanti allerede i andre situationer - måske uden at vide det.

det er mit bedste bud på at stoppe den uønskede jagt adfærd og stress.

MVH helle

Premacks princip kunne kombineres med undulat-forslaget fra Mega…

Jeg har talt med Morten :frowning:

Fidusen brugte jeg med begrænset succes til Dise overfor hendes joggerhyrdning…
Først da hun begyndte at hyrde rigtigt lykkedes det - hvis altså jeg er hurtig… Hun får en Lie Down og ligger så dirrende og venter på at jeg beder hende om Go By eller andet… Som regel bliver det til Walk og så når joggeren i sikkerhed og jeg kan kalde Dise ind og fortælle hende at hun var gooooooooooooo’dø’tiiiii… Ren og skær hyrdetræning - blot udført med en uvidende jogger i stedet for får. :smiley:

Jeg ville meget gerne kunne lave noget lignende med Nanna…
Det dur ikke at løbe frem efter fuglene… hun får et KÆMPERYK i hele sin lille krop, når der stoppes (en enkelt gang blev hun rykket omkuld!) og hun skriger endnu højere af stress og frustration ved stoppet…
Som sagt - hun kan IKKE kontaktes, hun HAR ingen kontakt, og hun ser kun fuglene… Og det sker i ALLE situationer…
(Du skulle prøve at være sammen med hende på Hovedbanegården i KBH - er du klar over hvor mange duer, der er derinde? SUK Eller stå på et kæmpeområde, lige sendt hend ud på et feltsøg - og desperat spekulere på, om hun når at stoppe inden hovedvejen ca 1½ km væk!)

Lige pt forsøger vi os med langline… bestemt ikke min kop the, men vi tør simpelthen ikke andet :frowning: Med den på har vi muligheden for at nå at stoppe hende - inden noget går galt! For det går galt en dag! Det er vi slet ikke i tvivl om…

Hvad sagde Morten?

Han plejer at have gode idéer til den slags.

MVH

Kontakttræning…
Ingen løse ture…
Langline…
Løbe efter, stoppe…
Belønne for at sidde og kigge…
Belønne for kontakt…
Kontrakommando…
Afledning med legetøj/guf…
Fjerne fysisk fra situationen… om nødvendigt bære…
Løbe den modsatte vej…
Gemme sig…
Styrke indkaldet…
Bruge Dise til at hyrde hende tilbage (DEN virker! :slight_smile: Dise er bare ikke altid sammen med Nanna…)
Skrige…

Og så kan jeg simpelthen ikke komme på mere lige nu… Noget af det er fra Morten, noget fra Helle Haugeness, noget fra Søs, og noget fra Bjarne… og langlinen er så fra Søs, Bjarne og en jæger - ren og skær nødløsning! Hvilket vi alle er klar over…

Jeg er pt ved at gennemtrawle Drivkraft og motivation (igen, igen) for at se, om dér skulle være et guldkorn, som jeg har overset…

Det altoverskyggende problem er at Nanna ikke kan kontaktes!
Selv Dise giver mig et høfligt øre, når hun stryger afsted efter en jogger… noget jeg kan udnytte, hvis jeg altså er hurtig nok.
Men Nanna forsvinder ind bag et gardin…
Og det er jo ikke kun fugle på jorden/marken - det er også fugle 10 meter oppe i luften… bagved mig… til siden… osv osv… Jeg/Jan har uendeligt få chancer for at holde øje med det hele!

Prøvede i formiddags ude i haven… godt bevæbnet med yndlingsguffet (tørret lever)… og en masse småfugle i hækken/buskene… Nanna hørte og så INTET!!! Trods at jeg til sidst tog Dise ud og stod og fodrede hende med guffer ca 2 meter fra Nanna!
Nanna havde travlt med at hoppe rundt om buskene, gø, hyle og skrige…
Da jeg ville have hende ind, måtte hun på det nærmeste slæbes ind ved halsbåndet… gik konstant og så sig tilbage, ville ikke høre på mig/kontakt, ænsede ikke guffet lige foran hendes snude, og i det øjeblik, jeg slap hende foran døren ind STRØG hun direkte tilbage til buskene og begyndte så forfra!
Jo - vi har problemer!

Hold da op Ann - ja den er svær… Jeg vil gerne se om jeg kan huske at spørge Aces opdrætter i morgen om hun har et fif - Julie er virkelig dygtig til hunde… Jeg spørger hvis jeg husker det… og jeg skal nok lige skrive det ned:-)

MVH

Julie vil lige gå i tænkeboks om Nanna - hendes umiddelbare forslag var det samme som mit - jeg lod hende læse tråden.

Hun siger, at hun før har hørt om denne adfærd hos cavalier. Og at hun lige vil tænke over det

MVH Helle