Zotte eller ikke?

Jeg ved ikke om det er muligt at, Erik den Røde er en zotte. Hans morfar er zotte.
Han har meget tydligt en anderledes pels end sine søstrer, meget tæt og kort.
Sjovt nok har vi først fået tanken nu, hvor de snart er 8 uger.
Ved ikke helt hvordan det er med genetikken:?

Hvis mor eller far ikke er exotic, så er han heller ikke. Korthår er et dominant gen, og springer derfor ikke en generation over :slight_smile:

Mange tak, det var fordi han er meget anderledes end de 2 andrer.
Dagmar har en pels der allerede nu dækker hende som en kjole og er silkeblød. Tyhra’s er lang og lidt krøllet. Erik’s er meget tyk og kort, så der for var vi lidt i tvivl.
Det er dog utroligt hvor forskillige 3 søskenden kan være.

Irene -Det lyder interessant. Kan du vise billeder af dem og deres pels? :slight_smile:

2 persere vil altid få persere…men hvis en af forældrene er zotte , så er kan der sagtens være zotter i kuldet…som Eva siger er korthårsgenet dominant

men billeder billeder billeder…

Det er jo min mor’s killinger, men jeg skal nok få taget nogle nye billeder af dem. De kommer med til Brædstrup udstillingen i januar.

Min erfaring siger mig, at når der ligger zotter bagud i stamtavlen, så kan killingerne godt få en anderledes pelskvalitet end hvis det er ren perser. Pelsen kan virke meget tæt og nærmest exotic-agtig, når de er små. Men den vil vokse ud på et tidspunkt.

Som allerede skrevet, så kan det kun blive en perser, hvis begge forældre er persere.

det lyder godt…brædstrup er tæt på…så jeg kigger nok forbi

Nu er jeg(næsten) ikke til perser. Men hold op hvor er de dejlige.
Der er ikke nogen af dem til salg, men hvis Dagmar skulle mangle et hjem. Så blev det her.

Fodnote: Når racen nu hedder E-X-otik, burde man så ikke stave det xotter :?
Ligesom når man på nogle sprog skriver Don Quixote eller Don Quixotte :slight_smile:
Udtalen er jo ks ( = x ) og ikke ts ( = z ) :slight_smile:

Jeg har selv en dejlig “Exotic Longhair” :wink: med længere pels end den Brite-agtigt plyds-pels, som man ser på de fleste xotter idag.
På udstilling har jeg mødt en vistnok vindende, meget smuk xotte fra Sverige med halvlang pels, rødtabby lige som Leise, men endnu længere pels. Længden mere som en Golden perser (Guldperser), men med tæt silkeblød pels - hvor var han dog en lækkersak -love

Ja, undskyld jeg ved godt at det ikke staves zotte.
Men lidt sjovt det du skriver, for farmand er Golden . Måske han har fået lidt både fra mor og far siden.

[quote=MiSi;493414]Fodnote: Når racen nu hedder E-X-otik, burde man så ikke stave det xotter :?
Ligesom når man på nogle sprog skriver Don Quixote eller Don Quixotte :slight_smile:
Udtalen er jo ks ( = x ) og ikke ts ( = z ) :slight_smile:

Jeg har selv en dejlig “Exotic Longhair” :wink: med længere pels end den Brite-agtigt plyds-pels, som man ser på de fleste xotter idag.
På udstilling har jeg mødt en vistnok vindende, meget smuk xotte fra Sverige med halvlang pels, rødtabby lige som Leise, men endnu længere pels. Længden mere som en Golden perser (Guldperser), men med tæt silkeblød pels - hvor var han dog en lækkersak -love[/quote]

tjoooooooooo det burde man nok…men jeg vil nu altid stave det som Zotter… no hard feelings…synes det andet ser forkert ud “xotte”…nej det duer ikke i min verden

Jeg ved nu heller ikke, gør det den store forskel??? Så længe folk ved, hvad det er man mener, så betyder det vel ikke noget, hvordan man vælger at stave det. Jeg tror bare det er et udtryk, som folk efterhånden har taget til sig. Det er jo ikke alle, som er så meget inde i sproglig opbygning osv. som dig :slight_smile:

Her er lige et billede af farmand. Som også kommer fra sverige

Her er sønne mand da han var 5 uger.

ja så kan man da fastslå at farmis ikke er Zotte…han ser dejlig ud dog

Han er helt sikkert perser :slight_smile:

Og hvor er de skønne og charmerende begge to -love

Mht stavning: Narjh, strangt tajet ka vi allsammel stave som vi ve, ves vi fårstår, hva hinnannen mener :stuck_out_tongue:
Å fårkårtelser behøvs ek staves som de di fårkårter :slight_smile: :høhø:

Jeg ved altså stadig ikke synderligt meget om PER (selvom jeg har da vist nok har lært en smule hen ad vejen;)) - men ham her er SMUK:wehuu: Er han golden:?

Ja, han er Golden shell.
Han er fra Sverige import til Tyskland og derefter til Danmark. Men meget fine udsillings resultater i begge lande
Han har været meget igennem og han har ikke andet end skind og ben, da min mor købte ham. Men i dag ligner han igen billedet og i vil komme til at se ham på udstilling igen.